کد خبر 980571
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۰۴
ترامپ و طالبان

پس از ماه‌ها گفت‌وگو سرانجام آمریکا در برابر خواسته اصلی طالبان عقب‌نشینی کرد و قرار است در گام اول نیروهای خود در افغانستان را کاهش دهد.

به گزارش مشرق،  به نقل از هیل، رسانه‌های آمریکا از توافق شبه‌نظامیان طالبان و آمریکا و عقب‌نشینی واشنگتن خبر می‌دهند.

زُلمای خلیل‌زاد، نماینده ویژه آمریکا در امور افغانستان از اواخر سال گذشته میلادی تاکنون چند دور مذاکره مستقیم را با نمایندگان طالبان در قطر برگزار کرده است.

مهمترین خواسته طالبان در این گفت‌وگوها خروج نیروهای آمریکا و دیگر نیروهای خارجی از افغانستان است و خواسته واشنگتن نیز ارائه تضمین از سوی طالبان مبنی بر اینکه افغانستان به پایگاهی برای گروه‌های تروریستی و تندرو تبدیل نخواهد شد.

بیشتر بخوانید:

طالبان: آمریکا از افغانستان خارج شود مذاکره می‌کنیم

ترامپ: هر چه زودتر باید نیروهای خود را از افغانستان خارج کنیم

برقراری آتش‌بس و گفت‌وگوی مستقیم بین طرف‌های درگیر (دولت و طالبان) از دیگر مسائل اصلی مذاکرات قطر است. طالبان می‌گوید اشرف غنی، رئیس‌جمهور افغانستان دست‌نشانده آمریکاست و هر گونه مذاکره مستقیم و مستقل با او را رد می‌کند.

واشنگتن‌پست روز جمعه به نقل از مقامات دولتی آمریکا گزارش داد در پی توافق با طالبان واشنگتن نیروهای نظامی خود را از ۱۴ هزار نفر به ۸ یا ۹ هزار نفر کاهش خواهد داد.

به گفته این مقامات در مقابل طالبان نیز پذیرفته مذاکرات صلح با دولت افغانستان را آغاز کند. این گفت‌وگوها درباره توافق آتش‌بس دو طرفه و قطع ارتباط طالبان با گروه تروریستی القاعده خواهد بود.

آنگونه که این مقامات می‌گویند توافق صلح تا پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان در ماه سپتامبر (۶ مهر) نهایی خواهد شد، اما همچنان اختلاف‌نظرهای جدی وجود دارد. به گفته یکی از آن‌ها می‌توان گفت ۸۰ یا ۹۰ درصد راه طی شده، اما همچنان راه طولانی تا توافق بر سر ۱۰ یا ۲۰ درصد باقی‌مانده وجود دارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس