کد خبر 972105
تاریخ انتشار: ۱۳ تیر ۱۳۹۸ - ۰۰:۰۰
حمیدرضا آصفی

کانال‌ مالی پیشنهادی به ایران (اینستکس)، خدمت اروپا به آمریکاست.

به گزارش مشرق، روزنامه «کیهان» در ویژه‌های خود نوشت:

حمیدرضا آصفی سخنگوی وزارت خارجه در دولت اصلاحات، ضمن طرح این مطلب در روزنامه جام‌جم نوشت: بیش از یک سال از خروج آمریکا از برجام می‌گذرد. ترامپ با سوء محاسبه و براساس توهمات خود چنین پنداشت که خروج آمریکا از برجام و فشار حداکثری به ایران با همراهی اروپاییان (که البته در مورد همراهی اروپا اشتباه نکرد) باعث تسلیم ایران شده و تهران به مذاکره با مدالیته ترامپ تن درمی‌دهد.

بیشتر بخوانید:

فقط چهار روز باقیمانده؛ از ۱۶ تیر غنی‌سازی ایران دیگر ۳.۶۷ نخواهد بود

اینستکس برای اجرای ۱۱ تعهد اروپا در برجام کافی نیست


وی می‌افزاید: ایران با صبر محاسبه شده به اروپا فرصت داد تا خلأ خروج آمریکا را جبران کند، اما اروپا هرگز چنین نکرد و در عمل با آمریکا همراه شده و صرفاً با اعلام مواضع از ایران جانبداری کرد. آنها خرید نفت ایران را به صفر رسانده و مبادلات بانکی را از دستور کار خارج کردند.


پس از اعلام کاهش تعهدات برجامی ایران ذیل ماده‌های ۲۶ و ۳۶ برجام و براساس مصوبه شورای عالی امنیت ملی، اروپا با سراسیمگی به دنبال اجرایی کردن اینستکس برآمده است و پس از اعزام مشاور ماکرون به تهران و سفر مدیر وزارت خارجه انگلیس و وزیر خارجه آلمان به ایران، اروپایی‌ها در جلسه اخیر در وین اعلام کردند، اینستکس را راه‌اندازی خواهند کرد. اما براساس آنچه از اطلاعات و اخبار منتشر شده برمی‌آید، حجم این ساز و کار بسیار ناچیز و دامنه آن در حال حاضر به مواد غذایی، دارو و اقلام کشاورزی منحصر می‌شود.


آصفی برخلاف ادعای ظریف که اینستکس را نشانه‌ای از جدایی راهبردی اروپا از امریکا دانسته بود، نوشت: این را هم باید بدانیم اجرایی کردن اینستکس به معنی جدا شدن راه اروپا از آمریکا نیست، بلکه اینستکس در خدمت سیاست آمریکاست که ایران از کاهش تعهدات خود صرف‌نظر کند و با دلخوش شدن به اینستکس همچنان از مزایای برجام که از مهم‌ترین آن فروش نفت و روان شدن روابط اقتصادی و مالی است بی‌بهره بماند. چنانچه خرید نفت اروپا از ایران ادامه داشته باشد و اینستکس در خدمت آن قرار گیرد در آن صورت می‌توان گفت اروپا راهی جدا از آمریکا برگزیده درغیر این صورت اقدام اروپا در خدمت راهبرد آمریکاست.


دلخوش نبودن به اینستکس و محقق ساختن آنچه شورای عالی امنیت ملی تصویب کرده باید مهم‌ترین اولویت کشور باشد. وقتی طرف مقابل دیپلماسی ایجابی را ناشی از ضعف ما می‌داند لازم است دیپلماسی قهری و سلبی برای کاهش تعهدات در برجام را در دستور کار قرار دهیم. ادامه این مسیر بدون تردید موجب می‌شود منافع ایران تامین شده و اروپا بداند با اتلاف وقت و اقدامات پیش‌پا افتاده نمی‌تواند ایران را از مسیر خود خارج کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۵:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۳
    1 0
    اخوی! الان وقت نهی است؟دیر اعلان برائت فرمودی.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس