نهاد

آیا دولتی که بودجه قانونی صدا و سیما را با هزار اما و اگر اختصاص می دهد و یا در بسیاری از موارد اختصاص نمی دهد، فقط در یک قرارداد، مبالغ نجومی صرف تولید محتوای هنری برای دیدگاه‌های رییس جمهور می کند؟

سرویس سیاست مشرق- در حالی که این‌روزها، «وزیر جوان» دولت اعتدال با طرح موضوع «ارزش افزوده» پرچم «حق‌الناس» در دست گرفته و اتمام حجت کرده که برای «حقوق ملت» هیچ «خط قرمزی» ندارد، از درون نهاد ریاست جمهوری، برخی رقم‌های حیرت‌آور پروژه‌های مرتبط با این نهاد بیرون می آید.

کاربران فضای مجازی در توئیتر، اخیرا با استفاده از سامانه «شفافیت قراردادها»، سندی را منتشر کرده‌اند که نهاد ریاست جمهوری با فردی به نام «محمدجواد مباشری»، برای «تولید و تامین محتواهای هنری تلویزیونی به منظور تحق دیدگاه ریاست جمهوری در زمینه شفافیت و پاسخگویی دولت نسبت به مطالبات مردم»!؟ مبلغ «14،400،000،000،000»ریال (هزار و چهارصد و چهل میلیارد تومان) قرار داد بسته است.

در حالی که کشور در تنگنای ارزی به سر می برد و بودجه کشور طبق بدیهی‌ترین اصول ، باید صرف نیازهای ضروری کشور گردد و بودجه‌های مصرفی دستگاه‌های حاکمیتی باید در صف اول «صرفه‌جویی در منابع» باشند، اختصاص این مبلغ باورنکردنی فقط برای تولید محتوای هنری درباره یک بخش از «دیدگاه‌های» رییس‌جمهور محترم، چه معنایی پیدا می کند؟ اگر صرفا در این مورد خاص چنین مبلغ کمرشکنی از بودجه عمومی صرف می گردد، در سایر حوزه‌های «قراردادی» نهاد ریاست جمهوری، چه مبالغی در جریان است؟

با توجه به وجود کلمه کلیدی «شفافیت» در این قرارداد، هیچ گزارشی به مردم داده نمی شود که اصولا این 1440 میلیارد تومان (بر فرض صحت) از بیت‌المال تا این مقطع از سال صرف چه اموری شده و بعد از این قرار است صرف چه پروژه‌هایی شود؟ به فرض پذیرش «ضرورت» اختصاص این مبلغ به «تولید محتوای هنری» درباره این بخش از منویات رییس ‌جمهور (آن هم دولتی که رییس‌جمهور، سخن رو در رو با مردم را به حداقل ممکن رسانده‌ است)، آیا نباید نهاد محترم به مردم گزارش دهد که تاکنون که بیش از نیمی از سال 98 سپری شده، از محل این بودجه فوق‌-نجومی، کدام «محتوای هنری» در تببین «دیدگاه‌های رییس جمهور» در این حوزه بسیار خاص و حیقتا غیر اولویت‌دار، تولید شده است؟ این فرد محترم، «محمدرضا مباشری» کیست و چه عقبه و سابقه‌ای در تولید «محتوای هنری» دارد که این قرارداد با او منعقد شده است؟

تازه باید در نظر داشت که با دولتی طرف هستیم که بودجه لازم برای فعالیت صدا و سیمای کشور را تخصیص نمی دهد و شرایط و شروط مختلفی برای اختصاص این بودجه تعیین می کند که عملا با نپرداختن بودجه تفاوتی ندارد، اما همین دولت، در یک قلم، و برای تولید «محتوای هنری تلویزیونی» از دیدگاه‌های رییس جمهور در یک زمینه خاص، این مبلغ شگفت‌آور را اختصاص می دهد. آیا بدبینان حق ندارند که گمان برند، این نوع قراردادها، یکی از روش‌های کانالیزه کردن بودجه متعلق به تلویزیون، برای وادار کردن صدا و سیما به تبدیل شدن به تریبون و باکس رپرتاژ دولت است؟

مشرق منتظر توضیح و روشنگری نهاد محترم ریاست جمهوری در این زمینه است.

پس از انتشار این گزارش روابط عمومی نهاد ریاست جمهوری جوابیه‌ای برای مشرق ارسال کرد که متن آن عینا منتشر می شود. همچنین، قرارداد مورد اشاره در سایت شفافیت ایران و همچنین پایگاه اطلاعات قراردادهای کشور، بعد از گزارش مشرق، اصلاح شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 7
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۹:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    6 7
    ریال است نه تومان.هرچند بازم مبلغ شگفت انگیزی میشه !
    • داداش IR ۲۰:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
      18 0
      به تومانش میشه ۱۴۴۰ میلیارد تومن. ریز می بینی؟
  • IR ۱۹:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    8 0
    خخخخخخخخع بی انصاف! 40000 تومان آخرش رو هم تخفیف نداده !!!!!لااقل رندبشه !
  • IR ۱۹:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    25 0
    همیشه پای یک #آشنا درمیان است. #آشنا #مباشری
  • IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    15 0
    علی برکت ا...
  • FR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    11 1
    شما ها چقدر گدا گشنه اید، همه ش هزارو چهارصد میلیارد تومن، در برابر منویات جناب رییس جمهور عددی نیس، منویات حضرتشان باید با طلای ناب بر سردر شهر ها نوشته بشه ، علی برکت الله
  • IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    0 0
    مشرق ما که میدونیم اونجا چه بخور بخوریه دیگه تو با این خبرهات روی اعصابمون نرو! یک تو که نمیتونیم به جناب حضرت رییس جمهور بگیم چون منتشر نمیکنی فقط میتونیم بخونیم و حرص بخوریم!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس