صفحه نخست روزنامه‌های پنجشنبه ۱۷ مرداد

روزنامه سازندگی در گزارشی با عنوان «آخرین آزمون مکرون» نوشت: «استراتژی تعلیق تدریجی تعهدات ایران جواب داد؛ خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه برای ایران به مراحل اجرایی خود نزدیک می‌شود».

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******

** می‌توانیم درباره توان موشکی با ترامپ به سازش نسبی برسیم!

«داوود هرمیداس باوند» از فعالین اصلاح طلب و از حامیان برجام در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت: «واشنگتن تمام تلاش خود را داشته تا با ایران به یک تفاهم نامه مهم برسد. از جمله ادعاهای آمریکا می‌توان به ۴ مورد اصلی اشاره کرد. اول آنکه ایران تولید و توانمندی‌های دفاع موشکی‌اش را متوقف کند. دوم مهار نفوذ منطقه‌ای ایران، سوم ایران باید دست از حمایت از گروه‌های جهادی همچون حماس، جهاد و حزب الله بردارد. چهارم آنکه ایران مسأله حقوق بشر را رعایت کند. به نظر می‌رسد که ۳ مورد ابتدایی برای ترامپ از اهمیت بالایی برخوردار است. این ۴ مورد در ۱۲ شرط مایک پمپئو مستتر بود و حال به نظر می‌رسد ترامپ پس از عبور از این ۴ خواسته به دنبال آن است که بتواند با ایران به تفاهم نامه‌ای نائل آید».

هرمیداس باوند در ادامه نوشت: «به نظر می‌رسد معمولاً آن کسانی که در سیاست خارجی خردمندانه تصمیم می‌گیرند راه دیپلماسی را نمی‌بندد، بلکه سعی می‌کنند راه مذاکره و دیپلماسی را باز نگه دارند. بعد از آن در مذاکرات احتمالی سعی می‌شود تا به یک سازش نسبی نائل آیند.»

چندی پیش «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه گفته بود: «احاطه کردن ایران با یک سیاست الزام‌آور، همان چیزی است که من همواره بر آن تأکید دارم. برای من راهبرد با ایران بر چهار مبنا است؛ حفظ توافق هسته‌ای، توان مدیریت فعالیت هسته‌ای ایران پس از سال ۲۰۲۵ (پایان برجام)، کنترل فعالیت موشک‌های بالستیکی ایران و توان مقابله با نفوذ ایران در منطقه. من هیچ‌گاه دربرابر ایران ساده‌لوح و زودباور نبودم اختلاف‌نظر ما با آمریکا بر سر شیوه رفتاری ماست».

آمریکا و تروئیکای اروپایی (فرانسه، انگلیس، آلمان) در نقش پلیس بد و پلیس خوب در پی آن هستند تا فرمول توافق هسته‌ای را در دیگر مؤلفه‌های قدرت ایران نیز بازتولید کنند.

توافق هسته‌ای با این هدف امضاء شد که در ازای محدودیت گسترده در توان هسته‌ای، تمامی تحریم‌ها یکباره لغو شود. اما در نهایت و همانطور که منتقدان نیز از ابتدا به درستی تشخیص داده بودند، «هسته‌ای رفت ولی تحریم‌ها ماند».

آمریکا و شرکای اروپایی‌اش در پی تحمیل برجام های بعدی به ایران هستند. هر چند که در این میان ادعاهای فریبکارانه‌ای مبنی بر کنارگذاشتن تحریم‌ها نیز مطرح می‌شود ولیکن سابقه سیاه آمریکا و تروئیکای اروپایی نشان دهنده این مسئله است که هدف اصلی خالی کردن دست ایران از مؤلفه‌های قدرت، آن هم بدون هیچ دستاوردی برای کشورمان است.

هرمیداس باوند مدعی شده است که می‌توانیم در حوزه موشکی به سازش نسبی با ترامپ دست پیدا کنیم. گویا اصلاح طلبان به «موشکی رفت، تحریم‌ها ماند» می گویند سازش نسبی!

** روزنامه حامی دولت: جهانگیری دوپهلو حرف می زند

روزنامه آفتاب یزد در گزارشی با عنوان «اظهارات دوپهلوی معاون اول درباره یک شائبه» نوشت: «در حالی که روزنامه آفتاب یزد دوروز پیش در گزارشی با اشاره به قهر و شایعات چندین باره استعفای اسحاق جهانگیری از غیبت این روزهای وی انتقاد کرده و این غیبت را ناشی از بی‌اختیاری اسحاق جهانگیری و واگذاری میدان به جریان رقیبش درپاستور یعنی محمود واعظی، نوبخت و سایر اعتدال و توسعه‌هاها ارزیابی کرده بود و این حاشیه نشینی را نوعی سرخوردگی، بی‌تفاوتی و یاس معاون اول نسبت به آینده دانست، دیروز اسحاق جهانگیری در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: اختیارات من خوب است و راضی هستم.»

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «این اظهارات جهانگیری در حالی مطرح می‌شود که او پیشتر با صراحت اظهارداشته بود:"تاکنون اجازه برکناری منشی خود را هم نداشته‌ایم چه‌طور انتظار دارید راه برویم و برکناری یک مدیر را امضا کنیم." از سویی از همان سال ۹۶ تا کنون بارها موضوع استعفای او نیز مطرح شده بود. جهانگیری دراین روزها به حاشیه نشینی روی آورده و با سکوت، دوران معاون اولی خود را پشت سر می‌گذراند بی‌آنکه واکنشی در سطح این جایگاه از خود نشان دهد».

«اسحاق جهانگیری» معاون اول رئیس جمهور، در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ در جایگاه کاندیدای پوششی صراحتاً گفت که نماینده جریان اصلاح طلب است. پس از روی کارآمدن دولت دوازدهم، طیف اصلاح طلب جهانگیری را مهمترین نماینده خود در دولت معرفی کرد. جهانگیری معاون اول و به عبارتی نفر دوم دولت بود. در سوی مقابل کارنامه دولت اصلاً قابل دفاع نبود. بنابراین اصلاح طلبان که یدطولایی در شانه خالی کردن از مسئولیت دارند، پروژه «خروج قهرمانانه جهانگیری» را کلید زدند.

اما این ترفند طیف اصلاح طلب با بازخورد منفی افکارعمومی مواجه شد. «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب- مهر ۹۷- در یادداشتی در روزنامه اعتماد با عنوان «دیرشده آقای جهانگیری» نوشت: «اگر شرط کردند و معاون اولی را پذیرفتند در این صورت در اولین لحظه‌ای که خلاف آن را دیدند باید کناره‌گیری می‌کردند و اگر شرط نکردند که هیچ ادعایی نمی‌توانند داشته باشند. در هر صورت هنگامی که شواهد روشن حکایت از آن داشت که نه‌تنها مجموعه اقتصادی همسو با معاون اول نیستند بلکه دایره تنگ‌تر شده است، تنها فرصت را برای کناره‌گیری از دولت از دست داد و هنگامی که حوادث دی‌ماه ۱۳۹۶ رخ داد، این فرصت بیشتر از پیش از دست رفت و پس از اعلام دلار ۴۲۰۰ تومانی دیگر نه‌تنها نمی‌تواند چنین کند، بلکه معلوم نیست که نتایج مثبتی از کناره‌گیری احتمالی‌اش به دست آورد».

عبدی در ادامه نوشت: «وضعیت آقای‌جهانگیری مصداق خودکرده را تدبیر نیست شده است. باید همان پارسال تابستان تصمیم نهایی را می‌گرفت. یا استعفا می‌داد یا به طور کلی در مقام یک معاون اول معمولی انجام وظیفه می‌کرد و هیچ مسوولیت مستقیمی را نمی‌پذیرفت و درباره دلار ۴۲۰۰ تومانی نیز اظهارنظر نمی‌کرد. متاسفانه حالا دیگر برای هر اقدامی خیلی دیر شده است».

** ذوق زدگی از پیشنهاد تحقیرآمیز ماکرون!

روزنامه سازندگی در گزارشی با عنوان «آخرین آزمون مکرون» نوشت: «استراتژی تعلیق تدریجی تعهدات ایران جواب داد؛ خط اعتباری ۱۵ میلیارد دلاری فرانسه برای ایران به مراحل اجرایی خود نزدیک می‌شود».

طرف اروپایی در پی آن است تا با پیشنهادهای فریبکارانه روند کاهش تعهدات برجامی ایران را متوقف کند. تروئیکای اروپایی ۱۱ تعهد در برجام داشت که تاکنون که ۴ سال از امضای برجام و ۱۵ ماه از خروج آمریکا از برجام سپری شده، به هیچکدام از آنها عمل نکرده است.

چندی پیش ظریف صراحتاً اعلام کرد که اینستکس به هیچ عنوان جزو تعهدات ۱۱ گانه اروپا در برجام نیست.

فرانسه که جزو بدهکارها برجام است، ژست منجی به خود گرفته و در پی آن است تا با پیشنهادهای فریبکارانه و وعده‌های نسیه، ضمن توقف روند کاهش تعهدات برجامی ایران، زمینه اجرای برجام های بعدی را فراهم کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • BIGSHOW DE ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    17 50
    كدوم موشك ؟ ميخوايد در مورد قدرت فتوشاپيتون به توافق برسيم ؟ خخخ .
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      24 10
      با همین خیالات خوش باش ابن حمار
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      31 6
      تو یکی خفه شو. آلبانی چه خبر؟
    • IR ۱۶:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      26 15
      از پای منقل اونم تو این گرمای تابستون اراجیف نگو
    • IR ۱۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      12 0
      اقای باوند اجازه بدهید هر کس در جای درست خود کار خود را بکند
    • سید IR ۱۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      29 14
      همان موشکی که پهپاد 150 میلین دلاری آمریکا را به زیر کشید و همان موشکی که اربابت اسرائیل از ترسش شبها خوابش نمی برد! افتاد حالا؟ بهائی نجس!!!!
    • IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      24 21
      پس پهباد شما هم کاغذی بود که با هنر فوتوشاپ موشکی ایرانی از صفحه روزگار محوشد.
    • محمد IR ۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      29 14
      آره همون موشک فتو شاپی ما بود که پهپاد آمریکایی رو پایین آورد و داعش تحت حمایت آمریکا رو بیخ گوششون له کرد البته در مورد موشکهامون هیچ توافقی با هیچ کشوری در کار نخواهد بود وهرچه را که دلمان بخواهد تولید و انبار و استفاده خواهیم کرد خوشبختانه این قسمت دست دولت نیست تا آن را به هیچ بفروشد مثل برجام بد فرجام
    • IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      32 13
      نکنه میخوای بگی پهپاد گلوبال هم فوتوشاپی بود که با موشک سوم خرداد به اهن پاره تبدیل شد. از آلبانی چه خبر؟...
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
      1 21
      پهپاد امریکایی توسط روسیه شکار شد
    • DE ۰۲:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۹
      0 3
      BIGGO ۱۴:۴۴ -نوشته كدوم موشك ؟ ميخوايد در مورد قدرت فتوشاپيتون به توافق برسيم ؟// BIGGO کفش لیس گاوچرانها اربابت با این همه اِهِن و تُلُپ مثل سگ از فتوشاپ ما هم میترسه چه برسه از خود موشک.حالا رژیم امریکاه بایستی بره با فتوشاپ برا خودش پهباد چندین میلیون دلاری بسازه چون باز فتوشاپ ما شلیک میکنه.
  • IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    51 12
    جمهوری اسلامی یک پاکسازی اساسی بر مبنای قانون و اقتدار نیاز دارد تا از شر لجن های وطن فروش افسادطلب راحت شود
    • سید IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      16 25
      اصلاح طلبان تهوع آور کدخدا باور چه اصرای دارند که ایران حتماً بدون دادن امتیاز از این مرحله جنگ اقتصادی با آمریکا و غرب، نگذرد!؟!؟!؟!؟!
  • محسن IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    19 49
    فرق اصلاح طلبان با شما اینست که آنان به فکر راه حل برای وضعیتِ کنونی (همین وضعیتی که خودتان آن را «جنگ اقتصادی» می نامید، یعنی غیر عادی بودنش را قبول دارید) هستند اما شما هیچ راه حلی ندارید و فقط شعار می دهید. عزیزانِ من! از حالا تا پسفردا بروید درِ نانوایی شعار بدهید، اگر نانوا یک دانه نان دستتان داد من قبول می کنم که شعار دادن درمانِ همۀ مشکلات است.
    • IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      25 4
      جای راه حل قبلیتون هنوز درد میکنه نمیخواین بیخیال بشید تا دو دستی مملکتو تقدیم نکنید راحت نمیشید شما
    • سارا IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      15 2
      بله اقا محسن تو این چند سال راه حلشون رو برای کاهش درد و رنج مردم دیدیم به خدا من نگرانشون شدم اینقدر برای این مردم دارن زحمت میکشن ...چقدر این اصلاح طلب ها پررو هستن
    • IR ۱۶:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      14 3
      به نظر امثال شما که گتره ایی به لیست تکراری فتنه گران رای میدهید زدن پهپاد ۳۰۰ میلیون دلاری و فرستادن موجود زنده به فضا و رتبه اول علمی منطقه بودن هم شعاره
    • محمد IR ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      21 4
      راه حل این مشکل فقط نبودن اصلاح طلبان است و اگر آنها واقعا می خواهند شرایط بهبود یابد کنار بروند تا بببینند انقلابی ها چگونه حق ملت را از حلقوم دشمنی که به امتیاز مفت گرفتن از اصلاح طلبان عادت کرده به بیرون می کشند
    • رسول FI ۲۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
      13 12
      به اشتباه رأی مثبت دادم به این نظر دستم سر خورد روی موش کامپیوتر و روی مثبت کلیک کردم!برای برجام هم همینطور نظر دادن که حالا دوروبر اوضاع کشور پر شده از باتلاق.......
    • IR ۰۰:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
      20 1
      راه حل اصلاح طلبان برجام بود که شکست خورد و باعث تشدید تحریم ها و فشار حداکثری دشمنان شد.
  • محسن IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    25 12
    به فرمایش فرمانده کل قوا قدرت دفاعی قابل مذاکره نیست . افساد طلبها این پنبه را از گوششون در بیارن
  • FR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    13 7
    اصلاح طلبها متخصص گل به خودی هستند بنابراین میگن موشکی رابدیم بره یه وقت به خودمون میزنیم !!! ضمنا نفوذ منطقه ای راهم که حتما باید صرفنظر کنیم چه کاریه ؟ در آرامش سلطان ؟ سازی کنیم.....
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    15 13
    سرب داغ توی حلقومش میکنیم کسی که بخواهد راجع به توان موشکی و دفاعی و دیکر مسائل امنیتی بکنه! افتاد؟
  • IR ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    19 0
    به به ! به سازشیها البته به تعبیر دقیق مسخره هایی که مسخره ترامپی رو مذاکره می بینند !
  • IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    19 0
    حسن جان !میخوان برجام رو با ابنبات چوبی معاوضه میکنن!غول نخوریا!
  • رحمن IR ۱۹:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    14 0
    والله دروغ است مکرون آمده احمقها را فریب بدهد
  • DE ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    14 7
    این کسیکه گفته میتوانیم در مورد توان موشکی با ترامپ به توافق نسبی برسیم یا بیمار روانیه و یا مأمور امریکا . به هرحال به چنین افرادی اجازه صحبت کردن نباید داد .
  • maximoos IR ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۷
    18 5
    داود هرمیداس باوند!!!!!!!!! این شخص اصلا کی هست؟؟؟ ایرانیه؟؟؟ یهودیه؟؟؟ به چه اجازه دستاورد خون شهیدان را به حراج گذاشته؟؟؟ اگر روزگاری جاسوسان پیدا و پنهان و دشمنان ایران بخواهند بازهم چوب حراج به اقتدخر ایران بزنند،،،، فقط خدا میداند که چه خواهد شد. شاید قیامت خون.
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۵/۱۸
    15 7
    لعنت وغضب وعذاب خدا بر دشمنان اسلام ومسلمین مخصوصا دشمنان شیعیان علی واولادش . واما بعد آیا نتیجه برجام را نمی بینید ؟ یاخودتان را به کوری زده اید.متاسفانه این دولت در برابر اروپا نیز تاکنون بسیار بد عمل کرده وگامهایی . گام که چه عرض کنم ؟؟؟؟؟ بسیار کوتاهی برداشته نهایت باید خیلی سریع به خروج از برجام ودر صورت لزوم خروج از npt نماید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس