کد خبر 974484
تاریخ انتشار: ۲۲ تیر ۱۳۹۸ - ۱۰:۱۰
نجفی

محمدعلی نجفی امروز در نخستین جلسه دادگاه خود به اتهام قتل میترا استاد، همسر دومش به‌صورت علنی در شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران حاضر خواهد شد. ریاست این دادگاه نیز بر عهده قاضی کشکولی است.

به گزارش مشرق، امروز همزمان با حضور شهردار تهران در گوشه‌ای از شهر برای جمع کردن آخرین قطعه از پل گیشا، در گوشه دیگر پایتخت، شهردار اسبق تهران در لباس متهمان منتظر برگزاری نخستین جلسه دادگاه جنایتی است که در اوایل خرداد سال 98 رقم زد. آقای محمدعلی نجفی، شهردار نامی اصلاح‌طلبان بعد از 12 سال فعالیت مدیریت جهادی به خیابان بهشت راه یافت تا سکان اداره بلدیه را در دست بگیرد اما دریای زندگی‌اش به قدری متلاطم شد که وی دیگر نتوانست به حضور خود در ساختمان شهرداری تهران تداوم بخشد. نجفی بعد از حدود 15 ماه از استعفای خود دست به یک جنایت خانوادگی زد.

بیشتر بخوانید:

عکس/ ورود نجفی به دادگاه

هفتم خردادماه امسال بود که خبر یک جنایت به‌اصطلاح مانند بمب ترکید. خانم میترا استاد، همسر دوم آقای محمدعلی نجفی، شهردار اسبق تهران به ضرب چند گلوله در خانه خود به قتل رسید. نکته عجیب‌تر این جنایت آن بود که نجفی تا بعداز ظهر آن روز در دسترس نبود و فقط یکی دو اظهار نظر از وی در اخبار منتشر شد. در نهایت عصر همان روز وی از سوی اداره آگاهی تهران در اطراف این اداره دستگیر و به قتل همسر دومش با سلاحی که در اختیار داشت، اعتراف کرد؛ اما نام میترا استاد در اوایل سال 97 به گوش مردم تهران خورده بود، درست همان روزهایی که بحث استعفای آقای نجفی به‌دلیل کسالت و بیماری مطرح شده بود و ناگهان عکس‌های وی با خانم جوانی در رستوران و داخل خودروی لوکس در فضای مجازی منتشر شد. این اتفاق موجب شد تا افکارعمومی روزهای غیبت شهردار تهران در زمان بروز بحران‌هایی چون برف سنگین زمستان سال 96 یا زلزله یک‌شب مانده به شب یلدا در همان سال را به ازدواج دوم آقای نجفی مرتبط کنند.  هر آنچه هست، آن جنایت موجب شد تا حتی جبهه اصلاح‌طلبان هم از بابت اتفاقی که یکی از همراهان‌شان رقم زده بود، دچار شوک و البته تشتت آرا شوند. 

پرونده آماده است

محمدعلی نجفی امروز در نخستین جلسه دادگاه خود به اتهام قتل میترا استاد، همسر دومش به‌صورت علنی در شعبه نهم دادگاه کیفری استان تهران حاضر خواهد شد. ریاست این دادگاه نیز بر عهده قاضی کشکولی است. در روزهای بعد از این جنایت فقط برادر میترا استاد، آقای مسعود استاد در رسانه‌ها اظهار نظر کرده است. وی که خود فقط پنج روز بعد از صدور حکم نجفی به‌عنوان شهردار تهران در شهرداری تهران استخدام شده، به‌عنوان نماینده اولیای دم خواستار حکم قصاص برای متهم شده است. 

البته چند روز پس از دستگیری نجفی هم علی القاصی‌مهر؛ دادستان عمومی و انقلاب تهران از صدور کیفرخواست پرونده نجفی به اتهام قتل عمد، حمل و نگهداری سلاح غیرمجاز و ایراد صدمه بدنی عمدی منتهی به جرح (غیرفوتی) با تقاضای اولیای دم مبنی بر قصاص خبر داده بود. این پرونده به مجتمع دادگاه‌های کیفری استان تهران ارسال شده بود و شعبه نهم دادگاه کیفری هم تا 10 تیرماه به وکلای متهم وقت داد تا پرونده را مطالعه کرده و در صورت وجود نقص یا ایراد این مساله را اعلام کنند. پس از این اقدام بود که قاضی کشکولی ساعت 9 صبح امروز را به‌عنوان زمان برگزاری نخستین جلسه دادگاه محمدعلی نجفی مشخص کرد. قاضی کشکولی، رسیدگی به پرونده سعید مرتضوی در ارتباط با تخلفات سازمان تأمین اجتماعی، قاتل بنیتا دختربچه هشت ماهه، محمد ثلاث قاتل سه نفر از ماموران نیروی انتظامی در جنایت خیابان پاسداران و ... را در پرونده کاری خود دارد.

ابعاد روشن یک جنایت

کیفرخواست پرونده نجفی در مدت پنج روز صادر شد. این مساله با واکنش جریان اصلاح‌طلبی مواجه شد؛ چه آنکه آن‌ها انتقاد داشتند که این سرعت در صدور کیفرخواست عجیب و بی‌سابقه است. این در حالی است که اسماعیلی، سخنگوی قوه‌قضاییه نیز به این مساله واکنش نشان داده بود. وی در چهارمین نشست خبری خود در جایگاه سخنگویی قوه‌قضاییه درباره سرعت عمل دستگاه قضا گفت: سرعت عمل در دستگاه قضایی خاص همه مردم است به‌ویژه در پرونده‌هایی که بازتاب اجتماعی داشته است. هر پرونده‌ای که احساسات و عواطف عمومی را جریحه‌دار کند، صراحتاً اعلام می‌کنیم به این قبیل پرونده‌ها توأم با دقت و رعایت همه موازین قانونی با سرعت و ویژه رسیدگی می‌کنیم و پرونده قتل میترا استاد در زمره این پرونده‌هاست. پرونده از منظر قضایی یک پرونده قتل جنایی خانوادگی و کاملاً روشن است و از بُعد قضایی و تحقیقات، همکاران ما در دادسرا با هیچ ابهامی مواجه نبودند؛ هم اقاریر و هم بررسی صحنه جرم و تحقیقات پلیس و پزشکی قانونی انجام شده و به‌قدری روشن است که نیازی به تحقیقات بیشتر نداشت. اسماعیلی همچنین به افرادی که با رسانه‌ها در ارتباط هستند، توصیه کرده بود که از حاشیه‌سازی برای چنین پرونده‌هایی اجتناب کنند. اشاره سخنگوی قوه قضاییه به یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی بود که گویا در تماس با اسماعیلی گفته بود: «از شهود این پرونده تحقیق نشده است.» اسماعیلی هم در نشست خبری خود گفت که در پاسخ به نماینده مزبور گفته است: «شاهد یعنی کسی که به‌رأی‌العین صحنه جنایت را به‌چشم خود دیده باشد و احدی ادعا ندارد در صحنه قتل جز قاتل و مقتول فرد ثالثی وجود داشته باشد و بنا نیست شاهد بتراشیم و حاشیه بسازیم.»

دعوا نکنید

قتل همسر دوم آقای نجفی اتفاق سنگینی برای اصلاح‌طلبان بود. از همان لحظاتی که خبر قتل میترا استاد در رسانه‌ها منتشر شد، گمانه‌زنی‌هایی از وقوع این جنایت از سوی محمدعلی نجفی مطرح شد؛ حتی زمانی هم که نجفی به روشنی به این جنایت، اعتراف و بازپرس جنایی تهران هم این موضوع را رسانه‌ای کرد، اصلاح‌طلبان تلاش کردند که این موضوع را از راه‌های مختلف تکذیب کرده یا این موضوع را از جناح سیاسی خود دور کنند، ولی صریح‌ترین صحبت‌ها مربوط به غلامحسین کرباسچی، دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی می‌شد که نجفی هم عضو این حزب بوده است. کرباسچی در سخنان خود گفت که درباره ارتباط نجفی با میترا استاد هشدار داده بودیم. شهردار تهران در دهه 70 این موضوع را در گفت‌وگویی با روزنامه اعتماد مطرح کرده و افزوده بود که این مساله در جلسه مشترک حزب کارگزاران با حزب اتحاد ملت با عبدالله نوری عنوان شده است. همین اظهارنظر دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی نیز موجب شد تا چهره‌های اصلاح‌طلب دیگر به این ماجرا ورود کرده و علت طرح چنین مسائلی از سوی کرباسچی را به اختلافات شخصی وی با نجفی نسبت دهند. کار به جایی رسید که آقای محمود صادقی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاران اصلاح‌طلب و نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی در واکنش به مشاجرات روی‌داده بگوید: دوستان بهتر است به جای مشاجره، سکوت کنند تا در فضایی آرام به این پرونده رسیدگی شود.

حالا هر آنچه باشد باید منتظر ماند و دید نتیجه برگزاری دادگاه‌های آقای نجفی چه خواهد شد و قاضی چه حکمی برای شهردار اسبق اصلاح‌طلب تهران صادر خواهد کرد.

منبع: صبح نو

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    79 11
    البته کسی در مورد پروژه پرستوها نباید چیزی بگوید
  • IR ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    8 7
    عمرا اعدام بشه و فعلا دنبال تبصره و ماده هستند برای پیچیوندن قصاص.
  • IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۲۲
    8 43
    صفت قاتل بهترین عنوان برای این جانی است این قدر شهردار و... استفاده نکنید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس