کد خبر 979181
تاریخ انتشار: ۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۰۶
تظاهرات مردم بصره در اعتراض به فساد در عراق

دعوت رسمی پاکستان از برهم صالح برای سفر به اسلام آباد، تاکید پسر طالبانی بر تحکیم روابط عراق با ایران و هشدار درباره بازگشت داعشی‌ها به استان نینوا از جمله خبرهای سیاسی و امنیتی عراق است.

به گزارش مشرق، برهم صالح رئیس جمهوری عراق رسما به پاکستان دعوت شد. بر اساس بیانیه دفتر ریاست جمهوری عراق، برهم صالح امروز یکشنبه دعوت نامه عارف علوی همتای پاکستانی خود برای سفر به اسلام آباد را دریافت کرد.

بیشتر بخوانید:

خنثی شدن بزرگ‌ترین عملیات تروریستی در عراق

این بیانیه آورده است برهم صالح رئیس جمهور امروز، ساجد بلال سفیر جمهوری اسلامی پاکستان در عراق را به حضور پذیرفت که طی آن راه های تقویت روابط دوجانبه میان دو کشور در تمام زمینه ها بررسی شد.

این بیانیه افزود برهم صالح پیام کتبی عارف علوی رئیس جمهور پاکستان را دریافت کرد که طی آن از وی رسما برای سفر به پاکستان دعوت کرد و برهم صالح قول داد در زمان مناسب به این دعوت پاسخ دهد.

این بیانیه از قول صالح اعلام کرد پاکستان، کشور دوست و مهمی است که نقش تاثیرگذاری در مسائل کنونی دارد.

تاکید پسر طالبانی بر تحکیم روابط عراق با ایران

پاول طالبانی فرزند رئیس جمهور فقید سابق عراق بر اهمیت تقویت روابط این کشور و جمهوری اسلامی ایران تاکید کرد. پاول طالبانی فرزند جلال طالبانی رئیس جمهور فقید سابق عراق و یکی از رهبران اتحادیه میهنی کردستان بر ضرورت تحکیم و تقویت روابط تهران و بغداد تاکی دکرد. تاکید طالبانی در دیدار با مهدی شوشتری کنسول جدید ایران در شهر سلیمانیه صورت گرفت. بر اساس بیانیه دفتر طالبانی، در این دیدار که یاسین رش مسئول روابط اتحادیه میهنی کردستان و جمهوری اسلامی ایران حضور داشت، اوضاع سیاسی منطقه به طور کلی بررسی شد و دو طرف به تبادل نظر درباره مسائل سیاسی و اقتصادی پرداختند. طالبانی به کنسول جدید ایران در سلیمانیه به مناسبت آغاز ماموریتش تبریک گفت و بر توسعه روابط دوجانبه و استحکام آن در راستای صلح و ثبات سیاسی و اقتصادی منطقه که در راستای خدمت به منافع مشترک دو طرف است، تاکید کرد.

دیدار حلبوسی با نخست وزیر کویت با موضوع بازسازی عراق

خبر دیگر از عراق اینکه، محمد الحلبوسی رئیس پارلمان عراق و هیئت همراه وی امروز یکشنبه با جابر مبارک الحمد الصباح نخست وزیر کویت دیدار کرد.

دفتر رئیس پارلمان عراق در بیانیه‌ای آورده است در این دیدار راه های بهره گیری از کمک هایی که برای بازسازی عراق در کنفرانس بین المللی کمک کنندگان در کویت اختصاص یافت و تشکیل کمیته های مشترک برای اجرای طرح ها بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

بر اساس این بیانیه، حلبوسی گفت روابط عراق و کویت با گام های پرشتاب و به صورت مثبت در حال پیشرفت است و ما به کویت آمده ایم تا بر پیوندهای مشترک و روابط برادرانه میان دو کشور همسایه و برادر و تمایل شدید خود برای برداشتن گام های عملی در راستای اجرای طرح ها بر اساس کمک های اعلام شده در کنفرانس بین المللی کویت و تشکیل کمیته های مشترک میان صندوق توسعه کویت و صندوق بازسازی عراق تاکید کنیم.

این بیانیه آورده است حمید الغزی دبیر شورای وزیران عراق هم گزارشی از رویکرد دولت عراق در خصوص بهبود روابط با کشورهای همسایه و گسترش مبادلات تجاری و فرصت های سرمایه‌گذاری ارائه و بر قدرت اقتصادی عراق برای پیشرفت در مسیر سازندگی و توسعه تاکید کرد و خواستار آن شد تا کویت نقش تاثیرگذاری در بازسازی عراق از طریق شرکت های بخش خصوصی به منظور اجرای طرح ها در چارچوب کمک های مالی ارائه شده در کنفرانس بین المللی کویت ایفا کند.

بر اساس این بیانیهف نخست وزیر کویت هم در این دیدار که اعتماد خالد الاحمد الصباح رئیس دفتر نخست وزیر این کشور حضور داشت بر آمادگی کشورش برای هماهنگی مشترک با عراق به منظور اجرای طرح های خدماتی در تمام بخش ها و تمام استان های عراق و مشارکت در بازسازی و بازگرداندن ثبات تاکید و ابراز امیدواری کرد که سفر هیئت عراقی با موفقیت همراه شود.

کنسولگری کویت در نجف اشرف افتتاح می‌شود

صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت امروز یکشنبه دستور تسریع در گشایش کنسولگری این کشور در استان نجف اشرف را صادر کرد.

لؤی الیاسری استاندار نجف اشرف در بیانیه‌ای اعلام کرد در جریان دیدار هیئت عراقی به ریاست محمد الحلبوسی رئیس پارلمان با صباح الاحمد الجابر الصباح امیر کویت، وی از تصمیم کشورش برای احداث مراکز پژشکی و بهداشتی تخصصی برای خدمت به زائران در خلال زیارت عتبات عالیات در جاده یا حسین(ع) جاده مواصلاتی میان استان های نجف اشرف و کربلای معلی خبر داد.

الیاسری که خود نیز در دیدار حلبوسی و امیر کویت حضور داشت، افزود همچنین چندین دیدار با مسئولان بلندپایه دیگر کویتی به منظور بحث و تبادل نظر درباره استان نجف و خدماتی که امکان ارائه آن وجود دارد، انجام شده است.

عمار جبر استاندار صلاح الدین عراق هم که در این دیدار حضور داشت، از موافقت امیر کویت با احداث چندین شهر در این استان عراق خبر داد.

بر اساس بیانیه دفتر استاندار صلاح الدین، امیر کویت دستور اجرای درخواست ساخت منازل مسکونی در شهرستان بیجی که منازلشان در جریان جنگ با داعش ویران شد و دیگر شهرها شامل یثرب و عزیز بلد را صادر کرد.

وی افزود نخست وزیر کویت با تشکیل کمیته مشترکی که وظیفه آن اجرای مصوبات کنفرانس بازسازی عراق در کویت در فوریه 2018 باشد، در جریان نشست با رئیس پارلمان عراق با هدف تسریع در بازسازی مناطق آزاد شده(از اشغال داعش) و بازگشت آوارگان موافقت کرد.

تحولات امنیتی عراق؛ آغاز عملیات پیگرد داعش در صحرا

آغاز عملیات پیگرد تروریست‌های داعشی در صحرای جنوبی شهرستان الرطبه از دیگر تحولات مربوط به عراق است. مقامات محلی عراق در شهرستان الرطبه امروز یکشنبه از آغاز عملیات نظامی برای پیگرد بقایای گروه تروریستی تکفیری داعش در صحرای جنوبی شهرستان خبر دادند.

بر اساس گزارش السومریه، عماد الدلیمی فرماندار شهرستان الرطبه گفت عملیات نظامی برای پیگرد بقایای داعش در صحرای جنوبی الرطبه از امروز یکشنبه آغاز شده است.

الدلیمی افزود این عملیات به فرماندهی لشگر یکم پیاده عراق و با پشتیبانی جنگنده‌های ارتش و حشد شعبی آغاز شده است که طی آن استراحتگاه‌ها و مواضع داعشی‌ها که به عنوان مخفیگاه در صحرا استفاده می کردند، منهدم شد.

وی تصریح کرد این عملیات تا نابودی کامل تمام بقایای گروه تکفیری داعش ادامه خواهد یافت.

هشدار درباره بازگشت داعشی‌ها به استان نینوا

فرماندار سابق شهرستان سنجار در استان نینوا امروز یکشنبه هشدار داد که طی ساعات آینده، 32 هزار نفر از اردوگاه های سوریه به اردوگاه های استان نینوا منتقل خواهند شد که اکثر آنها از داعشی‌هایی هستند که به سوریه گریخته بودند.

بر اساس گزارش شبکه السومریه، محما خلیل در بیانیه ای اعلام کرد این افراد از طریق گذرگاه ربیعه به اردوگاه الجدعه و حمام العلیل در جنوب استان نینوا منتقل خواهند شد که در میان آنها برخی زنان ایزیدی حضور دارند که در حوادث سوم آگوست 2014 ربوده شده و بعداد نجات یافتند.

وی به دولت عراق درباره پیامدهای ورود این خانواده ها به استان نینوا به عنوان بمب های ساعتی آکنده از افکار داعشی تکفیری که می تواند ذهن و فکر جوانان را مسموم کرده و اثرات منفی بر جامعه و نسل های آینده به جا بگذارد، هشدار داد و گفت جامعه استان نینوا با تمام طوایف و عناصر تشکیل دهنده اش نمی تواند این افراد را بپذیرد، زیرا آنها افکاری دارند که با عرف جامعه عشایری تضاد دارد.

خلیل اظهار داشت حضور این افراد در استان نینوا احساسات همه را جریحه دار می کند و جنایاتی را که داعشی ها مرتکب شدند مانند جنایت اسپایکر و کشتار و آواره کردن ایزیدی ها را یاد آوری می کند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس