بن سلمان

وزارت دفاع آمریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد نزدیک به یک میلیارد دلار به شرکت اسلحه‌سازی لاکهید مارتین وام می‌دهد تا بتواند هر چه سریعتر پروژه استقرار سامانه ضدموشکی تاد در عربستان را پیش ببرد.

سرویس جهان مشرق - افزایش انتقادهای حقوق بشری به رابطه عربستان و آمریکا پس از فجایع یمن و قتل فجیع خاشقچی نه تنها ترامپ را نسبت به قراردادهای پیشین با ریاض شرمگین نکرده است، بلکه دولت آمریکا قصد دارد از جیب مردم و مالیات آمریکاییان ۹۴۶ میلیون دلار وام دهد تا قراردادهای تسلیحاتی با سعودی زودتر عملیاتی شود.

استقرار سامانه دفاع ضدموشکی تاد (THAAD) بخشی از خرید نظامی ۱۱۰ میلیاردی بن سلمان ولیعهد سعودی در سفرش به آمریکا بود که قرار است شرکت لاکهید مارتین، بزرگترین غول تسلیحاتی جهان برایش تدارک ببیند. نوامبر گذشته جزئیات قرارداد استقرار تاد میان مقامات نظامی دو طرف به امضا رسید و حالا در بیانیه‌ای کم‌سابقه که پیش از این صرفاً برای چند مورد محدود از جمله پروژه‌های نظامی آلمان و اسرائیل انجام شده بود، پنتاگون حدود یک میلیارد دلار وام در اختیار این شرکت قرار داد تا زودتر زیرساخت‌های کنونی در سعودی را به‌روزرسانی و آماده استقرار تاد نماید.

در آن زمان (۲۰۱۷ میلادی) که قرارداد خریدهای نظامی بین ترامپ و بن سلمان نهایی شد، رئیس‌جمهور آمریکا در توجیه قراردادش از اشتغالزایی برای آمریکاییان گفت اما با گذر زمان مشخص شد که بسیاری از آنچه در قرارداد آمده بود، عملاً در کشورهای دیگر تولید می‌شود. حالا علاوه بر انگیزه اصل قرارداد، دلیل تعجیل پنتاگون در این پروژه نیز جای سؤال دارد.

دو فرضیه در این زمینه قابل طرح است:

۱- پنتاگون قصد دارد هر چه سریعتر در یکپارچه‌سازی سامانه دفاع موشکی در کشورهای حاشیه خلیج فارس موفق شود تا آنها را برای یک جنگ با کشوری که یکی از مهمترین ابزارهایش برای پاسخ به تهاجم، موشک است آماده کند. آن کشور نیز به احتمال قوی، ایران است.

کسی که در سخنرانی‌اش به ریاض می‌گوید هزینه ماندگاری نیروهای آمریکایی در سوریه را باید بپردازد، قطعاً در صورت برنامه‌ریزی برای حمله به ایران قصد دارد کشورهای حاشیه خلیج فارس را به درگیری مستقیم سوق دهد و خود صرفاً سود این جنگ را برداشت کند.

چند ماه پس از سفر بن سلمان به آمریکا، پادشاه عربستان در مسکو یادداشت تفاهمی برای خرید اس -۴۰۰ به امضا رساند.

۲- تیم امنیتی ترامپ نشانه‌هایی را دریافت کرده است که احتمال می‌دهد روسیه بخواهد با ارائه پیشنهاد سامانه‌های ضدموشکی اس -۴۰۰ و یا پیشرفته‌تر، ریاض را به خریدن از روسیه تحریک کند. سامانه اس -۴۰۰ برای عربستان سعودی هم زودتر و هم ارزانتر در می‌آید، بنابر این رقیب جدی تاد بوده و هست. اکتبر ۲۰۱۷ بود که در سفر پادشاه عربستان به مسکو اعلام شد یادداشت تفاهمی برای خرید اس -۴۰۰ به امضا رسیده است.

آنچه این فرضیه را تقویت می‌کند، عدم امضای جزئیات قرارداد تاد تا ضرب‌الاجل آن یعنی ۳۰ سپتامبر ۲۰۱۸ است. این تأخیر از سوی سعودی‌ها عملاً به آمریکایی‌ها علامت می‌داد که اگر خود دست به کار نشوند، ریاض رودربایستی در نهایی‌کردن خرید اس -۴۰۰ نخواهد داشت. بنابر این آنها خود در نوامبر مقدمات قرارداد نهایی را فراهم کردند و حالا با یک وام شیرین، سبیل بن‌سلمان را چرب می‌کنند تا در رقابت با روس‌ها عقب نیافتند.

منابع

http://www.ronpaulinstitute.org/archives/featured-articles/2019/march/10/us-taxpayers-on-the-hook-for-nearly-1-billion-in-saudi-arabia-s-recent-missile-defense-purchase

https://www.dailysabah.com/defense/2019/03/05/us-awards-lockheed-nearly-1b-payout-for-saudi-thaad-missile-system

https://www.worldpoliticsreview.com/articles/23352/with-russia-trip-saudi-arabia-sent-a-message-to-washington-we-have-choices

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس