کد خبر 960790
تاریخ انتشار: ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۴۰
image-20190521160202-2.png

سربازی یکی از مراحل غیر قابل انکار در زندگی هر پسری است و آقایان باید به هر طریقی این دوران را پشت سر بگذارند.

با توجه به قانون، تمامی آقایان بالای 18 سال به جز مواردی که استثنا هستند ( معافیت ها) ، باید خدمت سربازی را پشت سر بگذارند. گذراندن این دوران برای هر پسری که مشمول دوره سربازی می شود ، اجباری است و در صورتی که این افراد دوره سربازی را پشت سر نگذارند،  مجاز به استفاده از  برخی خدمات دولتی نیستند  و  با محدودیت مواجه می شوند.

به این ترتیب بعد از 18 سالگی در صورتی که فرد مشغول به تحصیل نباشد، باید دوران سربازی را پشت سر بگذراند و یا حداقل تکلیف خود را با سربازی و کارت پایان خدمت روشن کند.

بسیاری از افراد این دوران را به طور کامل سپری می کنند و برخی بنا به شرایط به طور کامل معاف می شوند.

معافیت کامل شرایطی دارد که اگر فرد مشمول این شرایط شود، می تواند کارت معافیت دریافت کند. معافیت پزشکی، معافیت کفالت پدر بیمار، معافیت کفالت مادر مطلقه و ... از جمله موارد معافیت از سربازی هستند.

برای این که  در مورد سربازی، شرایط معافیت، کسری خدمت ، امریه  و ... اطلاعات بیشتری کسب کنید، می توانید از  مشاوره سربازی تلفنی بهره بگیرید و اطلاعات خود را در این زمینه بیشتر کنید.

معافیت کفالت مادر مطلقه

مشمولینی که پدر و مادر آن ها از یک دیگر جدا شده باشند و حداقل 30 ماه از تاریخ جدایی والدین ایشان بگذرد، در صورتی که غیبت نداشته باشند، تنها فرزند پسر خانواده می تواند از معافیت کفالت استفاده کند.

لازم به ذکر است بعد از جاری شدن صیغه طلاق معافیت موقت و بعد از گذشت 30 ماه از تاریخ طلاق، معافیت دائم صادر می شود؛ برای این که در مورد این نوع معافیت بیشتر بدانید می توانید از مشاوره معافیت سربازی بهره مند شوید.

 

معاف از رزم چیست؟

معافیت از رزم یعنی مشمول به علت بیماری مجاز به انجام بعضی از کارها در خدمت سربازی نیست؛ البته لازم به ذکر است معافیت از رزم به معنی معافیت کامل نمی باشد و فرد دوره سربازی را می گذراند ولی بنا به شرایطی که دارد، بعضی از کارها را انجام نمی دهد.

به عنوان مثال افرادی که مبتلا به واریکوسل درجه یک و دو هستند، دارای شرایط معاف از رزم هستند.

یکی دیگر از بیماری های که موجب معافیت از رزم می شود، بیماری های مربوط به بیضه است. آتروفی، آکتوپی، یا فقدان بیضه یک طرفه نیز موجب معافیت از خدمات رزمی می شود.

بیماری های روانی ای همچون افسردگی و اضطراب شدید هم ممکن است با تشخیص پزشک منجر به معاف از رزم شوند.

شرایط معافیت سربازی ایثارگری

یکی از مواردی که افراد می توانند به واسطه آن از سربازی معاف شوند، معافیت ایثارگری است. بنا به شرایط معافیت ایثارگری سال 97 آزادگان به ازای 24 ماه سابقه ایثارگری می توانند یکی از فرزندان پسر خود را از سربازی معاف کنند.

یکی دیگر از شرایط معافیت سربازی ایثارگری داشتن حداقل 30 ماه سابقه ایثارگری والدین مشمول و البته غیبت نداشتن خود مشمول است؛ در صورتی که مشمول غیبت داشته باشد حتی اگر سابقه ایثارگری والدینش بیش از 30 ماه باشد هم نمی تواند از سربازی معاف شود.

به طور کلی، استفاده از معافیت ایثارگری فقط برای کسانی امکان پذیر اشت که 28 یا 29 ماه به بالا سابقه ایثارگری داشته باشند.

 

شرایط معافیت سربازی افرادی که والدین معلول و ناتوان دارند

در صورتی که هر دو والد معلول و ناتوان باشند و یا دست کم دو نفر از فرزندان آن ها معلول و ناتوان باشد، یکی از پسران که مشمول خدمت است با ارائه مدارک مورد نیاز می تواند از سربازی معاف شود.

لازم به ذکر است افرادی که از همسر معلول و ناتوان خود نگهداری می کنند، تا زمانی که سرپرستی همسر خود را به عهده داشته باشند، از سربازی معافند.

 

 

 

معافیت پزشکی واریکوسل

یکی از بیماری های شایع در مردان واریکوسل است؛ مبتلایان به واریکوسل درجه سه به طور کامل از سربازی معاف شده و مبتلایان به واریکوسل درجه یک و دو معاف از رزم می شوند.

معافیت سربازی دانش بنیان

در صورتی فرد می تواند از معافیت سربازی دانش بنیان استفاده کند که تحصیلات دانشگاهی در مقاطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکترا  داشته باشد و در یکی از شرکت ها مشغول به فعالیت باشند.

فردی که می خواهد از معافیت دانش بنیان استفاده کند در صورتی که مدرک کارشناسی دارد باید شرایط زیر را داشته باشد تا بتواند از معافیت دانش بنیان استفاده کند:

بیشتر از 3 سال از تاریخ دانش آموختگی فرد نگذشته باشد و اگر در دانشگاه های خارج از کشور  تحصیل کرده است، بیشتر از 6 سال از تارخ دانش آموختگی وی نگذشته باشد.

متقاضی باید یک عضو تاثیر گذار در شرکت بوده باشد( فرد باید یکی از اعضای هیئت موسس باشد و یا حداقل 3 ماه مدیر عامل بوده باشد)

فرد باید به صورت تمام وقت در شرکت کار کند و حداقل 3 ماه اخیر سابقه پرداخت بیمه داشته باشد و حد نصاب امتیاز لازم را کسب کرده باشد.

 

فردی که می خواهد از معافیت سربازی دانش بنیان استفاده کند در صورتی که مدرک کارشناسی ارشد یا دکتری تخصصی دارد نیز باید شرایط ذکر شده را داشته باشد تا بتواند از معافیت دانش بنیان استفاده کند.

 

مراحل معافیت تحصیلی خارج از کشور

همان طور که می دانید، پسرانی که قصد ادامه تحصیل در خارج از کشور را دارند، باید از سازمان نظام وظیفه مجوز خروج بگیرند.

بعد از اتمام تحصیل هر آقا 1 سال فرصت دارد تا خود را به سازمان نظام وظیفه معرفی کند؛ در صورتی که قصد ادامه تحصیل در دانشگاه های خارج از کشور را داشته باشد در این یک سال فرصت دارد تا از یکی از دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم یا وزارت بهداشت( برای رشته های علوم پزشکی) پذیرش گرفته و به این ترتیب معافیت بگیرند. این افراد بعد از این که وثیقه نزد سازمان نظام وظیفه به امانت گذاشتند، مجوز خروج دریافت کرده و می توانند برای اخذ ویزا اقدام کرده و از کشور خارج شوند.

 

 

در صورتی که می خواهید در مورد انواع معافیت، امریه، پروژه کسری خدمت و سایر اخبار مربوط به سربازی اطلاعات بیشتری کسب کنید می توانید از مشاوره معافیت سربازی بهره بگیرید و از راهنمایی ها و اطلاعات کارشناسان افسر مشاور  استفاده کنید. کافی است با شماره 02166081200 تماس بگیرید.

 

 **محتوای تبلیغاتی**

 

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس