اخبار ویژه روزنامه ها

بر اساس گزارش یک مقام مسئول دولتی به تعدادی از مدیران اجرایی، مشخص شده به رغم بخشنامه مردادماه ریاست جمهوری مبنی بر ضرورت کنترل و پایش فرایند تامین و توزیع کالاهای اساسی وارد شد.

سرویس سیاست مشرق- روزنامه‌ها در لابه‌لای گزارش‌ها و سرمقاله‌ها، قسمتی از صفحات خود را به اخبار روزهای گذشته یا اخبار ویژه اختصاص می‌دهند که مشرق در ادامه به آنها اشاره می‌کند.

******

کیهان

مذاکره میانجی نمی‌خواهد شرافت می‌خواهد که آمریکا ندارد


دو مقام ژاپنی و عمانی گفته‌اند حاضرند میان ایران و آمریکا میانجیگری کنند. به گزارش ایرنا معاون دبیر کابینه ژاپن با استناد به اظهارات یکی از مقامات وزارت خارجه کشورش اظهار امیدواری کرد با توجه به رابطه خوبی که با ایران و آمریکا دارد بتواند میان دو کشور میانجیگری کرده و قرارداد هسته‌ای ایران موسوم به برجام را نجات دهد. پیش از آن هم مقامات عمان برای میانجیگری مذاکره ابراز علاقه کرده بودند.


اما میانجیگری برای چه؟ نقش اتحادیه اروپا در مذاکرات برجام در واقع همین نقش میانجی بود. اما آنها نه خواستند و نه توانستند آمریکا را به تعهد خود که مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه ۲۲۳۱ هم هست، پایبند نگه دارند.


به راستی کف توافق و اشتراک نظر ما با آمریکا- با وجود ابطال برجام- چیست که بخواهیم بر مبنای آن مذاکره کنیم و به سقفی جدید از توافق برسیم؟ بنیان مذاکره را خود شیطان بزرگ منهدم کرده است. ما در برجام با آمریکا مستقیماً مذاکره کردیم، و شد همین وضعیت خسارت‌باری که از کلاهبرداری شیطان بزرگ می‌بینیم. میانجی‌ها این وسط، جز نوچگی آمریکا قرار است چه نقش دیگری ایفا کنند؟


جواب درست آقای روحانی به دعوت دولت ترامپ برای مذاکره -که حکم عقل و تجربه‌آموزی و عبرت‌اندوزی است- این بود: «داستان مضحکی اتفاق افتاده؛ می‌گویند تعهدی که قبلاً بستیم، فعلاً قرص و محکم نباشد، درباره موضوع دیگری حرف بزنیم! آمریکا با زبان و عمل می‌گوید که اهل مذاکره و تعهد نیست اما به برخی کشورهای شرق آسیا (کره شمالی) می‌گوید بیا با ما مذاکره کن؛ #مگر- دیوانه‌اند که با شما مذاکره کنند؟ شما به مذاکره‌ای که به تایید سازمان ملل رسیده، پایبند نیستید.»


مسئله فعلی، فقدان میانجی نیست. فقدان حتی یک نفر در دنیاست که بتواند قول و قرار و تعهد دولت آمریکا را تضمین کند یا بتواند عهدشکنی آنها را توجیه نماید.


ژاپن و عمان می‌خواهند میانجی کدام مذاکره باشند؟ مذاکره برای چه؛ که چه بشود؟ مذاکره برای مذاکره یا برای توافق؟ پس از آنچه؟ توافق برای اجرای دو طرفه یا یک جانبه؟
ژاپنی‌ها زیر بار تحقیر توافق‌هایی که با آمریکایی‌ها کردند اما یکطرفه اجرا می‌کنند، مانده‌اند. یکی باید دست خود آنها را بگیرد تا از منجلاب اعتماد به آمریکا خارج شوند. البته آنها طرف شکست خورده جنگ جهانی دوم بودند و ما طرف برنده #جنگ-جهانی- سوم (تعبیر هنری کیسینجر برای جنگ سوریه و عراق) هستیم.

مخالفت کارگزاران با شرط‌گذاری برای انتخابات مجلس


عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران گفت: برخلاف برخی دوستان در جریان اصلاحات که معتقد به حضور مشروط در انتخابات هستند، حزب کارگزاران معتقد به مشارکت بدون شرط در انتخابات است.


به گزارش خبر آنلاین، علی‌محمد نمازی عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران، با اشاره به برنامه‌های حزب متبوعش برای حضور در یازدهمین دوره انتخابات مجلس گفت: حزب کارگزاران هنوز وارد مذاکرات درون‌حزبی در موضوع نحوه حضور در انتخابات نشده است.


وی افزود: البته آقای مرعشی به‌عنوان سخنگوی حزب، در گفت‌وگوهای اخیر خود با رسانه‌ها، اعلام کرده که حزب کارگزاران برای حضور در انتخابات با شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان هماهنگ است.


نمازی خاطرنشان کرد: به‌خلاف نظر برخی دوستان در جریان اصلاحات که معتقد به حضور مشروط در انتخابات هستند، حزب کارگزاران معتقد به مشارکت بدون شرط در انتخابات است، هرچند هنوز مکانیزمی برای تعیین کیفیت حضور حزب در انتخابات تعیین نشده است.


سعید حجاریان از تئوریسین‌های جریان اصلاحات اخیراً در یادداشتی از تئوری «مشارکت مشروط» برای حضور اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم سخن به‌میان آورده بود که اظهارات او واکنش‌های متفاوتی را میان چهره‌های اصلاح‌طلب به‌همراه داشت.

صوفی: وزرای جداشده از دولت در لیست انتخاباتی اصلاح‌طلبان جایی ندارند

عضو شورای سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان گفت این طیف، وزرای جداشده از دولت روحانی را در فهرست انتخاباتی خود برای مجلس قرار نمی‌دهد.


به گزارش نامه نیوز، از محافل خبری و رسانه‌ای زمزمه‌هایی درباره تصمیم وزرای جداشده از دولت روحانی همچون آخوندی، ربیعی و قاضی‌زاده هاشمی برای ورود به انتخابات مجلس شنیده می‌شود اما سؤال این است که اصلاح‌طلبان چه نوع واکنشی به این مسئله نشان خواهند داد؟


علی صوفی در پاسخ به این سؤال به نامه‌نیوز گفت: سال ۹۲، ۹۴ و ۹۶ رویکرد اصلاح‌طلبان حمایت از گزینه حداقلی برای تحقق استراتژی سلبی بود. یعنی از نامزدهای حداقلی حمایت کردند تا جلوی ورود تندروها را به مناصب تقنینی و اجرایی بگیرند اما الان اگر اصلاح‌طلبان همان رویکرد را پیش بگیرند دیگر مردم به لیست اصلاح‌طلبان اقبالی نشان نخواهند داد.


وی با بیان اینکه در انتخابات سال ۹۸ استراتژی اصلاح‌طلبان باید ایجابی باشد، افزود: اصلاح‌طلبان باید یک برنامه جامع، عملیاتی، قابل قبول، منطقی و علمی برای برون‌رفت از بحران‌های موجود ارائه دهند. اجرای این برنامه آدم‌های خودش را در مجلس و دولت می‌طلبد بنابراین نامزدهای حداقلی در زمره این افراد قرار نمی‌گیرند.


این وزیر دولت اصلاحات همچنین گفت: برای اجرای استراتژی ایجابی، افرادی که وسط و میانی مثل آقایان قاضی‌زاده هاشمی، آخوندی و ربیعی هستند و چهره شاخص اصلاح‌طلبی نزد مردم به حساب نمی‌آیند، پذیرش آنها در لیست انتخاباتی جریان اصلاحات نمی‌تواند مورد قبول قرار بگیرد.


وی در پاسخ به این سؤال که طرح سلامت همگانی دکتر قاضی‌زاده هاشمی و فعالیت آقای ربیعی در حوزه کارگری نمی‌تواند وزن لیست جبهه اصلاحات را تقویت کند؟ گفت: خیر نخواهد توانست. عملکرد این آقایان چندان مورد قبول اصلاح‌طلبان نبود و همین که استیضاح آقای ربیعی در مجلس رأی آورد قطعاً بدون نظر فراکسیون امید و اصلاح‌طلبان نبود بنابراین با رویکرد پیشبرد استراتژی ایجابی، اصلاح‌طلبان نمی‌توانند ریسک کنند چون این آقایان نمی‌توانند برنامه‌های اصلاح‌طلبانه را با مشی اصلاح‌طلبانه اجرا کنند بنابراین مورد پذیرش مردم قرار نمی‌گیرند.

ایران

انتقاد به پیش‌نویس ساختار مجمع عالی اصلاح‌طلبان

نقد پیش‌نویس ساختار مجمع عالی اصلاح‌طلبان با بررسی این پیش‌نویس در نشست دفتر سیاسی جمعیت زنان مسلمان نواندیش کلید خورد.
اعضای دفتر سیاسی این حزب در آخرین نشست خود که روز چهارشنبه برگزار شد پس از بررسی مجدد پیش‌نویس پارلمان یا مجمع عالی اصلاح‌طلبان، این طرح را فاقد فاکتورها و مشخصات لازم برای تشکیل پارلمان اصلاحات دانستند و بر مواردی به‌عنوان اصلاح رویکردهای این ساختار تأکید و اصرار ورزیدند. نقش استان‌ها در ساختار مجمع عالی اصلاح‌طلبان از جمله انتقادات مطرح شده است. زیرا به باور نقد‌کنندگان نقش استان‌ها در این طرح چیزی فراتر از ساختارهای موجود اعم از شورای هماهنگی و شورای عالی سیاستگذاری نیست. در حالی که در نحوه شکل‌گیری و تأسیس پارلمان، اصلاح‌طلبان استان‌ها نیز باید مشارکت جدی و مؤثر داشته باشند. همچنین در ادامه تأکید شد که مهم‌ترین ایراد به این ساختار این است که مجموعه اصلاح‌طلبان، حتی بدنه احزاب عضو نسبت به آن اشراف و آگاهی لازم را ندارند و لازم است که قبل از هر تصمیم‌گیری این طرح به عرصه نقد و نظر اصلاح‌طلبان حزبی و غیرحزبی و رسانه‌ها و حقوقدانان و کارشناسان امر نیز گذاشته شود. اعضای دفتر سیاسی جمعیت زنان مسلمان نواندیش در پایان تأکید کردند، چنانچه ملاحظات گفته شده در این ساختار در نظر گرفته نشود، عضویت جمعیت در تشکیلات جدید همان‌طور که دبیر کل اعلام داشته‌اند، نیز بلاموضوع خواهد بود.

پیش‌بینی طنز‌آمیز نفیو از واکنش بولتون به تماس احتمالی ایران و امریکا

طراح تحریم‌های ایران در یک پیام توئیتری کنایه‌آمیز با توجه به اظهارات اخیر دونالد ترامپ مبنی بر اینکه امیدوار است روزی ایران با او تماس بگیرد، به تأثیر منفی سیاست‌های کارشکنانه جان بولتون، مشاور امنیت ملی امریکا بر رخ دادن چنین اتفاقی اشاره کرد. به‌گزارش ایسنا، ریچارد نفیو، طراح تحریم‌های ایران در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما در صفحه توئیتر خود نوشت: اگر همین الان، روحانی با اتاق کنترل کاخ سفید تماس بگیرد تا تماس او را به ترامپ وصل کنند، بولتون خود را از ارتفاع سه طبقه پایین می‌اندازد و از سه در رد می‌شود تا خط تماس را قطع کند.

حمایت قاطع جامعه روحانیت از تصمیم برجامی دولت

سخنگوی جامعه روحانیت مبارز درباره گام‌های بعدی ایران بعد از پایان مهلت ۶۰ روزه اظهار کرد: آنچه بیشتر موجب می‌شود ما به نتایج مثبتی برسیم برگشت به غنی‌سازی ۲۰ درصد است. غنی‌سازی ۲۰ درصد حق ما و در چارچوب معاهده ان پی‌تی است. ما باید به غنی‌سازی ۲۰ درصد برگردیم. از این جهت تصور می‌کنیم اگر ۶۰ روزی که دولت مهلت قرار داد، تمام شد، اولین گام باید برگشت به غنی‌سازی ۲۰ درصد و گام بعدی راه‌اندازی سریع آب سنگین اراک باشد. به گزارش نامه نیوز، حجت‌الاسلام غلامرضا مصباحی مقدم درباره دیدگاه جامعه روحانیت به تصمیم برجامی ایران، گفت: اقدام رئیس جمهور، دولت محترم و بیانیه عالی شورای امنیت ملی در واکنش به تشدید تحریم‌های امریکا و رفتار ضعیف و غیرمتعهدانه اروپا نسبت به برجام مورد تأیید، حمایت و پشتیبانی جامعه روحانیت مبارز است. جامعه روحانیت از این اقدام دولت تشکر می‌کند.

خراسان


روایت یک مسئول از به مقصد نرسیدن کالاهای اساسی


بر اساس گزارش یک مقام مسئول دولتی به تعدادی از مدیران اجرایی، مشخص شده به رغم بخشنامه مردادماه ریاست جمهوری مبنی بر ضرورت کنترل و پایش فرایند تامین و توزیع کالاهای اساسی وارد شده به کشور، بررسی‌ها نشان می‌دهد بر اساس پایش و بازرسی‌های صورت گرفته، برخی محموله‌های وارداتی با ارز دولتی در نشانی‌های ثبت شده و اعلامی تخلیه نشده و در محل‌های دیگر تحویل شده‌اند که به معنای اختفا و احتکار محموله تلقی شده و باید پیگیری شود.


کمک ویژه دولت به شهرداری تهران برای افزایش فعالیت‌ها


طبق پیشنهاد شهرداری تهران که با موافقت مسئولان ارشد ریاست جمهوری، در مسیر ابلاغ قرار گرفته، مقرر شده با توجه به اینکه بخشی از آیین نامه‌های مالی شهرداری تهران مصوب سال ۱۳۵۵ بوده و تناسبی با گستردگی فعالیت‌های این نهاد ندارد، برای اصلاح آن با هدف بهبود کیفیت خدمات، افزایش کمیت کارها، صرفه جویی در هزینه‌ها و افزایش سرعت انجام فعالیت‌ها با توجه ویژه به برون سپاری فعالیت‌ها اقدام شود.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • کارشناس سیاسی IR ۰۹:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۲۱
    0 0
    چگونه میتوان با یک فرد عیاش بی بندوبار و بیسواد سیاسی که از سلامت روانی درستی برخوردار نیست مذاکره کرد؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس