کد خبر 977749
تاریخ انتشار: ۲ مرداد ۱۳۹۸ - ۰۳:۳۰
ترامپ و عمران خان

رئیس جمهور آمریکا در حالی ادعای توانایی پیروزی ۱۰ روزه و حذف یک هفتگی افغانستان از نقشه جهان را کرد که ۱۹ سال از طولانی ترین جنگ این کشور در افغانستان می‌گذرد.

به گزارش مشرق، در پی سفر اخیر عمران‌خان نخست وزیر پاکستان به واشنگتن و رایزنی درباره روند صلح افغانستان، ترامپ و عمران خان نشست خبری مشترکی را در کاخ سفید برگزار کردند.

ترامپ در این نشست گفت که هدف آمریکا در افغانستان، پیروزی در جنگ نیست در غیر این صورت وی طرح‌هایی دارد که در کمتر از ۱۰ روز می‌تواند به پیروزی آمریکا و محو افغانستان از نقشه دنیا منجر شود اما به دلیل خودداری از تلفات انسانی از این کار صرف نظر کرده است.

در این زمینه:

وی همچنین مدعی شد که آمریکا تاکنون برای ساخت مدارس و پمپ بنزین در افغانستان جنگیده است در حالی که بازسازی افغانستان مسئولیت واشنگتن نیست و رهبران سابق آمریکا این کشور را درگیر معضل احمقانه در افغانستان کردند.

اظهارات از سر درماندگی ترامپ درباره محو افغانستان از نقشه دنیا و اینکه آمریکا به دنبال پیروزی در جنگ نیست را می‌شود تلاشی برای وارونه جلوه دادن واقعیت‌ها برای لاپوشانی شکست نظامی و سیاسی این کشور تعبیر کرد.

وی در حالی گفته است که آمریکا به دلیل ترس از تلفات انسانی به دنبال پیروزی در جنگ افغانستان نیست که ده‌ها هزار غیرنظامی افغان بر اثر عملیات‌های نظامی آمریکا به خاک و خون کشیده شدند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، تنها در جریان سالجاری نزدیک به دو هزار غیرنظامی افغان بر اثر حملات نیروهای آمریکایی و افغان کشته و زخمی شدند.

برخلاف اظهارات عوام فریبانه ترامپ در واقعیت، آمریکا تمام توان نظامی خود را برای پیروزی جنگ در افغانستان بکار گرفته است به نحوی که در گزارش نیروهای هوایی این کشور در افغانستان آمده است که تنها در یک سال گذشته جنگنده‌های آمریکایی بیش از ۵ هزار بمب را در حملات هوایی در این کشور بکار گرفته است.

نیروهای آمریکایی با بکارگیری ۴۰ هزار بمب در جریان ۱۹ سال گذشته در افغانستان توان نظامی خود را برای پیروزی در برابر طالبان در افغانستان بکار گرفته است که نشان می‌دهد تلفات غیرنظامیان در این کشور به هیچ عنوان برای واشنگتن اهمیتی نداشته است.

و البته فرماندهان ارشد نظامی آمریکا بارها در رسانه‌های خارجی به شکست نظامی و سیاسی واشنگتن در این کشور اذعان کرده‌اند.

با وجود پیشرفت مذاکرات صلح آمریکا با طالبان در ماههای اخیر، عملیات‌های شبانه نیروهای آمریکایی و حملات هوایی مرگبار به اهداف غیرنظامی در افغانستان همچنان ادامه دارد و تنها در چند روز اخیر بیش از ۱۰۰ غیرنظامی از جمله زنان و کودکان در سراسر افغانستان بر اثر این حملات کشته شدند.

ناکامی آمریکا در افغانستان تنها به شکست نظامی محدود نمی‌شود، بر خلاف ادعای ترامپ که بازسازی افغانستان را مسئولیت آمریکا نمی‌داند، واشنگتن در ۱۹ سال گذشته در راستای استقرار دولت همسو در افغانستان صدها میلیارد دلار هزینه کرد اما نتیجه آن جز روی کار آمدن یک دولت ضعیف و ناکارآمد که تاب و توان مقابله با طالبان را ندارد نبوده است.

بنابر این آمریکا هم از نظر سیاسی و هم از نظر نظامی در افغانستان شکست خورده است و در حال حاضر آمریکا ناتوان تر از همیشه است و نمی‌داند که چگونه خروج آبرومندانه از افغانستان داشته باشد بنابر این دست به دامان پاکستان شده است تا به راهکاری برای نجات از این شکست مفتحضانه در افغانستان دست یابد.

نکته قابل تامل دیگر این است که ترامپ برخلاف رهبران سابق آمریکا که هر از گاهی بر سر مسائل ملی افغانستان با پاکستان دچار تنش می‌شدند هیچ مشکلی با برنامه‌های پاکستان برای آینده افغانستان ندارد و تنها می‌خواهد که آمریکا را به هر نحوی که شده از وضعیت موجود در افغانستان نجات دهد.

این در حالی است که استراتژیست‌های پاکستانی همواره افغانستان را عمق استراتژیک این کشور می‌دانند و مخالف هرگونه ثبات، توسعه پایدار و یا تشکیل حکومتی مستقل و قدرتمند در افغانستان هستند.

به نظر می‌رسد که آمریکا در برابر طالبان به زانو درآمده است و ترامپ نیز در حال حاضر بدون توجه به منافع ملی افغانستان حاضر است تا برای برون رفت از وضعیت موجود هرگونه شروط پاکستان را در رابطه با افغانستان پذیرفته و بر سر سرنوشت ملت افغانستان بار دیگر با اسلام‌آباد وارد معامله شود.

بر خلاف تصور ترامپ، پاکستان نمی‌تواند منجی آمریکا در افغانستان شود و طالبان را بر خلاف میل این گروه وادار به پذیرش بدون قید و شرط خواسته‌های آمریکا کند.

با این حال پاکستان بار دیگر آمریکا را به بازی گرفته و تنها با معامله گری به دنبال کسب امتیازات بیشتر در معادلات صلح افغانستان و سلطه بر سرنوشت این کشور است.

این در حالی است که آمریکا در نهایت جز خروج خفت بار از افغانستان و پذیرفتن شکست سیاسی و نظامی خود در این کشور راه نجات دیگری نخواهد داشت.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس