کد خبر 957421
تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۱۸:۱۳
فلاحت‌پیشه نمایه

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: هدف ایران از کاهش سطح تعهداتش خروج از برجام نیست.

به گزارش مشرق، حشمت‌الله فلاحت‌پیشه رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصمیم اخیر ایران برای کاهش سطح تعهدات در چارچوب برجام و مهلت ۶۰ روزه به اروپایی‌ها، گفت: بیانیه‌ای که امروز از سوی شورای عالی امنیت ملی در برابر بدعهدی‌های اروپایی‌ها در برجام منتشر شد، کاملاً روشن و یک بیانیه صلح‌آمیز است.

بیشتر بخوانید:

آمریکا می‌خواهد ایران را وارد فضای انتحاری کند

وی با بیان اینکه ایران از طریق این بیانیه به‌دنبال احیای برجام است، اظهار داشت: پس از خروج آمریکا از برجام، طرف‌های مقابل نیز در یک سال گذشته به وظایف‌شان عمل نکردند و تحریم‌ها نیز علیه ایران ادامه دارد.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه ایران در چارچوب برجام اقداماتش را کاهش داده است، افزود: مکانیسم ۲۶ تا ۲۸ برجام می‌گوید که اگر هریک از طرفین از برجام خارج شود و یا اینکه یکی از اعضا اعلام کند که برجام به نتایجش نرسیده است، طرف مقابل می‌تواند به بخشی از تعهداتش در این چارچوب عمل نکند و ایران دقیقاً در همین راستا عمل کرده است.

فلاحت‌پیشه، اقدام ایران برای کاهش سطح تعهداتش در چارچوب برجام را به‌منزله خروج از برجام تلقی نکرد و گفت: فکر می‌کنم جمهوری اسلامی ایران کار عاقلانه‌ای کرد و در عین حال دادخواهانه و توأم با صلح و در حالی که هیچ نقض حقوق بین‌المللی و یا نقض عُرف منع اشاعه‌ای هم صورت نگرفته، سطح تعهداتش در برجام را کاهش داده است.

وی ادامه داد: با این اقدام جمهوری اسلامی ایران، عملاً بررسی مجدد در برجام صورت می‌گیرد، در این جراحی یا برجام احیا و تبدیل به مکانیسمی می‌شود که می‌تواند نظرات و منافع طرفین را تأمین کند که در این صورت با قدرت بیشتری ادامه می‌یابد و یا اینکه عملاً با شکست مواجه می‌شود.

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: عملاً نقض برجام از سوی ایران صورت نگرفته است و طی دو ماه آینده در عمل مشخص می‌شود که برجام تبدیل به سازوکار قابل اتکا و یا اینکه کاملاً خنثی می‌شود، این مسیری است که هیئت‌های فنی و دیپلماتیک ایرانی باید دنبال کنند؛ هدف ایران از کاهش سطح تعهداتش، فعلاً خروج از برجام نیست.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس