کارنامه مدیریت فرهنگی آخرین امیدها را از مدیران فرهنگی در جشنواره امسال ناامید کرد، کارنامه ای که یکی از برجسته ترین ثمراتش جشنواره فیلم فارسی وان با طعم وطنی بود.

گروه فرهنگی مشرق- سکس در سینما، المانی که در کنار خشونت، آن را یکی جذابیت های اصلی دستگاه پولساز سینمایی آمریکا؛ یعنی هالیوود می دانند. سینمای ایران به همان اندازه که مدیریت دولتی آن در سالهای اخیر نسبت به هالیوود واکنش نشان داده و حتی در حاشیه بزرگترین اتفاق سینمایی سال خود یعنی جشنواره فیلم فجر همایشی بین المللی علیه آن برگزار می کند؛ ارزش های هالیوودی در آن پر رنگ تر می شود. خشونت اگر چه بیشتر در تلویزیون ملموس است، اما هرگز در سینما از صحنه حذف نشده،اما در آن سوی داستان، سکس، یا بهتر بگوییم جذابیت های جنسی، به دلیل فضای فرهنگی حاکم بر جامعه ایران معمولا مجال ظهور و بروز پیدا نمی کرد. ممیزی نیز باعث می شد که این جاذبه بیشتر به حواشی رفته کمرنگ شود، با این همه امروز در سینما و تا حدودی در تلویزیون ایران شاهد بازگشت دوباره این مقوله به روی پرده هستیم؛ اما با شکل و شمایلی دیگر.

جواد شمقدری معاون سینمایی ارشاد چندی پیش گفته بود که در تلاش است، هالیوود اسلامی را راه اندازی کند. هالیوود اسلامی ترکیب متناقضی است که اگر بر مبنای ظاهر ترکیبی ممتنع خواهد بود، یعنی خودش، خود را نفی می کند؛ هالیوود بدون جذابیت های جنسی مفهومی نخواهد داشت؛ هالیوود جز با تاکید بر نقاط ضعف انسانی شکل نمی گیرد و تاکید بر همین نقاط ضعف است که هالیوود را تبدیل به معرکه ای برای عقده گشایی انسان ها می کند و می تواند از این رهگذر مخاطبان میلیونی و گاه میلیاردی برای آثار خود دست و پا می کند. قطعا نظر شمقدری از طرح این ترکیب پارادوکسیکال وارد کردن مفاهیمی مانند سکس و خشونت به گفتمان فرهنگی اسلام نیست اما حتی پیش از محقق شدن هالیوود اسلامی و اینکه معلوم شود چه ملغمه ای خواهد بود، خود هالیوود و البته سکس و خشونتش به سینمای ایران راه یافته است؛ تولیدات امسال سینمای ایران همین را نشان می داد.

ژانر سینمای اروزشی یا اروتیسم در خدمت ارزش ها
" زندگی خصوصی"  فیلمی است که حسین فرحبخش آن را درباره ی یک مدیر دگردیسی یافته ساخته است مدیری که در روزگاری در دهه شصت مشغول کتک زدن مردم به جرم بدحجابی بوده و حالا و در طول فیلم به مردی زن باره تبدیل می‌شود. فرحبخش در متن فیلم شعارهای سیاسی می دهد،بعضی شخصیتهای سیاسی را با زبان بی زبانی معرفی می کند و اشاراتی به آن ها می کند که مخاطب بالاخره شیرفهم شود که فیلمساز درباره چه کسی حرف می زند؛ اما در نهایت موضوع اصلی فیلم هیچ کدام از این اشارات نیست، بلکه دقیقا به همان موضوع زندگی خصوصی می پردازد و آن قدر در این زندگی خصوصی عمیق می شود که کارش به اروتیسم می کشد.کمتر مخاطبی است که با دیدن این فیلم ذهنش درگیر طنازی های ابراهیم برای جلب توجه پریسا نشده باشد و از آن سمت هم عشوه فروشی‌های پریسا بخش عمده ای از حضور او را در فیلم تشکیل می دهد. اروتیسم به سبک سینمای ایران با آنچه که در هالیوود وجود دارد متفاوت است.

در سینمای ایران همه چیز به یک فضای ذهنی حواله می شود و برعکس سینمای غرب که صحنه های جنسی را به صورت رئال در برابر مخاطب به نمایش می گذارد، در سینمای ایران مخاطبان در این تجربه سهیم می شوند و هر مخاطبی بنا به تخیل شخصی خود آن بخش از فیلم را که نمی بیند در ذهنش بازسازی می کند و این البته تاثیری بسیار عمیق تر خواهد داشت.

بازیگر نقش ابراهیم حتی سیمرغ هم می گیرد تا نشان دهد؛ می شود با مجوز وزارت ارشاد جنسی ترین فضا را ساخت و تشویق هم شد. البته فرهاد اصلانی بازیگر این نقش خوب بازی کرد و از عهده نقشش بر آمد اما جایزه دادن به این فیلم مفهومی دیگر دارد و یعنی برخی کارگردان ها خوب یاد گرفته اند بر لبه معیار های دستگاه ممیزی ارشاد حرکت کنند و با چند شعار سیاسی مجوز بگیرند و فیلمی با موضوع و موضع جنسی بسازند و در نهایت تشویق هم بشوند.

جشنواره فارسی وان
از وقتی که مورداک طرح راه اندازی شبکه فارسی وان را عملیاتی کرد و در آن سریال های درجه چندم آمریکای لاتین و شرق آسیا را با دوبله های استثنایی به نمایش گذاشت، تا به امروز کمتر رسانه ای بوده که به این موضوع و سوژه نپرداخته باشد، حرف و سخن ها درباره موضوع سریال ها و تاثیراتش بر خانواده و فرهنگ عمومی ایرانی کم نبود و هنوز هم نیست و هر از گاهی رسانه ای یا وب سایتی به بهانه ای، گزارشی یا نقد و تحلیلی در این باره منتشر می کند. کار آنقدر بالا می گیرد که بعضی یکی از دلایل تند تر شدن برخورد های نیروهای انتظامی با مقوله ماهواره را غیر از موارد سیاسی در شبکه هایی از جنس فارسی وان هستند، جستجو  می کنند. حالا این چقدر درست است یا خیر، در این حقیقت که حضور این جنس تولیدات تلویزیونی در فضای فرهنگی کشور موج ایجاد کرد تغییری ایجاد نمی کند. اما فارسی وان چه داشت؟ این سوالی است که می توان پاسخ آن را در میان نقدهای رسانه ها پیدا کرد. فارسی وان ریشه خانواده ی ایرانی را هدف گرفته و مضمون بسیاری از سریال های آن درباره خیانت یکی از زوجین یا هر دوی آن ها به هم است؛ و این دقیقا همان موضوعی است که در جشنواره فیلم فجر امسال سوژه بسیاری از فیلم های جشنواره بود و آن قدر عمومیت پیدا کرد که می شود درباره حضور یک جریان واقعی در سینمای ایران با عنوان "سینمای خیانت" سخن گفت.
"دوباره با هم"،"زندگی خصوصی"،"خوابم می آد"،"همه چی آرومه"،"بغض"،"یک روز دیگر"، "پله آخر" ."برف روی کاج ها" از فیلم هایی بودند که با اشاره ای یا به صورت تلویحی و یا صریح مساله خیانت را در خود گنجانده بودند.

مدیران فرهنگی از یک سو برنامه های فارسی وان را تقبیح می کنند و از سوی دیگر بوی برنامه های آن را می شود از لابلای آثار تولید داخل استشمام کرد، آن هم نه از میان آثار بازاری، که با کیفیت ترین ساخته های سینمای ایران به نوعی به این مساله آلوده شده اند. به نظر می رسد برخی سینماگران بیش از مردم عادی تحت تاثیر تولیدات شبکه مورداک باشند.اگر جمع آوری آنتن های ماهواره راه حلی سهل الوصول- شما نخوانید موثر- برای پاک کردن صورت مساله بود، برای فارسی وان وطنی که بر روی پرده های سینما حریف می طلبد چه راه حلی وجود خواهد داشت؟ آیا می شود اکثر فیلم های سینمایی تولید داخل را توقیف کرد؟

**
امسال برای سینمای جمهوری اسلامی، البته سال امیدوار کننده ای بود، هر چند این امیدواری ارتباط چندانی با مدیریت فرهنگی و ثمرات فعالیت های آن نداشت و در تلاش های شخصی سینماگرانی مانند شیخ طادی، آهنگر، طالبی و دیگران خلاصه می شد، اما این نقطه ی امید را می شد دید که در صورت یک همت همه جانبه می شود به تولید آثار در طراز انقلاب اسلامی و سینمای آن در آینده امیدوار بود.با این همه کارنامه مدیریت فرهنگی آخرین امیدها را از مدیران فرهنگی ناامید کرد، کارنامه ای که یکی از برجسته ترین ثمراتش جشنواره فیلم فارسی وان با طعم وطنی بود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 19
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • بهار ۱۱:۰۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    فیلم برف روی کاجها هم همینطور
  • ... ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    واقعا نیاز به یک انقلاب در سینما دیده می شود........
  • ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    اين مساله دقيقا دغدغه من در اين جشنواره بود به خاطر تولد ژانر خيانت در جشنواره ديگه روم نشد كه با خانواده برم مجردي هم وسطش پا مي شدم
  • طبا ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    بنظر من مشکل این است بچه هایی از جنس فرهنگو هویت ایرانی و اسلامی در سینما نیست . مشکل این است که بچه حزب اللهی ها در سینما خیلی خیلی کمند از خیلی ها که انتظاری نیست
  • مهدی ۱۳:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    واقعا که افتضاحه؟! با خوبه امثال شیخ طادی هم بودن و کار خوبی هم ارائه کردند
  • هرچي تو بخواي ۱۳:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    مقاله اي كه با كلمه س ك س شروع شود مشخص كننده ذهن بيمار و آلوده نويسنده است! خجالت هم خوب چيزيه شما از همه عالم و ادم طلبكار هستيد يك كم يه خودتان نگاه كنيد بوي گند گرفته ايد از اينكه اين قدر بسته و دگم به همه چيز نگاه مي كنيد مشرقي هاي حال به هم زن!
  • ali ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    کاش همانقدر که دانشمند هسته ای داریم کارشناس فرهنگی هم داشتیم.
  • ۱۴:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    مهندسي فرهنگي، با قدمت 10 ساله، واژه دكوري براي متوليان فرهنگ كشور! متاسفم
  • ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    مفتضح ترین حالت دگرگونی ارزشها در سینما و سریال های تلوزیونی در حال انجام است . ضعف بسیاری از کارهای سینمایی و تلوزیونی ما در این است که گذشته از این که کسانی که تولید کنندگان این فیلم ها هستند خود متعهد به ارزش های اسلامی نیستند وگذشته از این قصه آن جا تاسف انگیز تر می شود که نه تنها به اصول اسلامی پایبندی ندارند بلکه در مقولات انسانی و مطالعه و پژوهش در این زمینه نیز کاملا ناشیانه وارد عمل می شوند و یا اصلا وارد عمل نمی شوند . و نکته ی آخر این که آنچه به منصه ی ظور می رسد چیزی نیست جز آن که زمانی تفکری به آن پرداخته و آن مقوله را در ذهن خود پرورش داده . در نتیجه خروجی نا سالم نتیجه ی ورودی ناسام است و این جاست که دستور اسلام مبنی بر حفظ ورودی ها دستوری همگانی است که فقط کافی است شخص ملزم به اصول انسانی باشد تا بتواند به آن عمل کند نه الزاما مسلمان
  • سینمای اسلامی ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    اللهم العن االصهیون الایرانی.خداوندا صهیونیسم ایرانی بخوانید دشمن خودی را لعنت کن/.......
  • السلام علیک یا فاطمه الزهرا ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    1 1
    خدا رو شکر ما ماهواره نداری از شر فارسی وان راحتیم
  • عباس ۱۶:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    این سینماگر های ما که به غلط لقب هنرمند رو هم واسه خودشون دست و پا کردند عرضه ساختن فیلم ندارند هالیوود یهودی رو ببینید چگونه در خدمت منافع خاخام های کثیف صهیونیست عمل میکنه چگونه غرب رو به رو به نابودی رو در اوج قدرت و هیبت نشون میده اون وقت سینمای ما 90% فیلم هاش سیاه نمایی و بدبختی سینمای هالیوود از ابزار سکس برای رسیدن امریکا به اهدافش استفاده میکنه اما سینمای ما هدفش لودگی و سیاه نمایی دختر پسر بازی البته از حق نگذریم فیلم های خوبی هم ساخته شده که تعدادش کم نیست اما روح حاکم برسینمای ما روح کثیفی است به امید فردایی بهتر
  • ۱۸:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    1 0
    نقطه نظرات شما كاملا با ديدگاه منتقد سينمايي بي بي سي و همين طور منتقد خبرآنلاين يكسان است.كلا وقتي نسبت به دستگاه فرهنگي نظام جمهوري اسلامي اين طوري مبالغه آميز و تين ايجر پسند ابراز نا اميدي كامل مي كنيد هم مورد توجه سبزهاي خارج نشين مي شويد و هم مصداق بارز سياه نمايي. بعدالتحرير :آره مي دونم شما دلسوز نظاميد و منظورتان نه عملكرد فرهنگي نظام كه منظورتان اين مسئولان دولت دهم است و از اين حرف ها...اما به خدا قسم فقدان بصيرت شما را مدام در دام سياه نمايي و پاس دادن براي آبشارهاي سبزها مي اندازد.تازه جدا از اينكه تلاش مسئولان جشنواره امسال براي برگزاري آبرومندانه جشنواره نسبت به تمام دوره هاي قبل آشكار بود و فيلم هاي نسبتا مقبولتري هم به نمايش گذاشته شد و جوايز نيز منطقي تر تقسيم شد.فيلم هايي مثل ملكه ،ضد گلوله ،روزهاي زندگي ،قلاده هاي طلا و... تو را به خدا اين قدر همه چيز را به بن بست رسيده نشان ندهيد.اگر نمي توانيد مشكلي را حل كنيد اين گونه جلوه نمايي ارزشي نكنيد.يا حق
  • ۱۸:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    باز هم صورت مسئله رو پاک میکنید
  • السلام علیک یا فاطمه الزهرا ۲۳:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    0 0
    آقا من اشتباهی مثبت دادم
  • یه دوست ۰۹:۲۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    0 0
    من سالهاست دارم به این موضوع که خیانت داره به یک ژانر در سینمای ایران تبدیل میشه فکر می کنم. متاسفانه تهیه کنندگانی مانند سیدجمال ساداتیان انگار تنها ماموریتی که دارن برجسته سازی و سیاه نمایی در مورد زنان ایرانی و خاین معرفی کردن اونهاست حالا حساب کنید هرسال هم فیلمهاش رو توی همه جشنواره های خارجی میبره نمایش میده. از چهارشنبه سوری اصغر فرهادی هم شروعش کرد.
  • taghi ۱۴:۲۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    0 0
    خاك تو سره مورداك
  • حسین ۲۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۶
    1 1
    دمت گرم! کاملا موافقم. حالم از این سایت مشرق بهم میخوره!
  • ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۸
    0 0
    ایا اون فیلمساز ها حاضرن واسه خانواده خودشون همچین مسائلی پیش بیاد که این چیز ها رو به خورد جامعه میدن؟!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس