کد خبر 983510
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۰:۱۸
پرچم آمریکا اتحادیه اروپا

مشاور اوباما در زمان ریاست جمهوری می‌گوید اروپایی‌ها نشان دادند بخشی از تشکیلات سیاست خارجی دولت آمریکا هستند.

به گزارش مشرق،  ولی نصر در گفت‌وگو با هفته‌نامه آلمانی اشپیگل اظهار داشت: ترامپ دلیل اصلی بروز بحران اخیر در منطقه است. کمپین فشار حداکثری واشنگتن به شکست منجر شده و ظاهرا آنها برنامه‌ای برای خروج از بن‌بست کنونی ندارند.

بیشتر بخوانید

جک استراو: تحریم‌های آمریکا به ناآرامی در ایران منجر نمی‌شود

آقای ترامپ همچنین از لحاظ سیاسی در موقعیت آسیب‌پذیری قرار دارد، زیرا تمایل ندارد که در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کشورش را وارد ماجراجویی نظامی دیگری در منطقه کند، اما تنش‌های اخیر نشان دادند که اتحادیه اروپا تا چه اندازه ضعیف و ناکارآمد عمل کرده است. بحران هسته‌ای ایران ضربه بزرگی به اعتبار اروپا وارد کرد.

وی تصریح کرد: اروپایی‌ها نشان داده‌اند که بخشی از تشکیلات سیاست خارجی آمریکا هستند. آنها برای دو سال، ایران را در توافق برجام نگه داشتند، اما در مقابل فشارهای آمریکا مقاومت نکردند. در حال حاضر این باور رایج در بین ایرانی‌ها وجود دارد که اروپا در کمپین ترامپ علیه کشورشان همدست بوده است.

نصر می‌افزاید:‌ اروپایی‌ها زمان و انرژی زیادی را برای مذاکره توافق هسته‌ای برجام اختصاص دادند. بعد از آنکه آقای ترامپ کشورش را از توافق هسته‌ای خارج کرد، اروپایی‌ها وعده دادند که تمام تلاش خود را برای نجات توافق هسته‌ای انجام می‌دهند.

اما در مقابل فشارهای آمریکا ایستادگی نکردند. اخیرا نیروهای بریتانیایی یک نفتکش ایرانی را در نزدیکی تنگه جبل‌الطارق توقیف کردند. دولت بریتانیا با این اقدام خود نشان داد که در حال حاضر به‌عنوان یکی از ابزارهای سیاست خارجی ترامپ عمل می‌کند.

مشاور رئیس جمهور سابق آمریکا همچنین گفته است: ایرانی‌ها به ترامپ اعتماد ندارند. رئیس جمهور آمریکا می‌گوید که به دنبال گفت‌وگو با ایران است. اما مشاوران تندروی نزدیک به او دیدگاه متفاوتی دارند و تمایلی به پیاده‌سازی سیاست ترامپ ندارند.

جان بولتون، مشاور امنیت ملی و مایک پمپئو، وزیر خارجه کشور خواستار مذاکره با ایران نیستند، آقای بولتون درگذشته بارها از تغییر رژیم جمهوری اسلامی حمایت کرده بود. بولتون و پمپئو به دنبال تشدید تنش‌ها با تهران هستند.

وی درباره سرنگونی پهپاد آمریکایی هم گفت: ایرانی‌ها در طول سال گذشته از رویکرد صبر استراتژیک پیروی می‌کردند. ایرانی‌ها در ابتدا واکنشی به خروج آمریکا از برجام و بازگردانده شدن تحریم‌ها نشان ندادند.

اما ترامپ در ماه آوریل تحریم‌های اقتصادی علیه تهران را تشدید کرد و گفت که به دنبال صفر کردن صادرات نفت ایران است. آمریکا همچنین نیروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست سازمان‌های تروریستی قرار داد. تهران به این نتیجه رسید که باید رویکرد خود را تغییر دهد.

منبع: کیهان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس