کد خبر 973000
تاریخ انتشار: ۱۶ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۵
جشنواره آواها و نواهای رضوی

در مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی علاوه بر رضا صادقی، از چاوشی‌خوان کهنسال گیلانی، خواننده لالایی سریال مختارنامه و اولین مؤذن ایرانی بر بام کعبه تجلیل شد.

به گزارش مشرق، اختتامیه جشنواره آواها و نواهایی رضوی عصر دیروز (شنبه ۱۵ تیرماه) در تالار وحدت تهران برگزار شد.

«کرنانوازی» بخش اول اجراهای روز اختتامیه بود که به سرپرستی افشار حشمتیان نواهای رضوی را برای حضار به اجرا گذاشتند.

سیدعباس سجادی مجری مراسم پس از پخش تیزر جشنواره، احد جاودانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران را روی صحنه دعوت کرد. جاودانی ضمن خیر مقدم خدمت حضار از تمامی عوامل برگزاری این جشنواره قدردانی کرد. پس از آن، کلیپی از جشنواره و بخش‌های دو شب برگزاری این رویداد به نمایش درآمد.

بخش بعدی مراسم به اجرای گروه کُرال به رهبری حمید عسگری تعلق داشت. در این بخش سه اثر اجرا شد که هر سه اثر با موضوع امام رضا(ع) بود و گروه کرال اجرای خود را با تسلط و هماهنگی کامل به نمایش گذاشتند. پس از این اجرا، بخش تقدیر از پیشکسوتان و خدمتگزارانی که فعالیتشان مرتبط با امام هشتم شیعیان بو، معرفی شدند و به عنوان اولین هنرمند از استاد پیشکسوت حاج احمد مراتب به خاطر خدمت در حوزه موسیقی مذهبی، ذکر و مدیحه دعوت شد که روی صحنه بیاید.

مجری ضمن معرفی مراتب گفت: او استاد ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی و بهترین شاگرد استاد بزرگ آواز «جلال تاج اصفهانی» است. به همین دلیل او را «دُرّ التّاج» نامیده‌اندکه تخلص شعری‌اش هم هست. استاد احمد مراتب، اولین ایرانی است که بر بام کعبه اذان خوانده است و بسیاری بر این عقیده‌اند ‌که استاد مراتب پس از بلال حبشی دومین مسلمانی است که دارای این افتخار شده است. بیشتر علاقه‌مندان، ایشان را به عنوان مداح و ذاکر اهل بیت عصمت و طهارت و نه استاد ردیف‌های آوازی موسیقی ایرانی می‌شناسند چراکه از ابتدا به دلیل عشق و علاقه به اهل بیت (ع) به الحان مذهبی از جمله مداحی، اذان، مناجات و... روی آورد و نیز به پیشنهادهای فراوانی که قبل از انقلاب برای اجرای آواز در مکان‌های مرسوم با بیشترین دستمزدها به او داده شد، جواب رد داد.

«علی اسمی» چاوشی‌خوان ۸۰ ساله گیلانی پیشکسوت بعدی بود که در مراسم دیشب مورد تقدیر قرار گرفت. این هنرمند ارزنده که به سختی خود را به روی صحنه رساند و گفت: از شوق خدمت به آقا امام رضا(ع) اشک شوق می‌ریزم.

چاوش‌خوانی، رسم شعرخوانی با آواز همراه آدابی خاص در بدرقه و استقبال حج‌گزاران و زائران است که چاوشان در ایام خاص موسم حج یا زیارت عتبات و مشهد الرضا(ع)، میان شهرها و روستاهای ایران می‌چرخیدند و با آداب و رسومی خاص مردم را از سفر و حرکت کاروان باخبر و به حج یا زیارت ترغیب و تشویق می‌کردند.

هنرمند بعدی صدیقه بحرانی خواننده لالایی‌های علی‌اصغر(ع ) در سریال مختارنامه بود که مورد تجلیل قرار گرفت.

در ادامه بخش تجلیل از هنرمندان، کسی به روی صحنه آمد که تمام سالن یکپارچه و به یکباره به تشویق و هیجان تبدیل شد و فضای و ریتم اختتامیه را به کلی دگرگون کرد. این هنرمند خواننده پاپ و به قول خودش غلامِ رضا،  «رضا صادقی» بود.

رضا صادقی در اختتامیه چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی به‌خاطر اجرای قطعات متعدد با مضامین آیینی و مذهبی به ویژه قطعه «پابند» در وصف امام رضا(ع)، تقدیر شد. مجری مراسم در معرفی او گفت: الان می‌خواهیم از کسی تقدیر کنیم که ارادت ویژه‌ای به ائمه و بخصوص به امام غریب دارد. خواننده‌ای که به اوج شهرت رسیده و هرسال موسم محرم به شهر خود در جنوب رفته و همچون پدر عزیز و بزرگوار مداحش، برای سالار شهیدان مداحی و نوحه‌سرایی می‌کند و این شخص کسی نیست جز «رضا صادقی».

با ورود رضا صادقی به روی صحنه و هیجان و هیاهوی حاضرین در سالن همه از او خواستند که قطعه‌ای بخواند و او ابتدا پشت تریبون رفت و گفت: من زمان کودکی یک پزشک بد در روزی بد آمپولی به عصب پایم تزریق کرد و بدنم از کار افتاد و این موضوع برای پدرم بسیار سخت بود. وقتی که بزرگتر شدم از پدرم سؤال کردم که چرا برای این موضوع مرا به پابوس امام رضا (ع) نبردی، گفت؛ امام رضا (ع) حال خوب به ما داده که حال بدمان را پیش ایشان نبریم، بنابراین وقتی از این آقا حرف می‌زنم حرفم سفارشی نیست، بلکه حرف دل است.

سخنان سراسر احساس رضا صادقی اشک را در چشمان بسیاری از حضار سرازیر کرد و حال و هوایی زیبا به مراسم بخشید.

 رضا صادقی در پایان قطعه‌ای کوتاه به صورت زنده و بدون همراهی ساز برای حاضرین خواند و با تشویق‌های مداوم تماشاچیان صحنه را ترک کرد.


در ادامه برنامه گروه‌هایی از قزاقستان، تریکه  و سیستان و بلوچستان به اجرای برنامه پرداختند و در آخر نیز به نوبت تمامی گروه‌های شرکت‌کننده در این رویداد برای دریافت لوح تقدیر و جوایز خود به روی صحنه دعوت شدند و عکس یادگاری با اساتید و مسولین جشنواره حسن ختام چهارمین جشنواره آواها و نواهای رضوی شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۲۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۶
    0 0
    حرف‌های دل اینشون در چالش‌های گذشته کشور را هم کنار آن درج کنید، شاید امام رضا این فرد را نسبت به جفای گذشته‌اش در حق ملت بیدار کند.....

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس