کد خبر 994608
تاریخ انتشار: ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
بازدید ترامپ از دیوار مرزی آمریکا و مکزیک

بیش از ۱۰ دانشجوی ایرانی که برای ادامه تحصیل، روادید آمریکا را دریافت کرده بودند زمانی که قصد سفر به این کشور برای ادامه تحصیل را داشتند متوجه می‌شوند که روادید ورود آنها لغو شده است.

به گزارش مشرق، بیش از ۱۰ دانشجوی ایرانی زمانی که قصد داشتند تا برنامه تحصیلی خود در رشته‌های مهندسی و علوم کامپیوتر را در آمریکا آغاز کنند به آنها گفته شده که روادید آنها به طور ناگهانی لغو شده و از پرواز آنها به سوی آمریکا طی ماه جاری جلوگیری شده است.

بیشتر بخوانید:

واقعیتی که سیاه‌نمایی‌ها علیه ایران را نقش بر آب کرد

جزئیات مهم از شهادت رازآلود دانشمند فضایی در مکه

لغو ناگهانی روادید در زمانی که تنش‌ها میان آمریکا و ایران افزایش یافته باعث ایجاد مشکلات متعدد برای مقامات دانشگاه‌ها، وکلا و دانشجویان اتحادیه آمریکا- ایران شده تا بفهمند که چه اتفاقی افتاده است.

از سوی دیگر وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرده که هیچ تغییری در سیاست روادید دانشجویان ایجاد نشده و مقامات آموزش عالی آمریکا نیز گفته‌اند که مشکلات روادید در ابتدای هر فصل پاییز برای برخی از صدها هزار دانشجویان خارجی که برای حضور در دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی این کشور به آمریکا سفر می‌کنند روی می‌دهد.

اما برخی از دانشجویان که اغلب آنها مربوط به دانشکده‌های کالیفرنیا هستند اعلام کردند که روادید آنها در دقیقه آخر بدون هیچگونه هشدار یا توضیحی رد شده است.

بسیاری از این دانشجویان زمانی که از ایران قصد پرواز داشتند متوجه لغو روادیدشان شده و برخی از آنها نیز زمانی که قصد داشتند از خطوط هوایی کشورهای حاشیه خلیج فارس به آمریکا سفر کنند متوجه لغو روادید خود شدند. یکی از دانشجویان نیز زمانی که در فرودگاه بین‌المللی لوگان بوستون بوده بازداشت و سپس بازگردانده شد.

بسیاری از این دانشجویان اعلام کرده‌اند که سایت وزارت خارجه آمریکا نشان داده که روادید آنها حدود ۳۰ آگوست به روزرسانی شده اما در اوایل سپتامبر از ورود آنها به آمریکا جلوگیری شده است.

تمامی این موارد پیش از روز ۱۴ سپتامبر و پیش از حمله به دو پالایشگاه نفتی سعودی روی داده است.

بر اساس قانونی که در سال ۲۰۱۲ تحت ریاست جمهوری باراک اوباما به تصویب رسیده، دولت آمریکا ملزم شده است که از اعطای ویزا به دانشجویان ایرانی که مواد درسی تحصیلی، آنها را برای کار در بخش‌های هسته‌ای و انرژی کشورشان آماده می‌کند منع کند.

«جمال عبدی» رئیس شورای ایران آمریکا در واشنگتن می‌گوید که مقامات کنسولی صلاحیت گسترده‌ای در مورد نحوه تفسیر این قانون و اجرای آن دارند.

«مارک دابوویتز» مدیر اجرایی بنیاد صهیونیستی دفاع از دموکراسی‌ها در واشنگتن با تقدیر از قانون سال ۲۰۱۲ گفت که این قانون مانع از آن می‌شود که دانشجویان ایرانی به کسب علم در آمریکا پرداخته و از آن در راستای دولت ایران استفاده کنند.

اما وی اشاره کرده که پیش‌بینی اینکه دانشجویان چگونه از توانایی فنی خود در بسیاری از صنایع استفاده می‌کنند سخت است. وی رویکرد بسیار سختگیرانه‌ای پیشنهاد داده است و آن لغو قانون ممنوعیت سفر دولت ترامپ و ملزم کردن دانشجویان ایرانی که در رشته‌های حساس درس می‌خوانند که پس از تحصیل در آمریکا باقی بمانند.

بسیاری از ایرانیان نتوانسته‌اند روادید سفر به آمریکا را بدست بیاورند و دلیل آن قانون ممنوعیت سفر به کشورهایی نظیر لیبی، سومالی، سوریه، یمن، کره شمالی و ونزوئلا است. اما معافیت‌های بسیار اندکی در این زمینه وجود دارد که از جمله شامل دانشجویان می‌شود. بسیاری از دانشجویانی که مانع از ورود آنها شده‌اند به آنها روادید یک بار مصرف داده‌اند که بدان معناست که آنها باید خود را برای چندین سال آماده کنند که طی آن نخواهند توانست اعضای خانواده خود را ببینند.

برخی از این دانشجویان در مصاحبه‌های تلفنی و ایمیلی از ناامیدی شدید خود خبر داده‌اند. برخی از آنها شغل‌های سطح عالی خود را رها کرده و برخی دیگر خانه‌هایشان را فروخته و برخی نیز فرصت‌های دیگر در اروپا یا کانادا را رد کرده‌اند. اغلب آنها گفته‌اند که تحصیلات آنها کاملا تامین مالی شده و بسیاری از آنها برنامه داشتند تا آموزش یا موقعیت‌های تحقیقاتی را به علاوه تحصیلاتشان انجام دهند.

پیمان که جوانی ۲۳ ساله است، می‌گوید: «احساس می‌کنم که به صورت عاطفی، مالی و آکادمیک ویران شده‌ام.»

پیمان قرار بود تحصیلاتش را در رشته مهندسی الکترونیک در دانشگاه کالیفرنیا در سان دیگو آغاز کند.

وی خواسته تا تنها با نام اول خود در این گزارش ذکر شود چون نمی‌خواهد فرصت‌های خود را برای گرفتن ویزای دیگر به خطر بیندازد.

پیمان گفته است که وی طی ماه جاری از ادامه پرواز به سوی آمریکا در قطر جلوگیری شده است و کارمندان خطوط هوایی قطر بر روی ویزای آمریکای وی عبارت لغو را نوشتند و گفته‌اند که این دستورالعمل از وزارت امنیت داخلی آمریکا آمده است.

وزارت امور خارجه آمریکا هیچگونه اطلاعاتی درباره لغو روادید منتشر نکرده و اعلام کرده که نمی‌خواهد اطلاعات درباره موارد فردی را منتشر کند.

دفتر روابط رسانه‌ای دانشگاه کالیفرنیا طی بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال کار با موسسات دولتی و وکلا است تا این موضوع را حل کند. در این بیانیه اشاره شده دانشجویان ایرانی دیگر در رشته‌های علوم، فناوری، مهندسی و ریاضی پیش از آغاز ماه سپتامبر به محل‌های اقامت خود وارد شده‌اند.

سخنگوی سازمان حمایت از مرزها و گمرکات آمریکا نیز مدعی شده که هیچ تغییری در سیاست‌های آمریکا ایجاد نشده است.

وی افزود که این سازمان اجازه لغو روادید را دارد اما در این زمینه سیاست‌هایی نیز دارد تا اطمینان یابد که لایه‌های چندگانه‌ای برای بازبینی لغو رواید وجود داشته باشد.

کاخ سفید به سوال درباره اینکه آیا سیاست اعطای روادید تغییر کرده پاسخی نداده است.

بسیاری از دانشجویان ایرانی مجبور هستند برای مصاحبه‌های اخذ روادید به سفارتخانه‌های آمریکا در ارمنستان یا ترکیه بروند و علاوه بر آن باید هزینه‌های خرید بلیط هواپیما و دیگر ترتیبات را نیز پرداخت کنند.

«نیما عبدالله پور» دانشجوی ۲۳ ایرانی است که فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی شریف بوده و قصد داشته برای ادامه تحصیلات در رشته برق و کامپیوتر در دانشگاه کالیفرنیا در داویس بپردازد.

عبدالله پور گفت که وی و دیگر دانشجویان ناامید شده‌اند چون آنها از یک سازمان دولتی به سازمان دولتی دیگر ارجاع داده می‌شوند.

وی افزود: «من دانشجویی هستم که یک سال یا دو سال دیگر از زندگی خود را از دست خواهم داد تا برنامه دیگری را پیدا کنم و علاوه بر آنها حجم زیادی از پول و انرژی را نیز از دست داده‌ام.»

دانشجویان چینی نیز با محدودیتی برای اخذ روادید آمریکا مواجه هستند. این محدودیت‌ها در پی افزایش تنش‌ها میان آمریکا و چین روی می‌دهد و نگرانی‌ها درباره تاثیر احتمالی بر روی نوآوری و تحقیقات در آمریکا را بوجود آورده است.

ماه پیش ۹ دانشجوی چینی که برای تحصیل در دانشگاه آریزونا به آمریکا سفر کرده بودند در فرودگاه بین‌المللی لس‌آنجلس بازداشت شده و بدون هیچگونه توضیحی به چین بازگردانده شدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۲۳:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    0 0
    ایرانیان مقیم امریکا در جواب باید ارز خودشونو از امریکا خارج کنند و خریدهای خودشونو از مکزیک و اروپا و ایران انجام دهند
  • IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۰
    0 0
    این دانشجویان که مردم عادی نیستند لابد آقازاده ها هستند، پس به درک..
  • IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۳۱
    0 0
    لیایید دانشگاه ازاد ایلخیچی مقدم همتون بر روی چشم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس