آرامکو

نوامبر ۱۹۴۰ میلادی چند هواپیمای دوباله ساده بریتانیا با اژدر به کشتی‌های جنگی ایتالیا حمله کردند. دو هواپیما و سه کشتی از بین رفت و دوره تسلط کشتی‌های جنگی در قلمروهای دریایی به سر آمد.

سرویس جهان مشرق - با گذشت ۱۰ روز از حمله پهپادهای یمنی به پالایشگاه عظیم شرکت ملی نفت عربستان در البقیق، پایگاه های تحلیلیِ جهان هر روز ابعاد تازه‌تری از تأثیرات راهبردیِ‌ این حمله را تحلیل می‌کنند. تغییر معادله قوا میان محور مقاومت و نیروهای آمریکا به عنوان مهمترین قدرتِ خارجیِ حاضر در منطقه از مهمترین پیامدهای راهبردی از نگاه تحلیلگران بوده است.

پاتریک کوکبرن، روزنامه‌نگار و تحلیلگری ایرلندی که در کارنامه‌اش جوایز بین‌المللی نیز وجود دارد طی یادداشتی با عنوان «حمله پهپادی به عربستان سعودی شیوه جنگ در جهان را تغییر داد» به این موضوع پرداخته است. وی ستون‌نویس ایندیپندنت و همکار مراکز علمی مانند مؤسسه مطالعات ایرلند و دانشگاه کویینز است.

به نظر وی «حمله ویرانگر پهپادها و موشک‌ها به تأسیسات نفت سعودی نه فقط موازنه قوای نظامی را در خلیج فارس متحول کرد، بلکه یک تغییر در سرشت و شیوه جنگ در جهان را نشان می‌دهد».

پهپادهای ارزان ایران، ضدهوایی‌های گران عربستان

وی پهپادها و موشک‌های «ارزان با طراحی ساده» را در مقابل «هواپیماهای نظامی مدرن» و «سامانه‌های دفاعی» عربستان قرار می‌دهد و به بودجه نظامی ۶۷ میلیارد دلاریِ سعودی اشاره می‌کند؛ بودجه‌ای که نتوانست حمله پهپادها را متوقف کند. حتی نشان‌دادن لاشه پهپادها توسط ارتش سعودی تنها یک چیز را ثابت کرد: این تجهیزات کم‌هزینه خیلی بیشتر از سامانه پاتریوت که هر کدام از موشک‌های ضدهوایی‌اش سه میلیون دلار آب می‌خورد مؤثر افتاد.

از آن جالبتر، آمریکا است که سالانه حدود ۷۰۰ میلیارد دلار برای طراحی و ساخت تجهیزات نظامی هزینه می‌کند اما نه تجهیزاتش در عربستان و نیروهای آمریکایی در منطقه تا آخرین لحظه از وقوع این حمله باخبر نشدند.

این حمله به نظر او نشان داد همه تبلیغاتی که در مورد مؤثربودن سامانه‌های آمریکایی مطرح می‌شده، «لاف‌های مغرورانه» بوده است و همین کشف جدید، برتری نظامی آمریکا در منطقه را به چالش کشیده است. اکنون مهمتر از اینکه چه کسی این حمله را انجام داد، یک واقعیت دیگر است:

«یک قدرت متوسط مانند ایران که با منابع و تخصص محدود زیر تحریم قرار دارد، چه به تنهایی و چه از طریق متحدان، صدمات فلج‌کننده‌ای را بر عربستان سعودی وارد کرده که روی کاغذ بسیار مجهزتر است و تصور می‌شود آمریکا به عنوان بزرگترین ابرقدرت نظامی جهان از آن دفاع می‌کند.»

چرا با وجود این حملات فلج‌کننده، ایالات متحده و عربستان سعودی انتقام نمی‌گیرند؟ پاسخ کوکبرن روشن است:‌ «آنها اکنون می‌دانند به خلاف آنچه شاید تا یک سال پیش تصور می‌کردند، حمله متقابل، بی‌هزینه نخواهد بود زیرا آنچه در آرامکو اتفاق افتاد می‌تواند تکرار شود. بیهوده نیست که ایران را ابرقدرت پهپادی می‌خوانند».

کارت آمریکا سوخت

آنچه آمریکا در منازعات سیاسی به عنوان برگ برنده برای ایالات متحده،‌ ناتو و اسرائیل رو می‌کرد، «برتری قابل ملاحظه در قدرت هوایی علیه هر دشمنِ احتمالی» بود اما کوکبرن می‌نویسد «این محاسبه‌ رنگ باخته زیرا اکنون مشخص شده هر کسی با هزینه اندک می‌تواند در قدرت هوایی به یک بازیگر تبدیل شود».

آنتونی کردزمن «حمله به عربستان سعودی یک هشدار راهبردی بود که دوران برتری هوایی ایالات متحده در خلیج فارس و اقتدارِ تقریباً تک‌قطبی آمریکا در توانایی نقطه‌زنی به سرعت در حال محو شدن است».

وی برای تأیید دیدگاهش از آنتونی کردزمن تحلیلگر آمریکایی و کارشناس غرب آسیا در سرویس تحقیقات کنگره آمریکا نقل قول می‌کند که «حمله به عربستان سعودی یک هشدار راهبردی بود که دوران برتری هوایی ایالات متحده در خلیج فارس و اقتدارِ تقریباً تک‌قطبی آمریکا در توانایی نقطه‌زنی به سرعت در حال محو شدن است» زیرا نسل جدیدی از پهپادها، موشک‌های کروز و موشک‌های بالستیک نقطه‌زن وارد نیروی نظامی ایران شده و از آنجا به دست حوثی‌ها و حزب‌الله رسیده است.

حالا و در سال‌های آتی بسیاری از خریداران تسلیحات و تجهیزاتِ گران‌قیمت آمریکایی (مانند جنگنده اف-۳۵ که هر فروندش ۱۲۲ میلیون دلار قیمت دارد) از خود و مسئولانشان خواهند پرسید چرا باید چنین هزینه‌ای انجام دهیم در حالی که تسلیحات ارزانتر و مؤثرتر وجود دارد؟

تاریخ تکرار شد

اینکه یک ابزار نظامی ساده‌تر تجهیزات پیشرفته را به چالش بکشد، نه تنها در مورد حمله به آرامکو قابل انکار نیست بلکه پیش از این نیز در مواردی رخ داده است. مثلاً ۱۱ نوامبر ۱۹۴۰ میلادی بود که حمله‌ای به پنج کشتی نظامیِ لنگرانداخته ایتالیا صورت گرفت. در این حمله، از هواپیماهای ساده دوباله (هواپیماهایی که دو بال در هر سمتِ خود داشتند) مجهز به اژدر استفاده شد که از ناو هواپیمابر پریده بودند. دو مورد از هواپیماها از دست رفت و سه کشتی نظامی غرق شد.

پس از آن حمله، ژاپن نیز به شیوه مشابه به کشتی‌ها در پرل هاربر حمله کرد و نهایتاً دوره تسلط کشتی‌های جنگی در قلمروهای دریایی به سر آمد و جای خود را به ناوهای هواپیمابر داد. حالا چه تعجب دارد اگر این حمله، یک تغییر راهبردی در جنگ هوایی ایجاد کرده باشد؟

کوکبرن می‌نویسد نشان‌دادن لاشه پهپادها توسط ارتش سعودی تنها یک چیز را ثابت کرد: این تجهیزات کم‌هزینه خیلی بیشتر از سامانه پاتریوت که هر کدام از موشک‌های ضدهوایی‌اش سه میلیون دلار آب می‌خورد مؤثر افتاد.

جمع‌بندی

وقتی بمب‌های دست‌ساز برای کاروان‌های نظامی آمریکا در عراق و افغانستان دردسرساز شد، ایالات متحده حدود ۴۰ میلیارد دلار خرج کرد تا زره‌پوش‌ها و نفربرهای مقاومتری طراحی و تولید کرد. بعداً یک پژوهش نشان داد که در حمله به یکی از این اِمرَپ‌ها (MRAP) تعداد کشته‌های آمریکایی تفاوتی با حملاتِ مشابه قبلی به نفربرهای ساده‌تر نداشته است!

در این مورد هم بعید است عربستان و آمریکا به این زودی‌ها متوجه شوند سامانه‌های دفاع موشکی آنها هر چقدر هم که ارتقا یابد، از صدمات حملات هواییِ قدرت‌های هوشمندی مانند ایران نخواهد کاست. تجهیزات آنها «منابع را می‌بلعد اما در عمل بلااستفاده و تاریخ‌گذشته است».

منبع

https://www.independent.co.uk/voices/saudi-arabia-drone-attacks-trump-us-iran-global-warfare-nato-a9113636.html

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 8
  • IR ۰۰:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    خوب حالا ایران از(بمب اتم بالستیک موشک جنگ ومداخله ودشمنی یمن سوریه و...دست برداره)ومذاکره با امریکا رو شروع کنه تاتحریمها برداشته بشه-بعد به اندازه موهای سرش پعباد درست کنه(وبعد مثل فیلمهای هالیودی بیافته بجان ابرقدرتها
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      63 71
      خریت نه تنها علف خوردن است
    • IR ۰۸:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      48 61
      قشنگ تابلوئه که منافقی برو دوغتو بنوش
    • IR ۰۹:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      44 67
      داداش چی مصرف می کنی ؟
    • IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      40 69
      بد سوختی کرم پست
    • IR ۰۹:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      15 10
      بچه مسلمونا برن سوره انفال رو بخونن
    • کهگلویه IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      62 25
      ایران اول زانو بزنه بعد ببینیم چی می شه
    • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      23 61
      چه کاریه؟ مذاکره برا موقع ضعفه الان که انقلاب اسلامی ابرقدرت شده و سلاح های مخوف و غیر قابل ردگیری و ابابیلی داره که نمیدونن از کجا خوردند با قدرت امریکا را از منطقه بیرون میندازه و همزمان مزدوران منطقه ای او را به زیر میکشه و همزمان در انتخابات های پیش رو غرب زدگان وطن فروش و اهل سازش و بی بند و بار و کنسرتی و دختر بیاریم استادیومی و حذف اسم شهید از تابلویی و ویلا های چند هزار متری نشین ولنجک و لواسونی را با تیپای شورای نگهبان از دور خارج میکنه و با سرعت به سوی تمدن و سبک زندگی اسلامی و عدل محور حرکت خواهد کرد انشاءالله
    • سعید IR ۱۰:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      26 67
      کاش جای تو یه خر داشت بابات
    • سیدابوالفضل IR ۱۴:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      11 11
      کاری که بر سر سرهنگ قذافی آوردن میخوان با مذاکره واینجور بازیا ضعیفش کنند مرحله مرحله بگن اتمی ندا شته باش، موشک نداشته باش و... تا جایی پیش برن که ضعیف بشه تا بتونن بهش حمله کنند، ساده نباشیم، توافق در صورتی خوبه که قدرت نظامی کشور هدف نباشه!!!
  • ابراهیم FR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    58 86
    خیلی از تحلیلگرای نظامی دنیا عملیات "دوزخ کروزها" رو رقیب عملیات H3 ایران زمین دونستن، بیش از 80 سیستم پاترویت فعال در میدان دید و حرکت موشک های کروز شلیک شده قرار داشتن، کوچکترین واکنشی نتونستن نشون بدن، آمریکا در حال حاضر با مشتریانی که شدید دنبال بستن قرارداد خرید سیستم دفاعی پاترویت بودن دچار مشکل شده، یه آبروریزی به تمام معنا بود براشون.
  • DE ۰۰:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    62 56
    دستش درد نکنه هرکی بوده اما حساب امارات هنوز صاف نشده . بی صبرانه منتظریم تا یک موشک ناقابل بیفته تو ابوظبی یا دبی تا این بچه پرروها ادب بشن و اقتصادشان یک خسارت سنگین بخوره .
    • IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      31 57
      انصارالله گفته یه حمله وسیع میخواد انجام بده ببینیم و لذت ببریییییم
  • .... IR ۰۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    16 17
    من کاری به قدرت ایران ندارم چون مشخصه سوالم از مشرق اینه اگر امرپ موثر نیست و اشغال چرا ایران داره میسازه و همون مبلیاردو خرج ساخت کرده!؟
    • امید IR ۱۰:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      8 14
      حمیق جان ما امرپ رو ساختیم واسه حفاطت از گلوله و سلاح های نیمه سنگین اونا ساختن واسه IED!!
  • IR ۰۱:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    29 78
    عربستان به عنوان نماینده مفتخر آمریکا و اسرائیل هر آنچه هزینه بر ایران وارد کرده را باید بپردازذد، دشمنی کورکورانه و متکی به سلاح آمریکا و تهدید ایران به تجاوز نظامی توسط ولیعهد خام فکر . که برای ضزبه زدن به کشور و انقلاب مردم ایران ظرف چهل سال گذشته از هر گزینه فرو گذار نبوده ، مگر واقعا دست از دشمنی برداشته و راه صلاح را پیش گیرد
  • US ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    32 58
    این حمله به نظر او نشان داد همه تبلیغاتی که در مورد مؤثربودن سامانه‌های آمریکایی مطرح می‌شده، «لاف‌های مغرورانه» بوده است/// اما احمق های زیادی در سراسر دنیا وجود دارند که تبلیغات هالیوودی امریکا را باور می کنند. تعداد احمق های دنیا هزاران بار بیشتر از تعداد افراد هشیار و واقع بین است.
  • IR ۰۴:۴۶ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    24 57
    جنگ های آینده جنگ های پهپاد هاست.به شخصه معتقدم نسل های جدید جنگنده مثلا جنگنده نسل هفتم یا هشتم همین پهپاد ها هستند که قابلیت درگیری هوایی رو داشته باشند.امیذوارم ما هم رو همین موضوع یعنی پهپاد های جنگنده و غول پیکر و پهپاد های باربر کرده باشیم تا به امید خدا در آینده به نتیجه برسه
  • IR ۰۶:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    4 4
    یادش بخیر
  • خشنود IR ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    27 73
    کاش مزدوران داخلی که ابگوشت بز باش و خیلی دوست دارن این مقاله هارو بخونن همون تقی زادههایی که تا دیروز ابگوشت بزباش و مطرح میکردن امروز انرژی هسته ای رو و فردا قدرت نظامی رو .
    • ناصر IR ۱۱:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      4 4
      خخخخخخخخخ خاک توسر ترکان
  • IR ۰۸:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    87 34
    به ابر قدرت گرسنه دنیا خوش امدید
    • IR ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      18 62
      آمار گرسنگان آمریکا و اروپا رو هم از دوستات بگیری بد نیست .
    • IR ۱۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      15 55
      اشتباه میکنی یا عناد داری ابرقدرتی مال انقلاب اسلامی و حاج قاسم و حزب الله و انصارالله است و گرسنگی مال جمهوری اسلامی و نماد ان تکرار و تدبیر و امید
  • محمد اسمعیل IR ۰۸:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    15 57
    استاد بزرگوار حسن عباسی چندین سال پیش فرمودند دنیای آینده بر پایه ی پهپاد ها خواهد بود.عنوان نمودند نقش استراتژیک این تجهیزات را نسبت به جنگنده های مدرن و...بسیار پررنگ تر خواهد بود.
  • IR ۰۸:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    22 25
    حالا که حکومت ایران قدرت ابابیلی دارد وابرقدرت است-مذاکره کند
    • IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      12 89
      شرط پیشرفت مذاکره نکردن چون شماها خدای مذاکره امتیاز گیری هستید
  • رضا IR ۰۸:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    6 29
    حمله به آرامكو كار اسراييل يا خود امريكا بوده . چون اين اواخر تو مساله حج ديدن عربستان و امارات دارن به ايران نزديك ميشن حتي عربستان خواهان خريد بنزين ايران شده بود و استعمارگران براي دوشيدن بيشتر گاوشيرده مجبور به انجام اين سناريو شدن . درست مثل حمله به برج هاي دوقلو و 11 سپتامبر كذايي
    • دلگشا IR ۱۲:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      3 21
      این تحلیل به واقعیت نزدیکتروهوشمندانه تره
    • IR ۱۳:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۸
      0 0
      خب اگه کار آمریکا بود انصارالله دیوونه بوده که مسئولیتشو قبول کرده؟
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    17 82
    باید ایستادگی کرد تا آمریکا و اسراییل و قدرتهای دنیا بااحترام باما رفتار کنن نه مث نوکر خودشون مارو ببینن اون وقت تحریم ها هم برداشته میشه
  • IR ۰۹:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    7 56
    کار ایران نیست چون ایرانیها ذاتا" افرادی هستند که اگر کاری کنند شجاعتش را هم دارند بگویند مثل قضیه اسرائیل که حتی فلسطینیها بنر تشکر از ایران زدند. مشکل همان فرافکنی امریکاست که از کلااهبرداری که از عربستان کرد فرارکند اونها بخاطر امنیت اسرائیل از دادن تسلیحات پیشرفته وتوانمند به عربستان طفره رفتند ودرقبال جنس های بنجوری که انداختند میلیاردها دلار کاسب شدند واضحه که باید بندازند گردن دیگران
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    8 62
    آینده با ریز پهبادهاست وقتی ابابیلهای جمهوری اسلامی با سنگهای اتمی کوچک مغز سربازان ابرهه را می ترکانند ما از قرآن الهام می گیریم و ابابیلها را خواهیم ساخت به تعداد هر سرباز امریکایی یک ابابیل و یک سنگ اتمی ریز کافیه
  • IR ۱۱:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    67 21
    ایران یک فرستنده گیرنده ساده ماشین را با برد 100 متر نمی سازد بعد پهپاد با برد 1000 کیلومتر می سازد مشرق ؟
    • IR ۱۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      6 54
      تو کوری نمی بینی مادام کوری!!
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
      1 7
      من یه فرستنده گیرنده رادیویی 10cm ساختم ترکیه داره بهم تابعیت میده ایران 1000کیلومتر ساخته
  • IR ۱۲:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    7 7
    می سازه ولی الکی وبی خودی خرجش نمیکنه داداش
  • حسین IR ۱۲:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۷/۰۳
    5 82
    لمیدارم هر چه زودتر اماراتیها هم ادب بشن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس