کد خبر 983306
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۵
یعقوب لیث

عکس‌هایی امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حاکی از خراب شدن آرامگاه تاریخی یعقوب لیث صفاری در دزفول بود علت هم سهل انگاری پیمانکار بیان شده بود اما حقیقت ماجرا چیست؟

به گزارش مشرق، عکس‌هایی امروز در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که حاکی از خراب شدن آرامگاه تاریخی یعقوب لیث صفاری در دزفول بود علت هم سهل انگاری پیمانکار بیان شده بود.

پیرو انتشار این خبر مدیر پایگاه جندی‌شاپور اعلام کرد این بخش از دیواره دارای الحاقاتی که طی ۲۰ سال گذشته به ساختمان اضافه شده است.

یعقوب زلقی می گوید به منظور مرمت الحاقات باید این دیوار برداشته می شده تا آجرهای سنتی جایگزین آن شود.

اداره کل میراث فرهنگی خوزستان هم که این روزها با انتقاداتی روبرو است در اطلاعیه‌ای اعلام کرد هیچ‎گونه تخریبی در بقعه یعقوب لیث صورت نگرفته است بلکه اقداماتی در راستای بهبود وضعیت بنای مذکور در حال انجام است.

آرامگاه یعقوب لیث صفاری که با شماره ۲۵۵۰ در آثار ملی ایران به ثبت رسیده است در روستای شاه‌آباد در ده کیلومتری دزفول، سمت راست جاده دزفول به شوشتر قرار دارد. کنار این آرامگاه بازمانده‌های شهرجندی شاپور دیده می‌شود. همچنین در بخش غربی شهر دزفول از مسیر اندیمشک به دزفول تندیس عظیم یعقوب لیث که سوار بر اسب می تازد نصب شده و این مهر تائید دیگری بر وجود آرامگاه یعقوب لیث است.

یعقوب لیث صفاری، با نام اصلی رادمان پور ماهک یا به شکل رایج در پارسی میانه،رادمان ماهکان (رادمان پسر ماهک) یک پادشاه ایرانی و بنیان‌گذار دودمان صفاریان در سیستان بود. او شهر زرنج را به پایتختی برگزید. وی با موفقیت بخش‌های بزرگی از جهان ایرانی، شامل کشورهای امروز ایران، افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان و غرب پاکستان را فتح نمود. پس از یعقوب، برادرش عمرو لیث جانشین او شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    11 4
    برای یعقوب لیث باید آرامگاهی با عظمیت بسازیم او کسی بود که هراس بر دل خلفای عباسی بغداد انداخته بود نامش گرامی باد
  • سید IR ۰۹:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۲
    8 1
    دکتر شریعتی: شایعه را دشمن می سازد، منافق پخش می کند و احمق باور!!
  • بنیادنیمروز IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    4 0
    اعلام آمادگی بنیاد نیمروز برای مرمت آرامگاه یعقوب لیث صفاری/ با حساسیت موضوع را دنبال می کنیم بنیاد نیمروز بعنوان یک موسسه فرهنگی هنری که به دنبال حفظ و اشاعه فرهنگ و آداب و رسوم سیستانیها (سیستانی و بلوچستانی ) در اقصی نقاط کشور می باشد با صدور بیانیه ای کوتاه آمادگی خودش را برای ترمیم و بازسازی آرامگاه یعقوب لیث صفار سیستانی اعلام کرد.جدا از اینکه چه اتفاقی افتاده است(که با روش ووفت خودش جای بحث و بررسی دارد) در این شرایط حساس که علاقمندان و دوستداران عظمت تاریخ و مفاخر ایران عزیز نگران هستند ما آماده هستیم که در هر زمینه ای که نیاز باشد در بازسازی و مرمت آرامگاه یعقوب لیث مشارکت فعال داشته باشیم.اعضا و مدیران بنیاد نیمروز می گویند همانند تمامی سیستانیها؛ یعقوب لیث صفارسیستانی را پدربزرگ خود می خوانند باورمند هستند که به موازات بررسی های حقوقی و کارشناسی و... در مورد علل و حواشی و... ما باید در کوتاهترین زمان ممکن به امر بهسازی و مرمت این مکان در حد و نام آن مرد بزرگ و مردمان ایران زمین همت گماریم
  • علی DE ۲۱:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۴
    4 19
    به امید نابودی تمام آثار شرک و کفر و ضد اسلامی از ایران اسلامی
    • ایرانیم US ۰۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      8 3
      مشرک و کافر خودتی زد میهن
    • IR ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۲۷
      4 3
      نخودو دیدی مغزت یه کم کوچیک تر از اونه

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس