ترامپ

بعد از آنکه ترامپ اعلام کرد ترجیح می‌دهد با ایران وارد جنگ نشود، مقامات عربستان که میترسند هزینه جنگ بر دوش آنها بیافتد جمله رئیس‌جمهور آمریکا را تکرار کردند.

سرویس جهان مشرق- پادشاه عربستان با ژست ام‌القری کشورهای منطقه را به جلسه مشورتی با موضوع کاهش تنش‌های جاری در منطقه دعوت کرده است در حالی که فرزندش ولیعهد عربستان خودش آتش‌بیار اصلی معرکه است و به آن اعتراف کرده است. حالا چرا ناگهان سعودی‌ها به فکر کاهش تنش افتاده‌اند؟

بیشتر بخوانید:

چه کسی در سنا پشت پرده جنگ‌طلبی دولت ترامپ است؟ +تصاویر

«سگ هار» سیاست خارجی ترامپ کیست؟

هفته گذشته دو نفتکش سعودی در میان نفتکش‌هایی بودند که در ساحل فجیره امارات هدف حمله قرار گرفتند. گزارش این حادثه را به شورای امنیت فرستاده‌اند اما از هم‌اکنون گفته‌اند نمی‌خواهند از ایران انتقام بگیرند! این سخنان تلویحاً متهم‌کردن ایران به دست‌داشتن در حادثه هفته گذشته است و در عین حال توجیه ورود به جنگ. اما از زاویه‌ای دیگر نیز قابل بررسی است.

ترامپ در سال ۲۰۱۲ میلادی اوباما را متهم کرده بود که می‌خواهد با آغاز جنگ با ایران در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری، رأی بخرد.

ترامپ و بولتون عقب‌نشینی کردند

مقامات دولت ترامپ دائماً پس از خروج از برجام تأکید می‌کردند که همه گزینه‌ها روی میز است حتی اگر آمریکا احساس کند منافعش تهدید شده؛ جمله‌ای که به آغاز جنگ اشاره دارد و مثلاً از زبان برایان هوک مسئول میز ایران در وزارت خارجه در اواخر ۲۰۱۸ میلادی شنیده شد. اما ده روزی هست که می‌گویند نمی‌خواهند با ایران بجنگند و آغازگر جنگ نخواهند بود. ترامپ چهارشنبه ۱۵ مه در دیدار با دستیارانش گفت نمی‌خواهد تنش با ایران به جنگ تبدیل شود و فردایش نیز که از سوی خبرنگاران سؤال‌پیچ شد گفت «امیدوارم جنگ نشود».

به نظر می‌رسد این تغییر رویه پس از آن کلید خورد که سه ضربه ناگهانی بر آنها وارد شد:

۱- محمدجواد ظریف برای مصاحبه با فاکس‌نیوز و ارسال پیامی به رئیس‌جمهور آمریکا عازم آن کشور شد و با صدای رسا اعلام کرد «گروه بی» (نتانیاهو، بولتون و بن‌سلمان) می‌خواهند ترامپ را برخلاف وعده‌های انتخاباتی‌اش و علی‌رغم میل خودش وارد یک جنگِ دیگر در خاورمیانه کنند تا قربانی منافع آنها شود.

۲- پس از آن نیز دولت ایران اعلام کرد با استناد به مفاد برجام و با توجه به کاهش تعهدات طرف‌های غربی برخی تعهداتش را تعلیق خواهد کرد.

۳- سپس حمله ناشناس در ساحل فجیره معادلات امنیتی آنها را به هم ریخت.

بنابر این ابتکار عمل به دست ایران افتاد و موجب شد آنها برای دفاع از خود صراحتاً مجبور به اعلامِ این مطلب شوند که «خواهان جنگ با ایران نیستند». این را بولتون در توییتی که پیرامون حرکت ناو آبراهام لینکلن به خلیج فارس منتشر کرد، مطرح کرد. حالا نوبت عربستان است و پس از آن اسرائیل.

عادل الجبیر دو روز پس از آنکه ترامپ رسماً گفت ترجیح می‌دهد با ایران نجنگد، در یک مصاحبه اعلام کرد ریاض هم چنین تمایلی ندارد.

عربستان عقب‌نشینی کرد

سعودی‌ها که می‌بینند آمریکا می‌خواهد هزینه سیاسی و مالی جنگ را بر دوش آنها بگذارد، برای اینکه به هزینه‌تراشی علیه کشورهای عربی متهم نشوند، می‌گویند خواهان جنگ با ایران نیستند و احتمالاً برای همین جلسه مشورتی تشکیل داده‌اند که بگویند نمی‌خواهند هزینه چنین جنگی را بپردازند. اما اسرائیلی‌ها پرروتر از این حرف‌ها هستند که به زودی عقب‌نشینی کنند.

عادل الجبیر مشاور پادشاه در امور خارجی به رسانه‌ها گفته است عربستان نمی‌خواهد با ایران وارد جنگ شود اما اگر حمله‌ای از سوی ایران رخ دهد با تمام قوا پاسخ خواهد داد. او می‌گوید «ما صلح و ثبات را می‌خواهیم» اما «نمی‌توانیم بیش از این سیاست‌های خصمانه ایران علیه پادشاهی را تحمل کنیم».

عقب‌نشینی تاکتیکی یا راهبردی؟

آیا راهبرد دول متخاصم با ایران تغییر کرده است یا این صرفاً یک عقب‌نشینی موقت برای توجیه جنگ است؟ در حالت دوم، ممکن است آنها خود را خواهان صلح نشان بدهند اما همزمان از طریقی دیگر یک حمله صوری علیه نیروهای آمریکایی در عراق یا آب‌های جنوبی ایران صورت دهند و آن را به گردن ایران بیاندازند تا مجوز جنگ را بگیرند.

واشینگتن‌پست احتمال می‌دهد شکست راهبرد بولتون در ونزوئلا که اوج آن کودتای ناکام نظامی در ۳۰ آوریل بود، یکی از دلایل اقناع ترامپ به متوقف‌کردن راهبرد بولتون در قبال ایران باشد. از آنجا که دو تن از مهمترین مدافعان جنگ با ایران یعنی بولتون و مارکو روبیو سناتور جمهوری‌خواه از برنامه‌ریزان اصلی راهبرد آمریکا در قبال ونزوئلا هستند، این گمانه نیز بیراه نیست.

به هرحال دلیل آن هر چه باشد، عقب‌نشینی همزمان سعودی‌ها با ترامپ پس از داعیه‌های تکراریِ گزینه‌های روی میز نشان از هماهنگی‌های فوری میان دو کشور دارد. در این میان اسرائیلی‌ها که بازیگر اصلی پشت صحنه هستند، با ریاکاری به دنبال اهداف خود هستند.

منابع

https://www.reuters.com/article/us-saudi-oil-emirates-tanker/saudi-arabia-says-it-seeks-to-avert-war-ball-in-irans-court-idUSKCN1SP01C

https://www.bbc.com/news/world-us-canada-48307445

https://www.indy100.com/article/us-iran-tensions-trump-twitter-war-obama-john-bolton-middle-east-8916216

https://www.aa.com.tr/en/americas/military-option-on-table-against-iran-us-envoy/1325514

http://www.msnbc.com/rachel-maddow-show/trump-starts-realize-john-bolton-still-agrees-john-bolton

https://www.mashreghnews.ir/news/814828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 48
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 10
  • IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    89 1
    سایه جنگ اقتصادی هست نه نظامی
    • کار تمام است IR ۱۴:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      18 79
      بسیجیا وقتشه برید خودتونو فدا کنید خخخ به زودی سربازان سعودی میریزن تو دفتر مشرق و اینا نشستن و هنوز دارن مطلب میزنن . بیایید من یه انباری ته حیاط دارم اونجا قایم بشید .
    • به ۱۴:۱۵ IR ۱۶:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      13 10
      خخخخخخخخ شاسکول کارتمام شده تویی که دیدی جنگ نمیشه وبیکار اومدی مشرق کامنت می ذاری .اون انباریتون رو هم نگه دار توش پوشک ذخیره کن برای روز"" مبادا اگرجنگ شود ""لازم میشه
    • DE ۱۷:۰۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      17 0
      بیایید من۱۴:۱۵ یه انباری ته حیاط دارم اونجا قایم بشید .//تو خودت یکتنه هزاران بار ان باری چرا تو خونت هم باز انبار داری .
    • در پاسخ به : 14:15 IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      14 2
      اولا: فعلا که همین بسیجی ها در سوریه و عراق دمار از روزگار داعشی های وهابی مسلک سعودی _ عبری در آوردند. ثانیا: در 8 سال دفاع مقدس ثابت شده که امثال شماها سوراخ موش را می خرید و فقط در زمان فتنه با دستور اربابتان از سوراخ خود بیرون می آیید و با حضور مردم مجددا به سوراخ های خود پناه می برید.
    • بختیاری GB ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      11 1
      آل یهود فعلا توی یمن زائیده حمله با تمام قوا به ایران پیشکش شما(کامنت 14:15)که با آل یهود میپری خبر داری چی میزنن؟؟؟
    • GB ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      10 0
      آل یهود فعلا توی یمن زائیده
  • BE ۱۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    18 0
    زپرشک
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    20 1
    شکست راهبرد بولتون در ونزوئلا که اوج آن کودتای ناکام نظامی در ۳۰ آوریل بود، یکی از دلایل اقناع ترامپ به متوقف‌کردن راهبرد بولتون در قبال ایرانه
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    20 3
    ترامپ رسماً گفت ترجیح می‌دهد با ایران نجنگد، ریاض هم گفت چنین تمایلی ندارد.
    • IR ۱۵:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      18 3
      از آدم دروغگو توقع کلام راست نداشته باش
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    7 66
    تو تحلیلت مشرق چرت بوده همش. جنگ خیلی هم نزدیکه بدبخت
    • IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      47 6
      بدبخت تویی که اینقدر پای دود و دم نشستی بُخوری شدی
    • علی IR ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      3 0
      باشه که جنگ نزدیکه. تو چرا خیس کردی
    • DE ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      21 1
      جرأت داری همین حرفت که ایران رو دود میکنی تو یکی از خیابانهای ایران بزن ! بعد ببین کی دود میشه هوا .
    • DE ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      7 0
      زیاد سر به سرش۱۳:۴۳ نگذارید دکتر تشخیص بیماریش رو روی کاعذ نوشته " ...داره خنگ میشه خیلی هم نزدیکه" .بعد هول شده خونده داره جنگ میشه خیلی هم نزدیکه.
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    3 64
    ایران را دود خواهیم کرد ما سعودی های افغانی از داخل
    • IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      29 0
      سعودی هستی افغانی هستی داخلی هستی دورگه داشتیم دیگه سه رگه نداشتیم
    • IR ۱۷:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      13 0
      شما سعودی های افغانی عرضه دارید اول برید کشور خودتون رو از تو هچل دربیارید
  • IR ۱۳:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    0 23
    برو بابا
  • IR ۱۳:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    5 37
    ده روزی هست که می‌گویند نمی‌خواهند با ایران بجنگند و آغازگر جنگ نخواهند بود.. خاک بر سر این یعنی حمله نزدیکه محل کار خود را ترک و به پناهاگاه بروید
    • RU ۲۰:۲۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      10 1
      نیروهای مسلح ما چهل ساله شبانه روزی اماده هستن نگران نباش بگو بیان تا ضربه ای بخورند که شترقش برسد تا به ریاض و حیفا...
  • IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    6 22
    مشرق فقط به درد شیشه پاک کردن میخوری حححححححححح
    • IR ۱۵:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      2 1
      خرِ خدا مشرق روزنامه نیست که
  • IR ۱۳:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    43 1
    مورد 4 حمله پهبادی یمنی های پا پتی به تاسیسات نفتی عربستان و سقوط 31 میلیارد دلاری سهام انها !
  • PL ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    14 18
    برا چی بیان با ایران بجنگن وقتی که همیطور وبدون شلیک گلوله دارن مارا با گرسنگی و گرانی مرگ تدریجی میدن
    • IR ۱۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      13 3
      نه بگو چرا بجنگند وقتی یک دولت لیبرال داریم
    • IR ۲۰:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
      3 5
      دولت لیبرال شرف داره به دولت انقلابی محمود
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    28 3
    ما جانمان کف دستانمان هست نه از امریکا می ترسیم نه ا ز نیروی قدرتمند فوق العاده سعودی ها که دنیا را فتح کرده اند ما هر کدام تا صد تا سعودی نکشیم به شهادت را ضی نمی شویم . مرگ بر آل سعود مرگ بر امریکا
    • جواد IR ۰۲:۲۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
      1 2
      خوب تو هم مثل وهابیون فکر میکنی اونام میگن میکشیم همتون مثل هم هستید خمینی میگفت اخوند شدن چه اسان ادم شدن محال باید بگیم بعضا ادم نمیشوند سعودی وایرانی امریکایی نداره به ذات بشر ربط داره
  • ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    11 1
    دوستی شیاطین خبیث ابن خبیث و لعین بن لعین
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    34 8
    عربستان و امارات و اسراییل در حد و حدودی نیستن که بخوان اسم جنگ رو تو دهنشو بیارن امریکا هم اگر وارد جنگ شود زمین گیر خواهد شد وبلایی صدها برابر بدتر از ویتنام به سرش خواهد امد که تا دهه ها در صدد جبرانش براید پس گور بابای همتون زنده باد ایران و ایرانی
  • IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    29 1
    به کودخوری افتادن حرومزاده ها،ایران بیشه دلیران شوخی بردارنیست !
  • حسن IR ۱۵:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    32 0
    می دونی، کجا حالم بهم خورد...اونجایی که عربستان سعودی گفت : هر حمله آیی را با تمام قوا پاسخ خواهد داد...هیغ...به قول معروف،بزار اونهایی را که زدی،از بیمارستان بیایند بیرون...
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    16 0
    واکنش وندی شرمن به توییت ترامپ: شاید فکر می کنی، رویکرد «اتش و خشم» در مقابل کره شمالی، روی ایران جواب می دهد تا با تو دیدار کنند. جواب نخواهد داد؛ البته قمار کره شمالی هم خیلی خوب از آب درنیامد، درآمد؟
  • IR ۱۸:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    11 2
    آمریکا . اسراییل . عربستان غلط میکنند به کشور ما چپ نگاه کنند چه برسد به اینکه حمله کنند . احمق هستند دیگه
  • DE ۱۸:۵۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    16 0
    پوتین: اروپا قادر به نجات ایران نیست و روسیه آتش‌نشان نیست تا همه را نجات دهد
  • علی IR ۱۸:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    2 0
    فرض کنیم این یک تاکتیک باشد که با هماهنگی امریکا و عربستان صورت گرفته باشداما با واقعیت صحنه منطقه چه میتوانند بکنند آنها میدانند اگر با ایران وارد جنگ بشوند توان مردمی و منطقه ای جبهه مقاومت علیه آنها به کمک ایران بسیج خواهند شد و یقینا توان مقابله با این حرکت عظیم را نخواهند داشت همین حالا هم ماشین نظامی آنها در یمن و افغانستان و سوریه به گل نشسته است وبخش اعظمی از دلارهای نفتی عربستان را بلعیده آیا توان حمایت و پشتیبانی مالی از یک جنگ گسترده علیه ایران همزمان در چند جبهه را دارند ؟ یقینا ندارند و در صورت شکست قطعی این توطئه وضعیت اینده حکومتهای عربستان و مانند او در منطقه چه خواهد شد ؟اگر بدهی امریکا حالا 22 تیلیون دلار است و هفت تریلیون فقط در این منطقه هزینه کرده اگر جنگ جدیدی را شروع کند میزان بدهی و هزینه جدید آن چند تریلیون دلار خواهد شد ؟آیا اقتصاد ورشکسته امریکا با توجه به جنگ تجاری با چین و روسیه و اروپا توان تحمل هزینه جنگ جدید نظامی را خواهد داشت ؟ آیا سربازان امریکا که به انواع بیماریهای روحی و روانی ناشی از حضور طولانی مدت در مناطق جنگی دچار شده اند روحیه لازم برای جنگ با ایرانی که فقط در ماجرای دستگیری ناشی از تجاوز به اّبهای ایران از ترس گریه میکردند را دارند ؟ بنظر میرسد اگر شیپور جنگ توسط امریکا و عربستان و اسرائیل نواخته شود سربازان امریکایی از ترس دست به خودکشی گسترده خواهند زد که هیچ ابرویی برای امریکا در جهان باقی نخواهد گذاشت و بعنوان نقطه سیاه ننگین در تاریخ امریکا ثبت خواهد شد
  • IR ۱۹:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    9 1
    زمان نابودی آل سعود و رژیمهای خبیث آمریکا و صهیونیسم نزدیک است انشالله.
  • عوام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    1 1
    یکی دلیل بیاره که چه سودی واسه آمریکا داره جنگ با ایران ؟ فعلا که تموم چیزهایی رو که میخواسته گرفته !!! بودن یا نبودن نظام واسه آمریکا وقتی مهمه که سود داشته باشه ، فعلا که تموم اهداف نشانه گذاری شده رو بدون یه گلوله گرفته چرا باید خون از دماغ سربازش بیاد ، اونهایی که منتظرن جنگ بشه و تموم ،فکر نکنم سود ادامه این وضع بیشتر از جنگ هست ! جنگ سر لحاف ملانصرالدین هست
  • IR ۲۰:۱۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۰
    7 2
    رای 24 میلیون آدم به بنفش و کلید برای نابودی ایران کافیست خیلی هم زیادتر از کافیست. نیازی به حمله آمریکا با هزینه اعراب ندارد....ببینید تا باور کنید.
  • IR ۰۰:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
    1 0
    موافقان برجام وضد جنگهای دنیا بطریقی دمکراتهای آمریکا را حمایت کنند تا ورق بچرخه.
  • IR ۰۳:۴۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
    2 0
    ***شکار صلواتی2 خرگوش مامانی !*** آقا ما شکارچی ها در بدر دنبال بولتن بی شرف و عادل الجبیر نازنازی هستیم. جنگ بشه این 2 نفر رو تضمینی از سوراخ هاشون می کشیم میاریم تهرون تحویل میدیم تا سبیل بولتون رو دود بدین و برای این دخمل خانوم (جبیر) هم یه چارقد گلمنگلی سرش کنین. دنبال حایزه هم نیستیم.فقط یه صلوات. [جبیر مال خودمه ها !]
  • IR ۰۳:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
    0 0
    کامنت 14:15 یه وقت خوئتو نجس نکنی. پوشک ذخیره کن!
  • سید IR ۰۷:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
    0 2
    توی گل گیر کردند مجبورند عقب گرد کنند .
  • IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
    1 1
    به متحدین افریقایی عربستان کمک های فنی ارسال نکنید تا منافع نفتی اش در انجا به خطر بیافتد
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
    3 0
    ایران باید رسماً اعلام کند که در صورت حمله آمریکا و شروع جنگ دار و ندار تمام کشورهای طرفدار آمریکا در منطقه را به آتش کشیده و به خاکستر مبدل خواهد کرد تا شاید این کشورها به خود آیند و فکر نکنند که این جنگ فقط بین آمریکا و ایران خواهد بود
  • IR ۱۴:۰۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۳۱
    0 2
    سه نکته میگم که جنگ نظامی نزدیک هست: ۱. ایران به سازمان ملل نامه نوشته است. ۲. مراجع تقلید فتوا داده اند. ۳. انقدر نیروی نظامی در خلیج فارس آماده شده، درست مثل اوایل جنگ با عراق در خاک عراق تانک ها مانور میدادند، نامه می نوشتیم کسی متوجه نبود و...

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس