کد خبر 95780
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۳:۳۹

چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر با گراميداشت چهار سالگي جشنواره و افتتاح نمايشگاه‌پيشكسوتان هنر شامگاه گذشته ـ 10 بهمن ماه ـ در موزه هنرهاي معاصر تهران آغاز به كار كرد.

به گزارش مشرق به نقل از ایسنا، مراسم افتتاح چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر با قرائت پيام وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي آغاز شد.

در بخشي از اين پيام آمده است:« در اين عالم که عالم جسم و روح است! عالم جمادات و مجردات! عالم پيوند محسوسات و غيوبات! رسوبات ذهن بشري چون در جام انديشه، درد هنر را به مستي خلاقيت بدل سازد، به دل خبر دهد از جوهره زيبايي‌هاي نهفته در درون اشياء ، تا هنرمند به مدد زيبايي روح، حشو و زوائد پنهان‌کاري دنيا را از آن بزدايد و از مادر هنر، پديده‌اي بزايد که گذشت ايام و زمانه، پيرش نکند و زيبايي‌اش را از بام اعتبار به زير نيفکند!

هنر در ذات خود زيبايي دارد و هنرهاي تجسمي ترکيبي از ذات و ظاهر زيبا را به چشم و بيننده ، بر نگاه و صاحب نگاه القاء مي‌کند.»

در ادامه پيام سيد محمد حسيني آمده است:« پدر هنرمند عيسي دمي‌است فراتر! که اگر او زنده بي‌جان را احياء کرد، اين به جسمي جان بخشيد. بر بومي رنگي کشيد، بر سنگي نقشي گذاشت، بر دفتري خطي نوشت، با تربتي آبي سرشت، نقشي نگاشت و آنگاه جاني جاودانش عطا نمود و بر طاقچه اعتبارش جا نمود.

اثر، وفادار است و اگر فرمود غرض نقشي است کز ما باز ماند! نقش نيز خالقش را ماندگار مي‌کند. فقط هنرمند نيست که اثري را مانا مي‌سازد، بل اثر نيز نام هنرمند را پيشا روي خود به نمايش مي‌گذارد.

« اثر، وفادار است» پس هنرمند سکه انعامش را قبل از همه از خود اثر مي‌گيرد، سکه‌اي که جاودانگي مي‌پذيرد.

پس اي هنرمندان! آب حيات گوارايتان باد!»

وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در ادامه اين پيام نوشته است:« هنرمند امروز در روزگاري مي‌زيد که گزند باد و باران بناي اثرش را سست نمي‌کند مگر به سستي ذاتش! هزار سال از بناي کاخ بلند شاهنامه سپري گشته است که از باد و باران نديده گزند! هزار سال پرفتنه و آشوب! اما آن چه مانع از سرکوب لشگر نظم فردوسي است اساس محکم و ورزيدگي سپاهيان شعر اوست که هرگز هماوردي نيافته است! در اين روزگار که هنر اين نظام مقدس بيش از همه، حرمت نهادن به هنرمندان واقعي اين سرزمين است، تعهد اين طايفه ايجاب مي‌کند که: به پاس حرمت اين حاکمان، حکيم شويم که ارزياب قويم در يتيم شويم»

حسيني معتقد است:« بيداري اسلامي موضوعي است که اين همه هنرمند چون بدان التفات نمايند طومار بد منشان را به التفاف کشانند.

هنر چونان حج است و هنرمند، مستطيع وادي همت! هنرمند مسلمان هر اثرش در رمي جمره بايد سنگي باشد بر سر شيطان! از اين رو حج استطاعت مي‌خواهد! اثر بايد مؤثر باشد.

واژه بايد خود باد، واژه بايد خود باران باشد! اثر يک هنرمند مسلمان بايد اثري از مسلماني داشته باشد.

جاذبه و دافعه مسلمان را سيره نبوي به صيروره کشانيد و قرآن بر مسند توصيه نشانيد « الذين معه اشداء علي الکفار رحماء بينهم.»

آري اثر بايد مؤثر باشد پس از چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي انتظار داريم طليعه تحول نگاه هنرمند مسلمان را با پرتوي از تعهد هنرمندان جهان ، درهم آميزد و بر جان هنر، نور معرفت بريزد.

با اين تعريف ، حميتش را با همت جاري در خيزش اسلامي و نهضت اخلاقي جهاني، گره مي‌زند، به اميد فردايي زيباتر در پرتو هنرمنداني از جنس نور!

از همه آنان که اين جشنواره به شماره اندک و به قواره قويم را مدد رسانده‌اند سپاسگزارم و به استمرار نقششان اميدوار!»

محمود شالويي ـ مدير کل مركز هنرهاي تجسمي ـ نيز در بخش ديگري از اين مراسم گفت: استقبال هنرمندان و به ويژه جوانان در چهارمين دوره جشنواره قابل توجه بود به طوريكه آنان در كنار استادان و هنرمندان پيشکسوت بر رونق اين رخداد مهم هنري افزودند.

او ادامه داد: جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر در اين مدت کوتاه چهار ساله توانست به جايگاهي برسد که اعتماد و اقبال هنرمندان را معطوف به خود کند.

شالويي در بخش ديگري از سخنانش با ارائه آماري از شركت‌كنندگان راه يافتگان به جشنواره گفت: در اين دوره بيش از شش هزار هنرمند با حدود 26 هزار اثر در جشنواره شرکت کردند و بيش از سه هزار اثر در رشته‌هاي کاريکاتور، پوستر و عکس به جشنواره ارسال شد که استقبال بي‌سابقه هنرمندان را از اين رويداد هنري نشان مي‌دهد.

شالويي با اشاره به برگزاري جشنواره در تمامي استان‌ها و همچنين 10 کشور جهان عنوان كرد: منتخبي از آثار جشنواره در 10 کشور و عکس‌هايي از پيشرفت و اقتدار ايران اسلامي در 50 کشور به نمايش گذاشته خواهد شد.

به گفته مدير كل مركز هنرهاي تجسمي فجر، آثار جشنواره در اين دوره در دو بخش جنبي و رقابتي در تمامي استان‌ها به نمايش گذاشته خواهد شد و آثار هنرمندان هر استان در همان استان ارائه مي‌شود.

سرپرست موزه هنرهاي معاصر تهران اظهار اميدواري کرد تا دوره‌هاي آتي جشنواره همراه با تغييراتي با موفقيت بيشتر برگزار شود.

او جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر را جشنواره جشنواره دانست يادآور شد: گزيده آثار دوسالانه‌ها و جشنواره‌ها در بخشي از جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر به نمايش گذاشته مي‌شود و با توجه با استقبال هنرمندان، فراخوان جشنواره پنجم زودتر اعلام خواهد شد.

شالويي در بخش ديگري از سخنان خود با اظهار تاسف از کمبود فضاهاي نمايشگاهي، بيان كرد: از مجموع آثار فراواني كه به جشنواره رسيده است تنها هزار و 500 اثر در جشنواره به نمايش گذاشته مي‌شود. اين در حالي است كه با وجود افزايش فضاهاي نمايشگاهي در سال‌هاي اخير اما برگزاري رويدادي چون جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر نشان مي‌دهد كه فضاهاي نمايشگاهي بيشتري در کشور و به ويژه در تهران مورد نياز است.

شالويي در ادامه از معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي و وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي درخواست حمايت و مساعدت براي تامين فضاهاي نمايشگاهي كرد.

در بخش ديگري از اين مراسم، محمد علي رجبي ـ دبير چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر ـ عنوان كرد: فجر از سويي شناخت ريشه‌ها و اصالت‌ها و جشنواره فجر هم شناخت و توجه به اصالت‌هاي هنر است. از سوي ديگر فجر شناخت زمانه و تعهد به اجتماع انساني است و ويژگي ديگرش اميد به آينده است.

او تصريح كرد: جشنواره فجر به اصالت‌ها و ريشه‌هاي هنري توجه دارد و با شناختي كه نسبت به زمانه دارد، با اميد از آينده سخن مي‌گويد.

اين هنرمند نگارگر خاطر نشان كرد: هنرمندان بايد ريشه‌هاي هنري خود را بشناسند و با زمانه همراه شوند تا نويد آينده را دهند زيرا هنري که با اين مشخصه‌ها خلق شود، هنر فجر است.

دبير چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر توضيح داد: اگر رويکردي به ميراث هنري گذشته داشته باشيم و هنر اصيل را به رسميت بشناسيم و نسبت به زمانه امروز شناخت داشته باشيم، زباني نو پيدا مي‌کنيم و مي‌توانيم راهي را در آينده هنر طراحي کنيم.

رجبي با اشاره به گستردگي جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر در چهارمين دوره آن گفت: چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر در تمامي رشته‌هاي تجسمي و فيلم‌هاي مستند تجسمي برگزار مي‌شود. امروز نيز نمايشگاه استادان و هنرمندان پيشکسوت در موزه هنرهاي معاصر تهران افتتاح خواهد شد.

او با معرفي ديگر برنامه‌هاي اين جشنواره،توضيح داد: نمايشگاه آثار رقابتي عکس و سفال روز چهارشنبه ـ 12 بهمن‌ماه ـ در فرهنگسراي نياوران، نمايشگاه آثار رقابتي نقاشي، خوشنويسي، نگارگري و پوستر روز شنبه ـ 15 بهمن‌ماه ـ در موسسه فرهنگي هنري صبا، نمايشگاه آثار رقابتي تصويرسازي، کاريکاتور و مجسمه روز يکشنبه ـ 16 بهمن‌ماه ـ در موزه هنر امام علي (ع) و نمايشگاه آثار بخش ويژه بيداري اسلامي روز 25 بهمن‌ماه در موزه فلسطين افتتاح مي‌شود. همچنين آثار بخش فيلم‌هاي مستند هنرهاي تجسمي از 5 تا 10 اسفندماه به نمايش در خواهد آمد.

به گزارش ايسنا، در بخش پاياني اين مراسم با حضور محمود جوادي‌پور، معاون امور هنري وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمود شالويي و محمد علي رجبي، دبير جشنواره کيک چهار سالگي جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر بريده شد.

نمايش فيلم کوتاهي از سه دوره پيشين جشنواره و نماهنگ چهارمين دوره جشنواره همراه با اجراي موسيقي از ديگر برنامه‌هاي افتتاحيه بود.

در ادامه نمايشگاه آثار هنرمندان پيشکسوت و استادان با حضور هنرمندان و مسوولان در موزه هنرهاي معاصر تهران به طور رسمي افتتاح شد.

در اين بخش بيش از 290 اثر از بيش از 240 هنرمند در رشته‌هاي نقاشي، خوشنويسي، نگارگري، سفال، مجسمه‌سازي، عکاسي، پوستر، کاريکاتور و تصويرسازي به نمايش گذاشته شده است.

در اين مراسم هنرمنداني چون محمود جوادي پور، مجيد مهرگان، عباس جمال‌پور، صادق تبريزي، همايون سليمي، نصرالله افجه‌اي، محمد باقر آقاميري، مسعود شجاعي طباطبايي، رضوان صادق‌زاده، رضا خدادادي، ناصر آراسته، احمد وکيلي، احمد خليلي فرد، کاظم چليپا، مرتضي گودرزي ديباج، علي وزيريان، ايرج اسکندري، بهزاد اژدري و .. حضور داشتند.

چهارمين جشنواره بين‌المللي هنرهاي تجسمي فجر تا 14 اسفندماه در تهران و 29 استان ايران و همچنين 10 کشور برپا مي‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس