تاکید روسای جمهور ایران و عراق بر تسهیل سفر زوار اربعین حسینی

رئیس جمهور کشورمان در دیدار همتای عراقی خود با اشاره به نزدیک بودن اربعین حسینی، حل مشکلات بانکی بین دو کشور را برای توسعه روابط اقتصادی و تسهیل مسافرت زائران مفید دانست.

به گزارش مشرق، حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور عصر چهارشنبه به وقت نیویورک و در دیدار «برهم صالح» که در محل اقامت رئیس‌جمهور و در حاشیه هفتاد و چهارمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام شد، گفت: عراق کشور دوست، برادر و همسایه ماست و در پی دیدارهای اخیر رهبران دو کشور، گسترش روابط شتاب خوبی گرفته است که امیدواریم این روند ادامه یابد.

بیشتر بخوانید

سفیر عراق: با تمام توان در خدمت زائران اربعین هستیم

روحانی با بیان اینکه ظرفیت روابط دو کشور بسیار بیش از سطح کنونی است، بر ضرورت تلاش دو کشور برای اجرایی کردن هرچه سریع‌تر توافقات فیمابین از جمله در موضوع لایروبی اروند رود تاکید و تسریع در اجرای این توافق را به نفع هر دو ملت ایران و عراق و مردم ساکن حاشیه‌ این رودخانه مهم دانست.

وی  با اشاره به همکاری خوب دولت عراق در پذیرایی از زائران ایرانی و با اشاره به نزدیک بودن اربعین حسینی، حل مشکلات بانکی بین ایران و عراق را هم برای توسعه روابط اقتصادی و هم تسهیل مسافرت زائران مفید دانست و از دولت عراق خواست تا به ویژه قبل از فرارسیدن اربعین تسهیلات بیشتری در این رابطه فراهم نمایند.

رئیس‌جمهور همچنین خواستار رفع هرگونه موانع اداری بر سر اجرای تصمیمات سران ایران و عراق در بخش‌های مختلف از جمله راه‌اندازی راه‌آهن شلمچه به بصره، ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک مرزی، گسترش همکاری‌های در بخش انرژی به ویژه نفت و برق و رفع مشکلات همکاری بانکی ایران و عراق شد.

"برهم صالح" رئیس‌جمهور عراق نیز با اشاره به اراده کشورش برای توسعه روابط همه‌جانبه با ایران گفت: پیوندهای تاریخی و فرهنگی مهمترین پشتوانه گسترش روابط دو کشور است و من در سخنرانی امروزم در مجمع عمومی سازمان ملل بر این موضوع تاکید نمودم.

وی همچنین با بیان این که نهایت تلاش خود را می‌کند تا قبل از اربعین امسال، مشکل بانکی زائران ایرانی برای دسترسی به دینار عراقی حل شود، پیش بینی کرد که اربعین امسال باشکوه‌ترین اربعین سال‌های اخیر باشد.

رئیس‌جمهور عراق برای حل موانع اداری بین دو کشور پیشنهاد تشکیل کمیته‌های دائمی بین دو کشور به منظور پیگیری مصوبات سران دو کشور را داد.

برهم صالح در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به اوضاع منطقه و به ویژه یمن، از ابتکار ائتلاف صلح هرمز یا امید روحانی استقبال کرد و تحقق آن را کمک بزرگی به بازگرداندن ثبات به منطقه دانست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس