کد خبر 966127
تاریخ انتشار: ۲۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۴۹
وارونه نمایی در زندگی ایرانی

هرکسی حق دارد برای آینده فرزندش آن‌طورکه دلش می‌خواهد برنامه‌ریزی کند. چند وقتی می‌شود برخی از سلبریتی‌های هنری ورزشی، فرزندان دولتمردان و چهره‌های سیاسی برای به‌دنیاآوردن نوزادان خود به آمریکا، اروپا سفر می‌کنند

به گزارش مشرق، هرکسی حق دارد برای آینده فرزندش آن‌طورکه دلش می‌خواهد برنامه‌ریزی کند. چند وقتی می‌شود برخی از سلبریتی‌های هنری ورزشی، فرزندان دولتمردان و چهره‌های سیاسی برای به‌دنیاآوردن نوزادان خود به آمریکا، اروپا یا یکی از کشورهایی سفر می‌کنند که قانون ارائه تابعیت‌شان براساس خاک و تولد در سرزمین‌شان اعطا می‌شود. تلاش سلبریتی‌ها و برخی دولتمردان برای گرفتن تابعیت دوم ازطریق تولد فرزند این سال‌ها بیشتر از قبل شده است. آقای رامبد جوان ازجمله افرادی است که سفر به کانادا برای تولد فرزندش با واکنش‌های تندی در جامعه مواجه شده است. از خلاصه انتقادها این‌طور برمی‌آید که تصور همگان از رامبد جوان مخدوش شده؛ کسی که سال‌ها پشت تریبون برنامه خندوانه ادعای وطن‌دوستی می‌کرد.

بیشتر بخوانید:

حمایت از کالای ایرانی، با لباس‌های مارک دار آمریکایی

هرازگاهی یکی از سلبریتی‌ها با انتشار تصاویری از خود، به‌دنیاآمدن فرزندشان را در یکی از کشورهای غربی خبر می‌دهند. البته تلاش برای دریافت تابعیت کشورهای پیشرفته‌تر موضوعی است که در برخی دیگر از کشورهای دنیا وجود دارد و مختص ایرانی‌ها نیست. به‌طورمثال، چینی‌ها هم تلاش می‌کنند بتوانند با تولد فرزندشان در کشورهایی مانند آمریکا یا کانادا که از اصل خاک برای ارائه تابعیت پیروی می‌کنند، تابعیت این کشورها را به‌دست آورند. بااین‌حال در سال‌های اخیر، این موضوع در کشور ما به یکی از موضوعات مهم برای خانواده‌های متمول تبدیل شده است.


آقایان رضا قوچان‌نژاد، بنیامین بهادری، محسن تنابنده و سام درخشانی و خانم‌ها مهناز افشار، روناک یونسی و شیلا خداداد ازجمله افرادی هستند که در سال‌های اخیر، فرزندشان را در کشورهای دیگر به‌دنیا آورده‌اند. حالا چند روزی می‌شود که سفر رامبد جوان و همسرش، خانم نگار جواهریان، به کشور کانادا در فضای مجازی خبرساز شده است. جوان و جواهریان که به بهانه اکران فیلم «قانون مورفی» راهی کانادا شده‌اند؛ ظاهراً تا به‌دنیاآمدن فرزندشان در آنجا ماندنی هستند؛ چراکه پیش‌تر نیز رامبد جوان در برنامه‌های تلویزیونی مکرراً اعلام کرده بود فرزندش تیر ۹۸ به‌دنیا خواهد آمد.


با حسابی سرانگشتی خواهیم دید سفر دوماهه جوان به کانادا و هزینه اسکان و تولد فرزندش، چندین‌هزار دلار آب می‌خورد. از بلیت‌های چندمیلیونی هواپیما گرفته تا هزینه‌های بیمارستان و اسکان در هتل یا آپارتمان مبله برای مدتی طولانی، همه‌وهمه در بهترین حالت ممکن حدود ۵۰۰ هزار دلار هزینه روی دست این زوج هنرمند می‌گذارد؛ یعنی چیزی حدود ۶۰۰ میلیون تومان.


شاید با خود بگویید تولد فرزند در یکی از کشورهای آمریکایی تصمیمی کاملاً شخصی است؛ اما با نگاهی به شبکه‌های اجتماعی خواهید دید مردم و هواداران رامبد جوان چندان هم دربرابر آن بی‌تفاوت نبوده و انتقادات فراوانی هم از آن کرده‌اند. از واکنش‌های کاربران فضای مجازی این‌طور برمی‌آید که تصمیم رامبد جوان برای تولد فرزندش در کشوری غیر از ایران، تصویری را مخدوش کرده که او از خود به‌عنوان شخصیتی دوستدار ایران در ذهن مردم به وجود آورده است.


یکی از کاربران در توییتر خود نوشته است: «همونی که خودش رو کشت تا به‌جای «مرسی» بگیم «سپاس»، واسه به‌دنیااومدن بچه‌ش رفت کانادا، ما خیلی باحالیم!» یا فرد دیگری نوشته است: «کسی که میاد پشت تریبون و فریاد می‌زنه کشور عزیزمون ایران رو دوست داشته باشیم، برای حال خوبش تلاش کنیم و فلان، حداقل نره بچه‌ش رو کانادا به‌دنیا بیاره. اوکی، می‌خواد بره کانادا به‌دنیا بیاره؟ پس نیاد واسه ما شعار بده!». کاربری هم با نام «امیر» نوشته است: «آن‌ها ایران را دوست دارند؛ چون درواقع تنها جایی است که می‌توانند در آن پول دربیاورند».

چرا رامبد نمی‌تواند فرزندش را در خارج به‌دنیا بیاورد؟


بدیهی است هرکسی حق دارد برای آینده فرزندانش بهترین تصمیمات را اتخاذ کند؛ مثلاً برای او پیش از تولد تابعیت بگیرد و او را شهروند کشوری جهان‌اول کند یا هرچیز دیگری. باوجوداین، رامبد جوان و سلبریتی‌های دیگر اشخاص عادی نیستند. جوان با دراختیارداشتن تریبون ۴۵ میلیون نفری «خندوانه»، سال‌هاست در حال ایجاد نشاط و ایران‌دوستی در بین مردم است؛ پس بالطبع، سبک زندگی آن‌ها را نیز مردم عادی زیر ذره‌بین می‌برند. درواقع، هرکسی که از مزایای شهرت بهره می‌گیرد، طبعات آن را نیز باید بپذیرد. هنگامی‌که رامبد جوان در برنامه پربیننده «خندوانه» از خصوصی‌ترین مسائل زندگی‌اش مانند تعدد زوجات و تاریخ زایمان همسرش می‌گوید، طبیعی است سایر مردم جامعه نیز دربرابر آن واکنش‌های مثبت یا منفی نشان دهند. حالا در بین مردم پذیرفتنی نیست کسی که در آنتن تلویزیون بارها از عشق به ایران سخن گفته، حتی حاضر نباشد فرزندش شناسنامه ایرانی بگیرد.


آقای امان‌الله قرایی‌مقدم، جامعه‌شناس و مدرس دانشگاه، درباره گرفتن تابعیت ازطریق تولد فرزند گفت: «این اتفاق پدیده‌ای اجتماعی است که چندسالی است جریان دارد که البته، شروع‌کننده آن‌ها سلبریتی‌ها نبوده‌اند. در سال‌های قبل‌تر نیز دیده می‌شد برخی دولتمردان برای گرفتن تابعیت فرزندان و نوه‌هایشان تلاش می‌کردند؛ اما متأسفانه این پدیده نوعی بیگانه‌گرایی در جامعه را رواج می‌دهد که باعث این قضیه همین افراد مشهور هستند؛ چراکه برای مردم پذیرفته نیست فردی با تمام ادعاهای وطن‌پرستی، حتی حاضر نشود فرزندش را در خاک ایران به‌دنیا بیاورد. شوربختانه این اتفاق ناگواری است که چنین افرادی کعبه آمال و آرزوهای خود را در غرب می‌بینند. واعظِ غیرمعتظ هستند؛ یعنی آنچه نمایش می‌دهند، با عمل‌شان متفاوت است و این پدیده شوم در جامعه در حال گسترش است».


این استاد جامعه‌شناسی ادامه داد: «این موضوع ازنظر پرورشی هم جای بررسی دارد. تاریخ هر کشور از مهم‌ترین دروس تحصیلی است که متأسفانه ما آن‌طورکه باید به آن نمی‌پردازیم. هنگامی‌که فردی می‌خواهد شهروند آمریکا شود، حتماً باید تاریخ آن کشور را امتحان بدهد. وقتی مملکتی تاریخ کشورش را به فرزندانش درس ندهد، معلوم است که افراد بی‌ریشه می‌شوند؛ چراکه تاریخ، هویت و وابستگی می‌آورد. افرادی که تمکن مالی دارند و فضای آینده را برای خود و فرزندانشان مناسب نمی‌بینند، به‌سمت چنین رفتاری روی می‌آورند. شیوه تربیتی باید به‌گونه‌ای باشد که فرد دلبستگی به کشور خویش داشته باشد. رامبد جوان، سلبریتی‌ها و حتی دانشجویان دیگر هم که از کشور می‌روند، محصول همین نظام آموزشی هستند. چرا بیگانگی با فرهنگ ملی از همان دوران کودکی آغاز می‌شود؟

منبع: صبح نو

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 27
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 13
  • IR ۱۱:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    69 2
    اینکه مداوم ذکر میکنید هر کسی مختاره برای بچه اش اونطور که میخواد برنامه بریزه اصلا درست نیست موضوع این نیست که چون طرف مدام از وطن پرستی لاف زده حق نداره این کار رو بکنه موضوع اصلی اینه که جونورهایی مثل رامبد جوان حق ندارن این کار رو بکنن چون دارن تمام سرمایه و هزینه هاشون رو از اینجا تامین میکنن اگه اون و بقیه میخوان تابعیت جای دیگه ای رو داشته باشن حداقل یه جو شرف البته اگه چیزی ازش باقی مونده، به خرج بدن و پولش رو هم از همون کشورها بدست بیارن نه اینکه اینجا در بیارن و با وقاحت مثال زدنی اونجا خرجش کنن، ضمنا بیگانگی با فرهنگ ملی از دوران کودکی آغاز میشه چون صد ساله خائنین کثیفی بودن که زیر گوش این ملت شایسته! خوندن که شما هیچی نیستید جز گداهای تمدن غربی، تمدنی که هر روز بیشتر شاهد گسست و ترک خوردنش هستیم اما همون غرب گداها نمیخوان باورش کنن چون نمیخوان نقطه اتکاشون رو از دست بدن
    • IR ۱۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      21 1
      ۵۰۰میلیون تومان به حساب کانادا ریخت
    • IR ۱۴:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      16 28
      شما هم کاری بکنید تا بقیه کشورها بیایند اینجا بچه شان را به دنیا بیاورند
    • IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      3 30
      جالبیش اینجاست که همینهایی که دارند گریبان چاک میکنند، اگر امکانش را داشتند، همگی بچه هایشان را اونطرف میزاییدند
  • عاشق ایران IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    45 1
    حالم ازین جماعت به هم می خوره....
  • IR ۱۱:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    45 1
    لطفا لااقل در مورد ما ایران را دوست داریم برای همیشه خفه شید یا تایید کنید که هیچ شرفی بیش از شرف نداشته منافقین ندارید که کسی که پاس کانادا برای بچش گدایی میکنه همونی هست که در اولین تجاوز به این خاک بار و بنه خودش و بچش را میبنده و میپره خارج. به قول برخی از اپوزیسیونی که حداقل شرف خودشون را حفظ کردند چیزی که این کشور را در جنگ صدام و یا بعد از اون در سایر جنگها حفظ کرده و میکنند امثال شهدا و بچه های حزب اللهی هنوز درگیر سیل و ویرانی خوزستان و لرستان هستند نه امثال شمایی که مدام دم از ایران پرستی میزنید و همیشه در حال فحش به همون قشر حزب اللهی هستید و در اولین باد خطر فلنگ را میبندید یا در کشور ملکه و یا کشور رویاهاتون و یا در پستوی خونه هاتون تا برند براتون بجنگند و نهایت کارتون هم تایید امثال پادشاه برای جدایی از بحرین وقتی جرات حتی سخن گفتن ندارید. پس لطفا برای همیشه لااقل خفه شید.
  • سعید IR ۱۲:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    38 0
    متاسفانه از سفره نظام چهره شده و پول دار واین گونه افراد فهمیده اند با چهره ریا چگونه برای خود موقعیت بدست اورند
  • خودی IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    33 0
    متاسفانه سکوی پرواز اینگونه افراد خود سیما است که در اینجا تبلیغ وتشویق وبه شهرت می رسن وبعد از جاههای دیگر سر درمیاورن.نظیر حسینی و
  • IR ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    25 0
    اینها بروند همان کشور پیشرفته پول در بیاورند .
  • م. ناظر RO ۱۳:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    19 0
    لطفا این گونه مسائل را نگذارید به مرحلهٔ اهانتهای فعلی برسد بلکه اگر در مرحلهٔ فعال بودن قمارخانهٔ خندوانه در سیما و ۷ را بفرست به ۸۰ با بهای ۱۰۰۰۰۰ ریال تا در قرعه‌کشی شرکت کنید، دلواپسِ قماربازی بودید به این مرحلهٔ هرمله سازی نائل نمیشدیم.
  • IR ۱۳:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    30 0
    الان پست درباره ی کودک کار گذاشته اون ۵۰۰ میلیون حق همین بچه ها بود که بخاطر ایران تورا خیلی دوست دارم به تو دادن الان در کانادا براشون پست بزار....
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    29 0
    بنده با اینکه فرزندش رو خارج از ایران به دنیا بیاره مشکلی ندارم. برن به سرزمنینی که بهش علاقه دارن و براش می میرن و برای همیشه گورشون رو گم کنن. ولی دیگه نباید توی رسانه ملی یک کشور دیگه که حتی ارزش به دنیا آوردن بچه هاشون رو نداره کار بکنن. به خدا قسم اگر این یارو بچه اش رو خارج به دنیا بیاره هر ثانیه حقوق گرفتنش از رسانه ملی خیانت به ملت داغدیده و شهید داده است.
    • IR ۱۶:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      11 0
      قابل توجه آقای علی عسگری
  • IR ۱۳:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    22 1
    خیلی دلشان بخواهد فرزندشان توایران متولد شود .ایران وایرانی بودن افتخار ماست‌.
  • IR ۱۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    2 28
    آخه برادرای من چرا ناراحت میشید دمش گرم زرنگه ، اگه خود ماها اینجور فرصتی برامون پیش میومد خدایی بگید انجام نمیدادیم
    • IR ۱۶:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
      10 1
      یقینا چنین کاری انجام نمیدم افتخار میکنم که بچه‌هایم تنها شناسنامه ایرانی دارند و اینها هم چند سال دیگر از این کارشان پشیمان می‌شوند
  • کارشناس IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    20 2
    ما به این افرادی که شما هنرمند میگویید دلقک میگوییم.
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    14 1
    مشکل ما فرهنگ نیست. مشکل اصلی ما اختلاس و دزدیه... مشکل ما حاکم شدن دزدان است!
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    9 0
    حالت از خودت به هم نمی خوره؟؟؟ پشت کسایی ایستادی که کشورت را به این روز انداخته اند!
  • IR ۱۴:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    8 0
    صدا و سیما مال باباتون نیست که. با بودجه دولتی می چرخه. یعنی از جیب مردم.
  • داود IR ۱۴:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    17 0
    به نظرم بايد تابعيت ايراني اينگونه افراد را لغو كنند جون اين افراد اگر كوچكترين مشكلي براي ايران پيش بياد دست زن وبچه را ميگيرند و فلنگرو ميبندن و ميروند ، اينها تا زمانيكه در ايران خوب پول در ميارند تا حدودي به كشور خودشون علاقه دارند و گاهي اوقات خيلي هم كوروش پرست ميشوند ، اينها مصداق اين شعرند :اين دغل دوستان كه ميبينيد مگسانند گرد شيريني اين ها غيرت و وطن پرستي رو سه طلاقه كرده اند
  • علی IR ۱۵:۰۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    9 1
    وطن پرستی به لاف و سخن نیست وطن پرستان واقعی امثال فهمیده و مرحمت بالا زاده هایی هستند که خاک این کشورو با خونشون مقدس کردند ولی چرا بعضیا جفتک می اندازند و کسی هم چیزی نمیکنه موندم ..ولی در کل کشور های پیشرفته امکانات و بستر سازی خوبی برای رشد هست ولی واسه همه نه به قولی این بچه پدرش رامبد و مادرش اون زنه هست اگ پیش خدا هم متولد شه کسی نمیشه .چونکه تو این مملکته که هر کی دروع و دزدی بلد باشه به پول و مقامی میرسه
  • محسن IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    14 0
    پول زیادی مستی و ولخرجی هم میاورد یه عده لنگ نون شب و یک عده هم اینطوری بریز و بپاش دارند مثل تعویض دکورخندوانه که اصلا نیاز نبود اما افسوس .......
  • IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    2 0
    باور کنید با بلایی که حسن روحانی سر مملکت آورد خیلی ها کلا ار ایران رفتند برای همیشه
  • IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۳
    2 0
    اینهم از نتایج آموزش و پرورش در دهه های گذشته!
    • IR ۲۰:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
      0 1
      زرنگ بازی ایرانی ها را که به صورت ژن بهشان به ارث رسیده رو ، نندازید گردن آموزش و پرورش بیچاره .
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۴
    0 0
    رامبد چرا وقتی در برنامه ی خندوانه به آزاده نامداری تیکه انداختند ، تو غش غش می خندیدی و دست می زدی ؟ چرا آزاده رو قضاوت کردی و او را مسخره کردی ، ولی الان توقع داری کسی تو را قضاوت نکند ؟ حجاب آزاده که از زن تو حتی بعد از برداشتن روسری خیلی بیشتر بود .... چرا ؟مشرق جون هر کی دوست داری ، منتشر کن ...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس