هاشم الکندی

چند کارشناس عراقی در واکنش به انفجارهای مشکوک زنجیره‌ای در پایگاه‌ها و مواضع نیروهای حشدالشعبی خرید سامانه‌های پدافند هوایی از ایران و روسیه برای مقابله با عملیات‌های جاسوسی آمریکایی را خواستار شدند.

به گزارش مشرق، «هاشم الکندی»، کارشناس امنیتی عراق در پی ادامه حملات مشکوک به مواضع استقرار نیروهای الحشد الشعبی در عراق تاکید کرد، بغداد گزینه‌های زیادی برای پایان دادن به این حملات در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید:

تمامی موشک‌های تولیدی نقطه‌زن و دقیق هستند

قدرت نظامی ایران در سال ۲۰۱۸ به رتبه ۱۳ جهان ارتقاء پیدا کرد

قرارداد ۲۵۰۰ میلیارد تومانی با خودروسازان امضا می‌کنیم

الکندی در گفت‌وگو با وبگاه خبری المعلومه گفت: «یکی از گزینه‌ها خرید سامانه‌های پدافند هوایی از روسیه یا ایران برای حفاظت از آسمان عراق در برابر حملات آمریکایی‌هاست، زیرا حتی قبل از حمله به الحشد الشعبی عملیات‌های جاسوسی پهپادهای آمریکایی در عراق وجود داشت و سرنگونی پهپاد پیشرفته آمریکایی در الرضوانیه عراق گواه این موضوع است.»

الکندی با بیان اینکه آمریکا بارها درباره حمله به الحشد تهدید کرده بود، گفت: «آمریکا الحشد را دشمن خود می‌داند، زیرا نقشه‌هایش در عراق را ناکام گذاشته از همین به دنبال تضعیف و نابودی آن است. "مایک پامپئو" [وزیر خارجه آمریکا] هم درباره حمله به الحشد و گروه‌های مقاومت توسط رژیم صهیونیستی تهدید کرده بود.»

وی افزود: «آمریکا می‌خواهد بگوید حملات علیه الحشد اسرائیلی است، اما به واقع امر این حملات آمریکایی است. آمریکا می‌خواهد این پیام را به عراقی‌ها بدهد که خطر شما را تهدید می‌کند و حضور نظامیان آمریکایی در عراق ضروری است.»

الکندی تصریح کرد: «آمریکا دو سال است از مواضع الحشد جاسوسی می‌کند. پهپاد ساقط شده در الرضوانیه هم دو روز پایگاه الصقر الحشد الشعبی را بمباران کرده بود. بنابراین طراح و مجری این عملیات خود آمریکاست.»

این کارشناس عراقی گفت: «عراق می‌تواند از روسیه سامانه اس‌-300 یا اس-400 خریداری کند. اگر در این خصوص تحت فشار آمریکا بود، گزینه خوب کمک از ایران برای خرید سامانه سوم خرداد است که موفقیت آن در مقابله با پهپادهای جاسوسی آمریکا ثابت شده است. ایران هم برای ارائه آن اعلام آمادگی کرده است.»

«حکیم الزاملی»، رئیس سابق کمیسیون امنیت و دفاع پارلمان عراق هم در مورد احتمال حمله پهپادهای رژیم صهیونیستی به عتبات عالیات در شهرهای مقدس این کشور هشدار داد.

الزاملی این اظهارات را پس از سلسله حملات مشکوک به مواضع الحشد الشعبی بیان کرد و از دولت بغداد خواست تا با عقد قرارداد با روسیه برای خرید سامانه S-300 ، سامانه پدافند هوایی را توسعه دهد.

الزاملی گفت: «سلسله حملات به مراکز استقرار نیروهای الحشد الشعبی از طریق هواپیماهای جاسوسی از مدت‌ها قبل آغاز شده و دولت دست روی دست گذاشت و حالا این حملات در پایگاه‌های الحشد الشعبی در «صقر» و «بلد» تکرار شد. این منطقی نیست که منتظر اعلام نتایج تحقیق بمانیم وقتی خود مقامات صهیونیست به حملات پهپادی علیه پایگاه های صقر و بلد اعتراف می‌کنند و اطلاعاتی در این خصوص نزد طرف عراقی موجود است.»

الزاملی توضیح داد: «این نگرانی وجود دارد که حرکت هواپیماهای بدون سرنشین ادامه یابد و در مقطع پیش رو عتبات عالیات را هم هدف بگیرد و سناریوی جنگ داخلی تحت فشار فشار آمریکا و رژیم صهیونیستی به عراق بازگردد.»

این نماینده سابق پارلمان عراق گفت: «سامانه پدافند هوایی کنونی عراق قادر به شناسایی پرواز هواپیماهای صهیونیستی و دفع آن نیست و این امر نگرانی‌ها درباره ادامه حملات زنجیره‌ای به مواضع الحشد و بعد از آن عتبات عالیات را بیشتر می‌کند.»

کشورهای دیگری مظنون به همدستی با آمریکا و اسرائیل هستند

واثق الهاشمی، تحلیلگر سیاسی دیگر در عراق درباره حملات مشکوک زنجیره‌ای به پایگاه‌ها و مواضع نیروهای الحشدالشعبی گفت: «انتظار می‌رود کشورهای دیگری در کنار رژیم صهیونیستی در بمباران مواضع و انبارهای سلاح و مهمات الحشد دخالت داشته باشند.»

الهاشمی ضمن انتقاد از سکوت دولت بغداد در قبال تکرار این حوادث گفت: «این سکوت غیر قابل توجیه است و پیام‌هایی منفی و غیر قابل اطمینان می‌فرستد و چه بسا عوامل این حملات را برای ادامه جنایات خود گستاخ‌تر می‌کند. احتمال می‌رود کشورهای دیگری در کنار اسرائیل در پشت بمباران مواضع الحشد قرار داشته باشند، چراکه پیروزی‌های الحشد الشعبی به مذاق آنها خوش نیامده و به دنبال تضعیف آن هستند.»

دیروز پایگاه «بلد» در جنوب استان «صلاح الدین»، هدف حمله هوایی قرار گرفت. به گفته یک نظامی، هدف از حمله، مواضع الحشدالشعبی در نزدیکی پایگاه بوده است.

در این حمله هوایی‌، یک انبار الحشدالشعبی طعمه حریق شد و برخی از نیروها نیز جراحت‌های اندکی برداشتند.

طی یک ماه اخیر، این چهارمین بار است که مراکز استقرار نیروهای الحشدالشعبی هدف حمله قرار می‌گیرد؛ اوایل هفته گذشته انبار تسلیحاتی الحشدالشعبی در حومه بغداد دچار آتش سوزی شده و یک کشته و ۲۹ زخمی بر جای گذاشته است.

«بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی، اخیرا به طور ضمنی اعتراف کرد که حملات به مراکز الحشدالشعبی در عراق، کار این رژِیم است. نتانیاهو در جریان سفر به اوکراین، به خبرنگاران گفته بود که ایران در هیچ جا امنیت نخواهد داشت.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    9 7
    مشرق روسیه را نشنیدی؟!
  • ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    46 37
    سوریه خرید چی شد !!هرهفته اسرائیل داره میزنه !!!!
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
      24 14
      احمق سوریه را از دور میزنن نه اینکه پهپاد بیاد داخل بزنه
    • IR ۱۵:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
      13 15
      سوریه کی از ایران پدافند خریده؟
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    39 7
    بعد یه عده اشغال فکر میکنن پدافند چیز ساده ای است
  • IR ۱۴:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    27 19
    انفجارهای مشکوک ؟ امروز عادل المهدی در جمع فرماندهان ارتش رسما اسراییل را مسئول حملات دانست و اعلام کرد پهپادها از اذربایجان برخواسته اند.
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    10 1
    چندتا سه خرداد بهشون بدید کارشون را بیفته
    • IR ۰۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
      2 0
      برادران عراقي تنها نخواهيم گذاشت شما را.
  • IR ۲۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۱
    0 1
    باید سامانه قهار سوم خرداد را بخرند که از اس ۳۰۰روسی.بهتر است. ویک شکارچی چابک به تمام معناست.حتی چابکتر از باور
  • IR ۱۹:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۶/۰۱
    0 0
    بهترین گزینه خریدازایران است روسیه اصلاقابلاعتمادنیست در سوریه ثابت شدروسهابااسراییلند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس