هزینه 167 تریلیون تومانی مواد مخدر در ایران

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به هزینه بالای مواد مخدر در کشور گفت: 167 تریلیون تومان هزینه مواد مخدر در ایران طی یک سال است یعنی 47 درصد بودجه عمومی کشور و 11 درصد تولید ناخالص ملی مربوط به این موضوع است.

به گزارش مشرق، سعید منتظرالمهدی معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر امروز در سیزدهمین کنگره بین‌المللی دانش اعتیاد با اشاره به سابقه طولانی مصرف مواد مخدر در دنیا اظهار داشت: سوء‌مصرف مواد مخدر به دو هزار سال قبل از میلاد مسیح برمی‌گردد و مواد مخدر دغدغه مردم، خانواده‌ها و مربیان بوده و خواهد بود.

وی ادامه داد: چنان جریان اقتصادی و سودآوری مواد مخدر بالاست که بعید می‌دانم سوداگران به این راحتی دست از قاچاق مواد مخدر بردارند. ضمن اینکه در دو دهه اخیر شاهد افزایش سه هزار و ۳۰۰ درصدی کشت مواد مخدر در افغانستان بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید:

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به هزینه بالای مواد مخدر در کشور بیان داشت: ۱۶۷ تریلیون تومان هزینه مواد مخدر در ایران طی یک سال است یعنی ۴۷ درصد بودجه عمومی کشور و ۱۱ درصد تولید ناخالص ملی مربوط به این موضوع است.

منتظرالمهدی گفت:‌بیش از ۴۵۰ میلیون نفر در دنیا درگیر مواد مخدر هستند و ۴۵۰ هزار نفر سالانه بر اثر مصرف مواد مخدر جان خود را از دست می‌أدهند ضمن اینکه در ایران نیز روزانه ۱۰ نفر ودر سال ۳۶ هزار نفر بر اثر مصرف مواد مخدر از بین می‌روند.

وی یادآور شد: در این سال‌ها شاهد افزایش ۵ درصدی مصرف مواد مخدر در ایران هستیم. شیوع مواد مخدر در جهان در سن ۱۵ تا ۶۴ سالگی ۵ و نیم درصد و در ایران ۵.۴ درصد است ضمن اینکه میزان شیوع آن در دانش‌آموزان ۲.۱ درصد ودر دانشجویان ۴.۷ دهم درصد است.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت:‌ مصرف تریاک با ۶۷ درصد بالاترین میزان مصرف در بین مواد مخدر است و حشیش و گل با ۱۲ درصد در مقام‌های بعدی و شیشه ۸ درصد و هروئین با ۷ درصد مقام‌های بعدی را دارا هستند.

منتظرالمهدی اضافه کرد:‌طی ۱۰ سال مبارزه با مواد مخدر از مرتبه دوم به رتبه سوم و چهارم رسیده است در حالی که قیمت شیشه زمانی به ۷۰ میلیون تومان رسیده بود ضمن اینکه باید توجه کنیم ذائقه‌ها به سمت مصرف شیشه نرود.

وی با بیان اینکه ۴۰ درصد از مصرف کنندگان مصرف حشیش معتقدند این ماده هیچ ضرری برای بدن آنها ندارد، گفت: امروز ما با دو پدیده مهم روبرو هستیم. یعنی پدیده پدران غایب در خانواده‌ها که مجبورند به دلیل شرای اقتصادی چند شیفت کار کنند در حالی که فرزندان به وجود پدر نیاز دارند و باید با توانمند سازی مادران این موضوع را جبران کنند.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با تاکید بر همکاری همه دستگاه‌ها در مبارزه با مواد مخدر خاطرنشان کرد:۹ هزار مرکز درمان سرپایی در کشور داریم و در حال بازنگری در روش‌های درمانی هستیم ضمن اینکه ایران در درمان اعتیاد در رتبه‌های بالاتری در جهان قرار دارد.

منتظرالمهدی با اشاره به اهمیت علوم شناختی در حوزه اعتیاد گفت: در بیشتر دانشکده‌های جهان قبل از آموزش علوم نظامی، علوم شناختی را یاد می‌دهند و باید یاد دهیم چطور بدون خونریزی در ذهن دیگران اثرگذار باشیم.

وی  با تاکید بر نقش حمایت‌های روحی روانی از افراد معتاد در جهت سالم سازی آنها تصریح کرد: با روش‌های هیجان درمانی، ترغیب، تشویق، تکریم و آموزش در حوزه پیشگیری می‌توانیم قدم‌های مثبتی در درمان برداریم.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با اشاره به اهمیت توجه به ضمیر ناخودآگاه افراد یادآور شد: ضمیر ناخودآگاه در دوران طفولیت شکل می‌گیرد و از سن ۶ تا ۱۲ سالگی بسیار مهم است و توجه به هنر هفتم و تهیه فیلم‌های آموزشی در حوزه پیشگیری از اعتیاد بسیار مهم است.

منتظرالمهدی با اشاره به روش‌های دیگر مؤثر در جلوگیری از اعتیاد ابراز داشت:یکی دیگر از روش‌های مؤثر تلنگر درمانی است ضمن اینکه والدین باید کودکان خود را در آغوش گرفته چرا که در این حالت هورمون‌های دوپامین و سروتونین بیشتری ترشح می‌شود و در کنار موارد یاد شده رایحه درمانی و موسیقی‌تراپی از روش‌های دیگر مؤثر در درمان اعتیاد است.  

وی با اشاره به اقدامات پیشگیرانه در مواد مخدر در کشور افزود: مبارزه با مواد مخدر از مرزها تا شهرها ادامه دارد. ۴ هزار شهید و ۱۲ هزار مجروح حاصل این مبارزه است ضمن اینکه در سال گذشته ۸۷۵ تن مواد مخدر کشف شد.

معاون کاهش تقاضای ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه در ۱۵ سال گذشته بالغ بر ۱۱ هزار تن مواد مخدر کشف شده است، خاطرنشان کرد: ۲ هزار کیلومتر از مرزهای کشور انسداد شده و ۷۰ درصد مواد کشف شده در مرزهای شهری کشور بوده است. ضمن اینکه ۷۰ درصد کشفیات تریاک دنیا مربوط به ایران است و به همین میزان نیز مربوط به کشف هروئین در ایران است.

منتظرالمهدی با تاکید بر پیشگیری از خانواده‌ها و مدارس یادآور شد: خانواده و مدرسه دو مرکز مهم است و ما در این خصوص طرح یارگیران زندگی را با اعتباری برابر ۵۰۰ میلیارد ریال از اول سال تحصیلی جدید در مدارس شروع می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد تاب‌آوری روانی در دانش‌آموزان را ایجاد کنیم.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • US ۱۷:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۳۰
    0 0
    راحت با رصد حساب های بانکی و گیرنده پولهای کلان نقد شناسایی میشن برای همین مانع اداره مالیات برای بررسی حساب ها میشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس