به گزارش مشرق، با تداوم روند شهرگرایی و افزایش جمعیت شهرها، نیاز به امکاناتی چون حمل و نقل عمومی نیز افزایش یافته است از این رو مسئولان مربوطه همواره در تلاش بودهاند تا متناسب با نیاز مردم، حمل و نقل عمومی را گسترش دهند اما در این حوزه به ویژه در بخش اتوبوسرانی همچنان کاستیهایی وجود دارد.
در حال حاضر، ناوگان اتوبوسرانی تهران بیش از پیش تشنه نوسازی و افزایش تعداد اتوبوس است چرا که تهران به 9 هزار اتوبوس نیاز دارد اما تنها 6 هزار و 200 دستگاه موجود است و متأسفانه حال و روز اتوبوسهای موجود نیز روبه راه نیست زیرا از حدود 6 هزار اتوبوس فعال در تهران، 4 هزار دستگاه فرسوده هستندو عمر بالای 10 سال دارند.
بیشتر بخوانید:
در راستای تقلای مدیران شهری برای بهبود اوضاع آشفته اتوبوسهای شهری اواخر خرداد ماه، صرفاً 13 دستگاه اتوبوس دوکابین به ناوگان اتوبوسرانی اضافه شد؛ اگرچه این اقدام به نوبه خود ارزشمند محسوب میشود اما پرواضح است که این رقم در مقابل نیاز تهران به یک شوخی شبیه است چراکه به گفته برخی مسئولان این حوزه وضعیتی بحرانی دارد و نمیتوان با چند دستگاه اتوبوس شاهد تغییر و تحول در آن بود.
نوسازی اتوبوسها نیز به عنوان یکی از راهکارهای بهبود اوضاع این ناوگان در دستور کار مدیریت شهری قرار دارد اما خرج زیادی روی دست شهرداری میگذارد.
محمد علیخانی؛ رئیس کمیسیون عمران وحمل و نقل شورای شهر تهران در این باره گفت: شورای شهر تهران اعتباری برای بازسازی اتوبوسها در نظر گرفته است و تا پایان سال 500 دستگاه اتوبوس اورهال (بازسازی - تعمیر اساسی) خواهند شد که تاکنون 140 دستگاه نوسازی شده است؛ اورهال کردن هر اتوبوس نیز 200 میلیون تومان هزینه دارد و شورای شهر و شهرداری تهران، توان خود را برای این موضوع صرف کردهاند.
نوسازی ناوگان اتوبوسرانی در شرایطی انجام میشود که پیش از این دولت هم وعده نوسازی 19 هزار اتوبوس را مطرح کرده بود اما از نتایج اجرای آن در کلانشهر تهران خبری نشد!
علیخانی درباره این موضوع نیز اظهار کرد: روحانی موضوع نوسازی 19 هزار دستگاه اتوبوس را در کل کشور مطرح کرد اما این امر نیز با مشکل روبهرو شد در حالی که میتوانست برای خودروسازها تکالیفی در این حوزه تعیین کند چراکه وضعیت اتوبوسرانی شهر تهران به مرز بحران رسیده است.
وی ادامه داد: با این حال دولت باید مجوز واردات اتوبوس مورد نیاز شهر تهران و حتی سایر شهرها را صادر کند؛ این مسئله در حوزه اختیارات دولت است اما حناچی شهردار تهران به طور حتم آن را پیگیری خواهد کرد.
با توجه به وضعیت موجود، یکی از انتظارات بهحق شهروندان از مدیران شهری و مسئولان دولتی این است که در راستای اهمیت حمل و نقل عمومی و تأثیرات قابل توجه آن در کاهش آلودگی هوا و ترافیک که همواره جزو شعارهای آغاز به کار اکثر قریب به اتفاق مسئولان است، به بیمهریهای خود به این حوزه را پایان دهند و عزم خود را برای باز شدن این گره کور جزم کنند؛ بدون شک این مهم بدون حمایتهای دولت راه به جایی نمیبرد.
در شرایطی که مسئولان، مردم را تشویق به استفاده از حمل و نقل عمومی میکنند، بهتر است دولت در وهله اول با اولویت قائل شدن برای حمل و نقل عمومی و در وهله دوم برای کلانشهری مانند تهران که جمعیت قابل توجهی دارد، اقدامی چشمگیر انجام دهد و نسخهای شفا بخش برای آن به کار گیرند