کد خبر 987524
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۴:۲۵
لبنان

آمریکایی‌ها بر خلاف بیانیه حزب‌الله ادعا می‌کنند که مأموریت پهپادهای سرنگون شده شناسایی بوده و آن‌ها به دنبال اجرای عملیات هجومی نبوده‌اند.

به گزارش مشرق، حزب‌الله لبنان بامداد امروز سه‌شنبه طی بیانیه‌ای اعلام کرد پهپادی که بامداد یکشنبه در جنوب بیروت(معروف به ضاحیه جنوبی) سقوط کرد، حاوی مواد منفجره‌ای از نوع C4 به وزن 5.5 کیلوگرم بوده است که به طرز ماهرانه‌ای در این پهپاد جاسازی شده بود.

حزب‌الله لبنان در این بیانیه تاکید کرد که ماموریت پهپاد نخست عملیات شناسایی نبوده و بر اساس شواهد این پهپاد درصدد انجام عملیات انفجار بوده است.

بیشتر بخوانید:

هدف پهپاد صهیونیستی، ترور عضو بلندپایه حزب‌الله بود

فیلم/ پهپاد اسرائیلی قبل از سقوط در بیروت

روزنامه لبنانی «النهار» نیز در همین ارتباط گزارش داد: بر اساس اطلاعات امنیتی، شخصیتی که اسرائیل قصد هدف قرار گرفتن وی با دو پهپاد را داشت، یکی از نمایندگان سابق حزب‌الله است که در حال حاضر جایگاهی بلندپایه در این جنبش دارد.

در همین ارتباط روزنامه سعودی «الشرق الاوسط» هم به نقل از منبعی که او را «منبع وزارتی آگاه» خواند، نوشت: بعید نیست که هدف از عملیات اسرائیل در ضاحیه ترور یک شخصیت حزبی سرشناس باشد و این همان چیزی است که باعث می‌شود حزب‌الله در این باره سکوت نکند و اصرار به پاسخ داشته باشد؛ حزب‌الله به اسرائیل اجازه نخواهد داد با همان شیوه‌ای که با الحشد الشعبی در عراق رفتار کرد، با این جنبش (حزب‌الله) هم رفتار کند.

واکنش مقامات لبنانی در همبستگی با حزب الله

در همین رابطه میشل عون رئیس جمهور لبنان اقدام اخیر رژیم صهیونیستی در نقض حاکمیت کشورش را به منزله «اعلام جنگ» علیه لبنان دانست. عون در استقبال از یان کوبیچ هماهنگ کننده ویژه سازمان ملل متحد در لبنان تاکید کرد دو تجاوز اسرائیل به منطقه ضاحیه در بیروت و قرارگاه جبهه خلق برای آزادی فلسطین- فرماندهی کل، در منطقه بقاع (نقطه مشترک مرزی با سوریه) به منزله اعلام جنگ علیه ما بوده است.

رئیس جمهور لبنان افزود: این اقدامات، این حق را برای لبنان محفوظ می دارد تا از سرزمین و حاکمیتش دفاع کند. میشل عون همچنین پس از مشاوره با نخست وزیر، برای بررسی پیامدهای اقدامات اخیر رژیم صهیونیستی، نشست اضطراری شورای عالی دفاع را خواستار شد.

موضع میشل عون رئیس جمهور لبنان در این مورد که نشان دهنده پوشش سیاسی و حمایت از مواضع حزب‌الله در برابر رژیم صهیونیستی به شمار می رود، بر حق لبنان در واکنش به تجاوز اسرائیل تاکید و اعلام کرد اقدامی که دشمن صهیونیستی انجام داده، اعلام جنگ ضد لبنان است و باید با واکنش مناسب همراه باشد. علاوه بر این که این موضوع باید توسط سازمان ملل متحد نیز پیگیری شود.

سعد الحریری نخست‌وزیر لبنان نیز دیروز در دیدار با سفرا و نمایندگان 5 کشور عضو دائم شورای امنیت گفت که در پی نقض حاکمیت لبنان، نقض قطعنامه 1701 و هدف قرار دادن یک منطقه غیرنظامی توسط اسرائیل لبنان به شورای امنیت شکایت خواهیم کرد.

دو طرف در این دیدار درباره تازه‌ترین تحولات و اوضاع لبنان و منطقه بحث و تبادل نظر کردند. حریری به حضار گفت که او با توجه به خطرناک بودن اوضاع بعد از نقض حاکمیت لبنان توسط اسرائیل خواستار برگزاری این نشست شده است. وی اظهار داشت: لبنان معتقد است که جلوگیری از متشنج شدن اوضاع به نفع کشور است، اما این نیازمند ثبات جامعه جهانی در مخالفت با این نقض آشکار حاکمیت ما و قطعنامه 1701 است.

نخست‌وزیر لبنان گفت: بسیار مهم است که پنج کشور عضو شورای امنیت بر سر حفظ امنیت و ثبات در لبنان و منطقه به توافق برسند. حریری گفت که اسرائیل باید مسئول نقض مستمر قطعنامه 1701 شورای امنیت و تجاوز آشکار به حومه بیروت معرفی شود.

این موضع‌گیری‌ها نه تنها از جنبه همراهی دولت و ریاست‌جمهوری لبنان و بخش عمده‌ای از احزاب این کشور با حزب الله در تقابل با رژیم صهیونیستی حائز اهمیت است، بلکه پاسخی قاطع به هجمه تبلیغاتی غرب ضد ساختارهای سیاسی لبنان بود که تلاش داشتند با القای تفرقه بین گروه‌های سیاسی این کشور، مسیر دولت و جریان‌های حامی مقاومت را مجزا توصیف کنند.

تلاش غرب برای ارعاب دولت لبنان

روزنامه الاخبار در این رابطه نوشت که مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا طی این روزها بعد از ارتباط با طرف اسرائیلی فشارهای گسترده‌ای را ضد لبنان آغاز کرده است. مسئولان انگلیسی و فرانسوی نیز این خط را دنبال کرده اند. این مسئول آمریکایی گفته است که قبول دارد که اتفاقی که افتاده نقض قطعنامه‌های بین‌المللی به شمار می رود، اما باید اوضاع کنترل شود. طرف آمریکایی تلاش داشت اینگونه وانمود کند که اسرائیل به دنبال تغییر قواعد بازی نبوده و حمله به مواضع حزب‌الله در سوریه نیز برای جلوگیری از حمله طرف‌های ایرانی به نیروهای اسرائیلی لازم بوده است.

محتوای این پیام‌ها اثبات می کند که رژیم صهیونیستی گرچه این تجاوزات را در دستور کار قرار داده، اما تمایلی برای پیشبرد امور به سمت جنگ فراگیر ندارد، البته این بدان معنا نیست که حزب الله نسبت به این تجاوزها واکنش محدود و حساب‌ شده‌ای نداشته باشد. این موضوع همان چیزی است که باعث شده نیروهای نظامی رژیم صهیونیستی در مرزهای این رژیم با لبنان در حالت آماده باش کامل قرار بگیرند. البته تجربه‌ وعده‌های سابق انتقام جویانه حزب الله به ویژه در مورد تجاوز قنیطره نشان داده که این‌آماده باش‌ها نمی تواند مانع از اجرای موفقیت‌آمیز عملیات احتمالی حزب الله در واکنش به این تجاوزات باشد.

آمریکایی‌ها همچنین بر خلاف بیانیه حزب‌الله ادعا می کنند که مأموریت پهپادهای سرنگون شده شناسایی بوده و آن‌ها به دنبال اجرای عملیات هجومی نبوده‌اند. آنها با این اظهارات تلاش داشتند دولت لبنان را به صدور بیانیه‌ای مجبور کنند که به جای محکوم کردن و تهدید رژیم صهیونیستی به خاطر این تجاوز،‌ حزب الله را به خویشتنداری دعوت کند.

این همان رفتاری بود که وزیر خارجه بحرین انجام داد و به جای محکوم کردن رژیم صهیونیستی در تجاوزات صورت گرفته ضد عراق و لبنان مدعی شد که هدف قرار دادن حامیان ایران و از بین بردن آن‌ها دفاع از خود است.

وزیر خارجه رژیم آل خلیفه که تلاش گسترده‌ای را برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی آغاز کرده، مدعی شد: ایران از طریق حزب الله و حشد شعبی و انصارالله و دیگران علیه ما جنگ آغاز کرده است.

منابع آمریکایی در عین حال تلاش کردند مانع از اجرای وعده سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان شوند. وزیر خارجه آمریکا در پیام‌های خود به لبنانی‌ها هشدار داده است که اسرائیل نسبت به هر اقدام حزب‌الله ضد تل‌آویو با قدرت واکنش نشان خواهد داد و تفاوتی بین دولت و حزب الله قائل نخواهد شد.

باراک رافید تحلیلگر مسائل دیپلماتیک در شبکه 13 رژیم صهیونیستی گزارش داد که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی از این وزیر آمریکایی خواسته است که این پیام هشدارآمیز را به سعد حریری نخست‌وزیر لبنان برساند.

فرانسه و انگلیس نیز رفتارهای خود را در این جبهه بسیج کرده‌اند. این موضوع نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی وحشت زیادی از اجرای وعده انتقام جویانه سید حسن نصرالله دارد که در سرزمین‌های اشغالی به صداقت در وعده‌های خود مشهور است و هیچ وعده‌ای را بدون اجرا باقی نمی گذارد.

یان کوبیچ نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در لبنان نیز سعی کرد با سبک خود مانع از اقدام حزب‌الله ضد رژیم صهیونیستی شود. وی در دو دیدار مجزا با میشل عون و نبیه بری گفت که گرچه اسرائیل اشتباه کرده است، اما لبنان باید ضمن اجتناب از افزایش تنش، از این فرصت استفاده کرده و موضوع را به شورای امنیت بکشاند تا بتواند تمامی تجاوزهای اسرائیلی را در عرصه‌های زمینی، دریایی و هوایی محکوم کند.

حزب الله اما اقدامات غرب در این رابطه را رد کرده است. الاخبار گزارش داده که این حزب وساطت‌های غربی برای طرح معادلات جدید را نمی پذیرد و همچنان دنیا را چشم انتظار عملیات انتقام جویانه خود نگه داشته است. حزب الله اعلام کرده که واکنش خود را انجام خواهد داد و بعد از آن دنیا باید از اسرائیل بخواهد که تجاوزهای خود را ضد حزب‌الله متوقف کند و به قواعد بازی پایبند بماند.

عطوان: واکنش حزب الله کوبنده خواهد بود

عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه در مقاله تازه خود در این زمینه نوشته است که سید حسن نصرالله با اشاره به نقض حریم هوایی لبنان توسط پهپادهای رژیم صهیونیستی تصریح کرد که پهپادها را برای اجرای عملیات خصمانه علیه لبنان ارسال کرده بودند، به گفته او این دو هواپیما برای حمله به یک هدف بزرگ آماده بودند، او ماهیت این هدف را فاش نکرد.

عطوان در ادامه تاکید کرد که اسرائیلی ها شب گذشته نتوانستند بخوابند. زیرا این مرد [نصرالله] اگر حرفی بزند، آن را عملی می کند. نتانیاهو قواعد بازی را نقض کرد و تصور کرد حزب الله پاسخ نخواهد داد و مانند حشد الشعبی در عراق سکوت خواهد کرد، چنانکه 4 یا 5 حمله در کمتر از یک ماه گذشته علیه نیروهای حشد الشعبی صورت گرفت. وی افزود: این تجاوزگری همچنین علیه سوریه بود و مستلزم پاسخ دادن است. ممکن است پاسخ به اسرائیل از سوریه، لبنان و عراق باشد. اما به طور قطع، حزب الله پاسخ خواهد داد. بدون شک زمان بزن در رو برای هواپیماهای اسرائیلی در آسمان لبنان پایان یافته است.

وی در پایان ابراز داشت: سید حسن نصرالله بسیار مجدانه عمل می کند. او پاسخ خواهد داد و انتقام خواهد گرفت و این انتقام بسیار بزرگ خواهد بود. زیرا اقدام اسرائیل، نقض خطرناک قواعد درگیری بود و این نخستین بار از سال 2006 و جنگ ژوئیه است که حریم هوایی لبنان را به این صورت آشکار نقض کرد.

حساسیت اوضاع برای سرکردگان رژیم صهیونیستی

در پی اظهارات سید حسن نصرالله، نشست فوق العاده در مرکز مدیریت بحران‌های داخلی که در منطقه‌ای حفاظت در قدس و در زیرزمین قرار دارد، برگزار شد. بنیامین نتانیاهو مسئول نشست کابینه امنیتی رژیم صهیونیستی بود. این نشست 4 ساعت به طول انجامید و حساسیت آن تا حدی بود که حتی بنی گانتس رئیس ائتلاف آبی- سفید نیز برای ارائه گزارش امنیتی در خصوص تحولات اخیر برای این نشست دعوت شده بود. البته نتانیاهو تلاش کرد به صورت مستقیم با رقیب انتخاباتی خود روبرو نشود و به او فرصتی برای امتیاز گیری از نتانیاهو در پی تحولات اخیر ندهد. این نشست قطعا برای جلوگیری از واکنش‌های رقبای نتانیاهو در نشان دادن ابعاد اشتباهات تجاوز جدید رژیم صهیونیستی به لبنان بود.

این در حالی است که از مرزهای سرزمین‌های اشغالی گزارش می‌رسد که تدابیر شدید امنیتی و حالت آماده باش در مرزهای سرزمین‌های اشغالی با لبنان برقرار شده است.

یادآوری می‌شود که اقدامات حزب الله لبنان بر خلاف آنچه که غربی‌های سعی می کنند نشان دهند، در راستای دفاع از لبنان است و رویکرد هجومی ندارد. خوشبختانه مسئولان لبنانی نیز این موضوع را درک و حملات اسرائیل را محکوم کرده‌اند، واکنش حزب الله به تجاوز اسرائیل نیز قطعا در برابر تقویت بازدارندگی دو جانبه است و اگر انجام نشود، باید منتظر تجاوزهای مکرر رژیم صهیونیستی ضد لبنان باشیم.

منبع: تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • DE ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۵
    6 7
    وزیر خارجه بحرین به جای محکوم کردن رژیم صهیونیستی در تجاوزات صورت گرفته ضد عراق و لبنان مدعی شد که هدف قرار دادن حامیان ایران و از بین بردن آن‌ها دفاع از خود است.// این همان بحرین قطعه ای از سرزمین ایران نیست که شاه خائن و دیکتاتور نوکر امریکا از ایران جدا کرد وبه دشمن هدیه کرد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس