اخبار ویژه روزنامه ها

در روزهای اخیر پرسشی از سوی مقام مسئولی مطرح شد که هم مایه شگفتی و هم مایه تأسف بود، ایشان گفته بودند که باید تکلیف خود را مشخص کنیم که می‌خواهیم طرز اداره کشور به شیوه کوپنی باشد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

کیهان

ترامپ ترسوتر از این حرف‌هاست /۸ هزار نظامی آمریکا زیر پنجه ایرانند

سردبیر پرسابقه روزنامه رأی‌الیوم در ارزیابی تهدیدهای ترامپ علیه ایران نوشت ترامپ ترسوتر از آن است که وارد جنگ با ایران شود.


عبدالباری عطوان می‌نویسد ترامپ تاجری ترسو است. طی کمتر از دو روز، دومین‌بار است که دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا، ملتمسانه از ایرانی‌ها می‌خواهد پای میز مذاکره حاضر شوند. شبکه تلویزیونی «سی. ان. ان» فاش کرد که کاخ سفید شماره تلفن ویژه‌ای را به دولت سوئیس به‌عنوان حافظ منافع ایران در آمریکا داده است تا ایرانی‌ها در صورت تمایل با ترامپ تماس بگیرند، اما مقامات سوئیس این مأموریت را انجام ندادند؛ زیرا ایرانی‌ها پیگیر این مسئله نبوده‌اند.


تصور نمی‌کنیم که مقامات ایران برای گفتگو با ترامپ نیازی به شماره تلفن او داشته باشند؛ آنها شروط مشخصی را مطرح کرده‌اند: نخست، لغو تحریم‌های آمریکا علیه ایران و دوم، بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای است که یکسال پیش از آن خارج شد.


ترامپ همین شیوه تهدید را برای کیم‌جونگ‌اون، همتای کره شمالی خود نیز به کار برد، اما در هر دو دیداری که با موافقت کیم در سنگاپور و هانوی انجام شد، با خفت‌وخواری فریب خورد؛ چرا که رئیس جمهور کره‌شمالی در این دیدارها کوچک‌ترین امتیازی به ترامپ نداد تا جایی که دیدار اخیر را با عصبانیت ترک کرد و برای سوارشدن به هواپیمای شخصی‌اش و بازگشت به واشنگتن، راهی فرودگاه شد. بدتر از همه، تداوم شیوه چالش برانگیز رئیس جمهور کره‌شمالی و از سرگیری فعالیت‌های موشکی کشورش و اقدام روز جمعه او در شلیک چند موشک کوتاه‌برد به دریای ژاپن و نیز اجرای رزمایش نظامی بود که در آن موشک‌های بالستیک دوربردی شلیک شد که برد آنها به عمق خاک آمریکا می‌رسد.


تنها کسانی که در برابر تهدیدهای باج‌خواهانه ترامپ تسلیم می‌شوند، کشورهای عربی خلیج فارس و مشخصاً عربستان هستند، کشوری که ترامپ برای دومین‌بار در ده روز گذشته آن را به سبب حمایت‌هایش از ریاض، به سخره گرفت و در سخنرانی خود در جمع طرفدارانش در فلوریدا تکرار کرد که کشورهایی مثل عربستان بسیار ثروتمند هستند و جز پول چیز دیگری ندارند و باید بهای حمایت‌های آمریکا را بپردازند.


مسئولان ایران در این باره، تجربه‌هایی اندوخته‌اند. تجربه لیبی و اعتماد به وعده‌های آمریکا و در نتیجه نابودی برنامه هسته‌ای و شیمیایی آن و سپس واگذار کردن انبارهای خود (مواد شیمیایی) به دولت آمریکا و پرداخت تاوان سنگین آن تا تجربه عراق و گشودن درهای خود به روی تیم‌های بازرسی و سپس نابودی سلاح‌های میکروبی و شیمیایی آنکه به حمله و اشغال آن منجر شد از جمله این تجارب است.


ترامپ آگاه بر امور معاملات و قراردادهای تجاری است و تلاش می‌کند تجربه‌های خود را در این زمینه به عرصه سیاست و روابط بین‌الملل که شناختی در آنها ندارد، منتقل کند، اما دچار شکست‌های پی‌درپی می‌شود.


او به‌عنوان یک تاجر (دلال) بزدل‌تر از آن است که علیه ایران وارد جنگ شود، فکر نمی‌کنم ایران در برابر تهدیدهای باج‌خواهانه آمریکا تسلیم شود. ایران به شروط خود پایبند خواهد بود. غنی‌سازی اورانیوم را در درجات بالاتر از سر خواهد گرفت همچنین، بمباران پایگاه‌ها، ناوهای هواپیمابر و کشتی‌های آمریکا، مین‌گذاری تنگه هرمز و باب‌المندب و نیز گشودن درهای زرادخانه‌های موشکی نمونه‌ای از این توانمندی‌های ایران در صورت درگیری نظامی است. ۶ هزار نظامی آمریکایی در عراق زیر تیغ نیروهای بسیج مردمی هستند و همین سرنوشت در انتظار ۲ هزار نظامی دیگر آن در شرق فرات است. کار اسرائیل را هم موشک‌های حزب‌الله و جهاد اسلامی تمام می‌کند.

دولت باید از مردم و تولیدکنندگان حمایت کند نه رانت‌خواران

یک کارشناس اقتصادی حامی دولت گفت آدرس‌های غلط موجب نابسامانی‌های فعلی اقتصادی است و این آدرس‌ها همچنان به دولت داده می‌شود.


فرشاد مؤمنی با انتقاد تلویحی از سخنان اسحاق جهانگیری گفت: در روزهای اخیر پرسشی از سوی مقام مسئولی مطرح شد که هم مایه شگفتی و هم مایه تأسف بود، ایشان گفته بودند که باید تکلیف خود را مشخص کنیم که می‌خواهیم طرز اداره کشور به شیوه کوپنی باشد یا از طریق سیاست‌های تورم‌زای همراه با جبران‌های انفعالی و موضعی نقدی برای مردم، و این پرسش به جای اینکه پرسش عالمانه منطقی را به ذهن متبادر کند نشان دهنده شدت استیصال و سرگیجه‌گی است.


استاد دانشگاه علامه طباطبایی تصریح کرد: یک مقام مسئول اگر از نظام کارشناسی برخوردار بود حتماً باید یک تصویری از وضع موجود ارائه می‌کرد. ما با بی‌سابقه‌ترین روندهای صنعت‌زدایی روبرو هستیم و اگر بقا، امنیت و اعتلای جامعه به بنیه تولیدی مربوط است به جای این پرسش باید در مورد کانون‌های اصلی تضعیف‌کننده بنیه تولیدی سوالی مطرح می‌شد. در حالیکه مسئله را به حیطه‌ای پرت کرده‌اند تا سطحی از امتیاز را به رانت‌جوها یا کسانی که از بی‌ثباتی اقتصاد کلان سود می‌برند ترتیب دهند.


وی ادامه داد: دولت باید بپذیرد که یک خطای راهبردی صورت گرفته و اینکه متحدان استراتژیک در دوره عملکرد اقتصادی درخشان کشور که تولیدکنندگان و عامه مردم بوده‌اند الان جای خود را به کسانی داده که بخش اصلی نفع‌بری از این مناسبات را در حل و فصل مشکلات از طریق بی‌ثبات‌سازی اقتصاد کلان، تشدید بحران امنیت حقوق مالکیت و دست کردن در جیب فرودستان از راه سیاست‌های تورم‌زا می‌بینند.


این اقتصاددان با انتقاد از مواضع برخی رسانه‌ها گفت: تقریباً ۴ ماه قبل از ناآرامی‌های سال ۹۶ در یکی از مافیای رسانه‌ای سرمقاله‌ای منتشر شد که با گستاخی تمام رو به رئیس جمهور تازه انتخاب شده گفته بود که الان زمان مناسب برای افزایش نرخ ارز است در این مقاله به‌طور شفاف گفته بود که شما پس از گرفتن رأی از مردم دیگر عذری در این زمینه ندارید که این البته نشان‌دهنده نوع نگاه این گروه به مردم است.


مؤمنی با بیان اینکه برخی‌ها با ادعای اجرای عدالت به دنبال بسترسازی برای دستکاری قیمت‌های کلیدی هستند گفت: کسی که می‌خواهد عدالت را اجرا کند باید از دولت مطالبه ارتقا کیفیت مالیات‌ستانی کند نه اینکه تشویق به اجرای سیاست‌های تورم‌زا کند که این یک تناقض بزرگ است. چرا نمی‌گویند در این شرایط بحرانی کشور مالیات سنگین برای ثروت‌ها گرفته شود؟ چرا سهم تحولات مربوط به رشد مالیات‌گیری از ثروت تقریباً یک هفتم تحولات مربوط به مالیات‌گیری از بنگاه‌های کوچک و متوسط است؟ اصلاح نظام مالیات‌گیری که الان علیه تولیدکنندگان و به نفع غیرمولدها است را مطالبه نمی‌کنند اما به اسم عدالت اجرای سیاست‌های تورم‌زا را مطالبه می‌کنند. چرا مدعیان عدالت در مورد مالیات بر خانه‌های خالی و لوکس سکوت می‌کنند و راه‌حل را در افزایش قیمت بلیط اتوبوس و مترو و از این قبیل می‌دانند؟


وی با اشاره به مفهوم کشف قیمت توسط بازار گفت: اخیراً مطرح می‌شود که کشف قیمت تنها از طریق بازار صورت می‌گیرد اما نمی‌گویند که این بازار چگونه بازاری است؟ اقتصاددانان بزرگ توسعه مانند آمارتیاسن و داگلاس نورث بحث می‌کنند که در غیاب و ضعف نهادهای پشتیبان بازار، اجازه عملکرد به نیروهای بازار در واقع تن‌دادن به قانون جنگل است. نظام تصمیم‌گیری ما می‌بیند نهادهای پشتیبان بازار چگونه است و هر موضوعی را که به اصطلاح بازار ارجاع می‌دهند موجی از نابرابری‌های شکننده‌آور، تشدید بحران تولیدکنندگان و تشدید بحران تقاضای مؤثر به وجود می‌آید باز دوباره می‌گویند اجازه دهید کشف قیمت صورت بگیرد تا قانون جنگل حاکم شود.

تبرئه نشریه ۹ دی از شکایت ریاست جمهوری

نشریه ۹ دی از شکایت ریاست جمهوری درباره گزارش یک سرقت علمی تبرئه شد.


دوسال قبل هفته‌نامه ۹ دی طی شش شماره (۲۸۷ تا ۲۹۳) در تاریخ ۱۵ مهر ۹۶ تا ۴ آذر ۹۶ گزارش‌های مستندی را با عنوان «گزارش یک سرقت علمی، بررسی علمی اسناد به دست آمده در موضوع دکتری حسن روحانی» که انعکاس گوشه‌ای از یافته‌های گروه بررسی اصالت رساله دکتری آقای روحانی بود، منتشر کرد. این گزارش، حاصل تلاش جمعی از دانشجویان و دانش‌آموختگان برترین دانشگاه‌های داخل و خارج از کشور بود.


به‌دنبال انتشار این گزارش، معاون حقوقی رئیس‌جمهور ضمن کذب دانستن مستندات ۹ دی، با استناد به بندهای ۸ و ۱۱ ماده ۶ قانون مطبوعات و مواد ۶۹۷ و ۶۹۸ قانون مجازات اسلامی، گزارش ۹ دی را مصداق افترا و نشر اکاذیب دانست و از دادگاه ویژه روحانیت خواستار مجازات مدیر مسئول این هفته‌نامه شد.


پس از این شکایت، مدیرمسئول هفته‌نامه ۹ دی از سال ۹۶ طی چند نوبت بازپرسی شد و در نهایت، دادگاه حمید رسایی در بهمن‌ماه سال ۹۷ برگزار شد. در این دادگاه که بیش از سه ساعت به طول انجامید، مدیر مسئول هفته‌نامه ۹ دی طی لایحه ۲۰۰ صفحه‌ای، با ارائه کلیه مستندات علمی و کار کارشناسی صورت گرفته توسط اساتید دانشگاه، به دفاع کامل از مطالب منتشر شده در خصوص سرقت علمی و تقلب صورت گرفته در پایان نامه دکتری مذکور پرداخت. این روند در نهایت رأی تبرئه مدیر مسئول ۹ دی را توسط هیئت منصفه و قاضی دادگاه به دنبال داشت.


با وجود اعتراض ریاست جمهوری به رأی صادره و درخواست تجدیدنظر، مستشاران شعبه اول دادگاه تجدیدنظر نیز با وجود مستندات علمی و دفاعیات محکم حمید رسایی، در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۹۸ رأی بدوی را تأیید نمودند. در رأی دادگاه ویژه روحانیت آمده است: «با توجه به مجموع محتویات و مندرجات پرونده و دفاعیات موجه و مدارک ابرازی و با عنایت به اینکه هیئت محترم منصفه به اتفاق آرای پس از مشاوره، متهم را مجرم تشخیص نداده‌اند، دادگاه نیز با توجه به مراتب فوق، اتهامی را متوجه متهم ندانسته و به استناد اصل ۳۷ قانون اساسی و ماده ۴ قانون آئین دادرسی کیفری مصوب سال ۹۲ به لحاظ عدم احراز وقوع بزه‌های انتسابی، رأی به برائت متهم صادر و اعلام می‌دارد.»

ایران

افغانستان توضیحات عراقچی را قانع کننده دانست

خبر اول اینکه، وزیر مهاجرین افغانستان تأکید کرد: توضیحات عباس عراقچی را پذیرفته و از نظر کابل جای نگرانی وجود ندارد. به گزارش فارس، «حسین عالمی بلخی» در حساب توئیتری خود از ملت ایران و شخصیت‌های فرهنگی، فرهیختگان و ائمه جمعه و جماعات کشورمان به خاطر حمایت از مهاجرین افغان تقدیر و تشکر کرد. وی با اشاره به دیرینگی روابط میان دو کشور، ارتباطات دو دولت در همه زمینه‌ها را حسنه و رو به جلو خواند. توضیحات تکمیلی معاون وزیر امور خارجه کشورمان درباره مهاجرین افغان بازتاب گسترده و مثبتی در رسانه‌های افغانستان داشت. چند روز قبل عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه ایران گفته بود که اگر امریکا به تحریم‌های ایران ادامه داد از مهاجران افغانستان خواسته خواهد شد که ایران را ترک کنند. وی در توضیحات بعدی اعلام کرد که از این عبارت وی سو برداشت انجام شده و منظور وی این بوده است که اروپا باید به ایران برای اقامت مهاجران کمک کنند و اینکه ایران به دنبال اخراج مهاجران از این کشور نیست.

تأیید محکومیت «هنگامه شهیدی» در دادگاه تجدید نظر

خبر دیگر اینکه، وکیل مدافع «هنگامه شهیدی» از صدور رأی موکلش در دادگاه تجدید نظر خبر داد. مصطفی ترک همدانی در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: رأی محکومیت موکلم در دادگاه بدوی که مجموعاً ۱۲ سال و ۹ ماه حبس بود و ۷ سال و نیم آن قابل اجرا بود، با رد تجدید نظرخواهی موکلم و بنده در شعبه ۳۶ دادگاه تجدید نظر استان تهران مستقر در دادگاه انقلاب، عیناً تأیید شد. پیش از این دادستان وقت تهران درباره تشکیل پرونده برای هنگامه شهیدی و دستگیری‌اش گفته بود: «او چند ماهی متواری بوده و همان‌طور که در شبکه‌های مجازی می‌دیدم هر روز اهانت‌های آشکاری به دستگاه قضائی و مسئولینش می‌کرد و به‌جای این‌که خود را معرفی کند، توئیت‌های بسیار مجرمانه‌ای منتشر می‌کرد.» نهایتاً ۵ تیر سال ۹۷ هنگامه شهیدی در جزیره کیش در حالی‌که مدعی بود تا تغییر مسئولان دستگاه قضائی خود را معرفی نخواهد کرد، دستگیر شد.

علی ملیحی بازداشت و آزاد شد

دست آخر اینکه، علی ملیحی، روزنامه نگار و فعال سابق دانشجویی پس از چند ساعت بازداشت آزاد شد. به گزارش ایلنا، سید علی مجتهدزاده وکیل این روزنامه نگار با اعلام این موضوع که از خبر بازداشت موکلش سو برداشت شده است، گفت: «آقای ملیحی بازداشت نشده بود. بلکه موضوع تنها احضار بود و در نهایت با قرار کفالت ۵۰ میلیونی و همکاری دادسرا، ایشان آزاد شد».

خراسان

مجوز مهم به ستاد مبارزه با مفاسد درباره قطع خدمات دولتی

طبق دستور یک مسئول مهم دولتی به دبیر ستاد هماهنگی مبارزه با مفاسد اقتصادی، مقرر شده با تشکیل کارگروهی متشکل از تعدادی از اعضای ستاد و دیگر دستگاه‌های مربوط، ظرف شش ماه از تاریخ ابلاغ این دستور، مشخص کنند چه خدماتی باید برای شرکت‌هایی که گزارش‌های مالی مناسب و تأیید شده ندارند، از طرف دولت ممنوع شود. همچنین در این دستور تاکید شده پس از تصویب مصادیق مذکور، هیچ اداره و سازمان دولتی حق ارائه آن خدمات به اشخاص مذکور را نخواهد داشت.


پیشنهاد جالب دولت برای توسعه ورزش روستایی

پس از گزارش یک عضو کابینه در خصوص اینکه شماری از اماکن ورزشی متعلق به دولت از جذابیت‌های اقتصادی لازم برای ورود و همکاری بخش غیردولتی در زمینه بهره برداری و نگهداری برخوردار نیستند، یک مقام اجرایی از تعدادی از مدیران دولتی خواسته است با توجه به ظرفیت‌های بالقوه خیران، شوراهای اسلامی روستا و دهیاری‌ها، آئین نامه‌ای را تنظیم کنند که حق استفاده، بهره برداری و نگهداری از اماکن ورزشی واقع در مناطق روستایی را تا سه سال به شوراهای روستا و دهیاری‌ها محول می‌کند.

آرمان

کمک ۴ میلیارد ریالی رهبرمعظم انقلاب برای آزادی زندانیان نیازمند

همزمان با برگزاری سی‌ودومین جشن گلریزان ستاد دیه کشور ویژه کمک به آزادی زندانیان نیازمند، حضرت آیت‌ا… خامنه‌ای رهبر انقلاب اسلامی، مبلغ چهار میلیارد ریال به این امر خداپسندانه اختصاص دادند. جشن گلریزان هر سال در ماه مبارک رمضان، به همت ستاد مردمی رسیدگی به امور دیه و کمک به زندانیان نیازمند با حضور جمعی از مسئولان و خیّرین نیکوکار در تهران و شهرهای مختلف کشور برگزار می‌شود.

قضات نسبت به اجرای احکام تعلل نکنند

معاون اول قوه قضائیه گفت: قضات دادگستری باید احکام صادر شده را به دقت مورد رصد قرار داده و نسبت به اجرایی شدن آنها تعلل نکنند. غلامحسین محسنی اژه‌ای در مراسم تودیع و معارفه رئیس کل دادگستری استان اردبیل اظهار کرد: اعتماد و وثوق مردم مهم‌ترین سرمایه ماست و باید بتوانیم با نهایت دقت و تلاش از لحظه به لحظه فرصت خدمتی که در اختیار ما گذاشته شده است برای اعتلای نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران تلاش کنیم. وی با بیان اینکه امر قضا امری خطیر است که با تمام امکانات و تجهیزات در راستای احقاق حق مردم تلاش شود، افزود: ما باید بتوانیم در حد توان و آنچه را که در توشه داریم در راه احقاق حق و رساندن حق به مظلوم تلاش کنیم و در این راستا هیچ غفلت و کوتاهی پذیرفتنی نیست. معاون اول قوه قضائیه تمام وجود مسئولان و کارگزاران نظام را دین ملت و جمهوری اسلامی دانست و تصریح کرد: خدمت در دستگاه قضا علاوه بر حساسیت کاری طالب نظم و قانونمندی نیز هست که این خصیصه در استان اردبیل به وضوح مشاهده می‌شود.

آخرین وضعیت پرونده حسین فریدون

معاون اول قوه قضائیه با بیان اینکه پرونده حسین فریدون در حال تجدید نظرخواهی است، گفت: این پرونده در دستگاه قضائی بررسی می‌شود. حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: هم‌اکنون پرونده حسین فریدون در حال تجدید نظرخواهی است و این پرونده در دستگاه قضائی بررسی می‌شود. وی از برخورد جدی با مفاسد اقتصادی خبر داد و افزود: دستگاه قضائی در این زمینه هیچ اغماضی نمی‌کند و با جدیت با مفسدان اقتصادی برخورد می‌کنیم.

بررسی صلاحیت با معیارهای قابل اندازه‌گیری باشد

نایب رئیس شورای شهر تهران در جریان بررسی «آئین‌نامه اجرایی پنجمین دوره انتخابات شورا یاری‌ها» و در موافقت با پیشنهاد حذف بند مربوط به لزوم «عدم سو شهرت» کاندیداها در محل گفت: کشورهای عضو میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی بر اساس مفاد این میثاق ملزم شده‌اند تا برای احراز صلاحیت کاندیداهای انتخابات مختلف شرایطی را در نظر بگیرند که قابل اندازه‌گیری باشند و لازم است از قرار دادن شرایط غیرقابل سنجش و اندازه‌گیری دقیق اجتناب بورزند. سیدابراهیم امینی افزود: قراردادن موادی نظیر نداشتن محکومیت مؤثر کیفری که به‌موجب حکم قطعی دادگاه منجر به محرومیت از برخی حقوق اجتماعی می‌شود شرطی منطقی است و می‌تواند معیاری مناسب و قابل سنجش برای کاندیداها باشد و باتوجه به وجود چنین بندی در آیین‌نامه‌، نیازی به قراردادن بندی در رابطه با نداشتن سو شهرت وجود ندارد. وی ادامه داد: ممکن است به‌واسطه تفاوت در نگرش‌ها و سلایق فردی در زمینه سیاسی، اجتماعی و… برداشت‌های مختلفی در مورد افراد ایجاد شود و به‌عنوان مثال ممکن است فردی به‌واسطه گرایش‌های سیاسی خود از سوی گروهی ملحد و از سوی گروهی دیگر تجسم عینی اسلام باشد.

به دنبال جنگ با ایران نیستیم

برایان هوک، نماینده ویژه وزارت امور خارجه آمریکا در امور ایران در تازه‌ترین اظهارات خود در مورد اقدامات جنگ‌طلبانه کشورش علیه تهران مدعی شد: اقدامات ما دفاعی است. ما نگران جنگ با ایران نیستیم. اقدامات ما تنها در واکنش به تهدیدات ایران است. هوک در ادامه اظهارات بی‌اساس خود مدعی شد: ایران تأمین‌کننده تروریسم در جهان است. وقتی آنها بدون تسلیحات هسته‌ای این‌گونه رفتار می‌کنند، حالا فکر کنید در صورتی که سلاح هسته‌ای داشته باشند، چگونه رفتار خواهند کرد. وی در ادامه مدعی شد: ما هرگز به دنبال جنگ با ایران نیستیم آنچه ما می‌خواهیم یک توافق بهتر و جامع‌تر با ایران هستیم.

صبر برای ایران سخت شده است

شورای روابط خارجی اروپا در یادداشتی خواهان راه‌اندازی اینستکس شدند. ایران اخیراً اعلام کرده است که انجام برخی از تعهدات برجامی خود را متوقف کرده است. این در حالی است که ایران تاکنون صبر کرده بود و به طور کامل به تعهدات خود پایبند بود. این تصمیم ایران با سالگرد خروج یک‌جانبه آمریکا از برجام و تحریم‌های شدید آمریکا علیه تهران همزمان شد. در واقع هم اروپا و هم ایران خواهان نجات دادن توافق هسته‌ای هستند اما هر دو طرف در صورتی که می‌خواهند از سوءمحاسبات خطرناک خودداری کنند، باید کاملاً موضع طرف مقابل را درک کنند. دیدگاه غالب در اروپا این است که ایران به برجام متعهد بماند تا زمانی که نتایج انتخابات ایالات متحده در سال ۲۰۲۰ روشن شود. این ارزیابی به نظر می‌رسد تنها راه منطقی از نظر اروپایی‌هاست، اما این در حالی است که اروپا به قدر کافی از شرایط داخلی ایران آگاه نیست؛ چرا که ایران تعاملات خارجی خود را از دست داده است و تحت شدیدترین فشارهای اقتصادی سنگین قرار گرفته است. بنابراین صبر برای ایران سخت شده است.

مطالبات مردم فقط اقتصادی نیست

نماینده تهران در مجلس گفت: مطالبات مردم فقط اقتصادی نیست؛ در زمینه سیاسی و مباحثی که شما در ارتباط با رفع حصر و امثال آن مطرح کردید؛ بالاخره شورای عالی امنیت ملی در این زمینه چه اقدامی انجام داده است. مصطفی کواکبیان در ادامه به ضرورت هماهنگی تیم اقتصادی دولت خطاب به رئیس‌جمهور اظهار کرد: مردم به هر شکلی تحمل می‌کنند اما نمی‌توانند ببینند که در کابینه ناهماهنگی وجود دارد، از شما می‌خواهم این هماهنگی را انجام دهید. وی افزود: حوزه نشر و مطبوعات وضعیت بسیار ناگواری دارد؛ ما مطبوعاتی‌ها فرصت می‌دهیم اگر حل نکردید مجبور خواهیم بود در این شرایط سخت، ناخواسته مطبوعات خود را تعطیل کنیم. وی خطاب به رئیس قوه قضائیه نیز خاطرنشان کرد: انتظار داریم که اقدامات و خط مشی شما با آقای آملی لاریجانی تفاوت داشته باشد، باید بارقه امید ایجاد کنید.

تمایلی برای جنگ با ایران وجود ندارد

رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، از مخالفت مردم آمریکا با درگیری نظامی با ایران خبر داد. نانسی پلوسی در مورد تمایل دولت ترامپ برای آغاز جنگ با ایران گفت: دولت ترامپ حق آغاز جنگ با ایران بدون اجازه کنگره را ندارد. اگر در چنین فکری هم باشد، هرگز نمی‌تواند موافقت کنگره را جلب کند. وی افزود: در کشور ما هیچ تمایلی برای جنگ با ایران وجود ندارد. ما باید دنبال راه‌های صلح‌آمیز با ایران باشیم. این مقام آمریکا در ادامه با اشتباه خواندن خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: برجام یک توافق سیاسی استادانه بود و خروج ترامپ از آن یک اشتباه بزرگ به حساب می‌آید.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۰:۰۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    6 0
    نمی فهمی اختلال در معیشت یعنی چه
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
    20 2
    مساجد را که محل نماز بود کردید پایگاه خودتون امادا کنید
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۳
      2 0
      مساجها سنگر هستند سنگرها را حفظ کنبد حضدت امام خمبنی(ره) برادر عزیز مسجد که بزگترین یادگار صدر اسلام است محل سازماندهی مسلمین بود مشکل شما این است که از اسلام فقط نماز و روزه را فهمیده اید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس