کد خبر 985029
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۱
گزارش| عملیات پهپادی انصارالله و تغییر موازنه جنگ؛آیا حملات دردناکتری علیه عربستان در راه است؟

عملیات پهپادی و راهبردی انصار الله یمن در عربستان علاوه بر پیام‌هایی که برای ریاض و ابوظبی داشت، موازنه جنگ را به نفع انصارالله تغییر داده است.

به گزارش مشرق، انصارالله یمن دیروز بزرگترین عملیات هجومی خود را از زمان آغاز تجاوز ائتلاف سعودی- اماراتی ضد یمن با عنوان موازنه بازدارندگی اول انجام داد.یحیی سریع سخنگوی نیروهای نظامی یمن در تشریح این علمیات گفت که 10 فروند پهپاد به‌طور همزمان، میدان نفتی و پالایشگاه الشیبه وابسته به شرکت آرامکو را در شرق عربستان در عملیات موازنه بازدارندگی یک هدف قرار دادند. وی افزود این میدان و پالایشگاه حاوی مخزن استراتژیک در عربستان با ظرفیت بیش از یک میلیارد بشکه نفت هستند.

این سخنگو خاطرنشان کرد بانک اهداف نیروهای مسلح یمن روز به روز گسترده‌تر می‌شود و عملیات آینده، برای متجاوزان بسیار دردناک‌تر خواهد بود.وی نظام سعودی و دیگر کشورهای متجاوز را به عملیات بزرگتر و گسترده‌تر در صورت ادامه تجاوزاتشان به یمن تهدید کرد و گفت هیچ گزینه‌ای در برابر نظام سعودی و دیگر کشورهای متجاوز جز توقف جنگ و پایان دادن به محاصره ملت یمن وجود ندارد.

بیشتر بخوانید:

وی با تبریک به همه شرافتمندان و آزادگانی که در موفقیت این عملیات بزرگ در عمق خاک عربستان سهیم بودند، بار دیگر از تمام شرکت‌ها و غیرنظامیان در عربستان خواست از تمام مواضع و اهداف حیاتی دور شوند، زیرا اهدافی مشروع به شمار می رود و هر لحظه امکان هدف قرار گرفتن آنها وجود دارد.

بر اساس این گزارش، میدان الشیبه یک میدان نفتی در جنوب شرقی عربستان در منطقه الربع الخالی به شمار می‌رود و حدود 10 کیلومتر از مرزهای جنوبی امارت ابوظبی دور است. عربستان روزانه نیم بشکه نفت از این میدان استخراج می‌کند.

میدان نفتی الشیبة کجاست؟

میدان نفتی شیبه در عربستان سعودی که دیروز مورد حمله پهپادهای یمنی قرار گرفت، یکی از 10میدان نفتی بزرگ جهان بوده و دارای امتیازات و ویژگی های منحصر به فردی است.این میدان نفتی که دیروز توسط 10 پهپاد یمنی مورد هدف قرار گرفت، در جنوب شرقی عربستان سعودی در منطقه ربع الخالی واقع شده است.این میدان نفتی همچنین در 1‍0 کیلومتری از مرزهای جنوبی ابوظبی قرار دارد. میدان نفتی الشیبه همواره مورد تنازع عربستان و امارات بوده که این نزاع در ازای حل مشکل واحه البریمی به شکل موقت متوقف شده است.

شرکت آرامکو در سال 1998 تولید نفت از میدان غول پیکر الشیبه را آغاز کرد. در سال 2003، عربستان سعودی به شرکت‌های بین المللی فرصت سرمایه گذاری برای اکتشاف و بهره برداری از گاز نیز در منطقه ربع الخالی داد. ظرفیت تولید کارخانه تولید مرکزی در میدان الشیبه 500 هزار بشکه در روز است. میدان الشیبه به مدت 70 سال می‌تواند روزانه یک میلیون و سیصد هزار بشکه نفت پمپاژ کند که به طور میانیگین، معادل نیمی از حجم تولید کوچکترین تولید کننده نفت در سازمان اوپک است.

روزنامه گاردین در سال 2007 اعلام کرد که جایی که روزانه یک میلیون بشکه نفت خام را با کیفیت بالا پمپاژ می کند، ارزش آن به معدن طلا نزدیکتر است تا میدان نفتی!

میدان الشیبه شامل امکانات اساسی از جمله باند فرود هواپیما بر روی زمین خود است. این میدان همچنین بخش هایی برای حفاظت، پشتیبانی، اطفای حریق، تامین انرژی برق و ارتباطات، ساختمان‌های مسکونی برای کارمندان، مرکز پست، کتابخانه، سالن‌های ورزشی و رستوران ها دارد.

مجتمع مسکونی میدان نفتی شیبه بیش از 600 کارمند از جمله پیمانکاران و کارمندان شرکت آرامکو را در خود جای داده است. همچنین خدمات اینترنتی ، کتابخانه و سالن های تمرین ورزشی کاملی نیز در این میدان وجود دارد.

پیام‌ها وپیامدهای حمله به تاسیسات نفتی عربستان

حمله به این تاسیسات نفتی که در مجاورت مرزهای امارات و عربستان قرار داشت را می‌توان علاوه بر اینکه پیامی برای ریاض به شمار آورد، پیامی جدی برای ابو ظبی دانست. با وجود عقب‌نشینی نسبی نیروهای این کشور از یمن، در صورت ادامه برنامه‌های تفرقه افکنانه ابوظبی در یمن، این حملات می تواند بار دیگر دامن اماراتی ها را نیز بگیرد. این در حالی است که بر کسی پوشیده نیست که امارات با توجه به ساختار اقتصادی خود بسیار بیشتر از عربستان در پی این حملات متضرر خواهد شد.

سید عبدالملک الحوثی نیز در اظهارات اخیر خود به این موضوع اشاره و تاکید کرد که هدف قرار گرفتن پالایشگاه الشیبه در نزدیکی مرزهای امارات، پیامی برای این کشور به همراه دارد. وی ادامه داد: جنایات ائتلاف متجاوزان هرگز تاثیری بر انسجام و همبستگی ملت ما نخواهد گذاشت... دشمن با ادامه تجاوزاتش هرگز نمی‌تواند ملت یمن را به زانو درآورد و ملت یمن هرگز در برابر دشمن تسلیم نخواهند شد. رهبر جنبش انصار الله تصریح کرد: ادامه تجاوزگری‌ها، ما را به توسعه توانمندی‌های دفاعی‌مان وادار خواهد کرد.

محمد البخیتی عضو ارشد جنبش انصارالله نیز اعلام کرد: اگر عربستان سعودی بر تداوم جنگ در یمن اصرار ورزد، ممکن است این جنگ با نابودی آن، پایان یابد. این مقام جنبش انصارالله افزود: عربستان سعودی می تواند اکنون با حداقل خسارت ها و حفظ آبرو یمن را ترک کند؛ در غیر این صورت عواقب وخیمی در انتظار آن است. وی تأکید کرد که معادله قدرت در یمن به نفع نیروهای نظامی این کشور تغییر کرده است.

وی با تاکید بر اینکه موازنه‌های قدرت در جنگ به نفع یمن تغییر کرده است، ابراز داشت که روند جنگ به گونه ای شده است که بالگردهای آپاچی نمی‌توانند در یمن عملیات کنند.

عملیات دیروز بی‌سابقه‌ترین عملیات یگان هواپیماهای بدون سرنشین یمنی بود که تأسیسات نفتی واقع در عمق عربستان را هدف قرار داد. این اتفاق در شرایطی رخ داد که عربستان در جنگ یمن هزینه‌های زیادی برای خود ایجاد کرده و در حال حاضر نیز با کسری بودجه مواجه است، چه برسد به اینکه بازارهای نفتی عربستان نیز در نتیجه این تحولات دچاز نوسان شود.

به این ترتیب می توان گفت که از امروز سایر پایگاه‌ها و میادین نفتی عربستان وابسته به شرکت آرامکو نیز در معرض حملات هوایی نیروهای یمنی قرار خواهد داشت، این در حالی است که برد موشک‌های مقاومت یمن نشان می‌دهد که امکان حمله به تمامی این تاسیسات وجود دارد.

هواپیماهای مهاجم در این عملیات بیش از 1000 کیلومتر مسیر را پیمودند تا بتوانند مواضع عربستان سعودی را منهدم کنند، بدون اینکه آسیبی از سوی سیستم‌های دفاع موشکی سعودی- آمریکایی ببینند. حمله پیشین عربستان به تاسیسات نفتی الجبیل در نزدیکی العفیف با پیمودن حدود 700 کیلومتر مسیر انجام شده بود.

گرچه حملات گذشته نیروهای انصار الله به مواضع مختلف در عربستان سعودی نشان دهنده شکست سامانه‌های دفاع ضد موشکی این کشور از جمله سامانه‌های پاتریوت خریداری شده از آمریکا بود، اما حمله دیروز را می توان دلیلی دیگر بر ناکامی‌های سیستم تسلیحاتی آمریکا در منطقه توصیف کرد. بویژه که این حملات بعد از عملیات پهپادی گذشته لوله های نفتی در نزدیکی منطقه العفیف انجام شد که هشدارها در خصوص عدم حفاظت از تاسیسات نفتی عربستان را مطرح کرده بود.

انفعال رسانه‌های سعودی در تلاش برای ایجاد محکومیت حداکثری این حمله و کم اهمیت جلوه دادن پیامدهای عملیاتی آن در حالی دنبال می‌شود که رسانه‌های منطقه از تاثیرات راهبردی تغییر موازنه‌های قدرت در نتیجه این عملیات استراتژیک خبر می‌دهند. در همین رابطه عبدالباری عطوان تحلیلگر مسایل راهبردی منطقه در مقاله ای8 عامل اهمیت این حمله را بررسی کرده است:

منازعه عربستان و امارات در نتیجه حملات پهپادی انصارالله؟

به نظر می‌رسد که حمله اخیر پهپادهای یمنی به میدان نفتی شیبه عربستان، موجب بروز اختلافات و درگیری‌های جدیدی میان امارات و عربستان سعودی شود.

در این راستا سرتیپ علی تواتی قرشی فرمانده سابق ارتش در وزارت دفاع عربستان،دیروز، امارات را متهم به همکاری در حمله پهپادهای یمنی به میدان نفتی شیبه که بزرگترین انبار استراتژیک عربستان سعودی است، کرد.

قرشی در صفحه توییتری خود به دست داشتن امارات در هدف قرار گرفتن میدان نفتی شیبه اشاره کرد. وی همچنین این اتفاق را به حوادث پرتنش عدن و اختلافات ناگفته میان عربستان و امارات ربط داد.

فرمانده سابق ارتش در وزارت دفاع عربستان تصریح کرد که چرا میدان شیبه؟ و چرا در روز تحویل مواضع مستقل یمن در عدن؟ 

در همین راستا، قرشی، با انتشار نقشه ای از میدان نفتی شیبه در مرز بین امارات و عربستان اشاره کرد که هدف قراردادن این میدان از صنعا بسیار دشواربوده اما از سمت امارات بسیار آسان است.

پس از آن سایر صفحات خبری عربستان نیز شروع به حمله ضد امارات کرده و اظهار کردند که امارات به دلیل اختلافات میان ریاض و ابوظبی در یمن، در حمله پهپادی یمنیها به میدان شیبه دست داشته است.

باید اشاره کنیم که یمن شاهد اختلافات اعلام نشده میان عربستان و امارات است. ابوظبی از کودتای نیروهای «کمربند امنیتی» علیه مشروعیت پشتیبانی شده توسط ریاض در عدن حمایت کرد و مراکز حساس و حیاتی را از کنترل نیروهای تحت امر عربستان خارج کرد و تاکنون حاضر نشده است که این مناطق را به نیروهای منصور هادی رئیس جمهور فراری یمن  بازپس دهد. 

پایانی

سردرگمی عربستان سعودی در خصوص عملیات پهپادی مقاومت یمن را می توان نمادی از به ستوه آمدن ریاض از بن‌بست گرفتار شده در جنگ یمن دانست. اماراتی‌ها امروز شاید نسبت به تصمیم گذشته خود برای کاهش نیروها در یمن جدی‌تر هستند و از اینکه چنین تصمیمی گرفته‌اند، خوشحالند. حال عربستان در جنوب مشروعیت نیم‌بند دولت عبدربه منصور هادی رئیس‌جمهور مستعفی و فراری یمن  را از دست رفته می‌بیند و از سوی دیگر در شمال نیز بازی را به حریف قدری چون انصارالله باخته و باید به دنبال راهی برای برون‌رفت  آبرومندانه از بحران یمن باشد که در گرداب آن گیر کرده است.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
    1 0
    باید حملات پهبادی ادامه یابد اما نباید به قیمت دادن زمین و خرید زمان
  • a IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    2 0
    چندتا موشک اماده کنید برا لانه شغالان
  • IR ۱۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۸
    4 0
    به هر تریقی که میتوانید. ال سعود تحت فشار بگذارید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس