حاشیه‌نگاری | تغییر «مداح» نماز عید و نفسِ راحتِ برخی «صف اول نشینان»/ آقازاده‌‌ای که در جایگاه ویژه مسئولان نشست

نوبت به بخش جذاب مراسم رسید؛ همان پند و اندرز «صفِ اوّل‌نشینان» که چندسالی است موجب اعتراض عده‌ای شده است، اما همان‌طور که زمزمه‌های تغییر مداح از قبل شنیده شده بود، خبری از میثم مطیعی نبود.

به گزارش مشرق، خودم را برای ازدحام و معطلی طولانی در خروجی متروی ایستگاه شهید بهشتی آماده کرده بودم. این تصوری بود که از سال گذشته به یادگار داشتم.

ببینید

عکس / سه فرمانده سپاه در نماز عید فطر

عکس / خارجی‌های نماز عید فطر در مصلی تهران

عکس / "حاج قاسم"در نماز عید فطر تهران

عکس / سلاح جنگی در دستان رهبر انقلاب

- با توجه به ساعت حضورم در مصلی (۷:۳۰)، انتظار داشتم مثل سال گذشته همان جلوی ورودی مترو، متوقف شوم و نماز را همانجا اقتدا کنم؛ امّا برخلاف تصورم، امسال خبری از گره‌های کور ترافیکی در مترو و مصلی نبود؛ همه چیز روان بود؛ با اینکه جمعیت همان جمعیت بود بلکه بیشتر. حتی بازرسی بدنی هم روان‌تر از سال‌های قبل بود.

- منعی برای همراه داشتن گوشی موبایل هم وجود نداشت. به یاد سال‌های نه‌چندان دور افتادم که صف‌های طویل تحویل موبایل در جلوی اتوبوس‌های ویژه این کار، تشکیل می‌شد.

- محل برگزاری مراسم، محوطه مصلی بود و بعد از عبور از گیت، از پله‌ها بالا رفتم و به محوطه رسیدم. در صفوف نماز جایی برای نشستن پیدا نشد. به امیدِ یافتن جایی برای نشستن، پشت سر جمعیت حرکت کردم و از لابلای صفوف گذشتم تا به میانه محوطه نزدیک شدم. به خط قرمز نزدیک شده بودم! چند قدم جلوتر می‌رفتم باید مهمان آفتاب می‌شدم.

- فکر اینکه تا آخر مراسم مجبور به تحمل آفتاب سوزانِ نیمه خرداد باشم، مرا به عقب‌گرد واداشت. راهی که پیموده بودم را بازگشتم تا به پله‌های بالکن مصلی رسیدم و بالا رفتم. بالکن هم مملو از جمعیت بود. خیلی زود نگاهم به سجاده‌ای افتاد که یک گوشه آن خالی بود. مرد سیاه پوش، سجاده‌اش رو به صورت افقی پهن کرده بود تا کسی که به دنبال جایی برای نشستن می‌گردد را مهمان خود کند.

- نزدیک شدم و پرسیدم جای کسی است؟ مرد میان‌سال لاغراندام، با آغوش گرم مرا در کنار خود نشاند. زیرچشمی که نگاهش کردم، متوجه شدم از یادگاران دفاع مقدس است؛ دست راست او گواه ایثارگری و جانبازی‌اش بود.

- گروه تواشیح مشغول اجرای سرود بود که زمزمه‌های عدم اتصال صفوف جلویی بالکن با سایر قسمت‌ها بلند شد. دومین عقب‌نشینی‌ام را انجام دادم! بلند شدیم و به‌ناچار، سجاده را روی پله‌های بالکن پهن کردیم؛ به شکلی که من و صاحب سجاده، بر روی دو پله مجزا نشسته بودیم. این حالت را تا الان تجربه نکرده بودم!

- تواشیح به پایان رسید و نوبت به قسمت جذاب مراسم رسید؛ قسمتی که با نوازشِ «صف اوّل‌نشینان»، چندسالی است حسابی سر و صدا کرده است. زمزمه‌های تغییر مداح را شنیده بودم. بله؛ خبری از میثم مطیعی نبود و مجری از محمود کریمی دعوت کرد برای مداحی به جایگاه بیاید.

- برخی هم به شوخی یا جدّی، تغییر مطیعی را دستاورد دولت می‌دانستند!

- تغییر مداح مراسم، تغییر یک فرد نبود؛ با غیبت مطیعی، جای خالی محمّدمهدی سیّار، میلاد عرفان‌پور، مهدی جهان‌دار و تیمی که اشعار انتقادی مراسم نماز عید را می‌سرودند نیز احساس می‌شد. این تیم اگرچه در تریبون مراسم غایب بود، امّا در قالبی دیگر حضور داشت! کتاب «ای نشست صف اول» که حاوی اشعار انتقادی قرائت شده در تریبون عید فطر است، در قسمتی از مصلی توسط تعدادی از جوانان به فروش می‌رفت.

- حاج محمود با اشعار عربی شروع کرد و در ادامه به اشعار فارسی رسید. اشعاری با این مضمون که شعار «ما اهل کوفه نیستیم علی تنها بماند» با «لمیدن» محقق نمی‌شود.

یک بیت قابل توجه شعر کریمی از این قرار بود:

با این وجود آنگاه، در لحظه بزنگاه / وقتی در اقتداریم، ما شرط می‌گذاریم

پای «صف اوّل‌» به شعر مداح جدید مراسم عید نیز باز شد، امّا این بار نه انتقادی بلکه با مضمون وحدت سروده شد. بدین مضمون که از صف اول تا صف آخر، همه یکپارچه در انتظار ظهور هستند.

- با اینکه مداح مراسم تغییر کرده بود، امّا صداوسیما که این روزها محل انتقادات مختلف است، ترجیح داد در لاک محافظه‌کاری فرو رود و این قسمت از مراسم را پخش نکند.

- شعرخوانی که تمام شد، مجری مراسم بلافاصله حضور رهبر انقلاب را اعلام کرد و همه برای نماز بپا خاستند.

- به قسمت لذّت‌بخش مراسم رسیده بودیم. لحن منحصر به فرد و گیرای «آقا» هنگام قرائت نماز، یکی از جاذبه‌های نماز عید فطر تهران برای من و خیلی‌های دیگر است.

- نماز که تمام شد از پله‌ها پایین رفتم و در حالی که محوطه مصلی مقداری خلوت‌تر شده بود، برای شنیدن خطبه‌های آقا، بر روی موکت‌ها نشستم.

- کاغذهای نسبتاً بزرگی که بر یک طرف آن طرح سجاده نقش بسته بود و طرف دیگر آن سفید بود، در بین نمازگزاران توزیع می‌شد تا جای خالی زیرانداز را پر کند. آرم شهرداری منطقه ۷ بر روی آن‌ها دیده می‌شد. کمک خوبی بود به کسانی که دست خالی به مصلی آمده بودند؛ امّا من ناخودآگاه به فکر گرانی کاغذ افتادم و اینکه چه بهتر بود به جای کاغذ، جنس ماندگارتری برای این کار در نظر گرفته می‌شد تا برای مراسم‌های بعد مورد استفاده قرار گیرد.

- از دیگر نکات قابل توجه مراسم امروز، حضور سیّد احمد خمینی، فرزند حجّت‌الاسلام سیّد حسن خمینی در صف اوّل نماز بود. جایی که سران قوا، رئیس مجلس خبرگان رهبری، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام و فرماندهان نظامی حضور دارند. تغییر جدید دیگر در ترکیب صف اول، حضور آیت‌الله رئیسی، رئیس قوه قضائیه بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 6
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • یاسر IR ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    52 2
    فرزند حسن که قربان صدقه خاتمی می ره - صف اول چکار می کنه حیف نیست احمدی نژاد نباشه این اسب سوار .... بیاد صف اول راستی چه فکری کرده ..
  • حمید IR ۱۶:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    5 99
    درودبرآقای کریمی بااشعاروحدت آفرینش . من قبلا مداحی ولحن آقای مطیعی رابسیاردوست داشتم اما وقتی آن اشعارتفرقه انگیزراخواند ازچشم بنده افتاد تاسرحدتنفر .
    • IR ۰۴:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۶
      26 0
      آینه چون روی تو بنمود راست،خودشکن،آینه شکستن خطاست!!!
    • حسين IR ۲۱:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۹
      1 0
      منم از وقتي كه ديدم اقاي مطيعي حرف دل مردم را جلوي مديران زد بهش علاقه مند شدم. حرف دل همه مردم بود. حرف دل شما نبود يعني؟؟؟ كجاي آن تفرقه بود؟؟
  • IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    58 2
    ژن سید احمدکم کم داره خودش رو نشون میده
  • IR ۱۷:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۵
    61 0
    از این حرکت احمد خمینی معلوم است که امروز فردا از او علامه درست خواهند کرد!! راستی مشرق برای عمامه داشتن چندسال باید درس خواند؟!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس