عباس عبدی

سیاست به روایت عباس عبدی؛ جنگ می‌شود، جنگ نمی‌شود، شاید درگیری محدود؛ زنده باد نگرانی مردم!

سرویس سیاست مشرق - «وبلاگ مشرق» خوانشی روزانه در لابه‌لای اخبار و مطالب رسانه‌های کشور است. ما درباره این خوانش البته تحلیل‌ها و پیشینه‌هایی را نیز در اختیار مخاطبان محترم می‌گذاریم. هر روز ۰۷:۳۰ با بسته ویژه خبری-تحلیلی مشرق همراه باشید.

***

سیاست به روایت عباس عبدی؛

جنگ می‌شود، جنگ نمی‌شود، شاید درگیری محدود؛ زنده باد نگرانی مردم!

«عباس عبدی»، فعال اصلاح‌طلب و از تئوریسین‌های این جریان خاص سیاسی در بخشی از یک مصاحبه که سایت اعتمادآنلاین آنرا منتشر کرده است در توضیح نامه‌ای که ۱۸ فعال اصلاح‌طلب پس از هدف قرار گرفتن پهپاد آمریکایی به سازمان ملل نوشته‌اند، گفته است:

«واقعیت آن است که ظرفیت‌های وقوع یک درگیری نظامی وجود دارد و فرآیندی را که شاهد آن هستیم اگر اتفاق مثبتی رخ ندهد در نهایت به این سمت است. البته این نکته را نیز باید اشاره کرد هرچه احتمال وقوع جنگ بیش‌تر می‌شود این امید نیز ایجاد می‌شود که طرفین خویشتن‌داری بیشتری از خود نشان دهند و به حل مشکلات فی‌مابین خود بپردازند. اما اگر این اتفاق رخ ندهد هیچ بعید نیست که با یک رودررویی محدود مواجه شویم البته اینکه این مواجهه به چه معنا خواهد بود مسئله دیگری است؛ به عبارت دیگر اینکه آیا احتمال بروز جنگ با صدهاهزار نیروی نظامی خواهد شد طبعاً احتمالش اندک است.»[۱]

*همانطور که در متن نیز مشاهده می‌شود، عباس عبدی با پشتک زدن‌های مدام و شاید برای فرار از مؤاخذه! بالاخره نمی‌گوید که جنگ می‌شود یا نمی‌شود!

او از وقوع درگیری نظامی در سرانجام سخن می‌گوید، مدتی بعدتر از احتمال زیاد خویشتن‌داری حرف می‌زند، سپس اما می‌گوید که منظورش از جنگ یک رودررویی محدود است و دست آخر هم اظهار می‌کند که احتمال جنگ نظامی گسترده اندک است!

عبدی همچنین در حالی پیرامون مقوله جنگ به ارائه سخن پرداخته که گویا به قاعده یک وجب نیز در جریان برآوردهای امنیتی ایران و آمریکا نیست، مختصات ژئواستراتژیک منطقه غرب آسیا را نمی‌داند، تاریخچه و نتیجه جنگ‌های مستقیم و نیابتی ایران و آمریکا در ۴۰ سال اخیر را بلد نیست و نتیجه خاصّی هم از بابت تسخیر پهپاد RQ170 و هدف قرار گرفتن پهپاد گلوبال هاوک از سوی ایران نمی‌گیرد.

برخی محافل تحلیلی معتقدند این قبیل جنگ‌بازی‌ها و فی‌المثل نامه‌ای که فعالان اصلاح‌طلب به سازمان ملل نوشته‌اند تماماً در راستای القای احتمال وقوع جنگ به اذهان مردم ایران است.

تا از این رهگذر و در کنار بروز مشکلات اقتصادی که آن هم با عملگری اصلاح‌طلبان پدید آمده است؛ آتش فتنه اقتصادی در خیابان‌های ایران شعله‌ور گردد.

تأکید اصلاح‌طلبان و عناصر رسانه‌ای آنها بر وقوع جنگ و شعله‌ور شدن آتش میان ایران و آمریکا با اقدام پدافندی اخیر در حالی است که تحلیلگران ارشد در ایران و آمریکا تأکید دارند که هیچ برآوردی به سمت وقوع جنگ معطوف نیست، قدرت بازدارنده ایران مانع از هرگونه اقدام نظامی کلان از سوی آمریکاست و نمایش اخیر ترامپ درباره ادعای تصمیم حمله به ایران پس از هدف قرار گرفتن پهپاد، همان نمایشی بود که اوباما هم پس از تسخیر پهپاد RQ170 اجرا کرد...

اما گویا عده‌ای مایل نیستند که مردم ناواقعی بودن این نمایش‌های خیابانی را باور کنند.

***

میرلوحی: جوانان اصلاح‌طلب برای حضور در انتخابات تردید دارند!

«حمّالة الحطب» اصلاح‌طلبان کیست؟

«محمود میرلوحی»، فعال اصلاح‌طلب و عضو شورای شهر تهران، در یادداشتی در شماره یکشنبه گذشته روزنامه آرمان امروز با تأکید بر بحرانی بودن اوضاع در ایران! نوشته است:

«درصدی از اصولگرایان و اصلاح‌طلبان هستند که همواره در صحنه حاضر بوده و فعالند و بالاخره کم یا زیاد در انتخابات شرکت می‌کنند، اما اصل مساله اینجاست که باید رای‌های خاکستری به صحنه آمده و فعال شوند که الان فضای عمومی جامعه این را نشان نمی‌دهد. نگرانی‌ها خیلی زیاد است و شاهدیم که جوانان اصلاح‌طلب نیز نسبت به آنچه در حوزه‌های مختلف جامعه می‌گذرد با چالش‌هایی روبه‌رو هستند و اساساً با نگاهی مبهم به آینده می‌نگرند و برای حضور و مشارکت در انتخابات تردید دارند.»

او در این یادداشت البته به این نکته نیز تصریح کرده است که مردم جریان حامی رئیس‌جمهور را مقصر مشکلات کشور می‌دانند .[۲]

*با این تفاسیر قرار است طیف جوانان اصلاح‌طلب باز هم بعنوان بازیچه دست معمّرین ستادی جریان خاص؛ ابزار براندازی و تحریم انتخابات قرار گیرند...

و رخدادهای تحریم انتخابات مجلسین هفتم و نهم، فتنه ۸۸، حمایت از روحانی و عبور از روحانی باز هم تکرار شود.

البته پیش از این کسانی از اصلاح‌طلبان مثل «سیدمحمدصادق خرازی» با تشکیل حزب ندا و گردآوری جوانان اصلاح‌طلب تلاش کردند جلوی این نگاه ابزاری را بگیرند که البته به دیوار بلند هسته سخت ستاد اصلاحات خوردند و با اینکه برنامه داشتند ۵ هزار جنتلمن سیاسی تربیت کنند و حتی اکثریت مجلس دهم را نیز بگیرند اما عملاً با حذف مواجه شدند و امروز دیگر خبر خاصی از حزب ندا به گوش نمی‌رسد.

جالب است که حتی لیدر اصلاح‌طلبان نیز در واکنش به تشکیل این حزب نوپا از عبارت «زنده باد مخالف من»! استفاده کرده بود.

روشن نیست آیا جرأتی در میان جوانان اصلاح‌طلب برای حرکت در خلاف مسیر براندازانه ستاد اصلاحات هست یا نه؟! و آیا آنها قصد دارند حمالة‌الحطب پیرمردهای اصلاح‌طلب برای فتنه اقتصادی باشند یا خیر؟! اما واضح است که امثال سعید حجاریان، مصطفی تاجزاده و علیرضا علوی‌تبار در حال گرم کردن برای اغتشاشات خیابانی علیه نظام و تصویرسازی از فتنه آینده هستند و برای این کار هم نیاز به ابزار جوانان دارند.

***

در حاشیه خبرهایی درباره مشاجره روحانی با اسحاق جهانگیری

کودتا علیه مردم؛ روحانی از روحانی‌سازها خشمگین شد!

پایگاه خبری انتخاب، روز یکشنبه گذشته در گزارشی نوشت: اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور پس از اظهارات تند و تیز روحانی خطاب به او در جلسه‌ای در روز شنبه، از دولت قهر کرده و در محل کار خود حاضر نشده است.

براساس گزارش این وبسایت نزدیک به جریان اصلاحات، در پی بروز مباحثه‌ای در جلسه‌ای در روز شنبه، روحانی خطاب به جهانگیری می‌گوید که شما و اصلاح‌طلبان به دنبال سرنگونی دولت هستید.

جهانگیری، اما در واکنش به این سخنان روحانی، اظهارات تندی بر زبان نمی‌آورد، اما تصمیم به ترک جلسه را می‌گیرد، ولی دکتر لاریجانی که در جلسه حضور داشته، از او می‌خواهد اقدامی نکند.

انتخاب در ادامه نوشته است: جهانگیری اما پس از پایان جلسه، راهی منزل شده و در محل کار خود حاضر نمی‌شود.

در همین راستا گفته می‌شود که چند تن از وزرا، طی روزهای گذشته با جهانگیری در منزلش دیدار کرده‌اند و خواستار بازگشت او به سرکارش شده‌اند. محمدجواد ظریف نیز از جمله وزرایی است که برای وساطت، به منزل جهانگیری رفته است .[۳]

در همین حال اما سایت جماران به نقل از محمود نادری، معاون ارتباطات دفتر معاون اول رییس جمهور گزارش داد که جهانگیری در جلسه اخیر هیئت دولت حضور یافته است. +

* حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور روحانی در اشاره تلویحی به این مشاجره، در یک توییت نوشته است: «جلسات عالی کشور نه جای بله قربان گویی است، نه جای خطاب و عتاب و نه جای قهر و ناسازگاری. بزرگان کشور در این جلسات، دیدگاه‌های سازمانی مختلف و گاه متعارض را با صراحت تمام مطرح و تبادل نظر را تا رسیدن به بهترین تصمیم برای بهبود زندگی مردم دنبال می‌کنند»!

مع‌الوصف اما باید دانست که در نظر مردم، آقای روحانی و اصلاح‌طلبان و وضع موجود، چند روح در یک بدن هستند و حتی با اختلافات تندتر از این نیز قابلیت انفکاک از هم را ندارند. چه اینکه آقای روحانی ساخته دست اصلاح‌طلبان است و اصلاح‌طلبان نیز با تنفس‌های مصنوعی رئیس‌جمهور روحانی است که حیات خویش را بازیافته‌اند و در مناصب اجرایی کشور حضوری تامّ و تمام دارند.

ضمن اینکه اصرار آقای روحانی به مذاکره، تأکید بر رفع حصر، کنایه برگزاری رفراندوم به نظام اسلامی و انتقادات دوره‌ای ایشان به سپاه و شورای نگهبان، همواره پیشروتر و اصلاح‌طلبانه‌تر از خود اصلاح‌طلبان بوده است.

این مجادله در عین حال نشان می‌دهد که رئیس‌جمهور روحانی نمی‌خواهد مسئولیت اوضاعی که مدیران اصلاح‌طلب دولتی بعنوان ستون فقرات دولت اعتدال، پدید آورده‌اند را بپذیرد! عزمی که البته ممکن نیست و آقای روحانی و اصلاح‌طلبان تنها زوجی هستند که طلاق برای آنها ممکن نیست و بایستی تا آخر عمر به پای یکدیگر بسوزند و بسازند...

از این قضاوت معقول نیز نباید دور بود که کارنامه دو دولت رئیس‌جمهور روحانی به روشنی نشان می‌دهد که این دولت‌ها دقیقاً بر مسیر خواسته‌ها و سیاق حسن روحانی حرکت کرده‌اند و آقای روحانی هرگز نمی‌تواند مدعی باشد مسیری در دولت طی شده که بر خلاف خواسته او یا اصلاح‌طلبان بوده است.

چه اینکه مثلاً اگر گرانی در بازار وجود دارد به دلیل نگاه لیبرالی اعتدالیون و اصلاح‌طلبان به اقتصاد است و یا اگر همه چیز کشور و حتی قاتق نان مردم به مذاکره با غرب گره زده شد؛ آیا مگر جز خواسته شخص آقای روحانی و شخص لیدر اصلاح‌طلبان بود؟

در روزهای قبل از این، بهزاد نبوی، از معاریف ستادی اصلاحات هم طی اظهاراتی از این گفت که دولت روحانی را یک دولت قدرتمند نمی‌داند و اساساً در سال ۹۲ نیز به روحانی رأی نداده است .[۴]

خبر فوق‌الذکر مبنی بر مجادله روحانی و جهانگیری، همچنین در حالیست که اسحاق جهانگیری چند وقتیست که در دولت گوشه‌گیر شده و حتی زمانی اعلام کرد که اجازه برکناری منشی خود را هم ندارد ![۵]

***

1_ https://etemadonline.com/content/314931

2_ http://www.armandaily.ir/fa/print/main/261246

3_ entekhab.ir/00229R

4_ mshrgh.ir/968871

5_https://tn.ai/1858225

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    84 2
    دعوای زرگری امیدی ها واصلاح طلبان برای تبری جستن اطلاحات چی ها از دستاوردهای مشعشع اخیر
    • IR ۰۹:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      24 1
      آفرین، دیدن تو همه چی گندش در اومده گفتن بپریم بهم شاید مدتی مردم سر کار رفتن تازه اشتغال زایی هم شده
    • IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      25 1
      خدا همشونو لعنت کنه
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    63 1
    اینم پروژه تطهیراصلاح طلبان از گندکاریهای روحانیه
  • IR ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    62 1
    اللهم اشغل الظالمین بالظالمین
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    47 2
    کی میشه قیافه های شما افسادطلبان واداده ی غرب رادیگه نبینیم
  • AE ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    41 2
    همه شون حمالة الحطب هستند.
  • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    48 4
    ننگ سایه جنگ ، ننگ تحریم ، ننگ برجام ، ننگ پروتکل الحاقی، ننگ محور شرارت ، ننگ دلار ۲۰ هزار تومنی و پراید ۵۰ میلیونی، ننگ تعطیلی مسکن مهر ، ننگ قطع یارانه ، ننگ رکود اقتصادی رو پیشونی اصلاح طلبا موندگاره. این دعواها هم برای ما نون و آب نمیشه.
  • پیدا IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    26 2
    در کل هر وقت ایران به یک اقدام غرورآفرین دست می‌زند دولت یک دسته‌گلی به آب می‌دهد که حاشیه ایجاد کند و آن اقدام به فراموشی سپرده شود.
  • IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    35 1
    دعوای روحانی و جهانگیری من رو یاد این شعر انداخت : گیرم که خلق را به فریبت فریفتی با دست انتقام طبیعت چه می کنی
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    25 1
    اگه اون مرحوم نبود نه اصلاح طلبا کاره ای بودن نه اعتدالی ها
    • ۲۲:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
      0 0
      الان نتیجه کارهایش را می بیند.
  • IR ۱۰:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    21 2
    اینا دعوای زرگری خاصی هست . مخصوصا که خودش اصلاح طلبی هست که خود خاتمی زمان ریاستش این همه مدیریت را انحصار طلبی مطلق نکرده بود !!!! اینها همه باهم با چند اسم هستند فقط.
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    9 1
    سقوط پهپاد جاسوسی. آمریکا بد جوری. کاسه وکوزه اصلاح طلبان به هم زده.. گزینه های. روی میز شون ازشون.گرفته. به همین خاطر به جون هم افتادند.
  • AE ۱۱:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    19 1
    روحانی وجهانگیری پشت پرده ندارند یکی اند اگر هم درگیر باشند سر قدرت.
  • IR ۱۲:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    17 1
    اصولا اصلاح طلبان به جوان ها به چشم پوستر چسبان و نیروی خیابانی نگاه می کنند نه بیشتر
  • AE ۱۲:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    24 3
    انشاءالله خداوند شر اینها رو به خودشون برگرداند.
  • بهرام IR ۱۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    1 17
    جهانگیری باهوش باشد و خود را فدای اصلاح طلبان نکند.با خروج سریع از دولت روحانی آینده ی سیاسی اش را تضمین کند.
  • کارشناس IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    12 1
    به نظرم اقای اشنا حکم کاتب دولت می باشد
  • سيد IR ۱۵:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    12 2
    پيرمردها از هم قهر ميكنن. آخه از سياستمدار بودن هم بگذريم پيرمردها هم قهر مي كنن مگه؟ دولت فرتوت
  • فرشاد IR ۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    0 0
    بابا باور نکنید مشاجره روحانی کلید ساز خالی بند و جهانگیری دروغگوی بزرگ اینها جنگ زرگری راه انداختند وگرنه همه شان سرشون تو یک کاسه هستش مطمئن باشید اینها در خلوتشان به ریش که چه عرض کنم به ریشه مردم حتی طرفداران ساده شان هم می خندند
  • AE ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    1 0
    این دوتا عوض قهر و آشتی کودکانه بفکر اداره با دقت وتدبیر کشور باشند .مردم دارند با هر مشکلی کنار می آیند.از خدا وجهنم بترسند وانقدر با بازی های سیاسی وضع کشور را آشفته نکنند...
  • AE ۲۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    1 0
    حمالة الحطب همین دوتا هستند .
  • IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    3 0
    خواهشا همه قهر کنید و دولت را رها نمایید از شما بی نهایت سپاسگزاریم..
  • علی IR ۲۳:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
    0 0
    آقای جهانگیری متشکریم به خاطر رفاه ایجاد شده برای مردم

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس