کد خبر 982127
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۳:۱۹

در شرقی ترین قسمت خاک ایران و در استان خراسان، شهر مشهد قرار دارد که مهم ترین قطب گردشگری مذهبی ایران به شمار می رود. این شهر علاوه بر این جاذبه ها و دیدنی های زیادی هم دارد. شهر مشهد سالانه پذیرای بیش از هزاران نفر است. وجود حرم امام رضا و جاذبه های دیدنی که تاریخی و تفریحی بسیار، این شهر را گردشگری ترین شهر ایران تبدیل نموده است که از ایران و حتی از خارج از ایران افراد بسیاری به آن سفر می کنند. این شهر که در زمان افشاریان پایتخت ایران بود دومین شهر پهناور ایران است. در دوران های تاریخی متفاوت به واسطه موقعیت جغرافیایی و طبیعی مناسب و حضور مشاهیر بزرگ مشهد همواره مورد توجه بوده است. شهر مذهبی مشهد را پایتخت معنوی کشور هم شناخته می شود و مهمترین مکان مذهبی در این شهر است. علاوه بر جنبه های مذهبی و زیارتی این شهر در جنبه های گردشگری نیز پیشرفت های شایان ذکری داشته و دارای مکان های تاریخی، تفریحی و فرهنگی گوناگونی است و می تواند علاوه برسیاحت، شهری جالب برای مسافران باشد. به دلیل تعداد مسافران زیاد و تفاوت سن و سال آنها که به زیارت مرقد امام رضا می آیند برنامه ریزی برای سفر با در نظر گرفتن تمامی عناصر سفر همچون هتل مناسب هزینه حمل و نقل و هزینه خوراک است. برای دستیابی به این هدف باید جاهای دیدنی این شهر را از پیش بشناسید. در این مقاله تلاش شده است تا شما را با بعضی از مکان های دیدنی شهر مشهد آشنا کنیم.  برای مشاهده تور مشهد سفر باتو لینک زیر را مشاهده کنید:

https://safarbato.co/%D9%85%D8%B4%D9%87%D8%AF

آرامگاه شیخ بهایی

دانشمند قرن دهم و یازدهم هجری، که آرامگاهش در داخل حرم امام رضا بعد از رواق امام خمینی با مزاری سنگی و پوششی شیشه ای قرار گرفته است. آرامگاه این دانشمند قبل از مرگش محل تدریس او نیز بوده است و به وصیت خودش در همین مکان دفن گردید. این آرامگاه صد متر مساحت دارد که با آیینه کاری های بسیار و کتیبه های خوشنویسی شده تزیین شده است. بر روی کتیبه های دیواری این آرامگاه تاریخ تولد و مرگ او حک شده است.

مدرسه علمیه عباسقلی خان شاملو

این مکان توسط عباسقلی خان بیگلربیگی و به دستور شاه سلیمان صفوی در سال 1045 هجری  شمسی احداث گردید. این مدرسه که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است در ابتدای خیابان صفوی قرار دارد هم اکنون از این مدرسه به عنوان حوزه علمیه استفاده می شود. بنای مدرسه در دو طبقه و در چهار ضلع دارای چهار ایوان به سبک معماری عهد صفوی ساخته شده است که بیش از صد حجره دارد. این مدرسه از آجر ساخته شده استو دارای تزییناتی نظیر کاشی کاری و مقرنس کاری سر در ورودی ایوان ها و حجرات و رواق ها است. این مدرسه از جمله آثار معماری مشهد به شمار می رود کهتحت نظارت میراث فرهنگی خراسان است.

گنبد سبز

بنای گنبد سبز آرامگاه شیخ مومن استرآبادی است که قدمت آن به دوران صفویه می رسد. پلان گنبد سبز هشت ضلعی و دارای چهار ایوان است. علاوه بر ایوان ها و طاق نماها، کاشی کاری زیبای آن به آرامگاه جلوه زیبایی داده است. این بنای تاریخی در خیابان آخوند خراسانی و در وسط میدانی به همین نام قار گرفته است. گنبد سبز که به دستور شاه عباس احداث گردیده ،در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

آرامگاه پیر پالاندوز

این آرامگاه متعلق به محمد عارف عباسی از عرفای بزرگ قرن دهم است. این بنا که به ثبت ملی رسیده در دوران صفوی ساخته شده است. این ساختمان چهار ضلعی و دارای گنبدی پیازی شکل و ایوان آجری زیبایی است. در داخل آرامگاه بر سقفها و بقایای نقاشی هایی از دوران صفوی وجود دارد بنا با کاشی های ساده فیروزه ای رنگی تزیین شده است. اصل بنا در زمان سلطان محمد خدابنده ساخته شده استو در سال های اخیر توسط آستان قدس رضوی بازسازی شده است.

چالیدره

این منطقه زیبا و ییلاقی در اطراف شهر مشهد می باشد که یکی از مکان های تفریحی و گردشگری این شهر به شمار می رود. دریاچه سد چالیدره برای آبیاری باغ های اطراف طرقبه ساخته شده است ولی در آنجا انواع امکانات تفریحی مانند قایق سواری، ماهیگیری و رستوران است در کنار دریاچه سد چالیدره ساخته شده است. سد چالیدره بر روی رودخانه خروشان جاغرق زده شده و باعث ایجاد دریاچه سد چالیدره شده است.

مسجد هفتاد و دو تن

مسجد هفتاد و دو تن یا مسجد شاه در خیابان خسروی ابتدای بازار بزرگ واقع شده است. این بنای تاریخی در ابتدا آرامگاهی بوده که توسط امیر غیاث الدین بنا شده که در دوره بعد به بنای کنونی مسجد تغییر کاربری داده است. بنا مشتمل بر فضای چهار طاقی گنبد دو پوش دو مناره سرشکسته و یک ایوان است. این بنای تاریخی و مذهبی هم توسط آستان قدس رضوی به طور کامل بازسازی شده است. در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.  

**محتوای تبلیغاتی**

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس