کد خبر 990259
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۳
حزب‌الله

بعد از نوعی اجماع در لبنان در حمایت از مقاومت، یکباره مقامات مختلف جریان ۱۴ مارس لبنان از پاسخ اخیر حزب‌الله به تجاوزات رژیم صهیونیستی انتقاد کردند و گفتند، تبعات این موضوع به دولت مربوط نمی‌شود.

به گزارش مشرق، پاسخ حزب‌الله به تجاوزات اخیر رژیم صهیونیستی و منهدم کردن یک خودروی صهیونیستی در نزدیکی شهرک «آویویم» بازخوردهایی در لبنان داشت که شاید مهم‌ترین آن مخالفت برخی چهره‌های جریان ۱۴ مارس به عنوان رقیب اصلی جریات هشت مارس (وابسته به مقاومت) بود.

بیشتر بخوانید:

تغییر موضع ناگهانی «الحریری» علیه حزب‌الله

با آنکه درباره متجاوز بودن رژیم صهیونیستی و نقض مکرر قطعنامه سازمان در میان جریان‌های سیاسی لبنان در مدت اخیر، نوعی اجتماع به وجود آمده بود، اما برخی سران جریان رقیب مقاومت در لبنان، یکباره تغییر موضع داده و انتقاد از مقاومت را آغاز کرده‌اند.

«سعد الحریری» نخست‌وزیر لبنان در گفت‌وگو با یک شبکه آمریکایی که چهارشنبه شب پخش شد، بشدت به حزب‌الله حمله کرد و مسئولیت تنش را بر عهده مقاومت دانست و حزب الله را «مشکل منطقه‌ای» توصیف کرد (+). الحریری سپس مدعی شد: حزب‌الله فقط مشکل لبنان نیست بلکه مشکلی منطقه‌ای است که باید حل شود؛ حزب‌الله می‌تواند به دلایل منطقه‌ای آتش یا جنگی به پا کند که برای لبنان نیست اما این جنبش، دولت را اداره نمی‌کند.

«فؤاد سنیوره» نخست‌وزیر پیشین لبنان نیز در گفت‌و گو با شبکه «العربیه الحدث» به انتقاد از حزب‌الله پرداخت و مدعی شد؛ اقداماتی هستند که لبنان را در معرض خطر قرار می‌دهند و از جمله آنها عملیات هفته جاری حزب‌الله است.

وی ادامه داد: آنچه امروز شاهد آن هستیم تک‌روی حزب‌الله در موضوعی است که صرفا از اختیارات دولت لبنان است. باید در اینجا بسیار صریح باشیم، اسرائیل دشمن است و هر روزه حاکمیت لبنان را نقض می‌کند اما اینگونه مواضع را سازمان‌های مربوطه لبنانی باید اتخاذ کنند نه حزب‌الله به تنهایی.   

سنیوره در ادامه از سه خطری خبر داد که لبنان را تهدید می‌کند و آنها را اینگونه برشمرد: اول: خطرات اقتصادی و مالی؛ دوم: گفتمان سیاسی تند و تنش‌زا که برخی احزاب به کار می‌برند و دنبال نبش قبر اتفاقات گذشته هستند؛ سوم: اقدامات برخی طرف‌ها در لبنان بویژه حزب‌الله که به ادعای سنیوره هر روز دنبال میدان جدیدی برای جنگیدن است.

سنیوره سپس مدعی شد: اینکه سید حسن نصرالله اعلام کرد خطوط قرمز از بین رفته به معنای آن است که قطعنامه ۱۷۰۱ نیز از بین رفته؛ این امری نادرست و غیرقابل قبول است.

«مصطفی علوش» عضو دفتر سیاسی جریان المستقبل هم عملیات حزب‌الله را «عجیب و غریب» خواند و افزود، با این حال قطعنامه ۱۷۰۱ هنوز سرجای خود باقی است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس