مجید انصاری

معاون سابق رئیس‌جمهور معتقد است «قهقهه روحانی» در نیویورک اقتضای ادب و تمدن ایرانی‌ها بوده است!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

«ارزان شدن خودرو و مسکن» در گرو یک تصمیم روحانی

بازار برخی محصولات مورد مراجعه مردم در ایران به نحوی عجیب و سرسام‌آوری دچار معضل "گرانی" شده است. در این زمینه بطور خاص می‌توان به مقولاتی مثل گوشت قرمز، لبنیات، خودرو و مسکن اشاره کرد.

محصولاتی که طی چند ماه اخیر شاهد افزایش قیمت بی‌قاعده و حتی روز به روز برخی از آنها نیز بوده‌ایم.

تقریبا تمام کارشناسان اقتصادی و مسئولان ذیربط تأکید دارند که قیمت این اقلام به هیچ وجه واقعی نیست و بعضاً حتی با بیش از 2 برابر قیمت واقعی و بیشتر به فروش می‌رسند.

در بازار مسکن نیز که حتی قبل از این هم شاهد هیچ قاعده و قانون کلانی نبود؛ نظاره‌گر لجام‌گسیختگی قیمتی هستیم و هیچ امیر عادل و یا حتی ظالمی بر آن نظارت ندارد.

اما چاره چیست و آیا دورنمایی برای حل این معضل وجود دارد؟!

تحلیلگران اقتصادی نزدیک به دولت و اصلاح‌طلبان معتقدند که اقتصاد ایران نیاز به تصمیمات دردناک و جراحی‌های عمیق دارد.[1][2]

اما این سکه روی دیگری هم دارد...

*اقتصاددانان اشاره شده و آنها که خواهان جراحی اقتصادی هستند در حالت خوشبینانه غرق در آمار هستند و البته این غور کردن در آمار نیز به زعم ما شامل آمار مثبت اقتصادی نمی‌شود!

(آمارهای مثبتی مثل رتبه خوب ایران در ضریب جینی، شیوع پدیده بیکاری شیک در ایران، مثبت شدن رشد اقتصادی کشور از سال آینده به گواه بانک جهانی و...)

تحلیل‌های آنها مبنی بر ضرورت جراحی دردناک اقتصاد ایران و دور از دسترس بودن راه‌حل‌ها! در حالت بدبینانه نیز قرار است با انکار نقش دولت و حامیان سیاسی او در وضع موجود؛ بستر نارضایتی مردم را ایجاد کرده و آنها را به نقطه "اغتشاش از جنوب تا شمال تهران" که حجاریان بر آن تأکید دارد، بکشاند.[3]

در بیان روی دیگر سکه‌ راه‌حل‌ها برای گرانی‌های موجود؛ باید اشاره کرد که مدعیان لزوم جراحی عمیق در اقتصاد ایران! هرگز به ماهیت گرانی‌های لجام گسیخته ماه‌های اخیر اشاره نمی‌کنند. گرانی‌هایی که مجددا تأکید می‌شود به لحاظ منطق اقتصادی نه از تورّم پیروی می‌کنند و نه حتی از فضای تورّم روانی که علم اقتصاد آنرا هم به رسمیت می‌شناسد.

ریشه این مشکلات را بایستی در اقتصاد سیاسی و در جایی به نام "عدم نظارت دولت بر قیمت‌ها" جستجو کرد.

بصورت خیلی ساده باید مسئله را اینطور توضیح داد که از شئون حکومتی و اجرایی دولت در امر اقتصاد؛ "نظارت بر قیمت‌ها" است.

اما دولت آقای روحانی با فشار تئوریسین‌های اصلاح‌طلبش؛ صراحتا خود را از این مقوله مستثنی می‌داند و بر اساس تئوری‌های اقتصادی لیبرالی و آدام اسمیتی معتقد به نظارت بر قیمت‌ها نیست و اقتصاد کنترلی را به صلاح نمی‌داند.

بر اساس این نظر اجرا شده‌ی دولتی‌ها؛ دخالت در قیمت‌ها بر خلاف منویات بازار آزاد است[4]، دولت حتی اگر بخواهد هم اساساً توان چندانی برای نظارت بر قیمت‌ها ندارد! و دست نامرئی بصورت خودکار قیمت‌ها را تنظیم می‌کند.

چیزی که اقتصاددان‌های دولتی و اصلاح‌طلب در این شرایط نمی‌دانند و یا می‌دانند و به آن اشاره نمی‌کنند، اینست که این فضا و این اسمیتی‌تر شدن از آدام اسمیت! بوجود آورنده زمینه فساد و طمع قیمتی است.

یعنی در توزیع کالاهایی که مورد مراجعه بیشتری از سوی مردم هستند؛ از آنجا که نظارتی وجود ندارد؛ زمینه کسب سود نامشروع و قیمت‌گذاری‌های بی‌قاعده و جهشی فراهم می‌شود.

و همین می‌شود که شاهدیم این کالاها در بازار فعلی ایران هیچیک قیمت واقعی ندارند و با قیمت‌های چند برابر ارائه می‌شوند. و انگار نه انگار که دولتی در ایران وجود دارد!

مثال ساده و همیشگی این مسئله قیمت مسکن است که در دولت آقای روحانی تا 100 درصد و حتی بیشتر نیز گران شد و امروز حتی نوجوانان دبیرستانی هم می‌دانند که قیمت مسکن (اعم از ملک، اجاره و زمین) هیچ قاعده و قانونی ندارد و مثل اسب بی‌مهار آزاد است.

در این فضا، برخی تحلیلگران معتقدند که اخذ تصمیمات نظارتی از سوی دولت، بصورت خیلی ساده و کوتاه مدت می‌تواند قیمت‌ها را واقعی‌سازی کند و نیازی هم به تصمیمات دردناک و چاقو بدست گرفتن برای جراحی اقتصادی نیست!

یعنی دولت محترم بایستی به عرصه اقتصاد کنترلی وارد شود و صد البته نه در همه شئون و کالاها اما در مقولاتی که بیشتر مورد مراجعه مردم هستند (مثل مسکن، خودرو، اقلام خوراکی سبد خانوار و...) قواعد نظارتی از قبیل قانونگذاری، مالیات و تعزیر را اعمال کند و بر توزیع این کالاها هم مدیریت داشته باشد.

و در ادامه می‌توان شاهد ارزانی کالاهای فوق‌الذکر بدون جراحی! بود و دیگر کسی نخواهد توانست کالاهای مورد نیاز مردم را به نرخ دلخواه ارائه کند و در نبود نظارت حکومتی دولت، صاحب سودهای کلان بادآورده شود.

اقتصاددانان دولت آقای روحانی بصورت خیلی ساده متوجه روح منویات آدام اسمیت نیستند که دست نامرئی هنگامی بازار را کنترل می‌کند که از سوی قوانین حکومتی و مالیات مورد حمایت باشد.

و هنگامیکه هیچکدام از این دو وجود نداشته باشد تماشاگر شرایط فعلی خواهیم شد که یک تولید کننده لبنیات می‌گوید جریمه تعزیرات کمتر از سود قیمت‌گذاری من است، یک مقام صنعت خودرو می‌گوید حالا که همه گران می‌فروشند چرا خودروساز ارزان بفروشد؟ و نرخ مسکن نیز سر به آسمان می‌ساید.

گفتنیست، برخی رجال کشور مثل احمد توکلی و بهزاد نبوی نیز در همین زمینه صراحتا به آقای روحانی تذکر داده‌اند که دولت باید توزیع برخی کالاهای مورد نیاز مردم را تضمین کند.

نصیحتی که اگرچه می‌تواند خواستار تسرّی بیشتری هم باشد اما به هر حال تاکنون گوش شنوایی برای همان بخش مورد اشاره هم در دولت نداشته است...

همچنین در محافل تحلیلی بحثی وجود دارد که می‌گوید عدم نظارت بر قیمت‌ها و سابوتاژ در اقتصاد ایران عمدیست و پروژه «فتنه اقتصادی» و به خیابان کشاندن مردم علیه نظام اسلامی را دنبال می‌کند و گرنه چه دلیلی عقلانی‌ای وجود دارد که دولت از نظارت بر قیمت‌ها استنکاف کند؟

جالب است که عباس آخوندی، وزیر سابق مسکن که همچنان دولت را از نظارت بر قیمت‌ها می‌ترساند؛‌ یکی از حاضران در فتنه سال 88 نیز بوده است...

بیان این نکته ضروریست که رأی خوب مردم در استشفای وضع موجود نیز انکارناپذیر است.

تجربه روی کار آمدن اصولگرایان در مجلس هفتم و ارائه «طرح تثبیت قیمت‌ها» در دولت اصلاحات که مانع از گرانی اقلام مورد مراجعه مردم توسط نمایندگان اصولگرا شد، شاهد همین مثال است. مثالی که اگر در انتخابات ریاست‌جمهوری هم تسرّی یابد؛ گستره بیشتری را در رضایتمندی اقتصادی مردم ایجاد خواهد کرد.

***

آزادارمکی: ایران و عراق همچنان استعداد جنگ دارند!

«تقی آزادارمکی»، جامعه‌شناس و از چهره‌های نزدیک به اصلاح‌طلبان به تازگی در بخشی از یک مصاحبه تفصیلی با خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) پیرامون جامعه‌شناسی جنگ تحمیلی گفته است:

«اگر امروز هم در عراق دولت قدرتمند دیگری برپا شود ما دوباره استعداد جنگ داریم چرا که همه مسائلی که در جنگ وجود داشته حل نشده باقی مانده است. ماجرای 1975 اگر زمینه دعوای ایران و عراق و جنگ می‌شود فردا هم ممکن است دوباره جدی شود. ما نه مسئله مرز نه سرزمین نه بومی‌ها و مسائل اجتماعی‌مان را حل نکرده‌ایم.»[5]

*تحلیل و نظر آقای ارمکی صحیح نیست زیرا بسیاری از کشورهای دنیا، اختلافات بسیاری در امور مرزی، دیپلماتیک، قراردادها، محیط زیست، صادرات و واردات و... با یکدیگر دارند اما هرگز با هم نمی‌جنگند!

ایران و عراق نیز تصمیمی به جنگ با یکدیگر نداشتند تا اینکه انقلاب اسلامی شکل گرفت و دیکتاتور عراق بعنوان سرباز استکبار جهانی، عامل حمله به ایران شد و هدف بیان شده او نیز نه حل اختلافات مورد اشاره! که از بین بردن انقلاب ما بود.

و همین عاملیت و سربازی بود که موجب شد ایران اسلامی در دوران دفاع مقدس، جنگجویانی از بیش از 40 کشور جهان را در جبهه عراق به اسارت بگیرد و صدام حسین نیز تا آخر عمر، غلام حلقه‌به‌گوش غرب و آمریکا باقی بماند.

و گرنه ملت ایران و ملت عراق قرن‌ها بود که مثل دو هم‌خون در کنار یکدیگر می‌زیستند و رفت و آمد مذهبی و خانوادگی و تجاری داشتند.

ما همچنین مایلیم، بدانیم که آزادارمکی بعنوان یک جامعه‌شناس چگونه توانسته ‌خون‌شریکی ایرانی و عراقی در دفاع از عراق و عتبات عالیات را ندید بگیرد و در میهمان‌نوازی برجسته برادران عراقی در ایام اربعین و از زائران ایرانی أباعبدا... بگذرد و چنین نظری را ارائه کند؟

آیا دو ملت می‌توانند اختلاف بومی و اجتماعی داشته باشند و به مقام "خون‌شریکی" برای یکدیگر برسند؟!

گفتنیست، آزادارمکی در زمان دیگری نیز اظهار کرده بود که اگر کشورهای چین و روسیه نبودند؛ مردم ایران حتی کفش استاندارد هم برای پوشیدن نداشتند!+

***

از عواقب توبه نکردن از فتنه سال 88...

قهقهه روحانی اقتضای ادب و تمدن ایرانی‌ها بود!

«مجید انصاری»، فعال اصلاح‌طلب و معاون سابق رئیس‌جمهور روحانی طی اظهاراتی که سایت جماران آنها را منتشر کرد درباره شکل گرفتن انتقادات از قهقهه زدن‌های رئیس‌جمهور در یک دیدار خارجی خود در نیویورک گفته است:

«بیان چنین مطالبی خیلی مایه تعجب و تأسف است. نطق سراپا عزت، افتخار، استحکام، استدلال و اقتدار آقای دکتر روحانی، که در حقیقت ترجمان بزرگواری و اقتدار مردم ایران در سازمان ملل بود را نادیده گرفتن است. کارنامه سیاهی که دولت ترامپ در حمایت از تروریست و ایجاد گروه های تروریستی در منطقه داشته‌اند را آقای دکتر روحانی به خوبی نمایش داد. آن نطق جانانه و دفاع از مواضع حق جمهوری اسلامی در برابر آمریکا را نادیده می گیرند و به یک لبخند گیر می دهند که لبخند با عزتمندی سازگار نیست.»

انصاری می‌افزاید: گشاده رویی در برخورد و انتخاب واژگان مناسب و جذاب منطق قرآنی، حتی در برابر فرعون، است. قرآن کریم می فرماید که وقتی حضرت موسی(ع) به پیامبری مبعوث می شود، خداوند به او دستور می دهد که با زبان نرم و روی گشاده با فرعون روبرو شود. این دستور قرآن و شیوه پیامبران است. من نمی دانم کسانی که انتقاد کرده اند انتظار داشتند دکتر روحانی با چهره عبوس و غضب ناک آنجا وارد شود؟! ادب و تمدن مردم ایران چنین سابقه ای نداشته است. حتی سیدالشهدا(ع) در روز عاشورا تا آخرین لحظه ها با زبان نرم و روی گشاده و دعوت به خیر مواجهه کرده است.

او تصریح می‌کند: من در این حرف‌ها خیراندیشی و صداقت نمی بینم. متأسفانه برخی در داخل آنچنان از موضع حسادت یا برخوردهای جناحی کودکانه برخورد می کنند که هر اقدام مثبت جناح و دولت رقیب خودشان را بر نمی تابند و در برابر آن نطق سراسر افتخار نقطه ضعفی پیدا نکردند و به یک لبخند گیر داده اند. اگر ایشان لبخند نمی زد می گفتند چرا شما این طور عبوس صحبت کردید و لبخند نزدید؟[6]

*مجید انصاری برای یک دفاع بی‌قاعده و جناحی مرتکب بیان 3 دروغ شده است...

اولا تصویر ناصحیح و خلاف عرف دیپلماتیکی که از رئیس‌جمهور کشورمان منتشر شد،‌ لبخند نبود بلکه قهقهه بود. و گرنه همه می‌دانیم که لبخند زدن در امور دیپلماتیک به شرط خفیف نشدن و بیموقع نبودن؛ بلااشکال است.

ثانیا سفارش قرآن مجید به موسای کلیم (ع) شامل قول ملایم و معمولی است نه «روی گشاده»! و ثالثا تاریخ عاشورا در هیچ‌کجا از روی گشاده امام(ع) نسبت به لشکر عمر سعد! سخنی نگفته است. بلکه بیشتر به سمت عتاب می‌رود.

بدیهیست که اگر آقای انصاری به دنبال منطق و عقلانیت بود؛ می‌توانست با یک بیان ساده به اشتباه بودن این رفتار خلاف عرف رئیس‌جمهور اشاره کند نه اینکه مجبور به این آسمان و ریسمان بی‌قاعده شود.

دفاع انصاری از این اقدام ناصحیح رئیس‌جمهور، نوستالژی دفاع‌ها و توجیهات حلقه اطراف رئیس‌جمهور سابق در ماجرای تشییع رئیس جمهور سابق ونزوئلاست...

***

1_ mshrgh.ir/995265

2_ http://www.iran-newspaper.com/newspaper/page/7164/1/522372/0

3_ mshrgh.ir/927222

4_ mshrgh.ir/973691

5_ http://ibna.ir/fa/doc/longint/281120

6_ https://www.jamaran.ir/fa/tiny/news-1265715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 60
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 27
  • ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    76 10
    انصاري بيشين بينيم بابا احمدي نژاد هم مي نونست اين مظهر تمدن را نشون بده ؟ همينو ميگفتي ؟
    • IR ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      46 9
      ارزان شدن خودرو و مسکن در گرو یک تصمیم روحانی!!! گران شدن تصمیم که بود؟!!!!
    • IR ۰۹:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      76 1
      خدا ازشون نگذره و بزودی تقاص خیانتهاشون رو بده بحق پنج تن آل عبا ان شاالله.
    • US ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      30 1
      دروغ نگو این اقتضای تمدن ما ایرانی ها نبود اقتضای افراد ترسو و بزدل و خودباخته هست خوب معلومه چنین موجوداتی دربرابر قصابها و جلادها این طوری شل و ول می شن . ما ایرانی ها هرگز اینطوری نیستیم معلوم نیست تو مال کدوم مملکتی هستی دیگه. نطفت مال کجا بوده.
  • حامد IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    100 2
    بسیاری از مردم در حال گریه اند روحانی در حال خنده. تمدن ایران!
  • ناشناس IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    68 1
    روحانی که خودش رو مخه بقیه دوروبریاش هم مثل سوهان چها پهلو دنده درشت واقعا رو اعصابن ولی کور خوندن صبر میکنیم
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    37 0
    بله گفته بود رو خوبتونه ناراحت نباش . ادمهای توجیه گر حال بهم زن هستند
  • IR ۰۸:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    36 7
    اسم آزادارمکی هم مثل توجیهش تهو ع اوره
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      2 9
      ببخشید اشتباهی مثبت زدم
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    8 23
    قبول که آزاد ارمکی تندروی در نظریاتش داشته اما واقعا عراق ظرفیت داشتن یک صدام حسین دیگر را داردو سیستم اجتماعی عراق و طایفه ای بودن و تعصبات عربی آنها ممکن است چنین رویدادی را ایجاد کند. چه کسی در 70-80 سال قبل که ایرانیان به راحتی می رفتند عتبات و باز می گشتند فکر می کرد قرار است یک صدام حسین در عراق همه کاره شود؟!
    • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      28 4
      و چه کسی با وجود شخصی مثل صدام و جاکمیت حزبی مثل حزب بعث گمان می کرد که پس از 40 سال مردم ایران بدون ویزا و به راحتی به زیارت عتبات بروند؟؟؟؟؟ و مردم عراق هم همینطور به ایران بیایند؟؟؟ برای یک حرف غلط اگر صد دلیل بیاوری می شود هزار و یک غلط!
    • IR ۱۳:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      22 1
      باز اربعین نزدیک شد یه عده ملعون شروع کردن به وراجی
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      1 5
      جناب 13:58، این فقط یک تحلیل بود. اگر پاسخی دارین بفرمایید. دیگه لعن و نفرین و ملعون گفتن چه صیغه ای است؟! حلال نمی کنم اگر عذرخواهی نکنید. از مشرق هم نمی گذرم اگر پاسخ من را درج نکند.
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۰
      0 0
      این تحلیل نبود جناب 15:05، فال بد بود که حال بد میآورد. بله ما علم غیب نداریم و هر چیزی علی القاعده ممکن است، اما وقتی در حال حاضر دوستی دو ملت رو به افزایش است، تحلیل این که در آینده خلاف این مطلب می خواهد رخ بدهد، دلیل محکمی می طلبد.
  • IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    50 0
    نیاز قهقهه روحانی در دیدار با جانسون چه بود.
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    43 1
    مجید جان: چرا آقای روحانی این ادب ایرانی و اسلامی را فقط در مواجهه با کفار و دشمنان دارند و چرا در مقابل مومنین که بندگان صالح خدا حسن ایشان نیشی بدتر از ... دارد؟؟ مگر قرآن نمی فرماید اشداء علی الکفار رحماء بینهم--- شما مثلا طلبه هستید؟
    • IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      21 0
      جناب شیخ انصاف داشته باشید کار خوب را تعریف کنید کار بد را نقد کنید آخر کجای قهقهه های نابجا نشان تمدن و منطبق با قرآن است حداقل در این مورداز قرآن خرج نکنید .
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    35 0
    قهقهه روحانی اقتضای ادب و تمدن ایرانی‌ها بود! آب که سربالا بره قورباغه ابو عطا می خونه.
  • امانی IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    25 3
    نمیدانم بگم ما اصولگراها اگر از مواضع رئیس جمهور که نه مواضع خودش بود بلکه مواضع نظام بود دفاع کنیم به به وچه چه داریم اما اگر از زشتی حرکت خنده مستانه وقهقهه یک مقام عالی رتبه سیاسی انهم نماد حاکمیت اسلام وایران که باید گفت در سرتاسر مذاکرات سیاسی بین دول ما چنین حرکتی را از هیچ سیاستمداری حداقل در مذاکرات شاهد نبودیم حال در سایر موارد گشت وکذاری شاید ایراد بگیریم شمشیر انها از رو بسته میشه انصاری جان اشتباه را با اشتباه ونقل وارونه واز جیب اسلام ومسلمانان وروش پیامبر تفسیر نکن چه اینکه داریم بگفته پیامبر ص وائمه معص.مصن ع وبزرگان وفقها ومجتهدین دین لبخند زدن بهنگام مواجهه با هم کاری درست وپسندیده هست اما قهقهه وغش وریسه رفتن از کمی ونقصان عقل انهم یک مسلمان وصاحب ردا وعبا هم اگر باشی دیگه بدتر والسلام علی من التبع الهدی
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    2 7
    دفاع مشرق صفر است 8569
  • فانوس IR ۰۹:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    64 1
    اسلام گفته گشاده رویی دیگه این گشاده دهنی بود!!!
  • IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    50 2
    ادم خجالت می کشه ادمها بی سواد و بی عقلی مثل مجید انصاری عمامه سرشان هست اینها همان در حد ابدار چی برای دفتر امام رضوان الله علیه بودند. انس بن مالک از ده سالگی درخدمت رسول خدا (ص) و خادم او بود ولی بعد از رحلت رسول خدا صلی الله علیه و اله به امیر مومنان جفا کرد حالا این شیخ هم مثل انس است البته انس کمی سواد خواندن و نوشتن در آن زمان داشت ولی اقا مجید ما به ستم کرسی مجلس خبرگان را هم غصب کرده است
    • م AU ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      18 2
      بله شما کاملا درست می فرمایید
  • IR ۱۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    24 7
    درود خداوند بر احمدی نژاد که به هنگام برخورد با مستکبرین عزت و عظمت ایرانی اسلامی را برخ جهانیان کشیده و در انجام خدمت به ملت و کشور اندکی درنگ نکرد..ما ملت با خود چه کردیم..
  • IR ۱۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    41 0
    قهقهه اقای روحانی خلاف اد ب و خلاف وقار یک ایرانی مسلمان بود . ان هم با کسانی که این روزها دستشان به خون برادران و خواهران مظلوم یمنی ما اغشته است .
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    5 28
    ایشون درست می گه چرا سخنان عزتمندانه و پربار ایشون که نشانگر مواضع اصلی ایران است و قطعا موجبات قهقه ای قابل توجه در درون شما شده بود را کنار گذاشته قهقه ای که نشان دهنده خونسردی ایشان در برابر دشمنی های آنان در بیانه ها واقدامات اروپایی ها بود را در ذهن و زبان بزرگ می کنید....ایشون شیخ دبپلمات است بفهمید هر چند که صلاحتان نیست!!!!....یادی کنم از هاله نور که در خارج از ایران که کسی سراغ او نمی رفت مجبور بود دنبال هاله های خیالی بگردد.
    • IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      8 0
      معلومه تو هم در هاله ای از وهم و خیالاتی چون بنا به گفته خود دوستان جانسون در مورد تحصیل روحانی در گلاسگو و دعوت او به آنجا صحبت می کرده به عبارتی داشتن خاطره بازی می کردن بحث منافع ایران نبوده
  • علی IR ۱۱:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    34 0
    خاک عالم بر سرتان که زیر بار ذلت رفتن ادب و تمدن است
  • IR ۱۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    13 0
    اصلانم ارزان شدن خودرو به بگیر و ببند مسؤلین فاسد توسط قوه قضایه ربط نداشت! چی تصمیم روحانی بود؟ فریدون تو این ۶ سال چه تصمیمی گرفت که برای مردم منفعت داشته باشه؟ باز خدا خیر بده آقای رئیسی رو
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    19 0
    آقای انصاری!! شما مثلا لباس رسول الله و سربازی امام زمان را پوشیده اید! چرا دروغ می گویید که حضرت سیدالشهدا علیه السلام در روز عاشورا با گشاده رویی با دشمن صحبت کرد؟؟ کدام خطبه ایشان و کدام رفتار ایشان گواه سخن شماست؟؟ لابد می خواهید بگویید که مثلا نفرین آن حضرت درباره سپاه کوفه و برخی اشخاص حاضر در آن هم نوعی گشاده رویی است!!!!
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    23 0
    یک نکته ی اخلاقی: عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ علیه السلام قَالَ: «الْقَهْقَهَةُ مِنَ الشَّيْطَانِ». امام صادق علیه السلام فرمودند: قهقهه از شیطان است. اصول کافی، ج2، ص664، ح10
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    3 0
    در یک کلام اگر مسکن و خودرو و اقلام خوراکی در حد و اندازه های قیمت ارز که پایین امد پایین نیایند مردم قیمتهای فعلی ارز را فیک و مهندسی شده میدانند
  • حسین IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    3 0
    باسلام دیدیم خنده ای از سرخوشی وراحت باشی مثل اون اقا تو مجلس کفشهاش رادراورده وروی میزگذاشته بودانگارخانه خاله است
  • حسن IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    12 0
    اقا مجید ترا به خدا دست از سر این مردم بردار
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    11 0
    آشیخ مجید انصاری، این افاضات شما را از کجا خواندی منبع آن را می گفتی تا کسی باور کنه
  • IR ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    5 0
    خدا آدام اسمیت رو لعنت کنه که هرچی می کشیم از دست نا مرئی بازار اونه !!!!
  • علی IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    2 6
    درود بر احمدی نژاد این دولتم خیلی زود استعفا بده ما مردم هم دیگه رای نمیدیم. هر کی رای بده خودم قلم پاشو خرد میکنم
  • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    12 0
    امثال همین ( انصاری) معاون پیزوری و بی سواد مملکت رو به این روز انداختند . حالا دارند (ماله کشی) روی همه چیز می کنند .
  • DE ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    9 0
    ارزان شدن خودرو و مسکن در گرو یک قهقهه روحانی است اقتضای ادب و تمدن ایرانی‌ ایجاب میکند روحانی بخاطر رفاه مردم تصمیم به قهقهههه بگیرد
  • سید رضا IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    6 0
    آقای انصاری ! شما ؛ این نوع ادب اصلاح طلبی ایرانی را ، از کجا آورده ای ؟؟!!
  • رضایی IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    15 0
    جناب انصاری اگر مختصری انصاف داشتید اینهمه اقتدار از تدبیر رهبری است که در محور مقاومت بدست اور دند وگرنه شما در سایه فتح الفتوح برجام تحریم گرانی بتن کردن دسترنج شهدای دانشمند ، رکود .گرانی اختلاس و..واگر میتوانستید تخریب سایت های موشکی و الا برکت الله . همه را باهم دارید
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    3 1
    حرف درستی است. امان از این تعصبات عربی...
  • SE ۱۵:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    5 0
    ایرانیان اصیل دشمنان ملت را با لبخند هم مواجه نمیکنند چه رسد به قهقه با دشمنان که در شأن رئیس قوه مجریه ملت تحت تحریم و تهمت و تهدید باشد.
  • مچید IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    5 0
    مشرق جان این ادم به نام ارمکی را کی میشناسه و کی به حساب میاره که شما با تیتر کردن و بازگو کردن جنفگیات او اونو مطرح میکنید
  • رها IR ۱۶:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    3 0
    اخرین خنده ....
    • جعفر IR ۱۹:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      3 0
      قهقه ریاست جمهوری مرا به یاد دم خروس انداخت
  • ناشناس IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    0 4
    خندیدن روحانی بسیار درست و به جا بوده. احتمالا اگر گریه میکرد ،داد میزد ،کاغذ پاره ها را به هوا پرتاب میکرد ،میشد مؤمن و انقلابی ناب.؟؟؟!!! ضمن اینکه مرادتان شیخ حسین شریعتمداری هم اینبار دستمریزاد گفتند که !!! ریاست جمهوری که بخواهد برای خندیدنش هم اجازه بگیرد و صدها نفر برایش تعیین کنند که اجازه دارد برای خندیدن چند میلیمتر گوشه لبش را بکشد ،نبودنش بهتر است .ان شاءالله به این هدفتان هم میرسید .
  • IR ۱۸:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    2 3
    روحانی امسال بسیار مقتدرانه و سیاسمدارانه از مواضع جمهوری اسلامی دفاع کرد. بخصوص در حضور خبرنگاران بسیار مسلط و جوابهای بسیار خوبی داد. خندیدن او در مقابل قدرتهای بزرگ دنیا هم نشان اقتدار رئیس حمهور مقابل انها بود. در مقابل دشمنان نباید گردن کج کنند و زانوی غم بدست گیرن. در هر صورت امسال سفر ریاست جمهوری موفق ترین در سالهای بعد از انقلاب بود
  • حسن سنگانی IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    3 1
    نفاق اصلاح طلبانه در اظهار نظر انصاری موج میزنه حالبهمزنه .خیلی....نه
  • محمد IR ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    5 0
    سخنان اردوغان راببینید چقدر عالی بود وازروی متن هم نمیخواند ولی جناب حسن داکتر راببینید.. مایه ی شرمساری یست... من بودم خیلی بهتر از ایشان صحبت میکردم... خون شهدا اینشاالله این دولت رسوارا رسواتر خواهد کرد وجناب ایشان هنوز غضب خداوند ومردم راندیده اند... اتش زیر خاکستر.....
  • س IR ۲۱:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    1 0
    سلام ،ای کاش در قضاوتها انصاف به خرج می دادیم و عقده ی سیاسی و جناحی را معیار قرار نمی دادیم به نظر من هم قهقهه ی آقای روحانی زیاد جالب نبود ولی سخنرانی جانانه ی ایشان و دفاع از حقوق مردم بزرگ ایران و مذاکرات و همچنین پاسخ دادن به پرسشهای خبرنگاران ،.....قابل دفاع و مایه ی مباهات است که بنده واقعا لذت بردم .
  • سینا IR ۲۱:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    1 1
    کدوم تمدن؟ چه دورانی؟ تمدن بدون دانشمند.بدون شاعر. فقط جنگ و غارت گری بوده. واقعیت رو قبول نکنید.تا همین طور بمونید.
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    1 0
    تفو بر اصلاحات...
  • علی اکبر IR ۰۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    2 0
    حالا چرا با مردم ایران توپ وتشر می کنه
  • DE ۰۰:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    0 0
    قهقهه روحانی اقتضای ادب و تمدن ایرانی‌ها بود!/.......
  • CA ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    3 0
    این مجید انصاری خیلی بیسواد و بسیار پر رو تشریف داره و البته در انتخابات خواهد دید که با یک شوت دورخیز به همان کوه قاف بازخواهد گشت!
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    8 0
    گشاده رویی یا ....؟؟!!!
  • IR ۱۲:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    3 0
    این همه پاچه خواری کردی اخر سر هم مثل تفاله از دولت بیرونت انداختند. علی برکت الله .
  • عبدالله IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۷
    2 0
    محَمَّدٌ رَسُولُ اللَّهِ وَالَّذِينَ مَعَهُ أَشِدَّاءُ عَلَى الْكُفَّارِ رُحَمَاءُ بَيْنَهُمْ محمد [ص] پيامبر خداست و كسانى كه با اويند بر كافران سختگير [و] با همديگر مهربانند کجایند مردان بی ادعا کجایند شور آفرینان عشق
  • محمد IR ۱۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    0 0
    این دولت عشق گرانی است چون همشو ثروتمند بعد از انقلاب هستند و دولت ، دولت پولدارهاست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس