کد خبر 991118
تاریخ انتشار: ۱۷ شهریور ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۷
حضرت عباس

نحوه شهادت حضرت ابوالفضل علیه‌السلام در کربلا از سوالاتی است که بارها تکرار شده است که در این‌جا به این موضوع پرداختیم.

به گزارش مشرق، حضرت ابوالفضل علیه‌السلام برای رفع تشنگی لشگر امام حسین علیه‌السلام به دل دشمن می‌زنند و مشکی را از آب رودخانه پر می‌کنند، اما در مسیر برگشت هر دو دست ایشان قطع می‌شود و سپس به شهادت می‌رسند.

بیشتر بخوانید:

ابیاتی که اباعبدالله در تکریم همسر و فرزندش سرود

شهیدی در کربلا که بدون زره به میدان نبرد رفت

اما این وقایع چگونه ممکن است اتفاق بیفتند؟

پاسخ به شبهه

درست زمانی‌که همه اصحاب و بنی‌هاشم شهید شده بودند، امام حسین علیه‌السلام تصمیم گرفتند در آخرین لحظات به کمک برادرشان کمی آب به خیمه‌ها برسانند. از این حیث حضرت ابوالفضل علیه‌السلام از راست و امام از چپ به لشگر زدند تا آنها را پخش کنند و در این حال بلند بلند رجز می خواندند تا از سالم بودن هم آگاه شوند و قرار بر این بود تا امام لشگر را مشغول کند و حضرت ابوالفضل علیه‌السلام به شط زده و آب بیاورد.

در این حین امام و حضرت ابالفضل دلاورانه می جنگیدند. تا ایشان مشک را پر از آب کرد و از شط خارج شد. کنار شط، نخلستان است و بسیاری از لشگریان دشمن (خصوصاً تیراندازان) در میان نخل ها موضع گرفتند تا در برگشت به حضرت حمله غافلگیرانه کنند.

در محن الابرار و یک شب و روز عاشورا و نفس المهموم و مقاتل دیگر آمده: که حضرت عباس علیه‌السلام برای اینکه دستش برای مبارزه آزاد باشد بند مشک را به شانه می‌اندازنند یعنی بند حلقه‌ای بوده و روی شانه می‌افتاده است. از همین رو وقتی دست حضرت قطع می‌شود؛ مشک به زمین نمی‌افتد، چون بند آن در شانه حضرت بود و حضرت عباس علیه‌السلام با دست چپ مشک را برمی‌دارند و بند آن را در شانه چپ قرار می‌دهند.

وقتی دست چپ حضرت قطع می‌شود، همچنان مشک به زمین نمی‌افتد، چون دست چپ حضرت از مچ قطع شد و دست راست ایشان از نزدیک کتف، پس حضرت ابوالفضل علیه‌السلام با کج کردن سرشان، بند مشک را به دندان می‌گیرند.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 4
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۲:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۷
    5 1
    صل الله علیک یا قمر بنی هاشم ابوالفضل عباس
  • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۸
    5 1
    قوربان ابلفضله

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس