صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۱۳ شهریور

یک جریان سیاسی خاص در داخل کشور با سیاه نمایی وضعیت اقتصادی و ادعای نزدیک بودن سایه جنگ، مامور اجرای پروژه ضدایرانی «نرمالیزاسیون» است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** آشتی با اسرائیل، باعث گشایش اقتصادی و دورشدن سایه جنگ می شود!

روزنامه شرق در یادداشتی به قلم «فریدون مجلسی» دیپلمات پیشین و از حامیان برجام نوشت:«مسئله فوری ایران این است که در جبهه جنگ اقتصادی اگر به طور سرانگشتی عدم صدور روزانه دو میلیون بشکه نفت را حساب کنیم، فقط زیان آن روزی ۱۲۰ میلیون دلار می‌شود. خرید غیرمستقیم گران و فروش غیرمستقیم ارزان برای دورزدن تحریم زیان‌های دیگری را به ایران تحمیل می‌کند... اینکه آمریکا از ایران چه می‌خواهد روشن است، همان چیزی که ۴۰ سال است دلیل تنش‌های آمریکا و جمهوری اسلامی است؛ یعنی حمایت آمریکا از اسرائیل در مقابل سیاست آشتی ایران درباره اشغالگری اسرائیل. باید دید آیا دیپلماسی ایران دراین‌باره به تغییری می‌رسد؟».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «آنها منظور جمهوری اسلامی از گام‌های بعدی کاهش تعهدات برجامی را تلاش برای گسترش برنامه هسته‌ای غیرنظامی برای تهدید اسرائیل تلقی می‌کنند یا چنین تعبیر می‌کنند که ایران می‌خواهد زمان بخرد تا از موضع قوی‌تری وارد مذاکره شود. اکنون بر مقامات کشور مسجل است که برای ازمیان‌برداشتن بهانه‌ها و ازمیان‌برداشتن التهاب جنگ و فرصتی برای بهره‌مندی از منابع ملی در راه اشتغال دستیابی به قدرت واقعی در سایه توسعه اقتصادی، می‌توان ‌ابزار دیپلماتیک را در بالاترین سطح به کار گرفت و فضا را تغییر داد».

یک جریان سیاسی خاص در داخل کشور با سیاه نمایی وضعیت اقتصادی و ادعای نزدیک بودن سایه جنگ، مامور اجرای پروژه ضدایرانی «نرمالیزاسیون» است.

«ریچارد هاویت» (تهیه‌کننده سند راهبردی اتحادیه اروپا درباره روابط ایران) -بهمن ۹۵- گفته بود: «توافق هسته‌ای (برجام) یک نقطه عطف بود، هر چند که همه مشکلات ما با ایران درباره اسرائیل، دموکراسی و حقوق‌بشر حل نشده است... نیروهایی در داخل ایران، در حال اعمال فشار بر حاکمیت هستند».

مقامات آمریکایی بارها مدعی شده‌اند که ایران باید رفتار خود را تغییر داده و مانند یک کشور نرمال (عادی) رفتار کند. حال خواسته‌های آمریکا چیست؟ کاملاً مشخص است. نابودی کامل توان موشکی و دفاعی، نابوی کامل و ابدی توان هسته‌ای و دیگر مؤلفه‌های قدرت ساز علمی، دست کشیدن ایران از مبارزه با تروریسم در منطقه و قطع حمایت از محور مقاومت و در نهایت به رسمیت شناختن رژیم کودک کش صهیونیستی. به عبارت دیگر هدف اصلی پروژه نرمالیزاسیون، تبدیل ایران از یک کشور قدرتمند به کشوری ضعیف و طعمه ای بی دردسر برای کشورهای سلطه گر غربی است.

** ما اصلاح طلبان دیگر نمی توانیم با رقیب هراسی پیروز شویم

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «بازخوانی تجارب گذشته» به قلم «عبدالله مومنی» نوشت:«اگر بخواهیم به راهبرد مناسبی برای شرایط کنونی، همچنین انتخابات آینده برسیم پس ضروری است که به خوانش انتقادی کنش‌های پیشین بپردازیم...یکی از مهم‌ترین ضعف‌های اصلاح‌طلبان در فراخوان‌های سیاسی معطوف به دعوت شهروندان و مردم بر پایه رقیب‌هراسی بوده است. اکنون اما این ادعای اصلاح‌طلبانه فاقد قدرتمندی و اثربخشی در تهییج و تحریک شهروندان برای پذیرش شرکت در انتخابات با هدف "از میان برداشتن مخالفین اصلاحات" و بیان این استدلال که با شرکت در انتخابات "جریان و طرف مقابل اصلاحات را از سر راه برداشتن" خواهد بود؛ اکنون دیگر این تاکتیک- ایده انتخاب بد به خاطر رقابتش با بدترین، کمترین توان اثربخشی را در مجاب کردن مردم و هواداران اصلاحات در جلب نظرشان به انتخابات خواهد گذاشت.»

اصلاح طلبان در جریان رقابت های انتخاباتی ریاست جمهوری ۹۶ مدعی شدند که اگر رقبای روحانی به پیروزی برسند، وضعیت کشور بحرانی شده و یکی از مصادیق این وضعیت بحرانی، افزایش قیمت دلار به ۵ هزارتومان است. اما در دولت روحانی قیمت دلار تا ۱۹ هزارتومان نیز افزایش یافت و در حال حاضر نیز قیمت دلار حدود ۱۱ هزارتومان است.

در همان مقطع ادعا شد که اگر رقبای روحانی به پیروزی برسند، در پیاده روها دیوار کشیده و اختناق عجیبی در کشور حکمفرما می شود!

واقعیت این است که طیف اصلاح طلب هیچ طرح و برنامه ای برای اداره کشور ندارد. این طیف فقط با رقیب هراسی و ترساندن مردم از سایه جنگ و به کارگیری روش های غیرحرفه ای و غیراخلاقی شانس پیروزی در انتخابات را دارد. روشی که به اذعان فعالین این طیف دیگر کارایی خود را از دست داده است.

** شیرزاد: اصول و ارزش ها،جایگاهی در سیاست خارجی ندارد!

«احمد شیرزاد» از نمایندگان مجلس ششم در مصاحبه با روزنامه آرمان گفت:«برخی یادشان می‌رود که سیاست خارجی یعنی صرفا سیاست خارجی و به معنای ارزش‌ها، اصول و مقدسات نیست. لذا ما نباید هیچ‌چیزی را در سیاست خارجی تبدیل به امری مقدس کنیم که نشود از آن عدول کرد. مشکلی که در آن بحث ۱۰ سال هسته‌ای داشتیم این بود که تکنولوژی هسته‌ای وسیله است و فی نفسه قداستی ندارد. اگر به ما قدرتی بدهد خوب است، اما اگر باعث ضعف ما شود قطعا به درد ما نخواهد خورد».

شیرزاد در ادامه گفت:«فکر می‌کنم که دیپلماسی ایران یک دوره بسیار طلایی را پشت سر گذاشته و می‌گذارد که تاکنون نتایج خوبی نیز داشته‌ایم. شاید در هیچ‌دوره‌ای دستگاه وزارت خارجه کشور تا این حد در سطح جهانی برجسته نشد».

گفتنی است «احمد شیرزاد» - آذر ۹۳- در میزگردی در دانشگاه تهران در اظهارنظری تأمل برانگیز با بیان اینکه نه منابع اولیه فعالیت هسته‌ای را داریم! و نه به علوم آن احاطه داریم! گفته بود:«هیچکس در ایران نمی‌داند که ما به چه دلیلی به مسیر هسته‌ای شدن پا گذاشته‌ایم... از این چاه (صنعت هسته‌ای) آبی در نمی‌آید، مگر اینکه برای برخی افراد نانی درآید. از سال ۸۲ تاکنون دریغ از یک لیوان آب برای کشور».

این ادعا در حالی است که تنها یکی از کاربردهای بسیار مهم غنی سازی ۲۰ درصد، مصارف پزشکی است.

اصلاح طلبان در واکنش به رفتارهای زیاده خواهانه آمریکا و شرکای اروپایی‌اش تنها یک پیشنهاد دارند و آن اینکه یکطرفه امتیاز بدهیم و انتظار امتیازگیری هم نداشته باشیم. این جریان با همین شیوه و با دوگانه سازی دروغین «هسته ای-معیشت»، صنعت هسته‌ای را به تعطیلی کشاند ولی در سوی مقابل، تحریم‌ها پابرجا ماند و هیچ دستاوردی از برجام عاید ایران نشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 21
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    46 94
    افساد طلبان که سازش با اسراییل را مطرح میکنند.یا خیلی نفهمند یا خودشان را به نفهمی زده اند.وپایان اینگون تفکرات واعمال حهنم .شاید جهنم ابدی .
    • سید IR ۱۷:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      20 65
      اصلاح طلبان تهوع آور کاسبان برجام و مذاکره با غرب! از سیاست خارجی فقط مذاکره برای پیشبرد مذاکره را بلدند!
    • محمد IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      37 42
      دقت کردید تا اسم اسراییل میاد سر کله توله دست آموزش پیدا میشه البته جز عوعو کردن ( منفی فیک) ...... دیگه نمیتونه میل کنه:)
    • IR ۲۰:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      27 71
      اسرائیل غده سرطانی منطقه است و باید نابود شود.
    • IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      38 7
      محمد منظورت چی بوده وکی بوده ؟؟؟.حواست رو جمع کن با مردمان شیر طرفی.
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      89 46
      انشاالله خداجواب منافق ها را بده تامثل تومحمد عوعو نکنند وپیام منفی ندهند.
    • IR ۲۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      6 43
      مرگ بر اسرائیل و همه حامیانش
    • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      91 8
      توله دست آموز اسراییل خودتی ممد.مشرق جان چاپ بفرما.
  • IR ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    23 76
    افسادطلبان دشمن ایران و ایرانی و سرمایه های مزدور اسرائیل در ایران هستند
  • IR ۱۴:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    17 47
    این حرف سازش با اسراییل که افساد طلبا مطرح میکنند .همان حرف آمریکا به شاه است که به شاه گفته بود با اسراییل کاری نداشته باش.
    • خیسه خال IR ۱۵:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      5 8
      منظورت این هست که شاه هم ضد اسراییل بود ؟؟ عجب تحلیلی شاهانه ای کرده ای !!!
    • IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      7 48
      متوجه نشدی .منظورم این بود که آمریکا مثل افساد طلبان که دم از سازش با اسراییل میزنند گفته بود با اسراییل سازش کن ‌کاری با اسراییل نداشته باش .صحبتم خیلی ‌واضح بود کمی دقت میکردی متوجه میشدی.مشرق محترم لطفا چاپ بفرما
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      5 47
      خیس خال از کمپ آلبانی چه خبر؟
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      2 43
      تحلیل شاهانه کار وتحلیل خودته.
    • IR ۱۹:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      3 18
      خیسه خالی خیلی نفهمی.اول دقت کن بعد نظر بده.هرچی به ذهن کودنت رسید پیام نده .هیچ فهمیدی چی گفتم که الکی نطردادی .خاک برسرت که فکر کردی نظر شاهانه دارم .مرده شور شاه رو ببرند با توشاهد‌وست.مشرق جان چاپ بفرما لطفا
    • IR ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      2 25
      مشرق مشغول ذمه ای جواب این خس وخاشاک که فرستادم ندهی .ممنون
    • IR ۲۱:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      18 4
      مشرق جان ممنون که پاسخ هایم را چاپ فرمودی.
  • IR ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    37 71
    مرگ بر ضد ولایت فقیه مرگ برضد اسلام مرگ بر خوارج زمان ما
  • معلم IR ۱۴:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    22 57
    ای لعنت بر اصلاح طلبان غربزده
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    42 80
    قوم بنی اسرائیل هرسال جشن پوریم جشن کشتار ایرانیان ونابودی ایرانیان را میگیرند و لی دلداگانی در ایران هستند که خواستار به رسمیت شناختن اسرائیل میباشند
    • IR ۱۷:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      35 3
      لااقل بعد از شنیدن یه حرفی از یکی خودتم زحمت بکش یه سرچی تو اینترنت هم بکن
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    62 9
    به جای اینکه اسرائیل را نابود کنند مردم ایران و بیت المال را نابود کردند .
  • امیررضا IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    23 71
    آقای شیرزاد چقدر آدم احمقی هستند، واقعا صنعت هسته ای هیچ فایده ای برای ما ندارد؟ ضمنا حالا که هسته ای رو تعطیل کردیم ما به ازایش چی گرفتیم؟
  • SE ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    20 56
    کسی میتواند بگوید "آشتی با اسرائیل" که بنده ابلیس درونش شده
  • IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    16 78
    اتفاقا دشمنی با اسراییل به کشور از هرجهت خصوصا اقتصادی کمک میکند.
  • IR ۱۶:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    12 53
    ندای صلح با اسرائیل یعنی خیانت . یعنی خیانت به اسلام یعنی خیانت به تک تک ایه های قران کریم یعنی خیانت به شرف انسانیت یعنی خیانت به ایران یعنی خیانت به هر ایرانی . پر واضح است که هر کس ندای صلح با اسرائیل را بده یا انقدر احمق ا ست که نمی فهمد و این را باید فهماند یا سر در اخور بیگانه دارد که باید از اخور بیگانه کشید بیرون . و تا نباشد چوب تر فرمان نابرد گاو و خر
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    28 71
    اصلاح طلبان. تشریفتان ببرید.درخدمت صهیونیستا باشید.شما لیاقت زندگی درکشور اهل بیت.رسول الله (ص)ندارید
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    2 53
    مشرق لطفا جواب بنده را به خیس خال چاپ بفرما.
  • IR ۱۷:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    5 56
    حروم زاده ها اسرائیل زمان کورش هم دشمن ما بود کلی ایرانی قتل عام کردن
  • IR ۱۷:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    34 54
    من سالها طرفدار اصلاح طلبان بوده ام حال فهمیده ام این آقایان فقط به فکر جیب خود ،حراج کشور و خوشگذرانی در کشورهای دیگر هستند انشاالله خداوند سایه ی آقایان اصلاح طلب و اعتدالی را بزودی زود از سر این مملکت کم فرمایاد باید گفت جناب وطن فروشی هم حدی دارد
  • FR ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    9 30
    بابا یک کلمه بگید وطن فروشیم وتمام ! اینقدر حرف مفت نزنید
  • IR ۱۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    11 53
    جنابان غضنفر های اسهال طلب ویران طلب راه را اشتباه می روید این است شعار ملت از سال 57 تا امروز و آینده و انقلاب امام زمان ع نه سازش نه تسلیم نبرد با آمریکا و ایادیش نه سازش نه تسلیم نبرد با دشمنان بشریت نبرد فرهنگی اقتصادی دینی بنابر این اینقدر خودتان را سنگ روی یخ نکتید و هی شعار سازش با شیطان و فرزندانش و گرگها را ندهید باز تاکید می کنم نه سازش نه تسلیم نبرد جانانه با آمریکا
  • IR ۱۸:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    12 51
    ای لعنت برویران طلبها و اسهال طلبهای متعفن بد بو ناشی از خیانت دریوزگی سازش طلبی با گرگها راستی جناب شیرزاد و اسهال طبها چند می گیرید از گرگهای اسرائیلی که اینقدر برایشان خوش رقصی می کنید حرفهای شما در موردسازش با گرگها من یاد فیلم سینمایی چند می گیری گریه کنی می اندازد
  • HAMED SE ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    17 48
    با سلام و عرض ادب جناب آقای احمد شیرزاد اگر صنعت هسته بی فاید و غیر ضروری است چرا ایران با این صنعت که بومی نیز شده است خاری در چشم دشمنان این مرز و بوم شده است؟ اگر روزی با هر انگیزه سلطه طلبان نخواستند سوخت هسته ما را تامین کنند و یا همچنین اورانیوم برای پزشکی و دیگر مصارف صنعتی بما ندادن چه پیش خواهد آمد؟ استدعا دارم اگر ایرانی هستید که به گمانم هستید با دشمنان و بد خواهان مردم مظلوم ایران ۰هم صدا نشوید
    • IR ۲۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
      8 27
      آمریکا از بس مهربان است نمی خواهد ما پولمان را برای صنعت بیهوده هسته ای هدر بدهیم.
  • IR ۲۱:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    11 37
    مرگ بر اسرائیل
  • IR ۲۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    9 32
    آقای رئیسی دیوار کشید، بین مفسدین و مردم
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    11 32
    به حول و قوه الهی، اسرائیل از صفحه روزگار محو خواهد شد
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    10 36
    پیشرفت اقتصادی فقط با اجرای اقتصاد مقاومتی امکان پذیر هست
  • IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    13 62
    مرگ بر آمریکا
  • IR ۲۲:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۳
    60 5
    مشرق جان نمیگم مشغول ذمه ای ولی ازشما میخواهم لطفا حواب فردی که اسمش رو محمد گذاشته وخوب حرف نزده بده ممنون.
  • ایرانی IR ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    14 43
    آقای شیرزاد مردم اسرئیل درحال ترک سرزمین اشغالی هستند,البته هوشیار شدند قبل از نابودی خودرانجات می دهند.نابودی خیلی نزدیک است...
  • IR ۰۱:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    52 2
    اشاعه توهین در نظرات تاسف برانگیز است
  • فرشید IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    18 3
    خدا شما و قلبتون رو از مرض برطرف کنه
  • دلاورآریایی IR ۲۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۴
    0 0
    ای خاک تو سر‌شون، بی عرضه های وطن فروش،
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۵
    1 5
    مرگ بر منافق وطن فروش !!!
  • رضا IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۱۶
    6 2
    منافع ایران و اسراییل با هم گره خورده و درآینده این اتفاق می افته

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس