کد خبر 958198
تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۱
شورای شهر

از اسفند سال گذشته عملاً فعالیت شورایاری ها متوقف شد و امروز شورا برای برگزاری پنجمین دوره آن تصمیم گیری کرد.

به گزارش مشرق، آخرین دوره انتخابات شورایاری ها در سال ۹۲ و همزمان با شورای چهارم برگزار شد و هنوز دور جدید انتخابات برگزار نشده است.

مهدی چمران رئیس وقت شورای شهر تهران در خرداد ۹۶ از توقف انتخابات شورایاری ها خبر داد و گفت: وزارت کشور در توقف انتخابات شورایاری ها سریع تصمیم گیری کرده است.

بیشتر بخوانید:

گلایه محسن هاشمی از دولت در ارتباط با لایحه ارزش افزوده

به گفته چمران، در حال حاضر انتخابات شورایاری ها متوقف شده است و این کار هم به دلیل نامه سازمان بازرسی کل کشور انجام شده است، در حالی که این نامه به هیچ وجه اشاره ای به توقف انتخابات شورایاری ها ندارد.

وی افزود: به نظر می رسد وزارت کشور در توقف انتخابات شورایاری‌ها سریع تصمیم گیری کرده است و لازم است اعضای شورای پنجم برای ادامه کار شورایاری ها تلاش کنند.

از اسفندسال گذشته عملاً فعالیت شورایاری‌ها متوقف و گفته می شود که مهر آنها گرفته شده و کار به نواحی شهرداری سپرده شده است.

محسن هاشمی در بهمن سال ۹۷ در خصوص آخرین وضعیت زمان برگزاری انتخابات شورایاری‌ها گفت: وزیر کشور اجازه لازم برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را به شورای شهر تهران داده است.

رئیس شورای شهر تهران با بیان این‌که زمان برگزاری انتخابات شورایاری‌ها از سوی شورای شهر تهران اعلام خواهد شد، گفت: اسفند ماه ۹۷ دوره فعالیت شورایاران فعلی به پایان می‌رسد، بنابراین باید به گونه‌ای عمل کنیم که انتخابات شورایاری‌ها سال آینده برگزار و شورایاران جدید مستقر شوند.

وی با اشاره به این‌که اولویت فعلی شورای شهر تهران بررسی برنامه بودجه ۹۸ شهرداری است، عنوان کرد: احتمالاً تا اواخر اردیبهشت ماه سال آینده انتخاب شورایاران جدید به نتیجه می‌رسد.

شورایاری‌ها یکی از بازوهای نظارتی شورای شهر در عملکرد شهرداری تهران هستند و با حضور آنها بسیاری از مشکلات محلات برطرف می شود اما این نابسامانی و تاخیر در برگزاری انتخابات عملاً شهر را از داشتن شورایاری ها محروم کرده است.

در اسفند ۹۷ شورای پنجم شهر تهران دو فوریت برگزاری انتخابات شورایاری‌ها را با ۱۷ رای موافق تصویب کرد.

احمد مسجدجامعی عضو کمیسیون فرهنگی شورای شهر گفت: مهلت قانونی شورایاری‌ها تیر سال ۹۷ به اتمام رسید و باید در این فاصله برای انتخابات آتی برنامه‌ریزی شود. در دی ماه پارسال برای حل مشکل برگزاری انتخابات شورایاری‌ها، نامه به ریاست جمهوری نوشتیم تا مشکل برگزاری آن را در سران سه قوه که دارای اختیارات لازم هستند، حل کنند. اشکالات قضائی برطرف شده است و مانعی برای برگزاری انتخابات شورایاری‌ها وجود ندارد. فرمانداری نیز به عنوان دستگاه اجرایی برگزاری انتخابات، با شورا هماهنگ است.

برخی اعضای شورای شهر تهران معتقد بودند که انتخابات شورایاری ها تا تیر ۹۸ باید برگزار شود و مجوزهای لازم در این زمینه هم گرفته شده است.

آرش میلانی عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: در این چارچوب نامه‌ای هم برای وزارت کشور ارسال شد و وزیر کشور نیز با برگزاری انتخابات شورایاری‌ها موافقت کردند.

میلانی با بیان اینکه موافقت فرمانداری نیز اخذ شده است، خاطرنشان کرد: فرمانداری موافق عملیاتی شدن انتخابات شورایاری‌ها است و اقدامات مقدماتی این کار از جمله تهیه آئین‌نامه برگزاری انتخابات و مقدمات اجرایی انجام شده است.

فرصتی که از طریق شورایاری ها در اختیار شورا قرار میگیرد، زمینه سازی برای بررسی مطالبات، انتظارات، نیازها و تعاملات مردمی در مقیاس محلی است.

زهرا نژاد بهرام عضو شورای شهر تهران در این باره گفت: کارگروه تخصصی شهرسازی و عمران شورایاری ها در پیشگیری از بروز تخلف و ایجاد همبستگی اجتماعی موثرند؛ کاهش تخلفات می تواند از طریق گسترش نظارت اجتماعی از طریق شورایاری ها، مردم و اهالی محل رخ دهد؛ از سوی دیگر به منظور کاهش تخلفات ساخت و ساز نباید صرفاً اقدامات را به پس از وقوع تخلف موکول کرد، بلکه توجه به جنبه های پیشگیرانه با ابزار آموزش و اطلاع رسانی میتواند نقش ویژه ای ایفا کند.

وی در خصوص تعامل شورایاری ها با بدنه محلات گفت: میتوانند طرح های کارشناسانه شان را با نیاز اهالی محل بسنجند؛ به این ترتیب هم نوعی چکش کاری در خصوص طرح ها صورت می گیرد و هم اطلاع رسانی به شهروندان به خوبی انجام می شود.

بر اساس این گزارش، شورایاری‌ها از نزدیک در جریان چالش‌ها و مشکلات مردم هستند و باید مسؤولیت ارائه طرح برای رفع موانع را برعهده بگیرد. نگاه راهبردی به نهاد شورایاری تحول و رویکردی جدید را در مدیریت شهری رقم می زند.

نواقصی در طرح شورایاری ها وجود دارد که باید برطرف شد تا این افراد بتوانند خدمات خوبی به شهر و مردم ارائه کنند.

پیروز حناچی شهردار تهران در حکمی محمدرضا جوادی یگانه (معاون اجتماعی شهرداری تهران) را با حفظ سمت، به عنوان رئیس ستاد پنجمین دوره انتخابات شورایاری‌ها منصوب و تاکید کرد برای تحقق این مهم برنامه ریزی و فراهم سازی تمهیدات لازم، بسیج همه امکانات و ظرفیت ها، بکارگیری نیروهای انسانی متعهد و متخصص، تسهیل سازی در فرآیندهای انتخابات، رعایت حقوق انتخاب کنندگان و انتخاب شوندگان به عنوان حق الناس در فضایی امن همراه با آرامش مورد تاکید است. بدیهی است همه معاونان، شهرداران مناطق، مدیران کل ستادی، روسا و مدیران سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه نهایت همکاری را با جنابعالی مبذول خواهند داشت.

شورایاری به جای سوق به سمت محلات به سمت شهرداری رفتند

در جلسه امروز شورای شهر تهران آیین نامه اجرایی انتخابات پنجمین دوره فعالیت‌های شورایاری‌ها در دستور کار قرار گرفت.

محمد سالاری عضو شورای شهر تهران معتقد است که شورایاری ها یک انجمن غیر دولتی و غیرسیاسی هستند و از لحاظ اقتصادی مشارکتی و خودگردان است. حال باید پرسید که شورای پنجم که شورایی اصلاح طلب است در طول این بیست ماه گذشته در خصوص بهبود وضعیت شوراهای محله چه اقدامی کرده است.

سالاری گفت: امروز ۳۵۴ ساختمان شورای محله داریم و باید بپرسیم آیا مدیریت شهری پنجم از مدیریت شورایاری ها ارزیابی کاملی دارد و نقاط قوت و ضعف فعالیت این شوراها را مورد بحث و بررسی علمی قرار داده است.

عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: چنانچه بپذیریم که وضعیت شورایاری ها مناسب نیست باید این سوال را بپرسیم که چه اقدامی برای بهبود وضعیت کرده ایم و این سوال اصلی پرسیده شود که مردم آیا رضایتی از عملکرد شورایاری ها دارند یا خیر؟

عضو شورای شهر تهران گفت: بررسی اولیه نشان می دهد که شورایاری ها به جای آنکه مردم را در انجام امورات محلات ترغیب کنند بیشتر به آن سمت رفته اند که خود را زیر مجموعه شهرداری تهران قلمداد کنند.

تغییراتی در انتخابات شورایاری ها

بر اساس این گزارش، طرح دو فوریتی با ۱۱ امضا جهت اصلاح ماده سوم، پنجم و هشتم اساسنامه شورایاری‌ها در جلسه شورای شهر مطرح شد و پس از آن، آئین‌نامه شورایاری‌ها مدنظر قرار دارد.

در جلسه امروز افزایش سن از ۱۵ به ۱۸ سال برای شرکت در انتخابات شورایاری ها تصویب شد که برخی اعضا با آن مخالف بودند و معتقد بودند با این کار میزان شرکت کنندگان کمتر می شود.

بر اساس این گزارش، حداقل و حداکثر سن کاندیدای شورایاری ها در جلسه امروز شورای شهر تهران ۲۲ تا ۷۵ سال تصویب شد.

همچنین پس از کش‌مکش‌های فراوان میان اعضای شورای شهر تهران ملاک دارا بودن حسن شهرت و عدم سوء شهرت از اساسنامه انتخابات شورایاری‌ها حذف و داشتن کارت پایان خدمت یا معافیت برای مردان جهت شرکت در انتخابات شورایاری‌ها الزامی شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۸/۰۳/۲۲
    0 0
    با حذف حسن شهرت و عدم سوئ سابقه چه اش شلقلمکار ی خواهد شد شورایاری ها!!!!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس