کد خبر 971415
تاریخ انتشار: ۱۰ تیر ۱۳۹۸ - ۱۷:۴۶
قلب نمایه

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: بالغ بر ۳ هزار و ۸۰۰ مرگ زودرس و بالغ بر ۸۵ هزار مرگ‌ومیر زیر ۵۰ سال در یک سال گذشته اتفاق افتاده است.

به گزارش مشرق، دکتر رضا ملک‌زاده اظهار کرد: تحقق پرشین کوهورت سلامت مادر و کودک یکی از آرزوهای دیرینه وزارت بهداشت بوده که امروز محقق شده است.

وی به رتبه ۱۶ ایران در تولید علم و تعداد مقالات و مستندات در رشته پزشکی بالینی در سطح دنیا اشاره کرد و افزود: این در حالی است که در گذشته رتبه ایران ۲۳ و ۲۴ بوده است.

بیشتر بخوانید:

عدم رعایت این تدابیر شما را به "بیمار کلیوی" تبدیل می‌کند

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت رتبه ایران در رشته داروسازی در دنیا را هفت خواند و تصریح کرد: همچنین ایران رتبه اول را در منطقه از نظر تعداد مقالات و استنادات دارد.

وی با بیان اینکه ایران در حوزه کودکان، رتبه خوبی نه در کل دنیا و نه در منطقه دارد، اضافه کرد: با وجودی که جایگاه خوبی در رشته‌های دیگر پزشکی در کل دنیا داریم، اما در رشته کودکان عقب هستیم.

ملک زاده، فراهم نکردن زیرساختهای پژوهشی در رشته کودکان در سالهای گذشته را یکی از دلایل عدم پیشرفت در رشته کودکان عنوان کرد و ادامه داد: باید درخصوص تعداد دانشجویان PhD و همکاریهای بین‌المللی و تیمهای تحقیقاتی در حوزه کودکان جدیتر از قبل وارد شویم.

وی با اشاره به اینکه ریشه بسیاری از مشکلات و بیماریها در نوجوانی و جوانی و حتی آلزایمر، در کودکی است، تصریح کرد: اگر بتوانیم طرح کوهورت سلامت مادر و کودک را به طور جامع و گسترده در تمام کشور محقق سازیم، اقدام خوبی برای همکاران بخش کودکان کرده‌ایم.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت گفت: در گام اول، باید میزان مرگ و میر کودکان را کم کنیم و زایمانهای ایمن را بالا ببریم.

وی، چالش پیش روی وزارت بهداشت را مرگهای زودرس خواند و اظهار کرد: بالغ بر ۳ هزار و ۸۰۰ مرگ زودرس در یک سال گذشته داشتیم که علت عمده مرگهای زودرس که به مرگ و میرهای زیر ۷۰ سال گفته می‌شود، بیماری‌های غیرواگیر است.

ملک زاده با اشاره به اینکه دیگر عفونتها و بیماریهای مادرزادی بسیار کم شده و مرگ‌ومیر بر اثر آن کاهش یافته است، ادامه داد: در حال حاضر، بالغ بر ۸۵ هزار مرگ‌ومیر زیر ۵۰ سال در یک سال گذشته داشتیم که ۲ درصد از مرگ‌ومیرها را شامل می‌شود و این یک فاجعه است زیرا که با مرگ هر پدر و مادری ستون یک خانواده از هم می‌پاشد.

معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: در حالی امروز بیماریهای غیرواگیر دلیل اصلی مرگ‌ومیرها شده است که این بیماریها به میزان ۷۰ درصد قابل پیشگیری هستند.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • 30 ساله IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    5 3
    کاشکی منم جزوشون بودم و این روز های سیاه رو نمی دیدم
    • ناشناس IR ۱۰:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
      3 0
      خدانکنه عزیزم امیدت به خداباشه
  • IR ۱۸:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    14 2
    از برکات تدبیر و امید است مرگ زود رس
  • ناشناس IR ۱۹:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    16 1
    وقتی نون پزشکان در مریضی مردم باشه انتظار سلامت جسمی وروانی باانواع داروهای شیمیایی به دوراز واقعیت هست
  • IR ۲۲:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۰
    5 2
    با این وضع غذا توقع دیگه هم داریم؟ وقتی روغن کشور دست عربستان توی بهشر تخمه مرغ دست بهایی ها توی قزوین شیر و لبنیات دست صوفی های داعش با دامدارن و ... هم همین طور باشه توقع دیگه ای هم داریم؟
  • نا IR ۰۰:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    4 0
    کی بدزد بره کانادا با زن و بچه بگرده
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    5 0
    با وجود وزارتخونه بی عرضه بهداشت احتیاج به دشمن خارجی نداریم!
  • IR ۰۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    5 0
    اون وضع ازدواج طلاق اون وضع کار و بی کاری اون وضع دزدی و حرصو جوش هاش اونم دولت و ... زیاد برای من عجیب نیست عادیه پنا می بریم به خدا از بستن دهان منتقدان آخه بگو بی عرضه برای چی اومدی
  • fd IR ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۱
    6 0
    با این مواد غذایی که به خورد مردم میدن به زودی همه مردم عادی تو ایران سرطان میگیرن میمیرن.کسی نیست به داد مردم برسه هر کسی به فکر خودشه تو ایران

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس