Etemaad_s.jpg

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، طیف اصلاح طلب در پی آن است تا با ایجاد دوگانه دروغین «معیشت- مذاکره» اینگونه القاء کند که تنها راه بهبود وضعیت اقتصادی کشور، مذاکره با آمریکاست.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

اگر با ترامپ مذاکره کنیم،مردم ایران از بدبختی نجات پیدا می کنند!

روزنامه های اصلاح طلب در شماره امروز با آب و تاب اظهارات روحانی و ترامپ مبنی بر مذاکره را بازتاب داده و با سیاه نمایی وضع داخلی کشور، مدعی شدند که برای بهبود وضعیت اقتصادی کشور چاره ای جز مذاکره با آمریکا نداریم.

در همین رابطه روزنامه همدلی در مصاحبه با «فریدون مجلسی» نوشت:«اگر آمارهای تورم را به دقت نگاه کنیم متوجه خواهیم شد که بزرگترین تورم در طول تاریخ ایران، در این چند مدت رخ داده است، حال تندروهای ایران هرچه که می‌خواهند بگویند، یا صدا وسیمای ایران به هرشکلی که دوست دارد این وضعیت را نیز خوب نشان دهد، باز نمی‌توانند برخی واقعیت‌های موجود در کف خیابان را منکر شوند. بدون شک واقعیت‌های معیشتی و مشکلات وارد شده بر مردم ایران به دلیل تحریم‌ها، قابل کتمان نیست...تندروها بهتر است دست از چوب لای چرخ کردن دستگاه دیپلماسی بردارند و بگذارند مردم ایران از این وضعیت رهایی یابند».

مجلسی در ادامه گفت:«مردم می‌خواهند زندگی کنند، مردم می‌خواهند فرزندان خود را به مدرسه بفرستند و به زندگی روزمره خود بدون سختی و مشکلات ادامه دهند. مردم نیز می‌دانند که دولت نیز بهتر از خود آن‌ها از این وضعیت خبر دارد. این مسائل نیز مسائل جدی است. رئیس جمهور نیز در سخنان دیروزش به همین نکات اشاره کرد و گفت اگر منافع ملی ایران تامین شود حاضریم با هرکسی هم که باشد مذاکره خواهیم کرد...تا به دیپلماسی تن ندهیم و از تهدیدهای واهی دست برنداریم، به نتیجه‌ای نخواهیم رسید».

روزنامه شرق نیز در یادداشتی با عنوان «نور کمرنگ در انتهای تونل فرانسه» به قلم «صادق زیباکلام» نوشت:«واقعیت آن است که وضعیت کلان اقتصادی کشور، چندان مطلوب نیست...واقعیت تلخ آن است که درآمدهای دولت در سال جاری آن‌ قدر پایین آمده که هنوز سال به نیمه نرسیده، دولت با کسر بودجه‌ای درخور توجه، یعنی حدود ۱۲۰ هزار میلیارد تومان روبه‌رو شده است. اگر تحولی رخ ندهد، دولت به‌تدریج دچار محدودیت‌های بودجه‌ای زیادی شده و روند صادرات، ‌دشوارتر خواهد شد».

طیف اصلاح طلب دقیقا با همان ترفندی که برجام را توجیه کردند درصدد هستند تا مذاکرات بعدی(بخوانید برجام های بعدی) را توجیه کنند.

در طول مذاکرات هسته ای دولت روحانی با 1+5، اصلاح طلبان و مقامات ارشد دولت با ایجاد دوگانه نادرست «معیشت-هسته ای» اینگونه وانمود کردند که اگر درباره صنعت هسته ای کشورمان با آمریکا به توافق برسیم، تمامی تحریم ها لغو شده و مشکل بیکاری، رکود و گرانی نیز رفع شده و سرمایه خارجی به کشور سرازیر می شود.

اما نکته قابل توجه اینجاست که دوگانه «معیشت- مذاکره» حتی از سوی برخی اصلاح طلبان نیز رد شده است.

برای نمونه، «پروانه مافی» نماینده اصلاح طلب مجلس چندی پیش گفته بود:«متأسفانه بخش مهمی از نتایج حاصل از وضعیت اقتصادی به مدیران دولتی برمی گردد... اعتقاد بر این است که مشکلات سیستم مدیریت در کشور می‌تواند بیش از تحریم‌ها و فشار دشمنان بر پیکرها اقتصاد ضربه وارد کند. وضعیت حاصل از این سیستم در مدیریت اقتصادی نشان داد که زمان افزایش نرخ ارز به ۱۹ هزار تومان قیمت برخی از کالاهای وابسته به آن مثل خودرو دو برابر شد ولی زمان کاهش این نرخ در مرز ۱۴ هزارتومان نه تنها ما کاهش قیمت نداشتیم بلکه قیمت خودرو بیش از ۵ برابر نیز افزایش پیدا کرد!».

«غلامعلی رجائی» مشاور شهردار تهران که پیش از این مشاور مرحوم هاشمی رفسنجانی بوده است نیز چندی پیش  گفته بود: «دولت به ویژه در مسائل اصلی که به مردم ارتباط پیدا می‌کند از جمله معیشت، ناکارآمدی خود را اثبات کرده است».

جلایی پور:دولت موازی نگذاشت برجام به برجام اقتصادی ترجمه شود

«حمیدرضا جلایی پور» فعال سیاسی اصلاح طلب در مصاحبه با روزنامه ایران گفت:«نقش دولت موازی جدی است. همین دولت موازی هنگام انعقاد برجام نگذاشت برجام به برجام اقتصادی ترجمه شود... در دولت آقای خاتمی، شاهد شکل‌گیری آرام آرام دولت موازی هستیم. اما این دولت موازی در زمان آقای روحانی، دیگر شکل گرفته و بزرگ شده است و از حالت دولت پنهان خارج شده و کارهای خود را آشکارا انجام می‌دهد».

جلایی پور در ادامه گفت:«بار دیگر تأکید کنم که نسبت به 20 سال قبل، دولت موازی بتدریج بزرگ‌تر، آشکارتر و شفاف‌تر شده است و عملکردش عمل دولت رسمی را خنثی می‌کند. مشکل دولت روحانی این است که در طرح دولت موازی و مورد حمایت آن نیست، و این دولت موازی در برابر دولت اوست».

واقعیت این است که کارنامه دولت خالی است. از سوی دیگر فعالین اصلاح طلب بارها اذعان کرده اند که دولت اختیارات و امکانات بسیار گسترده ای داشته ولیکن از این امکانات و اختیارات استفاده نمی کند.

بنابراین طیف اصلاح طلب برای سرپوش گذاشتن بر کارنامه خالی، دروغ پرتکرار دولت موازی و دولت پنهان را مطرح می کنند.

اکنون زنگ حساب است و با انشاءخواندن درباره موضوعاتی همچون دولت موازی و دولت پنهان، حواس افکارعمومی از اصل ماجرا پرت نمی شود.

ظریف رفت فرانسه دلار کاهش پیدا کرد،اگر با آمریکا مذاکره کنیم چه شود!

روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «بازگشت دلار به کف قیمت 7 ماهه» نوشت:« چهارمین افت پیاپی نرخ دلار، این هفته رخ داد و سطح حمایتی 11هزار و 200 تومان نیز برای ساعاتی شکسته شد تا نرخ دلار وارد کانال 10 هزار تومانی شود... در روزی که شاخص بورس اوراق بهادار تهران به اخبار حضور ناگهانی وزیر امور خارجه در نشست سران G7 واکنش مثبت نشان داد و نزدیک به 6هزار واحد صعود کرد؛ روزی که تمامی شاخص‌های بورس تهران به اصطلاح فعالان بازار، «سبزپوش» شدند و شاخص کل در عدد 274 هزار واحد ایستاد. برخی دیدگاه‌ها مذاکرات ابتدایی محمدجواد ظریف با امانوئل مکرون رییس‌جمهور فرانسه را زمینه‌ساز نگاه مثبت بازار سرمایه به آینده اقتصادی ایران و خروج سرمایه‌ها از بازار ارز می‌دانند».

همانطور که پیش از این نیز ذکر شد، طیف اصلاح طلب در پی آن است تا با ایجاد دوگانه دروغین «معیشت- مذاکره» اینگونه القاء کند که تنها راه بهبود وضعیت اقتصادی کشور، مذاکره با آمریکاست.

این طیف اینگونه القاء می کند که «ظریف رفت فرانسه و دلار کاهش پیدا کرد،حالا اگر با آمریکا مذاکره کنیم چه شود»!

این فضاسازی دروغین در حالی است که پیش از این ضرب الاجل برجامی ایران، سرنگونی پهپاد متجاوز آمریکایی، سیلی موشکی سپاه به تروریست های تکفیری و موارد مشابه دیگر نیز باعث کاهش قیمت دلار شده بود.

اکنون نقدینگی در کشور به رقم سرسام آور 2000 هزار میلیارد تومان رسیده است. پیش از این کارشناسان و صاحبنظران تاکید داشتند که اگر دولت تنها 20 درصد از رقم نقدینگی را به رونق تولید اختصاص دهد، مشکل بیکاری و رکود به مقدار قابل توجهی کاهش پیدا خواهد کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 34
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۵:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    44 6
    باز هم تکرار نانجیبانه دروغ های زمان تحمیل برجام خسارت بار با این تفاوت که گند فاجعه اقتصاد بعد از برجام جلوی چشم و در زندگی های ماست
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    15 37
    اگه مذاکره بشه البته مذاکره بدون چماق بهتر از فحش دادن و مرگ فرستادن به 400 میلیون نفر است همیشه راه دوستی با سیاست را انتخاب کنید نه با ذلت
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      25 0
      احمق بی وطن برای هزارمین بار شعار مرگ بر آمریکا مرگ بر دولت مردان و سیاستمداران مستکبر و خبیث آمریکاست نه مردمش
    • IR ۲۱:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      4 1
      من هم ترجیح می دهم مرگ بر آن 24 میلیون بفرستم. یکی از آنها تویی/.
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    38 23
    خفه شید همتون.
    • IR ۱۶:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      59 10
      زر نزن منافق وطن فروش.مشکل ما وطن فروشهایی هستند که ناموسشون رو هم به غربیها میفروشند
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      26 4
      اصلاح طلبان تهوع آور/ نافی خدا، کدخدا باور!
    • IR ۱۷:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      1 10
      آقایی که منافق نیستی، بیا یه روش ارائه کن ما باهاش کشور رو اداره کنیم.
  • IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    58 55
    برعکس اگر ایران مذاکره کند ملت بدبخت می‌شود .چون ترامپ شیطان بزرگ.
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    48 0
    بدبخت خودتونید و جد و آبائتان ملت ایران به خدا تکیه داره و خدا مارا از کید شما مکاران حفظ می کنه
  • محمد IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    47 1
    بدبخت خود شماها هستيد كه خودتان را به دامن اجنبي ها انداختيد وفكر ميكنيد كه با مذاكره همه چيز حل خواهد شد مگر قرار نبود بعد از توافق برجام كليه تحريمها به قول رئيستان برداشته شود پس چه بدبخت خود شما ها هستيد كه هنوز اميد داريد تا كدخداتان همه گرفتاريهايتان را حل شما همان دوتابعيتي ها هستيد كه فرزنداتان در خارج به عيش ونوش مشغولند وداغ آنها را به سينه ميزنيد كه مباد زهرشون بترگه بدبخت شناها هستيد ملت ايران استوار ومقام در برابر تهديدها ايستاده وخواهد ايستاد
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      0 6
      شماسنگ چه کسی رابرسینه می زنی
  • NL ۱۶:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    26 0
    این همدلی واسه آمریکاییهاست؟! آمریکا از برجام جونشون زده بیرون اونوقت ایران تن به دیپلوماسی بده؟! که موشکها و نفوذ منطقه ایش رو هم تقدیم ارباب آمریکایی کنه تبدیل به لیبی بشه؟!! اینها کی قراره محاکمه بشوند بخاطر اینهمه نفاق و وطن فروشی
  • IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    22 0
    بدبختی اونجایی شروع شد که اصلاح طلبها در بدنه دولت وارد شدند و دولت تکراری را با شعار حمایت از رئوس فتنه به دست آوردند
  • علی IR ۱۶:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    2 11
    هر کسی که می تواند مشگل اقتصادی کشور را حل کند و مردم را از دست این گرونی ها و تورم نجات بده حالا چه با مذاکره چه بی مذاکره خوب بیاد این کار را انجام بده مردم چه گناهی کردند که اینقدر عذاب بکشندخودشون در ناز نعمت زندگی می کنند و هیچ مشگلی در زندگی ندارند جیباشون پر پول به مردم وعده وعید الکی میدهند
  • پیروزه IR ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    21 0
    فقط می توانم بکوبم خود فروخته . در این خانه را کسی نمی زند الا خودت بخواهی مردک رو پای خودت بایست تا کی نوکری اجانب بکنی.
  • ناشناس IR ۱۶:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    28 0
    سیلی محکم وملت ورهبری چنان بردهانتان میزنند که به قعر جهنم فرو برید باید جای پای شمانسناس هارو اب کشید مثل اینکه احمقتر از احمق درجه یک هم داریم
  • FR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    22 5
    کاش دولت میرفت میخوابید کلا تا 1400 دولت موازی ادعایی کشور را اداره میکرد
    • IR ۱۷:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
      40 0
      دولت خواب هست .اگر بیدار بود که این وضع کشور نبود.
  • IR ۱۷:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    34 1
    بدبخت افساد طلبان هستند .که راه رفتنشان را هم بلد نیستند.
  • مجتبی/تبریز IR ۱۷:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    19 1
    شبکاری دولت بیشتر از روزکاریشه!!! دولت؟!!
  • IR ۱۷:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    25 1
    این دولت منفعل. کاش یک گوشیی می نشست وفقط نظاره گر بود. وذیپ دهان را میکشید. دیگر نظام اسلامی. بهشون اجازه نمی ده. وافتضاعی مثل برجام دوباره تکرار بشه.
  • خیسه خال IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    34 1
    کسی تا به حال پیدا نشده که با شیطان معامله و دوستی کرده باشد و عزت یابد
  • BE ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    21 0
    غرب زده را جون فداش کنی غرب زده است ...دکتر شریعتی درست میگفت...
  • IR ۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    14 0
    خدایا شرکت نادانان را از سر مملکت ما کم کن
  • IR ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    3 0
    روزنامه اعتماد باید تیتر میزد نقشه چاه مکرون
  • SE ۲۱:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    3 0
    قجر و پهلوی صفتها در پی حفظ قدرت به قیمت باج دهی به دشمن در لوای مذاکره و خیایانت به کشور هستند
  • IR ۲۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    4 0
    وابستگی محض نتیجه اش عدم استقلال ، ذلت و خواری و فلاکت است . کاسبان وابسته و درمانده ، دست بردارید از کدخدا ، دهی باقی نمانده که کدخدا بخواهد
  • فاطمه IR ۲۱:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    2 2
    بابا حداقل مقابله با دشمن را از همین موهیول در سرزمین بادها یاهمون جومونگ۲ یاد بگیرید،به خدا دور از شوخی بعضی ها بروند ببینند اون کره ای چقکار میکرد،ایا میگفت مرگ بر بویو((کشور دشمنش))ولی ببینید با مذاکره به موقع،سیاست به موقع دشمنش را تارومارکرد.همین.....از این یادبگیرید متحجران....
  • US ۰۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    3 0
    جلایی پور.......
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    7 1
    خدایا عمر دولت روحانی را به پایان برسان تا ملت ایران راحت شوند چون همه بدبختی های کشور کلیدش در دست ایشان است نه آمریکا و اروپا
  • جعفر IR ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۶
    4 0
    به عنوان یک فعال بورس باید بگم، رشد شاخص بورس بعد از سقوط پهپاد آمریکا سرعت گرفت و همینطور ادامه داشت. اتفاقا بعد از سفر ظریف به فرانسه باز ایجاد حساسیت شد نسبت به نتایج گفتگوها و شاخص باز بالا و پایین شد. این ها برنامه شون با خارجیا تو یک مسیره. همون حرفی که اوباما در IPAC زد و گفت که رژیم تحریم ها در حال شکسته شدن هست و باید جو سیاسی رو دوباره متشنج کنیم (با مذاکره).
  • عارف IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۶/۲۲
    0 0
    این اصلاح طلبها هر شب خواب مذاکره میبینن هر روز هم نماز مذاکره میخونن و در قنوت صد بار میگن المذاکره مع الترامپ علی برکة الله
  • IR ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۱۴
    0 0
    اینهادن کیشوتهای زمان هستند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس