کد خبر 957448
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۴۰
برجام نمایه

کیست که نداند هدف عمده آمریکا از اعمال تحریم‌ها کشاندن ایران به پای میز مذاکره بود و زمانیکه امتیازات خود را در مذاکرات به دست آورد به تعهدات خود عمل نکرد و از برجام خارج شد.

به گزارش مشرق، امید گراوند تحلیل‌گر مسائل سیاسی درباره اتفاق امروز در مسیر برجام نوشت: «امروز همزمان با سالگرد خروج آمریکا از برجام، حسن روحانی، رئیس جمهوری اسلامی ایران مواضع تقابلی ایران را در خصوص برجام اعلام کرد و گفت که طبق تصمیم شورای عالی امنیت ملی، امروز از طرف من ۵ نامه به سران ۵ کشور باقی‌مانده در برجام ارسال شد. رئیس جمهور در این باره گفت: امروز ما نمی‌خواهیم از برجام خارج شویم؛ همه مردم ما و جهان بدانند که امروز پایان برجام نیست بلکه امروز روز گام جدید در برجام و طبق برجام و در چارچوب برجام است.

بیشتر بخوانید:

آمریکا می خواهد ایران را مجبور به نقض برجام کند

جلسه وزرای خارجه اتحادیه اروپا به خاطر برجام

لندن از واکنش ایران انتقاد کرد!

واکنش هوک به خروج احتمالی ایران از برجام

اقدامات ایران به زبان ساده

در این راستا ایران دو اقدامی را که تاکنون انجام داده دیگر انجام نخواهد داد این دو اقدام در واقع به یک بیان ساده دو فروش بوده است یعنی ما هر وقت مواد غنی شده‌مان به ۳۰۰ کیلوگرم می‌رسید ما اضافه بر آن را به کشوری می‌فروختیم و در عوض آن کیک زرد می‌گرفتیم. امروز این فروش متوقف می‌شود؛ فروش دوم فروش آب سنگین است که هر وقت از ۱۳۰ تن تجاوز می‌کرد ما آن مقدار اضافی را به کشوری می‌فروختیم؛ امروز این فروش را هم متوقف می‌کنیم، پس کل اقدام امروز جمهوری اسلامی ایران توقف دو اقدام است و به یک معنا دو فروش را انجام نمی‌دهیم؛ نه اورانیوم غنی شده را از امروز می‌فروشیم، نه آب سنگین‌مان را.

این اقدام ایران، در راستای بندهایی از توافق هسته‌ای صورت می‌گیرد که براساس آن، به هریک از طرفین اجازه می‌دهد در صورت بدعهدی طرف یا طرفین مقابل در انجام تعهدات ضمن اعلام شکایت به کمیسیون مشترک و شورای امنیت، در صورت عدم دریافت پاسخ روشن، از برخی یا کل تعهدات خود خارج شود.

ایران همچنین یک فرصت ۶۰ روزه را تعیین کرده و گفته در صورتیکه ظرف این مدت با طرف مقابل به نتیجه برسیم به نقطه قبل بازخواهیم گشت و در غیراین صورت اقدامات بعدی را انجام خواهیم داد.

ایران همچنین در پیامی که به ۵ کشور داده به صراحت اعلام کرده که اگر بخواهند از این اقدام ما بهانه‌جویی کنند و پرونده ایران را به شورای امنیت برگردانند با یک اقدام بسیار قاطعی روبه‌رو خواهند شد و این اقدام قاطع را هم در این نامه برای این ۵ کشور توضیح داده است.

ادامه حسن‌نیت ایران در روزهای کوتاهی اروپا

این اقدام ایران در حالی صورت می‌گیرد که جمهوری اسلامی ایران بارها حسن نیت خود را با اعطای فرصت کافی به اتحادیه اروپا جهت انجام تعهدات پذیرفته شده در توافق هسته‌ای ثابت کرده و طرف‌های اروپایی برخلاف وعده‌های داده شده، اقدام عملی انجام نداده اند.

هر چند که برخی‌ها منفعتشان در این است که این اقدام ایران را تحت عنوان شروع حمله آمریکا به ایران عنوان کنند؛ اما واقعیت چیست؟ آنچه مسلم است جمهوری اسلامی ایران امروز راهبرد جدیدی را در پیش گرفته است که به طرف مقابل بفهماند هر اقدامی علیه ایران برای آنها هزینه‌های زیادی خواهد داشت و ایران به هر کنش آنها واکنشی در خور و شایسته نشان خواهد داد و آنها نمی‌توانند هر طور که باب میلشان است رفتار کنند و هیچ پاسخی از سوی ایران در پی نداشته باشد.

هدف آمریکا کشاندن اروپا به میز مذاکره است

کیست که نداند هدف عمده آمریکا از اعمال تحریم‌ها کشاندن ایران به پای میز مذاکره بود و زمانیکه امتیازات خود را در مذاکرات به دست آورد به تعهدات خود عمل نکرد و از برجام خارج شد اما قرار شد کشورهای اروپایی در ازای پایبندی ایران به برجام مطالبات ایران را تأمین کنند. رهبر معظم انقلاب که به اروپایی‌ها هم خوشبین نبودند یکی از شروط هفتگانه برای ماندن در برجام را اینگونه مطرح نمودند که «اگر اروپایی‌ها در پاسخگویی به مطالبات ما تعلل کردند، حق ایران برای آغاز فعالیت‌های هسته‌ای محفوظ است». پس با وجود تعلل اروپایی‌ها امروز همان روز موعود برای نشان دادن استراتژی جدید ایران است.‌

اما آیا این اقدامات و ژستی که آمریکا منجر به جنگ خواهد شد؟ پاسخ واضح است آمریکا به چندین دلیل قادر به جنگ با جمهوری اسلامی ایران نخواهد بود؛ از نظر عملیاتی، اهداف آمریکایی زیادی در برد مستقیم موشک‌های ماست. تلفات درگیری احتمالی با ایران هم بسیار بالاست و همه این‌ها در کنار پرهزینه بودن جنگ با ایران، در شرایطی که آمریکا در باتلاق یمن و سوریه دست و پا می‌زند، در هیئت حاکمه خود آمریکا هم به‌خوبی قابل فهم است پس القای وقوع جنگ می‌تواند برای ترساندن ملت و جلوگیری از اقدامات تقابلی ایران در برجام و سایر حوزه‌ها باشد تا انشقاق و واگرایی در بین نظام و مردم ایران بوجود آورد، اما با توجه به فشارهای حداکثری که آمریکا به ملت ایران وارد کرده و بدقولی‌ها و گردن کلفتی‌ها آنها امروز ملت ایران بیش از هر زمان دیگری در کنار نظام برای انجام واکنش مناسب به هرگونه کنش یانکی‌ها هستند.‌

احتمال افزایش تحریم‌های یکجانبه آمریکا

بنابراین می‌توان دریافت که امریکا بازهم فشارهای تحریمی را به دومنظور بیشتر خواهد کرد: ۱- مذاکره مجدد و گرفتن امتیازات جدید ۲- تلاش برای تغییر رژیم چیزی که سالهاست در پی آن هستند اما توانش را ندارند، به گونه‌ای که ریچارد نفیو فرمانده چریک‌های کت و شلواری جنگ تحریمی ایالات متحده علیه ایران در کتاب هنر تحریم‌ها گفته «راهبرد تحریم در مسیر رسیدن به اهداف خود با دشواری‌های فراوانی مواجه می‌شود، خصوصاً در شرایطی که نظام حاکم بر ایران تغییر نمی‌کند و البته بارها گفته ایم اقدام بالقوه آمریکا برای تغییر رژیم در ایران با توجه به روابطی که این دو کشور داشته اند آثار معکوس خواهد داشت. با توجه به پیچیدگی‌های موجود در این اقدامات، آمریکا و متحدان بهتر است به توافق دوجانبه ای با ایران برسند و از تحریم‌ها به عنوان منبع و اهرمی لازم برای اعمال فشار استفاده کنند که این حالت نیز می‌تواند با شکست مواجه شود یا به دلیل اینکه خود این اقدام ماهیتاً دشوار است یا به دلیل عوامل ناهمگونی که در قضیه دخیل هستند.»

با این اوصاف ایالات متحده از هیچ تلاشی برای تغییر رژیم در ایران دریغ نخواهد کرد اما راه آن را جنگ نمی‌داند پس با عمالش در داخل کشور در پی این هستند که مردم را از سایه جنگ بترسانند تا تحریم‌های امریکا را اثرگذار نشان دهند و با ایجاد نارضایتی داخلی راه را بر اقدامات متقابل ایران ببندد و بازهم استراتژی مذاکره برای رسیدن به اهدافشان را پیش ببرند در مقابل اما ایران نباید از اقدامات متقابل خود کوتاه بیاید و این اقدامی که امروز در خصوص برجام انجام داد هرچند که می‌توانست قوی‌تر باشد اما همین هم به عنوان اقدامات اولیه شایسته تقدیر است و باید مداومت و گستردگی بیشتری داشته باشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • قریشی IR ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۹
    6 8
    مرگ برصهیونیسم جهانی که پشت پرده تمام شرارتهای پیدا و پنهان بشریت است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس