کد خبر 997677
تاریخ انتشار: ۱۰ مهر ۱۳۹۸ - ۰۹:۳۰

چاپ کتاب شاید از نوشتن آن دشوارتر به نظر برسد. اما با یک راهنمایی درست، میتوان به راحتی آن را پشت سر گذاشت. پیش از چاپ کتاب باید مطمئن شوید که تمام آماده سازی ها را انجام داده اید و بعد برای انتشار کتاب اقدام کنید. تحقیق و پژوهش، پشتکار و صبر قطعاً لازمه این راه است و میتواند شما را به نتیجه دلخواه برساند.

انتخاب موضوع مناسب برای چاپ کتاب

انتخاب موضوع، دشوارترین بخش برای هر نویسنده ای به شمار میرود. برای نوشتن کتاب، یک قلم و کاغذ بردارید و تمام مهارتهای شخصی و حرفه ای، علایق، سرگرمی ها و هر چالش مهمی که در زندگی داشته اید و هر آنچه که از زندگی آموخته اید را یادداشت کنید. راجع به هر چیزی که به ذهن تان می‌رسد بنویسید. حالا فهرست تان را مرور کنید و ۳ تا ۴ موضوعی که علاقه مند به نوشتن درباره آنها هستید را انتخاب کنید. برای همین موضوعات، یکسری زیرمجموعه مشخص کنید، به عنوان مثال اگر علاقه مند به موضوع بازاریابی هستید، می توانید موضوعاتی مثل بازاریابی سنتی یا بازاریابی دیجیتال را به آن اضافه کنید.

نکته مهم اینجا است که موضوع شما باید به حدی گسترده باشد که بتوانید حتی تا چندین کتاب راجع به بخشهای مختلف آن بنویسید. ترجیحاً به طور موشکافانه به یکی از جنبه های موضوع موردنظر بپردازید و از اینکه در یک کتاب به همه بخشهای موضوع بپردازید، اجتناب کنید. به این ترتیب می‌توانید چندین کتاب راجع به جنبه‌های گوناگون آن موضوع تهیه کنید. پس از انتخاب موضوع، بررسی کنید تا ببینید که آیا چنین موضوعی، خواننده دارد و میتواند برای شما سودآور باشد یا خیر.

نوشتن کتاب

از همین ابتدا باید بدانید برای نوشتن یک کتاب خوب، لزومی ندارد که نویسنده خارق العاده ای باشید. فقط باید بتوانید موضوع مدنظرتان را به شکلی جالب، واضح و دقیق مطرح کنید، به طوری که با مخاطب ارتباط برقرار کند. یک پیش نویس تهیه کنید و بعد برگردید و به مرور آن بپردازید. اول یک طرح کلی بنویسید، سپس آن را به فصل‌ها یا بخش‌های مختلف تقسیم بندی کنید و اطلاعات را به صورت لیست یادداشت نمایید. با پیشرفت کار، زمان بیشتری به نوشتن اختصاص دهید و تعداد کلمات بیشتری بنویسید تا بتوانید طبق زمانبندی موردنظرتان کار نگارش کتاب را به پایان برسانید.

انتخاب موضوع مناسب برای نوشتن و چاپ کتاب
انتخاب موضوع مناسب برای نوشتن و چاپ کتاب

ویراستاری کتاب

حتماً قبل از چاپ کتاب، آن را به یک ویراستار بسپارید. حتی اگر نویسنده فوق العاده ماهری هستید، باز هم به ویراستاری کتاب نیاز دارید تا کار شما ساخته و پرداخته شده و هرگونه خطا و اشتباهی مرتفع شود. همچنین قبل از تحویل کار به ویراستار می‌توانید خودتان چندین بار آن را مرور کرده و با دقت ویرایش کنید. حتی میتوانید از کسی که مخاطب ایده آل شما است، بخواهید نگاهی به نوشته شما بیندازد و نظر بدهد چراکه همیشه جای پیشرفت برای یک نوشته وجود دارد.

درضمن باید مطمئن شوید که نوشته شما برای مخاطب نهایی جذاب باشد و بتواند از همان صفحه اول او را به خواندن کل کتاب ترغیب کند. پس از هرگونه افراط و زیاده گویی بپرهیزید و صراحت را در نوشته تان رعایت کنید تا خواننده به راحتی آن را بفهمد.

وقتی به این نتیجه رسیدید که حالا نوشته شما آماده فرآیند ویراستاری کتاب است، به دنبال یک شخص حرفه ای و ماهر بگردید. با برخی از آنها صحبت کرده و تعدادی از کتاب‌هایی که ویراستاری کرده اند را مطالعه کنید، به خصوص کتاب‌هایی که در حیطه کاری شما هستند. مطمئنا کار ویراستاری کتاب با نویسندگی تفاوت دارد و این شخص باید بتواند یک کتاب را بازسازی کرده، مشکلات را پیدا کند و پیشنهادهایی برای بهترشدن کار ارائه نماید. ویراستار حرفه ای قادر است مشکلات نوشتاری و گرامری را برطرف کند و بدون تغییر نوشته شما، خوانایی و درک آن را ارتقا دهد.

انتخاب عنوان برای چاپ کتاب

برای عنوان کتاب باید کلمه یا عبارتی را انتخاب کنید که مختصر و مفید باشد و توجه خواننده را به خود جلب کند. عنوان فرعی کتاب را میتوانید طولانی تر انتخاب کنید و با کمک آن توضیح بیشتری درباره کتاب و مزایایی که برای خواننده دارد، ارائه نمایید. سری به کتابهای آنلاین بزنید و ببینید که کدام یک شما را جذب میکند. علاوه بر این به سئوی کلمات کلیدی عنوان کتاب توجه کنید تا پس از چاپ کتاب، خواننده بتواند آنرا به صورت آنلاین پیدا کند. برای اطمینان از انتخاب تان میتوانید آن را در شبکه‌های اجتماعی یا سایت تان با فالوورها به اشتراک بگذارید و نظرشان را جویا شوید.

طراحی جلد کتاب

صرفاً برای اینکه هزینه چاپ کتاب تان ارزان تمام شود، از انتخاب عکس‌های بی ارزش برای جلد کتاب تان خودداری کنید. شخصی را پیدا کنید که حرفه اش طراحی جلد کتاب باشد و بتواند طرح مخصوصی را برای کتاب شما پیاده کند. مطمئن باشید که هزینه کردن برای این مرحله قطعاً بعد از چاپ کتاب به نفع تان خواهد شد و پول بیشتری نصیب تان میکند؛ در عین حال مردم بیشتر تمایل دارند برای کتابی پول بپردازند که جلد زیبا و چشم نوازی داشته باشد. شما برای پشت جلد کتاب نیز باید یک متن تهیه کنید و در آن مزایای کتاب برای خواننده را شرح دهید و با ذکر دلایل قانع کننده، او را به خواندن کتاب ترغیب کنید. از آنجا که فضای محدودی در پشت جلد وجود دارد، پس متن تان باید مختصر باشد. حتی میتوانید مختصری از زندگی نامه خودتان را به همراه عکس قرار دهید یا در صورت تمایل توصیف یا تمجید یک شخص حرفه ای از کتاب‏تان را بگنجانید.

طراحی جلد مناسب برای چاپ کتاب
طراحی جلد مناسب برای چاپ کتاب

صفحه آرایی کتاب

صفحه آرایی کتاب از آن جهت حائز اهمیت است که شما نمی خواهید پس از تمام تلاش هایتان برای نوشتن و چاپ کتاب، مخاطب آن را باز کند و با یک متن شلوغ و بدون نظم مواجه شود. پس یک شخص حرفه ای پیدا کنید که قوانین و اصول تنظیم و صفحه آرایی کتاب را بلد باشد.

چاپ کتاب توسط انتشارات

پس از صفحه آرایی و طراحی جلد نوبت آن است که کتاب تان را چاپ کنید، پس باید به دنبال ناشری باشید که مایل به سرمایه‌گذاری روی کتاب و چاپ کتاب شما باشد. هنگام عقد قرارداد با ناشر به تمام جزئیات دقت کنید. علاوه بر این برای اینکه کتاب تان در اختیار طیف وسیع تری از مخاطبان قرار گیرد، آن را در یک فروشگاه اینترنتی منتشر کنید. در نهایت برای چاپ کتاب شما فرآیندی به مانند شکل زیر را باید طی کنید. البته این فرآیند در هنگام چاپ کتاب توسط انتشارات انجام میگیرد و شما فقط باید ناظر بر اجرای صحیح آن باشید.

فرایند کامل خدمات چاپ کتاب
فرایند کامل خدمات چاپ کتاب

تبلیغ کتاب بعد از چاپ کتاب

اکنون که کار چاپ کتاب به پایان رسیده است، باید به هر شکل ممکن به تبلیغ و بازاریابی کتاب تان بپردازید. اگر وبسایت دارید، راجع به کتاب تان بنویسید و بگویید که به درد کدام دسته از مخاطبان میخورد. چنانچه فهرستی از ایمیل مخاطبان در دست تان است، از طریق ایمیل آنها را از چاپ کتاب تان مطلع کنید. شبکه های اجتماعی نیز می‌تواند گزینه خوبی برای تبلیغات باشد. علاوه بر این میتوانید در وب سایتهای مرتبط، پست مهمان بنویسید و آن را به صفحه نویسندگی خود لینک کنید.

در صورتی که در هر مرحله از فرآیند چاپ کتاب هستید خوشحال میشویم به شما کمک کنیم. همین حالا میتوانید از مشاوره رایگان برای خدمات چاپ کتاب توسط گروه تحقیقاتی طلوع و انتشارات کلید پژوه بهره مند شوید.

این محتوا صرفا تبلیغاتی است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس