کد خبر 1613894
تاریخ انتشار: ۲۷ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۲
بنزین

ناترازی بنزین و مشکلات موجود در این حوزه موجب شد تا بنزین به‌عنوان یکی از برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری مطرح شود.

به‌ گزارش مشرق، ایران با پیوستن به باشگاه واردکنندگان بنزین شرایط تامین سوخت را تغییر داد تا جایی‌که حتی برای امسال پیش‌بینی واردات پنج میلیارد دلاری برای بنزین و گازوئیل نیز شده، هرچند که تا کنون کشور با مشکل تامین سوخت مواجه نشده اما زنگ خطر این موضوع به صدا درآمده است. درواقع افت ۶ میلیارد دلاری درآمد ارزی بنزین، نیمی از افزایش درآمد دولت از صادرات نفت است.

طبق پیش‌بینی‌ها با تداوم روند فعلی، ایران در ۱۰ سال آینده نیازمند واردات سالانه ۲۵ میلیارد دلار بنزین خواهد بود که این عدد معادل نیمی از ظرفیت صادرات نفت کشور است. نبود سیاستگذاری درست در حوزه انرژی برای تنوع بخشی سبد سوخت، ایجاد راهکارهایی برای کاهش قیمت، نبود مدیریت به‌جا و منطقی و از همه مهم‌تر جولان خودروهای فرسوده و پرمصرف در کشور موجب شده تا با توده بزرگ از ناترازی سوخت در کشور مواجه شویم.

موضوعی که حتی انتقاد مقام معظم رهبری را به دنبال داشت و ایشان در دیدار خود با تولیدکنندگان و فعالان اقتصادی صراحتا نسبت به موضوع ناترازی انرژی در کشور تذکر دادند و اعلام کردند که اکنون "در مسئله‌ی سوخت، به معنای واقعی کلمه مشکل داریم. ما کشور تولیدکننده‌ی نفت، با این‌ همه منابع زیرزمینی نفتی، بنزین وارد کنیم؟ این معنی دارد؟ معنایش همین است که ما در یک مسئله‌ی کلان دچار مشکلیم".

این تذکرات توجهات را بیش از گذشته به موضوع ناترازی سوخت سوق داد و ایجاد راهکار برای گذر از ناترای سوخت در کشور کلید خورد و راهکارهای متفاوتی همچون تنوع‌بخشی سبد سوخت، جمع‌آوری خودروهای فرسودهاقداماتی مقابله با قاچاق و ایجاد ابزارهای غیرقمتی تدبیر شد، با این‌حال اما همچنان کشور با ناترازی سوخت دست و پنجه نرم می‌کند، موضوعی که بی‌شک برای دولت چهاردهم نیز می‌تواند یک چالش باشد.

دولت نیز نمی‌تواند خارج از قانون اقدام به افزایش قیمت بنزین کند

همین مساله نامزدهای انتخابات دولت چهاردم را به اظهارنظر وادار کرده، مسعود پزشکیان در این رابطه گفته هر حرکتی که می‌خواهیم برای اصلاح قیمت بنزین و رفع هر ناترازی انجام دهیم در ابتدا باید مردم را توجیه و آماده کنیم و در آن‌ها این پذیرش به وجود بیاید که این مداخله منجر به درمان خواهد شد؛ این‌که من تصمیم بگیرم بدون مشارکت مردم و نظر مردم یک شبه تصمیم بگیرم و آن فاجعه به وجود بیاید نه علمی و نه قابل قبول است.

وی با اختصاص سهمیه بنزین به کسانی که خودرو ندارند موافق است و معتقد است کسانی که خودرو ندارند، در صورت دریافت سهمیه بنزین دولتی و فروش آن با هزینه آزاد می‌توانند تا حدودی فشار شرایط تورمی و افزایش قیمت‌ها را برای خود کاهش دهند.

به عقیده او، اگر دولت قیمت بنزین را به فرض مثال ۱۰ تا ۲۰ هزار تومان اعلام کند و سهم هر فردی ۱۵ لیتر بنزین باشد، ۱۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان پول به او تعلق گرفته است و سهم یک خانواده پنج نفره از بنزین ماهانه حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار تا یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان می‌شود. در حال حاضر دولت یارانه به بنزین اختصاص می‌دهد. افرادی که ماشین دارند از سهمیه ماهانه ۶۰ لیتر دولت استفاده می‌کنند، اما افرادی که خودرو ندارند از یارانه بنزین محروم هستند. افراد فاقد خودرو از این یارانه محروم هستند درحالی‌که گرانی‌های ناشی از اختصاص این یارانه در زندگی روزمره، بیشتر به آنها تحمیل می‌شود.

پزشکیان درباره افزایش قیمت بنزین نیز گفته که افزایش قیمت بنزین در برنامه هفتم توسعه پیشی‌بینی نشده است و دولت نیز نمی‌تواند خارج از قانون اقدام به افزایش قیمت بنزین کند.

وی درباره احتمال افزایش قیمت بنزین با تصمیم سران سه‌قوه، نیز اظهار کرد که این اختیاراتی است که مقام معظم رهبری به سران سه‌قوه داده و ممکن است که به این افزایش قیمت اقدام کنند.

سهمیه‌بندی بنزین اولین پروژه بزرگ دولت الکترونیک بود

مصطفی پورمحمدی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز در این رابطه گفت: برای نخستین بار موضوع سهمیه‌بندی بنزین در زمان احمدی نژاد آغاز شد که اولین پروژه بزرگ دولت الکترونیک بود.

وعده بیمه و سهمیه بنزین به رانندگان تاکسی اینترنتی

اما امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری یک گام جلوتر رفت و حل مشکل بیمه و سهمیه بنزین رانندگان تاکسی‌های اینترنتی را وعده داد و گفت ما به فکر سهمیه بنزین کسانی هستیم که از این محل ارتزاق می‌کنند.

به گفته وی بار مهمی از حمل و نقل عمومی کشور، امروز بر دوش رانندگان تاکسی‌های اینترنتی است و مردم بدون زحمات آنها به مقصد نمی‌رسند. ‌دولت خانواده مشکل بیمه و سهمیه بنزین خانواده بزرگ فعالان سکوهای برخط حمل و نقل را حل خواهد کرد.

اگر ۱۰ پالایشگاه داشته باشیم می توانیم نفت منطقه را بخریم

سعیید جلیلی نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز در اظهارات خود به خودکفایی در تولید بنزین اشاره کرد و گفت: دشمن گفت می خواهیم بنزین را تحریم کنیم چون بنزین را وارد می‌کردیم اما وقتی پالایشگاه ستاره خلیج فارس ساخته شد، در تولید بنزین خودکفا شدیم و تحریم بنزین شکست خورد. شهید رئیسی نشان داد می توان ۱.۵ میلیون بشکه نفت فروخت؛ البته دغدغه ما نباید فروش نفت باشد. کسی که نفت ما را می خرد آن را به فرآورده تبدیل کرده و ۱۰ برابر قیمت نفت به ما می فروشد. اگر ۱۰ پالایشگاه داشته باشیم می توانیم نفت منطقه را بخریم و به فرآورده تبدیل کنیم و هزاران شغل ایجاد کرده و برای کشور ارزآوری کنیم.

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 6
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    6 4
    چقدر بامزه اگر 10 پالایشگاه داشتیم.... یعنی شما رئیس جمهور به این باحالی دیده بودین
    • سعید جلیلی IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      4 6
      سعید جلیلی حرف درستی زده این ایده رهبری بودش که وابستگی به فروش نفت و کم باید کرد که یکیش ساخت پالایشگاه هست و بهترین گزینه برای بی اثر کردن تحریم ها .یا نمفهمی یا خودت و زدی به خواب !؟
    • IR ۱۲:۲۱ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      5 2
      با حال و با مزه حضرتعالی هستی که بهترین و اصولی ترین راهکار را نمی فهمی
  • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    2 6
    رای میدهم برای لبخند رهبر
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    4 1
    در دولت احمدی نژاد با هدف توسعه عمرانی کارخانه های سیمان دوبرابر شد و در دولت روحانی به دلیل رکودی که ایجاد شد همه این کارخانه تعطیل یا با ظرفیت ۵۰٪ رسید ساخت پالایشگاه و توسعه عمرانی این کارخونه ها رو دوباره به چرخه در میاره...
  • اقتصاد و بازار IR ۱۱:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    7 1
    قیمت یک لیتر بنزین = ۳هزارتومان! قیمت یک نخ سیگار۳هزارتومان! قیمت نیم لیتر آب معدنی = ۵ هزارتومان! و قیمت یک لیتر تینر رنگ = ۲۰هزارتومان!قیمت یک کیلو گندم = ۳۰هزارتومان
    • درود بر اصلاحات IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      7 4
      روزانه توی کشور چندلیتر بنزین دود میشه؟ چندتا نخ سیگار دود میشه؟ چندلیترآب مصرف میشه؟... چند بشکه نفت مجانی به چین صادر میشه؟ شعار انقلاب مردم ما نه شرقی و نه غربی و استقلال آزادی بود! ولی حالا بعد از ۴۵سال فقط چسبیدیم به چین کمونیست و روسیه متجاوز و جنایتکار!چرا؟
  • IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    7 3
    بکنه لیتری یه شاهی رای نمیدم بکنه لیتری ده میلیون تومن باز هم رای نمیدم
    • IR ۱۹:۴۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
      1 0
      خوب کاری میکنی....فقط ای کاش از اول همنجوری بودید شماها تا حسن روحانی 8سال مملکتو 80سال نبره عقب
    • مش قدرت موشکی FR ۰۶:۴۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
      1 0
      داداش تو رای بدی یا ندی هیچی نمیکنه!نترس!
  • مهدی IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    7 0
    مسئولان ایران خیلی عجیبن ! از طرفی خودرو سازان داخلی و وارد کننده ها هنوز مشغول تولید یا مونتاژ و واردات خودرو و موتور سیکلت بنزین سوز یا دوگانه گاز بنزین هستند ، از طرفی مدام دم از ناترازی میزنن!! خب وقتی کشور دچار بحران سوخت شده چرا خط تولید برقی یا هیبرید را جایگزین بنزینی نمی کنید ؟؟ چرا هنوز در صدا و سیما موتورسیکلت بنزین سوز تبلیغ می کنید ؟؟ چه بلایی بر سر اون چند شرکتی که موتورسیکلت برقی تولید میکردند آمد ؟
  • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    1 7
    بهترین ایده، ایده آقای دکتر جلیلی هست، کاملا علمی و عملی و مفید. ایجاد پترو پالایشگاه ها و پتروشیمی های جدید، تبدیل نفت خام به فرآورده با ارزش تر و سپس فروش فرآورده جدید با سود به مراتب بیشتر.
  • IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۷
    0 0
    تسریع در برقی کردن خودروها تنها علاج مصرف و قاچاق سوخت در کشور است .
  • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    0 6
    اگه آقای پزشکیان رای بیاره و بنزین رو لیتری ۲۰ تومان بکنه و بخواد سهمیه ۱۵ لیتری بدهد باور کنید سنگ رو سنگ دوام نمی اورد . میشه اول گرانی و تورم . منکه بهش رای نمی دهم .
  • هادی IR ۰۰:۵۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    8 0
    بنزین و کلیه حامل های انرژی باید گرون شه و به قیمت فوب خلیج فارس عرضه بشه. دولت سهمشو برداره و باقیشو یارانه بده به ملت. اینجوری هم مصرف تعدیل میشه، هم ناترازی بودجه از بین میره هم تورم کنترل میشه و هم قاچاق تعطیل میشه. این قیمت فقط به نفع کساییه که مصرف میکنن و به ریش بی پولها می‌خندن.
  • بنزین و گازوییل - راه حل IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    5 0
    بنزین و گازوییل هر ماه ده درصد افزایش یابد تا به قیمت واقعی نزدیک شود :::: :::: سرکوب قیمت انرژی : احمقانه ترین کاری است که میتوان در این تورم دو رقمی انجام داد :::: سرکوب قیمت انرژی خودش عامل تداوم تورم است !! :::: سرکوب قیمت انرژی = خودکشی اقتصادی ====== فعلا سوخت ارزان باعث مسرت قاچاقچیان و همسایگان ایران است .... چیزی که برای ایرانیان میماند : کسری بودجه و تورم ناشی از آن است !! .... به بیراهه میرویم !! .... سوخت مجانی فعلی ، عامل کسری بودجه و تورم دو رقمی است . ...... اکثرا فکر میکنند این سوخت مجانی به نفع شان است !! .... به خدا نیست !! .... سوخت مجانی ، تورمساز است !!! .... ========= البته با عرض معذرت ... +++ حقیقت تلخه ! +++ سوخت مجانی نماد عقب ماندگی اقتصادی و فکری اکثریت جامعه ایران است !!
  • یارانه پرداخت مستقیم IR ۱۳:۲۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    4 0
    یارانه باید مستقیم به حساب مردم پرداخت شود و البته قیمت انرژی نیز واقعی شود . ،،،،، پرداخت یارانه روی قیمت سوخت و انرژی ، مخرب ترین و احمقانه ترین کاریست که میتوان در یک کشور انجام داد !! ،،،،،، یارانه مستقیم روی سوخت یعنی دستور به بدمصرفی ، قاچاق ، تخریب اقتصاد و تخریب محیط زیست !!
  • مردم بیدار شوند !! IR ۱۳:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    3 0
    رسانه ها بیدار شوند !! و مردم خواب را هم بیدار کنند !! ====== انرژی مجانی = تولید وسایل پرمصرف ::: 
انرژی مجانی = کسری بودجه ::: انرژی مجانی = تورم ::: انرژی مجانی = قاچاق سوخت ::: انرژی مجانی = حقوق پایین :::انرژی مجانی = افزایش مهاجرت 
:::انرژی مجانی = بدمصرفی :::۶انرژی مجانی = خود کشی جمعی
 ========= کسانی که به هر شکل نقشی در تثبیت قیمت مجانی سوخت در ایران راشته یا دارند ، عامل عقب ماندگی و مشکلات ایران هستند !!! ( مردم ، مسنولین یا رسانه ها و …. ) در عقب مانده ترین کشورهای جهان هم نمیتوان با پول یک پاکت شیر ، باک خودرو را پر کرد !! در اقتصاد ناهار مجانی نداریم !!! ناهار مجانی نداریم !!!
  • سوخت مجانی یا رفاه IR ۱۳:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    3 0
    ایرانیان باید بین سوخت مجانی و رفاه و توسعه ، یکی را انتخاب کنند !!
  • زنگ بیداری !! IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    3 0
    بنزین و گازوییل ارزان ، خودش یکی از عوامل مهم تورم بالای ایران است !!
  • زنگ بیداری !! IR ۱۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    3 0
    بنزین و گازوییل ارزان ، خودش یکی از عوامل مهم تورم بالای ایران است !! .......... ارتباط دادن تورم بالای ایران با قیمت بنزین ، ناشی از عدم درک اقتصادی است !! ..... چند ساله که قیمت بنزین ثابت بوده و تورم بالای ۴۰ درصد است . ....
  • تورم = شاخص فهم IR ۱۳:۳۳ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    2 0
    بنزین و گازوییل ارزان ، نماد کج فهمی بخش زیادی از جامعه است ....... تورم = شاخص فهم جامعه ...... هر چقدر فهم و بهره وری جامعه بالا برود ، تورم کاهش می یابد .
  • ابلهانه ترین انتظار IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    3 0
    عامل اصلی تورم ایران ، کسری بودجه دولت است ! .... در این شرایط کسری بودجه ..... تثبیت قیمت سوخت : ابلهانه و احمقانه ترین کاری است که میتوان در این شرایط از دولت انتظار داشت !! >>>>>> وای از بعضی ایرانیان فرهیخته !!
  • تداوم بلاهت !! IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    3 0
    اساس اقتصاد بر موضوع عرضه و تقاضا است ! ::: تا زمانی که قیمت سوخت ، ارزان است ، تقاضای واقعی و جدی فراگیر برای خودروی کم مصرف وجود نخواهد داشت ! ::: تا وقتی این تقاضا ایجاد نشود ، مانند چند دهه قبل ، تردد خودروهای فرسوده و تولید خودروی پرمصرف ادامه خواهد داشت !! :::: ضمنا مشکل بزرگتر ایران ، قاچاق روزانه سی میلیون لیتر گازوییل و بنزین میباشد . یعنی حدود سی درصد تولید کشور !! ::: و با این قیمت ارران ، هیچکس نمیتواند جلوی قاچاق را بگیرد !! ====== فعلا سوخت ارزان باعث مسرت قاچاقچیان و همسایگان ایران است .... چیزی که برای ایرانیان میماند : کسری بودجه و تورم ناشی از آن است !! .... به بیراهه میرویم !! .... سوخت مجانی فعلی ، عامل کسری بودجه و تورم دو رقمی است . ...... اکثرا فکر میکنند این سوخت مجانی به نفع شان است !! .... به خدا نیست !! .... سوخت مجانی ، تورمساز است !!! .... ========= البته با عرض معذرت ... +++ حقیقت تلخه ! +++ سوخت مجانی نماد عقب ماندگی اقتصادی و فکری اکثریت جامعه ایران است !!
  • درکش سخته ؟! IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    4 1
    چرا دشمنان ایران ( شبیه بی بی سی و اینترنشنال )تلاش میکنند که سوخت در ایران ارزان بماند ؟‌ .... عاشق ایرانیها هستند ؟؟!! ... نه جان دلم ... چون سوخت ارزان ، اقتصاد و جامعه را به نابودی میکشاند !!
  • کشور دورهمی !! IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    2 0
    هیچ کشوری در دنیا این قدر دورهمی و جلسات مختلف ندارد !! :::: این همه دورهمی ، چند پیامد فاجعه بار دارد : - # رفت و آمد بیش از حد با هزینه سنگین برای کشور و خطرات و تلفات انسانی و مادی .... # آماده کردن اهداف جذاب برای بدخواهان و تروریستها آن هم در این دنیای پرآشوب :::: بهتر است مسنولان و رسانه ها چاره اندیشی کنند ! :::: تا بیش از این هزینه ندهیم !!! ........
  • کشور دورهمی !! IR ۱۸:۲۸ - ۱۴۰۳/۰۳/۲۸
    1 0
    هیچ کشوری در دنیا این قدر دورهمی و جلسات مختلف ندارد !! :::: این همه دورهمی ، چند پیامد فاجعه بار دارد : - # رفت و آمد بیش از حد با هزینه سنگین برای کشور و خطرات و تلفات انسانی و مادی .... # آماده کردن اهداف جذاب برای بدخواهان و تروریستها آن هم در این دنیای پرآشوب :::: بهتر است مسنولان و رسانه ها چاره اندیشی کنند ! :::: تا بیش از این هزینه ندهیم !!! ........

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس