کد خبر 985127
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۳
جنایت جدید سعودی‌ها در صنعا

صنعاء پس از ترک برداشتن دیوار ائتلاف سعودی-اماراتی و دست‌آوردهای میدانی در جنگ یمن، خود را برای مرحله پساجنگ آماده کرده و در این راستا گام‌هایی برداشته است.

به گزارش مشرق، از هم‌ گسستگی ائتلاف سعودی-اماراتی به خصوص پس از تحولات اخیر عدن و ادامه حملات ارتش یمن و انصارالله به مناطق حساس و مهم عربستان از جمله «حمله تاریخی اخیر یمن به بزرگترین منبع ذخایر نفتی سعودی موسوم به الشیبه» در چند کیلومتری مرز امارات، باعث شده که امروزه کمتر کسی به پیروزی ائتلاف سعودی در جنگ یمن امیدوار باشد.

بیشتر بخوانید:

چرا جنگ سعودی، یمن را ۲۰ سال به عقب برگرداند؟

آیا حملات دردناکتری علیه عربستان در راه است؟

از سوی دیگر، صنعاء هم به خوبی می‌داند که ائتلاف سعودی قادر به ادامه جنگ در برابر ارتش یمن و انصارالله نیست و در نهایت مجبور است به مذاکره تن دهد و لذا به مرحله پس از جنگ فکر می‌کند و روی بازگشت روابط دیپلماتیک با ایران و کشورهای عربی و اسلامی تمرکز کرده است.

«بندر الهتار» محقق و نویسنده یمنی در روزنامه رای‌الیوم نوشت که انصارالله اکنون بیش از آنکه به ادامه جنگ فکر کند برای مرحله پس از جنگ برنامه‌ریزی کرده است و سخنرانی دیروز سید عبدالملک الحوثی رهبر جنبش انصارالله که عمدتا درباره بازگشت روابط دیپلماتیک با هر کشور عربی و اسلامی بود، گواه بر صدق این ادعاست.

نویسنده یمنی گفت که سخنرانی دیروز رهبر انصارالله یمن سخنرانی فردی بود که پیروز جنگ شده است و لذا بخش اعظم آن را به برقراری روابط دیپلماتیک با کشورهای عربی و اسلامی در بالاترین سطوح اختصاص داده بود که البته داشتن چنین روابطی اکنون با کشور ایران محقق گشته و روابط دیپلماتیک تهران و صنعاء وارد مرحله جدیدی شده است.

روزنامه رای الیوم به نقل از بندر الهتار افزود: رابطه دیپلماتیک صنعاء و تهران مدیون شکست ائتلاف سعودی و مقاومت ملت یمن است و حتی سید عبدالملک الحوثی برای داشتن روابط مشابه با دیگر کشورهایی که خواهان آن هستند، اعلام آمادگی کرد. رهبر انصارالله شایعه تبعیت صنعاء از ایران را به سخره گرفت و گفت که ایران روابط مناسبی با دولت یمن در دوران علی عبدالله صالح داشت و دو طرف  70 توافقنامه امضا کرده بودند که به دلیل فشار عربستان سعودی اجرا نشد.

رای الیوم نوشت: بنابراین تحولات جدید یمن باعث شد که روابط صنعاء از سر گرفته شود با این تفاوت که این بار کسی برای صنعاء تصمیم‌گیری نمی‌کند که کجا و چگونه موضع‌گیری کند.

در ادامه این یادداشت نویسنده یمنی آمده است: مشخص است که تهران تصمیم شجاعانه‌ای برای به رسمیت شناختن دولت نجات ملی یمن در صنعاء گرفته است، اما این تصمیم منطقی پس از چهار سال و نیم از آغاز جنگ یمن گرفته شده است؛ زمانی که نگاه جامعه جهانی و افکار عمومی جهان به جنگ یمن تغییر پیدا کرده است.

الهتار در ادامه یادداشت خود نوشت که عربستان از ترس اینکه روابط یمن با دیگر کشورها به دلیل داشتن موقعیت و ثروت‌های آن به حالت عادی و طبیعی خود باز گردد، سعی کرده طی پنج سال اخیر این کشور را در انزوای بین‌المللی قرار دهد و ریاض حتی در سال پنجم جنگ سعی دارد تعیین‌کننده روابط آتی یمن در سطح منطقه‌ای و بین‌المللی باشد.

وی در پایان نوشت که کشورهای منطقه و جهان اکنون فقط منتظر اعلام رسمی شکست ائتلاف سعودی در جنگ یمن هستند، تا هیات‌های خود را راهی صنعاء کنند، کما اینکه برخی از این کشورها در حالی که جنگ همچنان ادامه دارد، به نوعی خواستار ازسرگیری روابط با یمن هستند و اظهارات دیروز رهبر انصارالله درباره دریافت پیام تسلیت شهادت برادرش «ابراهیم بدرالدین الحوثی» از بسیاری از کشورهای مختلف عربی و اسلامی نشان می‌دهد که رایزنی‌ها غیر علنی برای برقراری روابط اقتصادی و امنیتی با یمنی که موقعیت استثنایی برای تجارت جهانی دارد، در جریان است.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    0 0
    نصرمن الله فتح الغریب.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس