پهپاد

پایگاه هوایی أم الملح در جنوب عربستان از جمله پایگاه های تقریباً سری پهپادی آمریکا در منطقه خاورمیانه حساب می شود که پرنده های این کشور از آن برای عملیات بر فراز یمن و سایر مناطق استفاده کردند.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، پس از حادثه ۱۱ سپتامبر و علاقمندی دولتمردان آمریکایی به اشغال برخی کشورهای جدید در منطقه غرب آسیا، هواپیماهای بدون سرنشین تبدیل به یکی از مهم‌ترین ابزار جنگی ارتش اشغالگر شدند و این منطقه از آسیا در کنار قاره آفریقا سهم زیادی از این عملیات‌های پهپادی را در سالهای اخیر به خود اختصاص دادند.

اما در اتفاقی که نمونه آن در تاریخ بی نظیر است، یک فروند پهپاد RQ-4 آمریکایی که از پایگاهی در داخل خاک امارات متحده عربی به پرواز درآمده بود بعد از تجاوز به محدوده سرزمینی ایران توسط پدافند نیروی هوافضای سپاه سرنگون شد. در ادامه نگاهی به پایگاه‌های میزبان پهپادهای آمریکایی در منطقه بویژه جاسوسخانه مستقر در امارات خواهیم داشت.

بیشتر بخوانید:

کدام چشم ایرانی «بلندپروازترین پهپاد آمریکایی» را کشف کرد؟ / جزئیات استفاده «گلوبال هاوک» از سامانه خاص مقابله با موشک‌های پدافندی +عکس

قندهار؛ RQ-170 اولین بار اینجا رصد شد

فرودگاه و پایگاه هوایی قندهار از جمله بزرگترین فرودگاه‌ها در کشور افغانستان محسوب میشود. این پایگاه هوایی در جنوب شرقی کشور افغانستان و در فاصله ۱۷ کیلومتری شهر قندهار قرار دارد.نام این فرودگاه از جهتی برای ایرانیان بسیار جالب و خاطره انگیز است چراکه پهپاد RQ-170 که از جمله طرح‌های پنهانکار و مخفی آمریکا در حوزه بدون سرنشین‌های پرنده بود، در سال ۲۰۰۷ میلادی برای اولین بار در این پایگاه هوایی دیده و به همین دلیل لقب "جانور قندهار" به این پهپاد داده شد.

پهپاد ریپر در پایگاه هوایی قندهار

در طول چند سال اخیر هواپیماهای جنگی سرنشین داری مثل تورنادو، هریر و اف ۱۶ در این پایگاه مستقر شده اند. در حال حاضر پرنده بدون سرنشین MQ-9 ریپر نیز در این پایگاه حضور و عملیات‌های شناسایی و تهاجم هوا به سطح را بر عهده دارد.

بگرام؛ بزرگترین پایگاه آمریکا در افغانستان

پایگاه هوایی بگرام بزرگترین پایگاه نیروهای آمریکایی در داخل خاک افغانستان محسوب می شود که در باند طولانی فرود آن توانایی پذیرش بزرگترین هواپیماها مثل بویینگ ۷۴۷ و هواپیمای ترابری گالاکسی را نیز دارد. این پایگاه از جمله مکان‌های معروف برای عملیات‌های پهپادی سازمان سیا برای انجام عملیات‌های جاسوسی و ترور در داخل افغانستان و مناطق مرزی پاکستان در سالهای اخیر بوده است.

پهپاد پردیتور در پایگاه هوایی بگرام

علی السالم؛ محل حضور آمریکایی‌ها در کویت

پایگاه هوایی علی السالم کویت که در حدود ۵۰ کیلومتری مرز عراق قرار دارد از جمله پایگاه‌های مهم نیروهای آمریکایی در منطقه به شمار می آید. در طول سالهای اخیر خصوصاً بعد از تهاجم آمریکا به عراق این پایگاه میزبان حجم زیادی از هواپیماهای با سرنشین و بدون سرنشین آمریکایی بوده اما در ۴ سال اخیر و با افزایش مجدد عملیات‌های هوایی آمریکا بر فراز عراق و آغاز حملات هوایی به درون سوریه پهپادهای سری ام کیو ۱ پردیتور و سپس ام کیو ۹ ریپر به صورت مرتب در این پایگاه حاضر بوده و به عملیات در عراق و سوریه می پردازند.

در چند سال اخیر تأسیسات و آشیانه‌های جدیدی برای پهپادها در این پایگاه ساخته شده است. در ادامه تصویری ماهواره‌ای مربوط به سال ۲۰۱۶ از آشیانه‌های پهپادی در این پایگاه را مشاهده می کنید.

العدید؛ پایگاه استراتژیک آمریکا در قطر

پایگاه هوایی العدید قطر از جمله مهم‌ترین پایگاه‌های نظامی برای کشور قطر و همچنین نیروهای مسلح آمریکا در منطقه خاورمیانه محسوب می شود. حضور جنجالی اخیر بمب افکن‌های بی ۵۲ در منطقه خاورمیانه که بنا به اعلام مقامات این کشور در پروژه جدید عملیات روانی علیه ایران استفاده شد در این پایگاه هوایی قرار دارند. این پایگاه حتی در سال‌هایی میزبان پهپاد معروف RQ-4 گلوبال هاوک نیز بوده است و دارای زیرساخت‌هایی برای پذیرش انواع و اقسام پرنده‌های شناسایی، ترابری و رزمی در کنار پهپادها است.

گلوبال هاوک در العدید

انجرلیک ترکیه؛ پایگاهی مهم برای ناتو و آمریکا

پایگاه هوایی انجرلیک در جنوب ترکیه را می توان یکی از راهبردی‌ترین پایگاه‌های هوایی نه فقط برای کشور ترکیه بلکه برای کل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و آمریکا تلقی کرد. در سالهای جنگ سرد یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های ناتو برای مقابله با شوروی سابق اینجرلیک بوده و همچنان نیز تعدادی از سلاح‌های اتمی آمریکا در آن نگهداری می شود. در ایام پس از ۱۱ سپتامبر و به راه افتادن ماجرای مبارزه به اصطلاح با تروریسم به رهبری آمریکا نیز این پایگاه اهمیت بسیار راهبردی برای ناتو و آمریکا داشته است. در سالهای بعد از یازده سپتامبر تا به امروز اینجرلیک از جمله پایگاه‌های اصلی برای پهپادهایی مثل پردیتور و ریپر بوده است.

پهپاد پردیتور در پایگاه اینجرلیک

پایگاه أم الملح؛ مکانی سری در عربستان سعودی

پایگاه هوایی أم الملح در جنوب عربستان سعودی از جمله پایگاه‌های تقریباً سری پهپادی آمریکا در منطقه خاورمیانه حساب می شود که پرنده‌های بدون سرنشین این کشور از آن برای عملیات بر فراز یمن در سالهای اخیر استفاده کردند. در سال ۲۰۱۳ میلادی تصاویر ماهواره‌ای از این پایگاه هوایی منتشر شده و نشان داد که سازه‌هایی شبیه به آشیانه‌های مخصوص پهپادهای سری پردیتور و ریپر در آنجا ساخته شده است.

کارشناسان زیادی اعتقاد دارند که این فرودگاه در قلب صحرای عربستان سعودی و به دور از خیلی از جاده‌ها و بزرگراه‌های اصلی، در حقیقت یک پایگاه نظامی برای استفاده پهپادهای آمریکایی است.

الظفرة؛ جایی که شکار از آن به هوا بلند شد

اما در نهایت به پایگاه الظفرة امارات متحده عربی می رسیم، یعنی جایی که پهپاد RQ-4 آمریکایی از آن به جهت جاسوسی از ایران به پرواز در آمده و البته با اقتدار سرنگون شد. این پایگاه در فاصله ۳۲ کیلومتری جنوبی ابوظبی امارات قرار دارد و غیر از نیروی هوایی امارات، یگانهایی از نیروی هوایی آمریکا و فرانسه نیز در آن حضور دارند.

خود اماراتی‌ها بخشی از جنگنده‌های اف ۱۶ و میراژ ۲۰۰۰ خود را در این پایگاه استقرار داده اند. فرانسوی‌ها نیز هواپیماهای سوخت رسان و جنگنده‌های رافال را در بخشی از این پایگاه مستقر کردند. پایگاه هوایی الظفرة در سال ۱۹۹۲ میلادی ساخته شده است.

پهپاد گلوبال هاوک در پایگاه هوایی الظفرة

هواپیمای جاسوسی یو ۲ در حال فرودگاه در پایگاه هوایی الظفرة

ارتش آمریکا نیز با تعدادی از هواپیماهای خاص خود برای عملیات شناسایی و جمع آوری اطلاعات در این پایگاه حضور دارند. به غیر از پهپاد RQ-4 گلوبال هاوک، هواپیمای شناسایی کهنه کار یو ۲ از دیگر پرنده‌های حاضر در این پایگاه به شمار می آید. پهپاد گلوبال هاوک در حقیقت برای جانشینی هواپیمای یو ۲ در خدمت نیروی هوایی آمریکا توسعه پیدا کرده است.

تعدادی از هواپیماهای هشدار زودهنگام هوابرد E-3 نیروی هوایی آمریکا نیز در پایگاه الظفرة استقرار دارد. این هواپیما رادار پرنده و اصطلاحاً آواکس اصلی نیروی هوایی آمریکا به حساب می آید. نکته جالب دیگر درباره این پایگاه اینکه اولین حضور عملیاتی جنگنده اف ۳۵ نیروی هوایی آمریکا در منطقه خاورمیانه نیز به میزبانی این پایگاه انجام شده است و طبیعتاً جز گزینه‌هایی محسوب می شود که نیروهای مسلح کشورمان اشراف و تمرکز خوبی روی تحرکات آن و نقاط ضعف و قوتش داشته و دارند؛ درست مثل سایر مناطقی که آمریکایی‌ها در شعاع ۲ هزار کیلومتری مرزهای کشورمان در آن مستقر هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 33
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • محمد IR ۰۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    آمریکا چه خیال کرده است خداوند هرگز تنها کشوری را که نام خدا را سرلوحه کار قرار داده و تنها کشوری است که در جهان بدون چشمداشت و با سختی فراوان از مظلومان جهان در همه جای آن حمایت می کند را تنها نخواهد گذاشت وهر که را که خدا تنها نگذارد هر چه هم که سختی بکشد هرگز شکست نخواهد خورد وبر همه دشمنانش پیروز خواهد شد .
    • IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      34 0
      به به
    • مظلوم IR ۱۲:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      13 2
      این جور تیترها و مقاله ها بد درد همان ازگل نشین های زیر خلیج فارس میخوره . که راضی بشن و رقص شمشیر برای خودشون و اربابشان راه بندازن. والا تمام این پهپاد هایی که اسمشان برده شد .برای ما و نیرو هامون حکم گوشت قربانی دم توپ رو داره . پاشون رو کج بذارن با کله سرشون میدیم توی آب. حالا خود دانند .
    • IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      13 2
      امریکا غلط کرد شوهر کرد همه را در به در کرد
    • علی IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۸
      0 0
      فَلَمَّا فَصَلَ طَالُوتُ بِالْجُنُودِ قَالَ إِنَّ اللَّهَ مُبْتَلِيكُمْ بِنَهَرٍ فَمَنْ شَرِبَ مِنْهُ فَلَيْسَ مِنِّي وَمَنْ لَمْ يَطْعَمْهُ فَإِنَّهُ مِنِّيٓ إِلَّا مَنِ اغْتَرَفَ غُرْفَةً بِيَدِهِ ۚ فَشَرِبُوا مِنْهُ إِلَّا قَلِيلًا مِنْهُمْ ۚ فَلَمَّا جَاوَزَهُ هُوَ وَالَّذِينَ آمَنُوا مَعَهُ قَالُوا لَا طَاقَةَ لَنَا الْيَوْمَ بِجَالُوتَ وَجُنُودِهِ ۚ قَالَ الَّذِينَ يَظُنُّونَ أَنَّهُمْ مُلَاقُو اللَّهِ كَمْ مِنْ فِئَةٍ قَلِيلَةٍ غَلَبَتْ فِئَةً كَثِيرَةً بِإِذْنِ اللَّهِ ۗ وَاللَّهُ مَعَ الصَّابِرِينَ پس زمانی كه طالوت با سپاهیان [برای جنگ با دشمن از شهر] بیرون رفت، گفت: بی‌تردید خدا شما را به وسیله نهر آبی آزمایش می‌كند؛ پس هر كه [به هنگام تشنگی‌] از آن [سیر] بنوشد، از من نیست و هر كه از آن نخورد از من است، مگر كسی كه با دستش كفی آب برگیرد [كه او نه از من است و نه مردود از سپاه‌]. پس جز اندكی از آنان همگی از آن نوشیدند. و زمانی كه او و همراهان مؤمن‌اش از نهر گذشتند، [گروهی از آنان‌] گفتند: ما را امروز قدرت مقابله با جالوت و سپاهیانش نیست. ولی كسانی كه یقین داشتند ملاقات كننده خدا هستند، گفتند: چه بسا گروه اندكی كه به توفیق خدا بر گروه بسیاری پیروز شدند، و خدا باشكیبایان است. (۲۴۹) بقره - 249 قرآن مبین
  • FR ۰۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    63 13
    گوشت های زیر دندان
  • US ۰۳:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    55 5
    با موشک های فاتح ۱۱۰ به راحتی تمام این پایگاه هارو میشه در ارز کمتر از ۱۰ دقیقه به تلی از خاک تبدیل کرد.!
    • IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      8 20
      جو "ارز "گرفتت ها
    • IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      7 3
      درست میگی.
  • IR ۰۳:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    13 70
    چرت ترین مقاله ی جهان
    • IR ۱۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      25 4
      سکوت اختیارکن
  • IR ۰۴:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    63 6
    یه دو نه موشک تو دبی بخوره، شیخ ممد فاسد، به عر عر می افته.
  • IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    48 6
    اگر سست ایمانی و ترسو بودن بعضی از مسؤلین کشور باعث تحمیل برجام لعنتی بر ملت ما نشده بود، اکنون وضعیت به مراتب بهتری داشتیم. ولی به قول قول حکما، جلوی ضرر را از هر جا که بگیری نفع است. امیدواریم بعضی ها که می خواستند با کدخدای بی خدا ببندند، اکنون به خود آمده باشند و با خدای قادر متعال که قاسم الجبارین است، ببندند.
  • IR ۰۷:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    35 7
    آمریکایی ها بروند و به زن بارگی خودبرسند
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    15 48
    پولشو از حسابهای ایران برداشت کردن حالا دوباره بهپاد بندازید
    • علی IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      24 2
      مثلا اگه نمیزدیم پول مارا پس می دادن؟؟ نه عزیزم حساب دو دوتا چهار تاس. فقط موقعی میشه از صلح وآشتی گفت که مقتدر باشی نه ضعیف
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      12 2
      پس حالا حالا ها به ما بدهكارن B52 F35 كل ناوهاي سري نيميتز و ... خون تمام جووناشون
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    22 9
    ایرا باید با یک موشک این پایگاه را هدف قرار می داد
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      4 11
      مطابق کدام قانون ؟
    • IR ۱۳:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      9 2
      مطابق قانون جنگل - مثل خودشون
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    14 3
    هنوز انتقام هواپیمای مسافربری رو از یانکی ها نگرفته ایم. ایران یک لشگر پدافندی از موشکهای دوش پرتاب داره که آموزش دیده های آن، مردم و جوانان بسیجی هستند. نظامی ها می دونند چی میگم. یعنی غیر قابل محاسبه برای هر دشمنی.
    • IR ۱۳:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      10 6
      آیا انتقام گلستان و ترکمانچای را از تزارها گرفته ایم؟!؟!؟!؟!؟
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    6 11
    هنوز برام سواله چرا گلوبال هاوک شکار شده در ارتفاعی زیر سقف پروازی خودش پرواز میکرد تا اینچنین صید سامانه های پدافندی بشه؟؟
  • علی IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    9 2
    امریکا واروپا با ایجاد پایگاههای نظامی در منطقه چندقصد دارند یکی دوشیدن این کشورها به بهانه ایجاد امنیت برای آنها دوم جاسوسی از ایران و کشورهای حامی مقاومت سوم زمینه سازی برای اشغال دائم این کشورها با تجزیه آنها چهارم جنبره زدن بر جاههای نفتی منطقه
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    8 5
    شمارش معکوس. برای نابودی نوچه های آمریکا در منطقه. شروع شده است ایران باید به انصارالله موشکهایی مثل فاتح بدهد تا تاپایگاهای آمریکا درعربستان وامارات رامنهدم کنند..... نصرمن الله فتح القریب
  • IR ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    11 1
    چ اهداف خوبی هستن برای موشک های ایرانی
  • IR ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    2 11
    فعلا تا انتخابات هر غلطی دوست دارید بکنید بعدش حساب کار میاد دستتون فقط دعا کنید ترامپ برنده نشه
    • IR ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
      4 1
      احمق بیچاره...
    • ۰۸:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
      2 1
      همیشه عامل اصلی عقب افتادی ها ، انسانهای ترسویی بوده اند که اکثرا خائن به میهن و مردم خود شده اند.
  • ناشناس ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    5 1
    ایشالا چند تاشون بیفته تدر تورمان سالم-حال میده
  • ناشناس ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۵
    4 1
    ایشالا چند تاشون بیفته تدر تورمان سالم-حال میده
  • محمود IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
    2 1
    بعد این نوبت عربستان و امارات و نوچه های امریکاس. هیچی نگفتیم پرو شدن.اونایی که بر علیه ایران زر زر میکنن و پشت امریکان خواهشا از ایران برن ..ایران جای خیانت کاران نیست
  • محسن نصیروند AE ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۹
    0 2
    سلام.تقدیر و تشکر از سازندگان این سامانه های پیشرفته دفاعی که به شعار ما می توانیم عمل کردند،این نشان دهنده گوشه هایی از پیشرفت سامانه های پدافندی کشور هست که می تواند انواع پهبادهای پیشرفته جاسوسی،جنگنده ها،هلیکوپترهای پیشرفته و..را لایک کرده و در زمان بسیار کوتاه آن را منهدم کند،ایران دوست همه کشورهاست ولی باید به متجاوز جواب قاطع و تصور ناپذیر داد تا جرات تجاوز دوباره نداشته باشد.خسته نباشید به پدافند هوایی سپاه و پدافند یکپارچه کشوری که قاطعانه جواب متجاوز به حریم هوایی کشور را دادند،آری سربازان وطن همیشه بیدارند،تقدیر و تشکر از دلیرمردانی که این پهباد پیشرفته جاسوسی را در حین تجاوز به مرزهای هوایی کشورمان شکار کردند،قابل توجه آنهایی که می گفتند موشکهای ایران ماکت هست،پس دیدند که چگونه به هدف خورد،آری جای جای ایران پر است از صدها هزار موشک نقطه زن که اماده شلیک به اهداف مورد نظر هست پس دشمن فکر تجاوز به خاک مقدس ایران را نکند که خسارات سنگین خواهد دید،ایران هیچ گاه به دنبال جنگ نبوده ولی به متجاوز جواب قاطع خواهد داد،بهتر هست غربیها از خلیج فارس بروند و امنیت ان را به ایران و کشورهای منطقه بسپارند.نصیروند،دهه شصتی،فوق لیسانس،فرزندایثارگر،بیکار.با تشکر***"♡

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس