مهدی فضائلی نمایه

مهدی فضائلی درباره مصاحبه با سید حسن نصرالله گفت: وقتی با سید حسن نصر الله مواجه می‌شوید با شخصیتی بسیار متواضع و مهربان روبه رو می‌شوید که اساسا شما را دچار یک دوگانگی می‌کند.

به گزارش مشرق، در روزهای گذشته شاهد پخش مصاحبه دفتر حفظ و نشر آثار حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای با سید حسن نصرا... دبیر کل حزب ا... لبنان از شبکه سه سیما بودیم. این گفت‌وگوی پنج ساعته را باید طولانی‌ترین مصاحبه رسانه‌ای نصرا... دانست. مهدی فضائلی که یکی از مصاحبه‌کنندگان بود در گفت و گو با جام‌جم به بیان ناگفته‌هایی خواندنی از این مصاحبه پرداخته است.

بیشتر بخوانید:

راز موفقیت و محبوبیت نصرالله چیست؟


• مصاحبه شما و آقای مسعود رضایی با جناب سید حسن نصرا...، در روزهای گذشته از شبکه سوم سیما پخش شد و بازتاب فراوان داشت. بهانه این مصاحبه چه بود و چه مقدماتی برای انجام آن طی شد؟

ما از دهه فجر سال گذشته وارد پنجمین دهه انقلاب اسلامی شدیم. از سوی دیگر خرداد امسال با سی‌امین سالگرد رهبری حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای همزمان بود. این دو مناسبت در کنار ابعاد منطقه‌ای و بین‌المللی انقلاب اسلامی که یکی از مهمترین حوزه‌های تاثیرگذاری انقلاب و رهبری آن از ابتدای پیروزی انقلاب محسوب می‌شود ما را بر آن داشت تا در ارتباط با بعد منطقه‌ای انقلاب اسلامی و تاثیرات رهبری امام راحل و حضرت آیت‌ا... خامنه‌ای گفتگوهایی را با برخی شخصیت‌ها داشته باشیم. از این رو قرار شد که یکی از گفتگوها با جناب سید حسن نصرا... دبیرکل محترم حزب ا... لبنان انجام شود. دلیل آن هم مشخص بود. هم سابقه حزب‌ا... لبنان که از ابتدای پیروزی و همزمان با انقلاب شکل گرفته بود و از سوی دیگر می‌توان این گروه را از قدیمی‌ترین مجموعه‌های مقاومت دانست. قبل از انجام این مصاحبه، چندی پیش سفری به لبنان داشتم و پیشنهاد انجام این مصاحبه را خدمت ایشان مطرح کردم و خوشبختانه این پیشنهاد با استقبال خوب ایشان مواجه شد و گفتند که اتفاقا خودم به دلیل اینکه مستقیما در معرض این مساله بودم به انجام این مصاحبه تمایل دارم؛ بنابراین قرار شد وقتی برای این مصاحبه تعیین شود که مدتی بعد تماس گرفته شد و وقتی را مشخص کردند و ما هم برای مصاحبه به لبنان رفتیم و این گفتگو را انجام دادیم.

• علت انتخاب شما و آقای مسعود رضایی برای انجام این گفتگو چه بود؟
پیرامون این موضوع بحث‌های مختلف صورت گرفت و درباره افراد مختلفی بحث شد و در نهایت جمع بندی به اینجا رسید که من و آقای رضایی برای این مصاحبه برویم.

• قبل از این مصاحبه آیا دیدارها یا مصاحبه‌های دیگری هم با سید حسن نصرا... داشتید؟

اولین دیدار من با جناب نصرا... به سال ۸۳ برمی‌گردد. در این سال اجلاسی در لبنان با عنوان رسانه‌های حامی فلسطین برگزار شد. آن موقع مدیرعامل خبرگزاری فارس بودم و در این نشست شرکت کردم. بانی این اجلاس حزب ا... لبنان بود و در آن اجلاس جناب نصرا... سخنرانی داشتند. همچنین ضیافت شامی هم برگزار شد که در آن ضیافت چند کلامی در حد سلام و احوالپرسی با ایشان داشتم. دیدار بعدی مربوط به ملاقات من با ایشان برای طرح موضوع مصاحبه بود و همانطور که اشاره کردم با استقبال ایشان مواجه شد. سومین دیدار هم که مربوط به همین مصاحبه بود.

• سید حسن نصرا... شخصیت خاصی است و از یک طرف نزدیک‌ترین متحد راهبردی ایران در منطقه محسوب می‌شود و از سوی دیگر ایشان را به عنوان سید مقاومت می‌شناسند. طبعا مصاحبه با چنین شخصیتی ویژگی‌های خاص خود را دارد و امکان دارد فرد مصاحبه‌کننده در معرض این تاثیرات قرار گیرد. شما که سال‌ها مدیریت رسانه را به عهده داشتید به عنوان یک مصاحبه‌کننده چه حس و حالی داشتید؟

من این مصاحبه را توفیق بزرگی برای خود می‌دانم. نکته مهمی که باید بگویم این است که من بعد از دیدار و گفت‌وگوی اولی که برای طرح پیشنهاد مصاحبه با ایشان داشتم این حس و حال را در قالب یادداشتی منتشر کردم. شما یک ذهنیتی از سید حسن نصرا... در مواجهه با نظام سلطه و به طور مشخص رژیم صهیونیستی دارید که به نوعی ایشان را فردی با اقتدار و قدرتمند و شجاع به تصویر می‌کشد. براساس این ذهنیت می‌دانید که بسیاری از اتفاقات ناممکن با رهبری و راهبری ایشان ممکن و شدنی شده و منشا بسیاری از تحولات در لبنان و جهان اسلام بوده‌اند. ولی وقتی با ایشان مواجه می‌شوید با شخصیتی بسیار متواضع و مهربان روبه رو می‌شوید که اساسا شما را دچار یک دوگانگی می‌کند. یعنی از یک سو چهره‌ای بسیار سخت و مقاوم در برابر دشمن از ایشان به ذهن می‌آید و از سوی دیگر با تصویری بسیار مهربان و منعطف مواجه می‌شوید. به تعبیری دیگر دقیقا می‌توان گفت که یکی از مصادیق بارز آیه شریفه أَشِدّاءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَماءُ بَینَهُم ایشان هستند. در همان یادداشت هم ذکر کردم که اگر آدم مراقب نباشد شدت تواضع ایشان ممکن است ما را به اشتباه بیندازد. این ویژگی ایشان بسیار برایم تحسین‌برانگیز بود.

آیا محدودیتی در طرح سوال از ایشان در این مصاحبه داشتید؟

نه. ما قبل از انجام مصاحبه با همکارانمان مشورت‌های زیادی برای طرح سوالات داشتیم و البته سوالات بسیاری را فهرست کردیم. نکته قابل توجه اینکه ما این مصاحبه را برای یک جلسه هماهنگ کرده بودیم و زمانی که وقت جلسه اول، موقع اذان به پایان رسید بخش زیادی از سوالات باقی مانده بود. ما با تردید از ایشان خواهش کردیم که جلسه دومی را برای طرح سوالات باقی مانده اختصاص دهند که ایشان باز ما را غافلگیر کردند و پذیرفتند که جلسه دومی هم برگزار شود. ما فردای آن روز جلسه دوم را برگزار کردیم و مجموعا بیش از پنج ساعت این مصاحبه طول کشید. من از ایشان سوال کردم که تاکنون مصاحبه‌ای با این مدت زمانی داشتید که پاسخ دادند این طولانی‌ترین مصاحبه رسانه‌ای من بود.
 

• علاوه بر نوع رفتار متفاوت ایشان مبنی بر مواجهه سخت با دشمن و استکبار و رویه نرم و منعطف و متواضعانه با دوستان چه ویژگی دیگری در این مصاحبه برای شما قابل توجه بود؟

البته می‌توان ویژگی‌های زیادی را برای جناب سید حسن نصرا... برشمرد، اما از نکات قابل توجه در این مصاحبه اینکه هوشمندی ایشان در پاسخ به پرسش‌ها بود. همچنین حضور ذهن بسیار خوبی داشتند. با توجه به اینکه ما گرچه محور کلی سوالات را برای ایشان فرستاده بودیم، اما سوالات را به صورت جزئی و ریز ارسال نکرده بودیم. با این وصف با حضور ذهن بسیار خوبی و در قالب منظم و دقیق به سوالات پاسخ می‌دادند. این مصاحبه حدودا پنج ساعته هیچ بخش حذفی نداشت و مقداری از آن که پخش نشد به دلیل محدودیت تلویزیونی بود. متن کامل این مصاحبه در تارنمای khamenei.ir بارگذاری خواهد شد و در شماره اول مجله مسیر هم متن کامل آن خواهد آمد. در این نشریه دو مصاحبه خیلی مهم منتشر شده است که یکی از آنها، متن کامل مصاحبه ما با جناب نصرا... و مصاحبه دوم با سردار سلیمانی است که اولین گفت‌وگوی ایشان از ابتدای فرماندهی سپاه قدس تاکنون است.
 

• نوع تعاملات سید حسن نصرا... با همکاران و نیروهای تحت امرش چگونه است؟

بسیار مهربانانه، متواضعانه و صمیمی است. آن چیزی که ما شاهدش بودیم این که مراودات دوستانه‌ای میان جناب نصرا... و یارانش برقرار بود.
 

• چه چیزی را به عنوان یادگاری از ایشان گرفتید؟

قرار شد به ما قرآن هدیه بدهند.

منبع: روزنامه جام جم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس