کد خبر 998227
تاریخ انتشار: ۱۱ مهر ۱۳۹۸ - ۲۰:۱۱
عراق

تظاهرات در عراق که پس از هماهنگی یک ماهه در شبکه‌های مجازی آغاز شده، وارد سومین روز شد؛ باآنکه برخی آن را خودجوش جلوه می‌دهند، اما شواهد نشان می‌دهد طرح پیشنهادی عربستان به آمریکا در حال اجراست.

به گزارش مشرق، عراق در آستانه اربعین حسینی سال ۱۴۴۱ روزهای متفاوتی با سال‌های گذشته را پشت سر می‌گذارد؛ اعتراض و تظاهراتی که ظاهرا رهبر ندارد، ظاهرا مردمی است، ظاهرا مستقل است اما بسیار در ابعاد مختلف، سؤال‌برانگیز است.

اعتراض‌ها کجاست و از کی آغاز شد؟

تظاهرات و اعتراض خیابانی، از روز سه‌شنبه نُهم مهر (اول اکتبر) آغاز شد. امروز پنجشنبه سوم اکتبر، سومین روز متوالی اعتراض‌هاست.

استان‌های بغداد، نجف، کربلا، ذی‌قار (ناصریه) و میسان (عماره)، بابل (حِلّه) و بصره تاکنون شاهد تظاهرات و اعتراض بوده‌ و اخباری نیز از اعتراض در «کوت» مرکز استان واسط هم منتشر شده است.

مناطقی که شاهد اعتراض است جز بغداد همه مناطقی است که به مناطق شعیه‌نشین معروف است. هر چند شایعاتی در خصوص انتقال برخی افراد از غرب عراق به برخی از این استان‌ها برای حضور در تظاهرات منتشر شده اما به نظر می‌رسد مناطق اهل سنت شاهد چنین اعتراض‌هایی نبوده تا الان.


پراکندگی تظاهرات در استانهای جنوبی عراق

علت اعتراض‌ها چیست؟

از گزارش‌های متعدد رسانه‌های عراقی و همچنین شعارهایی که معترضان در تظاهرات سر می‌دهند، روشن است که خواست اصلی آنان رفع مشکلات اقتصادی و در وهله دوم، مبارزه با فساد سیاسی است. رفع بیکاری از مهم‌ترین خواسته‌های جوانان و پس از آن تأکید بر بهبود خدمات دولتی که شامل آب و برق و سایر امور خدماتی دولت می‌شود، از جمله علل اعتراض‌هاست. اما اینکه برخی لابه‌لای این شعارها علیه ایران شعار بدهند نشان‌دهنده پشت‌پرده و ماهیت حامیان این وضعیت است.


تظاهرات در عراق

آیا اعتراض‌ها خودجوش است؟

هر چند برخی در عراق تلاش می‌کنند که اعتراضات را فاقد رهبر سیاسی نشان دهند و بگویند مستقل و کاملا مردمی است، اما به دلیل برخی نشانه‌ها، قطعا خودجوش نیست به چند دلیل:

۱- اوضاع نابسامان معیشتی و اقتصادی که علت اعتراض‌ها معرفی شده، پدیده نوظهور و تازه‌ و یکباره‌ای نیست که سبب انفجار خشم مردم شود.

۲- افشاگری رهبر جنبش مقاومت عصائب اهل الحق بیش از یک ماه پیش. چهارم شهریور ماه (۲۶ اوت) قیس الخزعلی در دیداری رسانه‌ای گفت، برخی جریان‌های داخلی سیاسی عراق با قدرت‌های خارجی در حال تدارک تظاهرات‌هایی هستند چون از سیاست خارجی عراق ناراضی‌اند. مشکل در «معامله قرن» است. مطلوبشان این است که این دولت را مطیع خود کنند... بنابراین در عراق ما دوباره شاهد تظاهرات خواهیم بود. این تظاهرات‌ها هم قرار است ماه دهم (اکتبر) شروع شود. اگر دوست داشتید، این حرف مرا ثبت کنید. این حرف من تحلیل نیست، اطلاع و اطلاعاتی است که دارم. این کار را هم از شبکه‌های اجتماعی شروع میکنند تا آن را خواسته افکار عمومی وانمود کنند اما در حقیقت رهبری آن طرف‌های خارجی هستند.

اکنون اگر به تاریخ شروع تظاهرات‌ها نگاه کنیم می‌بینیم که آغاز آن از سه‌شنبه اول ماه دهم (اکتبر) است؛ همان که الخزعلی گفته است.

۳- شروع دعوت‌ها برای تظاهرات و اعتراض، از یک ماه پیش در شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی آغاز شده و عموم کسانی که دعوت‌های تند و تحریک‌آمیز داشته، به نوعی بعثی یا مرتبط با حزب بعث بوده‌اند. با آغاز تظاهرات‌ها، رغد صدام، دختر دیکتاتور معدوم بعثی عراق، در توییتی از این اعتراض‌ها حمایت کرد و آنان را «نسل قادسیه» خواهند و نوشت «کل عراق با شماست» و «خدا شهدای ما را رحمت کند».

تکرار دی ۹۶ تهران

۴- طرح پیشنهادی عربستان به دولت ترامپ برای ناآرام کردن تهران، بغداد و بیروت. این طرح که روزنامه الاخبار لبنان آن را فاش کرده نشان می‌دهد سه کشور ایران و عراق و لبنان هدف این طرح هستند که اساس آن تحریک رسانه‌ای افکار عمومی برای رسیدن به تظاهرات و اعتراض‌های خیابانی و در نهایت تضعیف دولت مرکزی است. در گزارش الاخبار آمده است که زمانیکه محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی با بازداشت ولید ابراهیم رئیس مجموعه شبکه تلویزیونی ام.بی.سی (MBC)، توانست از طریق اجبار ولید برای چشم‌پوشی از بخشی از سهام مجموعه، بر هیأت مدیره آن مسلط شود، صد میلیون دلار در این مجموعه سرمایه‌گذاری جدید کرد تا این پول صرف شبکه‌هایی شود که جامعه هدف آن لبنان، عراق و ایران باشد. شاید بسیاری ندانند که هم‌زمان با اتفاقات عراق، در لبنان نیز چندین تجمع در بیروت برگزار شد اما نتوانست مانند عراق، توجهات را به خود جلب کند. این هم‌زمانی قابل توجه نکته‌سنجان قرار خواهد گرفت.

اکنون این طرح سعودی، در عراق در حال اجراست و به همین دلیل شخص مشخصی رهبری آن را بر عهده ندارد تا با موج‌سواری بر وضع نابسامان اقتصادی، کاملا مردمی جلوه کند. اعتراض‌های کنونی بسیار به اعتراضی که قرار بود در دی ماه ۱۳۹۶ در تهران و ایران فراگیر شود، شبیه است. آن اعتراض‌ها هم رهبر مشخصی نداشت و تکیه بر هماهنگی در فضای مجازی داشت.  

۵- همزمان شدن آغاز تظاهرات‌ها با آغاز حرکت مردم برای راهپیمایی اربعین، اصلا اتفاقی نیست. آغاز این آشوب یک تیر و چند نشان است؛ اول آنکه راهپیمایی اربعین تحت الشعاع قرار می‌گیرد و از سویی دیگر مقدمه برای ساقط شدن دولت عادل عبدالمهدی که هنوز یک ساله هم نشده، فراهم می‌شود؛ دولت عادل از دو جهت بسیار تحت فشار آمریکا قرا گرفته است؛ اول آنکه دولت او بر خلاف دولت سابق (حیدر العبادی) علاوه بر نگاه به غرب، به شرق هم نگاه دارد و اخیرا از سفری رسمی از چین بازگشت که ما حصل آن توافق‌های متعدد تجاری و اقتصادی بود. نکته مهمتر دیگر اینکه دولت او اخیرا آشکارا اعلام کرد که رژیم صهیونیستی عامل حمله به مواضع الحشد الشعبی است؛ موضعی که خودبه‌خود به معنای عزم بغداد برای مقابله با این حملات است.

تعداد کشته شدگان

در روز سوم (پنجشنبه) خبرگزاری رویترز به نقل از پلیس عراق، شمار کشته شدگان در اعتراضات خیابانی در عراق را یازده نفر اعلام کرد. یکی از کشته شدگان از نیروهای پلیس است. بیشترین کشته هم در شهر ناصریه مرکز استان ذی‌قار در جنوب عراق است که هفت نفر جان باخته‌اند. بیشترین کشته بعد از آن نیز در العماره مرکز استان میسان است. شمار زخمی‌ها چند صد نفر و بیش از پانصد نفر برآورد شده است.

شبکه رووداو متعلق به کردستان عراق که به نوعی از این اعتراض‌ها حمایت می‌کند، مدعی شد که شمار کشته‌شدگان به ۲۱ نفر رسیده است.


معترضان و اقدامات خشونت‌بار

موضع سیاسیون عراقی

هر چند همه احزاب و سیاسیون و حتی عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر عراق بر حق مردم برای اعتراض و تظاهرات تأکید کرده‌اند اما برخی سیاسیون با گرفتن مواضعی دوپهلو یا برخی در حمایت از مردم، ژست دموکراتیک به خود گرفته‌اند.

مخالفان دولت عادل عبدالمهدی هر چند اعلام کرده‌اند که خواستار تظاهرات‌های کنونی نشده‌اند، اما چندان هم از این وضع ناراضی نیستند. آنان در چند ماه گذشته با آنکه عمر دولت فعلی هنوز یک سال هم نشده، تلاش‌های شدیدی برای استیضاح وزرای دولت و حتی خود نخست‌وزیر کرده‌اند.

مقتدی الصدر در روز دوم اعتراض‌ها در توییترش گفت: ما نمی‌خواهیم و به سود عراق هم نیست که تظاهرات مردمی به تظاهرات حزبی تبدیل شود وگرنه به انقلابیون (ائتلاف) الاصلاح می‌گفتیم که بیایند تظاهرات. اما ما میخواهیم مردمی بودنش و مسالمت‌آمیز بودنش کاملا حفظ شود... ما همچنین تعدی به تظاهرات‌کنندگان بی‌دفاع را که دنبال فساد و خشونت نیستند، رد می‌کنیم».

نوری المالکی نخست‌وزیر پیشین عراق هم در روز نخست اعتراض‌ها گفت، آنچه امروز در میدان التحریر (بغداد) رخ داد، تأسف برانگیز است و به سود هیچ کس نیست. از معترضان می‌خواهم که خوددار باشند و به قانون تمکین کنند و مسالمت‌آمیز بودن تظاهرات را حفظ و از برخورد با نیروهای امنیتی و به خطر انداختن منافع عمومی و خصوصی و تخریب دوری کنند. دستگاه‌های امنیتی هم باید از معترضان و اموال عمومی و خصوصی محافظت کنند.

ایاد علاوی، نخست‌وزیر اسبق عراق نیز تظاهرات را حق قانونی مردم دانست به شرط آنکه مسالمت‌آمیز باشد و متعرض اموال عمومی و خصوصی نشود. او خواستار خوددار بودن مردم معترض شد و گفت از خواسته‌های آنان حمایت می‌کند.

عمار الحکیم (رئیس پیشین مجلس اعلا) نیز در روز دوم، معترضان را «فرزندان ما» خواند و خطاب به نیروهای امنیتی گفت، «با فرزندان ما مدارا کنید... به آنها گوش کنید».  او طی چند ماه گذشته نیز تلاش کرد که از هواداران خود بخواهد در اعتراض به عملکرد دولت در چندین شهر عراق تظاهرات کنند اما این فراخوان با حضور بسیار کم‌رنگ مردم، شکست خورده بود.

منع آمد و شد و آرام‌تر شدن اوضاع

بعد از آنکه در بغداد ممنوعیت تردد افراد و خودروها اعلام شد، مقامات محلی امروز پنجشنبه دایره استان‌های مشمول این قانون را افزایش داده‌اند تا بتوانند وضعیت را بیش از پیش کنترل کنند.

مقامات عراقی در استان‌های نجف، بابل، میسان و ذی‌قار ممنوعیت آمد و شد اعلام کرده‌اند. برخی منابع از آرام‌تر بودن اوضاع امروز در شهرهای عراق خبر داده‌اند هر چند که برخی رسانه‌ها مثل العربیه مدعی شده‌اند که معترضان در چند شهر به خیابان آمده‌اند.

شبکه العربیه همچنین گزارش کرده که نخست‌وزیر با نماینده معترضان دیدار کرده تا خواسته‌های آنان را بشنود. این اقدامات به آرام‌تر شدن عراق کمک خواهد کرد.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 11
  • IR ۲۰:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    72 8
    خبر خوشی سلامتی
  • IR ۲۰:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    10 19
    با اینکه ارزش مول انها از ایران بیشتر است ولی از شکم سیری شورش میکنند. انگلیس گفته که عرب را سیر باید نگاه داشت و عجم را گرسنه که شکایت نکنند ولی یک جای کار الان میلنگه و لازم است چند فیلسوف نظر بدهند .
  • IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    16 68
    ممکنه کار اصلاحطلبها برای مبارزه با اربعین باشد
  • IR ۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    15 74
    اینا امنیت دوست ندارند. یا باید داعش سرشونو ببره یا صدام تو چرخ گوشت بندازدشون
  • طاهره IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    34 66
    دشمنان خیلی احمق تشریف دارند! اون از فتنه ۸۸که روز عاشورا رو انتخاب کردند و با صورت به زمین خوردند و این هم از عراق که ایام اربعین رو انتخاب کردند برای آشوب و قطعا با صورت به زمین خواهند خورد!
  • IR ۲۱:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    15 45
    اصلاح طلبان بلای جان عراق هم شدند
  • محمود IR ۲۲:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    19 59
    لعنت بر صدام‌جنایتکار
    • پ IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
      7 3
      چه ربطی داره الان
  • IR ۲۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    6 5
    اصلاحطلبها هم نقش دارند؟
  • IR ۲۲:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    27 49
    همه زائران را به آقا امام حسین علیه السلام می سپاریم.
    • ناهید IR ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
      18 6
      احسنت. دست حق نگه دارهمه زائران اربعین حسینی باشد. یازهرا
  • IR ۲۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    14 60
    این فتنه شعبون بی مخ های عراقه
  • علی اتش بار IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    هرچند .ما مردم ایران .مرگ بر امریکا واسراییل وال سعود بگویم .کم گفتیم .چون اینها چشم دیدن بزرگ راه پیمایی.اربعین حسینی .راندارند..ومیخواهند .بین مردم مسلمان عراق .وایران .جنگ وستیضع باشه ..ونمیخواهند امنیت واسایش .بین مسلمانان باشد .
  • IR ۲۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    6 48
    آمریکا این همه مدت تو اون کشور پس چه غلطی میکرده؟ یکی نیست از آمریکا بپرسه برای چی اومدی اینجا تو که این همه وعده قشنگ میدادی؟
  • IR ۲۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۱
    23 88
    مواظب پسر کثیف سلمان باشید در ریختن خون شیعه از خدا نمی ترسه
  • محمد US ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    17 93
    بهترین دفاع حمله است، باید مجدد حملاتی ضربتی علیه آل یهود و آل سعود انجام بشه، دشمن زخم عمیقی برداشته سر ماجرای آرامکو و اسیر شدن مزدورانش، قطعا در پی انتقامه، باید مقاومت پیش دستی کنه.
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    139 8
    موضوع رو سیاسی نکن از تیتری که زدی مشخصه اپسیلونی شناخت و قدرت تعقل نداری برو عراق تا بدونی که کشوری که فقط روزی پنج میلیون بشکه نفت می فروشه چرا ابتدایی ترین امکانات مانند آب برق گاز بهداشت و جاده ندارد مردم عراق در این اعتراضات قطعا خواسته های اولیه و معیشتی و مدنی دارند.چی تا یه بادی در میره میگین کار فلان و فلانی هست
  • IR ۰۱:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    4 79
    امان از شکم.
  • IR ۰۱:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    75 28
    خیلی جالبه استان های شیعه عراق هم از عربستان دستور میگیرن؟؟؟چقد رو دارید
  • IR ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    2 2
    پروین ..به کج روان سخن از راستی چه سود ...چون خودسرها را خواهند کشت با شداد و غلاظ
  • سعید IR ۰۸:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    6 5
    چرا رو نقشه عراقی,به جای اسم اندیمشک,نوشته صالحیه؟یعنی بازم شیطنت میکنن؟
    • Ali IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
      2 7
      اسم قدیم اندیمشک صالح آباد بوده واسه همین نقشه قدیمی هستش که به اسم صالحیه نوشته شده است.
  • حمید IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    4 58
    این تظاهرات ازقبل مهندسی شده است.بحث اربعین و شعار العراق والایران لاتفرق دارد به نابودی تبدیل مبشود.
  • SE ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    5 84
    فتنه98 استش
    • IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
      3 7
      نه .هیچ فتنه ای نیست .با توکل به خدا ‌‌ویاری امام حسین .(ع)
  • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    3 70
    چرا زمان صدام اعتراض نمی کردن
  • نسرین نعمتی IR ۱۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    8 5
    حکومت عراق بایدبداندکه آیا به تنهائی قادربه کنترل مردم خویش هست ؟
  • سعید IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    8 83
    آرامکو دوباره چنتا موشک درست و حسابی میخواد! عراق بازم بره بیست میلیون بشکه کمبود نفت عربستاتو جبران کنه!!!
  • صباح جهانبخشی IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    2 71
    تا ما باشیم با طناب عراقی توی چاه نرویم چیزی جز خیانت در دایره شناخت و شعوررشان نیست. نفرین شده‌اند از زمانی که عرش خدا را لرزاندند اینا تربیت پذیر نیستند. عاقل و سربه راه نیستند. شخصیت ژلاتینی دارند به شکل هر ظرفی در می آیند. آزاده نیستند. جوانمرد کم دارند. محله قدیمی تمدن بشری هستند. مثل محله قدیمی شهرهای بزرگ غیر از این باشند جای تعجب داره مبتلابه آلزایمر تاریخ و هویت هستند. نه به دوستی نه به دشمنی نه به حساب و کتاب قرارداد و کنوانسیون اینا چیه مینویسم هر و نر ندونند
  • Rza IE ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    13 91
    من داخل کشور عراق تا یک ماه پیش کار میکردم،شرایط معیشتی مردم،نسبتا باسرعت خوبی روبه رشده،و نیاز به زمان داره،به قول معروف خراب کردن راحته،درست کردن مشکل.پس قطعا جای هیچگونه اعتراضی نیست به نظرم شرایط فعلی از پیش تعین شده،و عده از این وضعیت سواستفاده های سیاسی میکنن،قطعا به ضرر مردم کشور عراق
  • Rza IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    9 47
    من داخل کشور عراق تا یک ماه پیش کار میکردم،شرایط معیشتی مردم،نسبتا باسرعت خوبی روبه رشده،و نیاز به زمان داره،به قول معروف خراب کردن راحته،درست کردن مشکل.پس قطعا جای هیچگونه اعتراضی نیست به نظرم شرایط فعلی از پیش تعین شده،و عده از این وضعیت سواستفاده های سیاسی میکنن
  • IR ۱۳:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    6 64
    دولت عراق پیشمرگه های اقلیم کردستان رو صدا کنه آشوبو خفه کنن
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    4 74
    خبر سلامتی مسلمانان ومرگ دشمن.
  • حمید DK ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
    مردم عراق تو کشور خودشون به دولت خودشون اعتراض دارن فرض کنیم که همش همه نقشه عربستان باشه به شما چه ربطی داره اخه کشور خودشونه. اگرم دارن با دستور عربستان اینکارو میکنن خب انتخابشون اینه که برن سمت عربستان باز به شما چه ربطی داره
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
      14 83
      چقدر بی ادبی به شما چه مربوطه یعنی چی خوب حرف بزن‌‌‌.!!!
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۲
      خوشت میاد کسی باتو دعوا کنه ‌‌.هیچکس دخالت نکنه بگند به شما چه مربوطه اختلاف خودشون‌...!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس