image-20190926042510-2.jpeg

متاسفانه جریان سیاسی خاص در داخل کشور بدون توجه به تجربه عبرت آموز برجام همچنان در پی شرطی سازی و گره زدن معیشت مردم به نشست و برخاست با مقامات آمریکایی است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** روزنامه اصلاح طلب: باید با نرمش، برجام منطقه ای را شروع کنیم!

روزنامه اعتماد- به مدیر مسئولی «الیاس حضرتی» رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس- در یادداشتی با عنوان «موانع یک توافق» نوشت:«اکنون بعد از ماه‌ها اعمال فشار حداکثری از جانب امریکا بر ایران و مقاومت حداکثری ایران در برابر امریکا، به نظر می‌رسد نشانه‌هایی از نرمش میان طرفین دیده می‌شود. دونالد ترامپ در ماه‌های اخیر لحن توهین‌آمیز و تحقیرآمیز گذشته خود در مورد ایران را تا حدودی تعدیل کرده است و رسانه‌های امریکایی نیز کنار گذاشتن جان بولتون از مقام مهم مشاور امنیت ملی کاخ سفید را نشانه‌ای از تمایل واشنگتن برای رسیدن به توافق جدید با ایران برشمرده‌اند. متقابلا نیز مقامات ارشد ایران در سفر به نیویورک برای شرکت در نشست سران مجمع عمومی سازمان ملل آمادگی خود را برای گفت‌وگو بر سر تغییرات جزیی در برجام و مباحث منطقه‌ای اعلام کرده‌اند؛ البته مشروط بر اینکه، امریکا نیز جنگ اقتصادی علیه ایران را کنار بگذارد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«برخی منابع آگاه در جریان مذاکرات پشت پرده در نیویورک عنوان کرده‌اند که ترامپ وعده داده است در زمان دیدار با حسن روحانی، رییس‌جمهوری اسلامی ایران، در مورد لغو تحریم‌ها صحبت کند. اما عهدشکنی امریکا با خروج از برجام و بی‌حاصل بودن مذاکرات رهبران امریکا و کره شمالی، ایران را مصمم کرده است که پیش از هرگونه دیدار یا مذاکره با طرف امریکایی، تضمین‌های لازم را کسب کند. همین مشکلات نیز رسیدن به توافق میان روسای جمهوری ایران و امریکا را با وجود حضور همزمان در یک شهر - نیویورک - و در یک ساختمان - مقر سازمان ملل متحد - این اندازه دشوار و دست‌نیافتنی کرده است».

برجام یک تجربه عبرت آموز و البته پرهزینه بود. یک جریان سیاسی خاص اینگونه القا کرده بود که مشکلات اقتصادی کشور به دلیل پافشاری بر صنعت هسته ای است و اگر در این مورد با آمریکا و اروپا به توافق برسیم، مشکلات کشور رفع می شود. اما برخلاف این ادعا، ما وقتی هسته ای داشتیم، دلار ۳ هزارتومان بود و تحریم هم بود، اما وقتی هسته ای رفت دلار تا آستانه ۱۹ هزارتومان نیز افزایش یافت و تحریم ها نیز افزایش یافت.

به عبارت دیگر هسته ای رفت، تحریم ها ماند و ارزش پول ملی کشورمان نیز کاهش یافت.  

حالا همان جریان سیاسی خاص مدعی است که اگر در موضوع منطقه ای نیز نرمش به خرج دهیم، مشکلات اقتصادی کشور رفع می شود.

کشورهای سلطه گر غربی در مذاکره صرفا به دنبال گرفتن مولفه های قدرت کشور مقابل هستند. در این میان رفع مشکلات اقتصادی و همچنین رفع تحریم ها هیچ جایگاهی در محورهای مذاکراتی طرف غربی ندارد.

بر همین اساس بود که در روزهای گذشته، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان با گستاخی گفت که ابتدا باید ایران اقدامات جدید انجام دهد و زمانیکه تعهدات جدید ایران پایان یافت، در مورد رفع تحریم ها صحبت می کنیم.

متاسفانه جریان سیاسی خاص در داخل کشور بدون توجه به تجربه عبرت آموز برجام همچنان در پی شرطی سازی و گره زدن معیشت مردم به نشست و برخاست با مقامات آمریکایی است.

** با رفع حصر،فضای کشور تلطیف می شود!

روزنامه آرمان در مطلبی نوشت:«رفع حصر یکی از مطالبات بخشی از جامعه به‌ویژه اصلاح‌طلبان است که رئیس‌جمهور و برخی دیگر از مسئولان وعده تحقق آن را داده بودند اما تا به امروز محقق نشده است. موضوع حصر دارای ابعادی است که بسیاری به آن آگاه هستند و به‌خوبی می‌دانند این مساله ارتباط و تاثیری در موضوعات معیشتی ندارد بلکه برخی معتقدند تاثیر رفع حصر در تلطیف فضای سیاسی کشور قابل تعریف است نه اینکه رفع مشکلات اقتصادی و معیشتی جامعه را با آن گره زد تا بتوان یک گروه و جریان سیاسی که خواهان رفع حصر است را مورد فشار قرار داد».

در شرایط فعلی کارنامه دولت و شورای شهر اصلاح طلب تهران و فراکسیون امید مجلس به هیچ عنوان قابل دفاع نیست. طیف اصلاح طلب بجای مطالبه گری از نهادهای مذکور و پیگیری مشکلات مردم و به خصوص مسکلات اقتصادی، حاشیه سازی و برجسته کردن مسائل دست چندم را در دستور کار خود قرار داده است.

بر همین اساس، طیف اصلاح طلب یکروز موضوع حضور زنان در ورزشگاه را به عنوان دغدغه اصلی مردم جا می زند، و روز دیگر رفع حصر را عامل تلطیف فضای کشور می نامد.

این در حالی است که مردم کشورمان با مشکلات ریز و درشت اقتصادی از جمله اجاره بهای سنگین واحد مسکونی، حقوق معوقه، اشتغال، هزینه های سنگین در خرید جهیزیه و...مواجه هستند.

اصلاح طلبان اکنون و در ۶ سالگی دولت روحانی باید به این پرسش پاسخ دهند که سرانجام وعده ها چه شد؟ مسکن اجتماعی به کجا رسید؟ رقم سرسام آور نقدینگی چگونه مدیریت شد؟ چرا ارزش پول ملی کشورمان کاهش یافت؟ آیا اکنون هم چرخ سانتریفیوژها می چرخد و هم چرخ کارخانه ها؟ آیا چنان رونقی ایجاد شده که مردم دیگر نیازی به پول یارانه ندارند؟ و...

** عدم حمایت دولت از بنگاه های اقتصادی،بر اثرگذاری تحریم ها افزوده است

روزنامه دنیای اقتصاد در مطلبی نوشت:«طی یکی دو سال اخیر که فشار تحریم‌های خارجی بر پیکره نحیف اقتصاد کشور بیشتر شده، همزمان شاهد افزایش فشارهای داخلی نیز بر بنگاه‌های اقتصادی هستیم. فشارهایی که به بهانه‌های ظاهرا موجه اعمال می‌شود، اما نتیجه آن برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان مشخص نیست مثبت باشد. سیاست‌گذاران اقتصادی کشور در حال حاضر لازم است دردهای کنونی را به درستی شناسایی تا راه درمان را کشف کنند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«آنها باید در شرایط کنونی تلاش کنند برای بنگاه‌های اقتصادی که از جوانب مختلف مانند تامین مواد اولیه، دسترسی  به تکنولوژی و تامین مالی در تنگنا قرار دارند، تسهیل بیشتری در فضای کسب و کار ایجاد کنند؛ اما بالعکس در همان جهتی که تحریم‌ها در حال اعمال فشار هستند، ایشان نیز نیروی بیشتری بر آن وارد می‌کنند».

کارشناسان اقتصادی بارها تاکید کرده اند که اگر دولت تنها بخش کوچکی از نقدینگی ۲۰۰۰ هزارمیلیاردی را به بخش تولید هدایت کند، مشکلاتی از قبیل رکود و بیکاری تا حد بسیار زیادی رفع خواهد شد.

از سوی دیگر اجرای دقیق اقتصاد مقاومتی و اهتمام در اجرای دیپلماسی منطقه ای، تاثیر زیادی بر رونق تولید خواهد گذاشت. طیف اصلاح طلب مدعی است که اگر تحریم ها لغو شود، تمام مشکلات اقتصادی نیز رفع خواهد شد. این در حالی است که صاحبنظران و کارشناسان معتقدند که تحریم ها تنها حدود ۲۰ الی ۳۰ درصد در مشکلات دخیل هستند و ۷۰ الی ۸۰ درصد از مشکلات ناشی از سوءمدیریت است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 14
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 3
  • FR ۱۵:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    22 1
    اصلاح طلبها لطفا ساکت ....آن فتنه سال 88 را لولو برد
    • سید IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۸
      1 0
      ملت یک بار در فتنه 88 این لطافت را با تمام وجود درک کرد و برای هفت پشتش بس شد!!!!!!
  • حسن FR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    9 1
    یعنی دیگه به کلمه برجام حساسیت پیدا کردم اولی خوب درومد برید بقیه کشور را هم به فنا بدید بفرمائید.
  • IT ۱۵:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    8 0
    لعنت بر اصحالات وطن فروش.
  • حبیب IR ۱۵:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    6 7
    برخی چقدر احمقند که فکر می کنند تنها نگرانی مردم ایران رفع حصر است . احمق گذشت حالا همه می دانند سگ زرد برادر شغاله
  • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    10 2
    رفع حصر مساوی با فتنه جدید یا فتنه اکبر مشکل امروز مردم رفع حصر نیست رفع بیکاری رفع اختلاسگری رفع نجومی بگیری رفع رانت خواری رفع مخالفت با شفاف سازی و ... میباشد
  • GB ۲۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۴
    7 2
    بجای رفع حصر، که باعث ایجاد فتنه خواهد شد. اگر اصلاحطلبان ۴ دروه در مجلس و دولت حضور نیابند. به شما قول میدهم این مملکت با چنان شتابی اباد شود که اربابان آمریکایی اصلاحطلب انگشت به دهن خواهند ماند. بیایید مردانگی کنید و گورتان را از سیاست گم کنید. م.ر.د.
  • IR ۰۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    0 1
    همه چی امن و تلطیفه اگه شما اصلاح طلب ها بذارید .رومعیشت مردم اقدام کنید . ارزو سکه ودزدی از بیت المال رو مهآر کنید. جای فتنه گران از مردم بهتره ومعیشت شون هم خوبه از برجام وبرجام ها حرف آمدن ودفاع ازش مایه خجالته
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    1 1
    این جمله که نوشته اند: ترامپ لحن توهین‌آمیز گذشته خود در مورد ایران را تعدیل کرده، یاد آور حرف رییس مجلس است که گفته بود: آمریکا دیگر آمریکای سابق نیست.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    5 0
    چقدر این اسهال ببخشید اصلاح طلبا خرند!!! بابا به خدا رفع حصر اولویت بیستم مردم هم نیست. اصلا همونایی هم که دلبسته موسوی بودند الان فراموشش کردند.
    • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
      0 0
      خر نيستن خائنن
  • احسان IR ۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۵
    0 0
    روزنامه هایی که فقط کارشان منافع گروهی و حزبی است ونه منافع ملی بهتر از اینها چیزی نمی توانند بگویند
  • DE ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۶
    0 1
    روزنامه اصلاح‌طلب: باید با نرمش، برجام منطقه‌ای را شروع کنیم!/ با رفع حصر، فضای کشور تلطیف می‌شود!// این اصلاحطلب چی ها اینقدر مهم هستند که هر باد معد ای و آروغی و سکسکه ای از آنان تیتر روزنامه ها میشه.زیرا مردم بایستی به خنده مشغول باشند.
  • IR ۰۰:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۹
    0 0
    بدبخت ها با طناب پوسیده سران فتنه به قعر چاه خواهید رفت طناب پوسیده سران فتنه طناب پوسیده امریکایی انگلیسی میباشد و اولویت مردم عبور از تزویر و نیرنگ وفریب شماها ست .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس