صفحه نخست روزنامه‌های چهارشنبه ۲۵ اردیبهشت

راهکار یک روزنامه اصلاح طلب برای به اصطلاح نجات برجام، همان خواسته ترامپ و بولتون و پمپئو و نتانیاهو است.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

*******


باید برای نجات برجام با آل سعود مذاکره کنیم!

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «نجات برجام» نوشت: «سردرگمی و سیاست منفعلانه عربستان فرصت خوبی است تا کشور ما با عربستان وامارات وارد مذاکره شده و خطرات جنگ نیابتی احتمالی را به آنان گوشزد کرده و راهکارهای عملی دست یافتن به صلحی پایدار در منطقه به عنوان همسایه ای خیرخواه و صدیق را به آنان نشان دهد.

این حرکت خردمندانه، نه نشانه ضعف قلمداد خواهد شد نه نشانه ترس بلکه تدبیری است برای نجات برجام. در اوضاع کنونی هر سیاست تنش زا و تفرقه آمیز چه در ابعاد داخلی و چه در سیاست خارجی به نفع و در جهت منافع آمریکاست و هر سیاست وحدت زا و تنش زدا، درست در ضدیت سیاست های ترامپ است.

باید تلاش کرد و برجام را نگه داشت. نه به خاطر خود برجام و نه به خاطر محاسن و معایب آن. فقط به خاطر اینکه هدف ترامپ از بین بردن آن است. اکنون یکی از موثرترین و میان برترین راه ها برای نجات برجام، ترمیم و احیای روابط با کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس به خصوص عربستان است.


این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اکنون فارغ از هرگونه هیاهو و گسیختگی و انشعابات سیاسی داخلی باید به فکر ایجاد صلح در منطقه با هدف نجات برجام بود. اکنون جسم بی جان برجام در دستان مدبرانه وزارت امور خارجه است. بدون فوت وقت باید عملیات احیا و بازگرداندن آن را انجام داد. سیاست های دقیق صلح آمیز منطقه ای ایران و ترمیم روابط با کشورهای منطقه، این باور را در جهان غرب و در میان کشورهای مذاکره کننده با ایران صدچندان می کند که ایران به دنبال صلح واقعی است و همین اطمینان اروپاییان را در حفظ برجام مصمم تر از گذشته خواهد کرد».


کلیدواژه هایی همچون «تلاش ایران برای اجرای سیاست های دقیق صلح آمیز منطقه ای»، «ترمیم روابط با کشورهای منطقه از جمله عربستان»، «لزوم اثبات صلح آمیز بودن اقدامات منطقه ای ایران به اروپایی ها» همگی در یک کلیدواژه خلاصه می شود و آن چیزی نیست جز «برجام منطقه ای».


راهکار این روزنامه اصلاح طلب برای به اصطلاح نجات برجام، همان خواسته ترامپ و بولتون و پمپئو و نتانیاهو است.


ترامپ بارها مدعی شده است که برجام ناقص است و باید با برجام منطقه ای و برجام موشکی تکمیل شود. مقامات تروئیکای اروپایی (انگلیس، فرانسه، آلمان) نیز پس از خروج آمریکا از برجام، به نیابت از واشنگتن همین مسئله را مطرح کرده بودند.


یک سوال؛ چرا باید برای اثبات صلح آمیز بودن اقدامات منطقه ای خود با آل سعود مذاکره کنیم؟! آیا رژیمی که در سال های اخیر زنان و کودکان بی گناه را در یمن و بحرین و عراق و سوریه به خاک و خون کشیده است، بویی از انسانیت و صلح برده است؟! آیا باید جنایت آل سعود در فاجعه تلخ منا را فراموش کرد؟! فاجعه ای که حدود ۵۰۰ ایرانی در آن به شهادت رسیدند، مذاکره با آل سعود که حامی داعش و دیگر تروریست های تکفیری در منطقه بوده، مصداق صلح امیز بودن اقدامات منطقه ای ایران است؟! چرا ما باید به تروئیکای اروپایی که کارنامه سیاهی در جنایت در منطقه- از تجهیز صدام به سلاح شیمیایی تا حمایت از داعش و جنایت در یمن- دارد، صلح آمیز بودن اقدامات منطقه ای خود را اثبات کنیم؟!


طیف اصلاح طلب اصرار دارد که بلنگوی ترامپ در ایران باشد. یک روز با دروغ «دوراهی جنگ و صلح» و روز دیگر با جاده صاف کنی برای «برجام منطقه ای».

ترفند «اختیارات محدود» صدای اصلاح طلبان را هم درآورد

روزنامه آرمان در یادداشتی به قلم «غلامرضا ظریفیان» با عنوان «اختیارات رئیس جمهور و نوع ساختار کشور» نوشت: «دولت به دلیل اینکه منابع متعدد در اختیار و توانایی‌های مختلفی که در سازوکارهای مدیریتی خود دارد، خیلی قوی‌تر و جدی‌تر از آن چیزی که اکنون انجام می‌دهد می‌توانسته عمل کند. به طور مثال شاهدیم که در خود مدیریت وزارتخانه‌ها عمدتاً در دوره دوم می‌توان گفت که به نسبت دوره اول دولت مدیریت ضعیف‌تری داشته است. مخصوصاً که شرایط کنونی نیز شرایط خاص و ویژه‌ای است و دولت باید در این دوران قوی‌تر از گذشته ظاهر شود… می‌توانیم این نقد را داشته باشیم که در عرصه‌های منطقه‌ای و دیپلماسی در چنین شرایطی دراندازه‌های خود ظاهر نشده و عملکرد قابل نقدی دارد. در بخش‌های اقتصادی حداقل می‌شد به یکی دو بخش توجه بیشتری شود چرا که مدیریت‌های کنونی به نسبت مدیران قبلی بسیار ضعیف‌ترند. به طور مثال در عرصه صنایع و بازرگانی دولت می‌توانست خیلی قوی از آنچه اکنون عمل می‌کند، به فعالیت بپردازد».


در روزهای گذشته، روزنامه اصلاح طلب آرمان در مطلبی نوشته بود: «آقای روحانی به نکته‌ای اقرار کرده که می‌شد در همان ماه‌های اول کار به آن اشاره کرد، نه اینکه بعد از ۶ سال مطرح شود. آیا طرح این مسئله با چنین کلمات و چنین سیاقی به معنای آن نیست که مردم خیالشان از پاسخ به وعده‌ها آسوده باشد؟ نکته نهایی اینکه، طرح چنین سخنانی قبل از اینکه راهی به دهی باشد، می‌تواند به‌آسانی برهم زننده ساختارهایی باشد که از قضا ریاست جمهوری هم در آن تعریف می‌شود».


در سال ۹۲ و در جریان رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری، روحانی قسم جلاله خورد که «اگر مشکلات این کشور راه‌حل نداشت من کاندیدا نمی‌شدم». اما حالا علیرغم سپری شدن ۶ سال از عمر دولت، روحانی در اظهارنظری تأمل برانگیز گفته است که اختیارات دولت در حوزه‌های مختلف از جمله اقتصاد و سیاست خارجی محدود است. متاسفانه دولت در زنگ حساب و موسم پاسخگویی، با ادعاهایی همچون «اختیارات محدود» و «کارشکنی در روند اقدامات دولت»، از ارائه گزارش عملکرد شانه خالی می‌کند.

روزنامه اصلاح طلب: هر چه خانم موگرینی بگوید!


روزنامه آفتاب یزد در مطلبی با عنوان «اروپا به دنبال بازی با زمان است» نوشت: «موگرینی تلاش می کند زمان راه اندازی اینستکس را مبهم اعلام کرده و بتواند با زمان بازی کند.

او مطمئناً به عمد زمان دقیق را اعلام نمی کند تا تصمیم گیرنده راجع به روند برجام، خود اروپا باشد و از طرفی مسیر گفت و گو را با ایران درباره برجام باز نگه دارد. حالا اگر این چند هفته ای که موگرینی وعده داده، ۶۰ روز یا ۹۰ روز باشد برای اروپا فرقی ندارد».


آفتاب یزد در ادامه نوشت: «اگر در مهلت ۶۰ روزه، تراکنشی در اینستکس اتفاق نیفتد، ایران اگر مطمئن باشد که اینستکس عملی می شود و به ایران کمک کننده است، ممکن است از اولتیماتوم خود صرف نظر کند».


این روزنامه اصلاح طلب ضمن اذعان به حیله گری اروپا در وقت کشی و سرپیچی از اجرای تعهدات برجامی، مدعی شده است که ایران باید با پذیرش وعده های سرِخرمن اروپا، از ضرب الاجل خود صرف نظر کند!


روزنامه آفتاب یزد پیش از این در صفحه اول خود و به نقل از موگرینی نوشته بود: «هر چه تهران بگوید»! این روزنامه اصلاح طلب همچنان مشغول بزک اروپا است. این در حالی است که بدعهدی اروپا حتی صدای اصلاح طلبان را نیز درآورده است.


در همین رابطه روزنامه جمهوری اسلامی در یادداشتی با عنوان «اتحادیه اروپا، بهره مندی بدون هزینه» نوشت: «سه عضو اروپائی توافق برجام بی‌هیچ هزینه‌ای صرفاً با صدور بیانیه و اظهارات خود تلاش می‌کنند ضمن بهره‌مندی از برجام چنین وانمود سازند که گویا نقش مورد انتظار خود را در قبال توافق برجام ایفا کرده‌اند…مطابق ارزیابی دکتر ظریف وزیر امور خارجه، طرف‌های اروپائی فقط به یک درصد تعهداتشان عمل کرده‌اند.

بعلاوه سازوکارهای پیشنهادی برای تسهیل و تسریع در مبادلات ارزی و مالی از جمله «اینستکس» تاکنون صرفاً پیشنهادی بر روی کاغذ بوده و اقدام عملی ملموسی مشاهده نشده است…قرار نیست که ایران با حُسن نیت به تعهداتش عمل کند ولی طرفهای دیگر کمترین کاری برای عملیاتی کردن تعهدات خود انجام ندهند و صرفاً بیانیه صادر کنند و در عین حال طلبکار هم باشند و برای ایران مرتباً خط و نشان بکشند و با زبان تهدید سخن بگویند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۱۵:۲۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    14 84
    خاک توسرشون جز مذاکره هیچ غلطی نمیتونن بکنن فقط بشین شکم گنده کنن حرف بزن
  • IR ۱۵:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    60 19
    ظریف امیرکبیر عصر ماست
    • IR ۲۳:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
      8 82
      جاهل اونجوری روحانی هم میشه شاه قاجار و قاتل امیرکبیر
  • IR ۱۵:۴۵ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    ما میتونیم با محمدبن سلمان مذاکره برد-برد داشته باشیم
    • IR ۲۳:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
      9 52
      ایراد ما به مشرق است که نجاسات فکری صهیونیست های فارسی زبان را منتشر میکند
  • IR ۱۵:۵۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    69 9
    اگر عقل تون میرسید سعودی ها رو وارد ماجراجویی های این بازی میکردید، چرا که نه!؟
  • پیشگو IR ۱۵:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    80 13
    نوروز 99 کانال یک را میگیرید و میبینید که بن سلمان در برج میلاد نشسته و ضمن تبریک سال نو ، در مورد استان جدید عربستان ( ألأهواز ) صحبت میکند .
  • سید IR ۱۶:۵۷ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    6 81
    جالب است که اصلاح طلبان تهوع آور فقط به فکر نجات برجام هستند نه نجات کشور!! سبب هم آن است که آبروی خودشان را به این قراردادننگین گره زده اند و تلویحاً قبول دارند که برجام از بین رفته است!
  • سید IR ۱۷:۰۰ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    11 81
    صد حیف و هزار حیف که شاهان قاجار و پهلوی نتوانستند از خدمات اصلاح طلبان تهوع آور در دربارشان بهره مند شوند! هرچند اروپایی ها و آمریکایی ها همچون آن ادوار از این وطن فروشان بهره فراوان می برند!!!
  • روزبه IR ۱۷:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    عجب تحلیل آبگوشتی،مذاکره با عربستان برای نجات برجام، الان دقیقا با این سطح تحلیل میشه منظور اصلاح طلبا رو که هی میگن نظارت استصوابی شورای نگهبان باید حذف بشه تا افراد شایسته وارد عرصه مدیریت کشور بشن رو بهتر فهمید):
  • IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    برجام بهترین دستمال توآلته . بیخود نبود جان کری بجای تضمین خودشو باهاش پاک کرد
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    13 79
    تا گوساله گاو شود دل صاحبش کباب شود ترکیه هم سال هاست پشت دروازه ها اروپا منتظر پذیرشه ولی آخرش چی شد؟ وقت کشی و امروز و فردا برای گرفتن امتیاز بیشتر رویه غرب و شرق درباره کشورهای مسلمان!
  • IR ۱۸:۴۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    6 63
    افساد طلبان همینجوری رو هوا یه حرفی میزنند .اصلا هم پایه و اساس نداره.فقط یه حرفی زده باشند .
  • IR ۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    7 59
    یه آل سقوط تومذاکره از قلم افتاده بود که به برکت افساد طلبان خائن یاد آوری شد .علی برکت ا...
  • IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    10 74
    موگرینی که تعهد نامه برجامچای رو امضا کرده میگه در صورت حمله امریکا به ایران اروپا نعش برجام رو زیر پاش میزاره و مشارکت میکنه . روزنامه اعتماد ، کاغذ دولتی میگیری و مفت کارشناس مفتی نیار . منافع کدخدا بر عقلت سردبیرت غلبه کرده که چنین مزخرفات بی اساسی رو منتشر میکنه.
  • IR ۲۰:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۵
    9 120
    مرگ بر آل سقوط کافر.
  • IR ۰۰:۰۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    7 58
    بابا تو دیگه چه یابوی بی‌مصرفی هستی، عربستان خودش گاو شیرده بی‌اختیار حالا به ملت آدرس التماس به این بی‌وجودها را می‌دی؟ حتما تو از اونا بیچاره‌تری که اینقدر ارزون خودتو فروختی؟ ....
  • US ۰۰:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۶
    8 71
    برای نجات برجام اول باید از شر روحانی و ظریف خلاص بشیم !!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس