شکار

پرونده بزرگترین کشتار حیات وحش در کشور برای متهمانی که با کشتار و نابودی بیش از ۳۰۰ چهارپا از جمعیت حیات‌وحش کشورمان و ۳۰۰ پرنده خسارتی سنگین به سرمایه‌های ملی وارد کرده‌اند مختومه شد.

به گزارش مشرق، هفته گذشته بود که رئیس دادگاه ارزوئیه، جزئیات بزرگترین پرونده کشتار حیات وحش را در اختیار رسانه‌ها گذاشت و اعلام کرد که این پرونده پس از اعلام رضایت کتبی مدیرکل سابق و مدیرکل فعلی اداره کل حفاظت محیط زیست استان کرمان مبنی بر پرداخت تمامی خسارت‌ها از سوی محکوم‌علیه‌ها به محیط زیست، مختومه شده است.

پرونده‌ای که در خرداد ۹۴ گشوده شده و طبق اعلام دهقانی رئیس دادگاه عمومی و انقلاب شهرستان ارزوئیه، به محکومیت ۹ شکارچی غیرمجاز که در کشتار بیش از ۱۷۰ کل و بز و قوچ و میش، ۳۰ جبیر، ۲ کفتار، یک روباه، یک خرگوش، ۲۸۰ کبک و تیهو، ۳۰ چکاوک و یک گراز تحت پیگرد قضائی قرار گرفته بودند، انجامیده است.

بیشتر بخوانید:

دهقانی درباره احکام صادره برای متهمان بزرگترین پرونده کشتار وحش گفته است: طبق ماده ۱۲ و ۱۳ قانون شکار و صید و همچنین ماده ۱۲۴ قانون مجازات اسلامی و پس از تأیید حکم در دادگاه تجدیدنظر استان کرمان متهم ردیف اول به مجازات حبس و پرداخت جزای نقدی محکوم و سایر متهمان نیز به پرداخت جزای نقدی و همچنین پرداخت خسارت به محیط زیست محکوم شده‌اند؛ این افراد همچنین طبق قانون سازمان محیط زیست، بابت از بین بردن حیوانات حفاظت‌شده محکوم به پرداخت خسارت شده‌اند.


از آنجا که بر اساس جدول جرایم نقدی صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی مصوب شورای عالی حفاظت محیط زیست، جریمه قابل پرداخت از حیث مطالبه ضرر و زیان ناشی از کشتار هر قوچ و میش، کل و بز و جبیر، ۱۰ میلیون تومان تعیین شده است، جریمه کشتار این گونه‌ها در پرونده مذکور به رقمی بالغ بر ۲ میلیارد تومان می‌رسد؛ رقمی که انتظار می‌رود سازمان حفاظت محیط زیست بر اساس ماده ۱۸ قانون شکار و صید به‌عنوان شاکی خصوصی، از متخلفان دریافت کرده و سپس به مختومه شدن پرونده رضایت داده باشد.

اما آیا مسئولان محیط زیست، این جریمه ۲میلیارد تومانی را از متخلفان دریافت کرده و سپس به مختومه شدن پرونده رضایت داده‌اند؟!

مرجان شاکری که از دی ماه ۹۷ مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست کرمان را عهده‌دار شده در این باره می‌گوید: آقای جزینی‌زاده، مدیرکل پیشین حفاظت محیط زیست کرمان، با استناد به اظهارات ندامت‌آمیز متخلفان، به دادگاه اعلام رضایت کرده بودند و در نتیجه متخلفان از پرداخت حق و حقوق دولت و همچنین گذراندن حبس مصون شده بودند اما اینجانب پس از انتصاب، با اعلام فراخوان به دادگاه ارزوئیه درخواست پرداخت حق و حقوق دولت توسط متخلفان و اعمال مجازات موردنظر دادگاه در خصوص ایشان را مطرح کردم که در نتیجه همکاری دادگاه به پرداخت حق و حقوق دولت و همچنین حبس متخلف اصلی منجر شد.

وی در پاسخ به اینکه آیا مبلغ دست‌کم ۲میلیارد تومانی که انتظار می‌رود سازمان حفاظت محیط زیست بابت جریمه ضرر و زیان ناشی از کشتار بیش از ۲۰۰ رأس کل و بز و قوچ و میش و جبیر و همچنین ۳۰۰ کبک و تیهو و چکاوک و تعدادی روباه و کفتار و خرگوش از متخلفان مطالبه کرده باشد به خزانه دولت واریز شده یا نه می‌گوید: "این مبلغی که محاسبه می‌کنید بر اساس جریمه‌های مصوب‌شده در خرداد ۹۴ است در حالی که پرونده این تخلف در اردیبهشت ۹۴ باز شده و در نتیجه مبلغ قابل پرداخت با جریمه‌های قبلی محاسبه شده و مبلغ ۱۶۸،۷۲۳،۰۰۰ تومان از متخلفان دریافت شده است! ".

این در حالی است که بر اساس جریمه‌های مصوب پیش از خرداد ۹۴ که شاکری به آن اشاره دارد، جریمه کشتار هر رأس کل و بز و قوچ و میش، یک‌میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و جریمه کشتار هر جبیر ۲۰۰ هزار تومان و در نتیجه مجموع جریمه‌های ناشی از کشتار حیات وحش در این پرونده به دست‌کم ۳۶۰ میلیون تومان می‌رسد.

شاکری در پاسخ به این تناقض می‌گوید: مبلغی که به آن اشاره می‌کنید، مجموع جریمه ناشی از کشتار حیات وحش توسط این متخلفان در استان‌های مختلف از جمله کرمان است اما جریمه ناشی از شکار حیواناتی که در محدوده کرمان صورت گرفته کلاً ۱۶۸،۷۲۳،۰۰۰ تومان است که از آنها دریافت شده است و جریمه مربوط به شکار سایر حیوانات این پرونده را اداره کل حفاظت محیط زیست استان‌های مربوطه می‌توانند جداگانه مطالبه کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست کرمان درباره سرنوشت متخلفان این پرونده می‌گوید: همان‌طور که گفتم با پیگیری‌هایی که پس از انتصاب انجام دادم متهم ردیف اول این پرونده برای گذراندن دوران حبس راهی زندان شد که ظاهراً پیش از سال نو مشمول عفو رهبری شده است. در نهایت، باید بگویم برخورد قانونی لازم درباره متخلفان این پرونده صورت گرفته و پرونده پس از به نتیجه رسیدن مختومه شده است.

بدین ترتیب، پرونده بزرگترین کشتار حیات وحش در کشور برای متهمانی که با نابودی بیش از ۳۰۰ چهارپا (به‌ارزش بیش از ۲ میلیارد تومان) و ۳۰۰ پرنده (به‌ارزش ۶۰ میلیون تومان)، خسارتی سنگین به سرمایه‌های ملی کشورمان وارد کرده‌اند تنها و تنها با پرداخت ۱۶۸،۷۲۳،۰۰۰ تومان مختومه شد.

جالب آنکه همین مبلغ اندک هم که حالا با پیگیری مدیرکل جدید حفاظت محیط زیست کرمان از متخلفان دریافت شده، پیشتر با حاتم‌بخشی جزینی‌زاده، مدیرکل پیشین حفاظت محیط زیست استان کرمان به متخلفان بخشوده شده بود!

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    32 1
    شما پول داشته باش، بقیه اش حله!....
  • IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    18 0
    گل و بلبل
  • رضا IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    39 0
    خدا لعنتشون کنه.من پارسال برای اولین بار به لطف مدیرپارک توران گورخر آسیایی و بز کوهی را از نزدیک دیدم.به قدری مجذوب زیبایی این حیوانات خدا شدم که تا چند روز احساس نشاط می کردم. چطور همچین جانورانی ادعا می کنند که انسانند و صاحب عقل و احساس؟ با سیاسی کاری مدیران مقام طلب کاری ندارم روی سخنم با مثلا اشرف مخلوقاته که حالا شدند کل الانعام....بل هم اذل.
  • IR ۱۵:۱۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    23 0
    از کیسه خلیفه می بخشند از جیب خودشان که نمی بخشند
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    10 0
    گفت:می‌باید تورا تا خانه‌ی قاضی برم/ گفت: رو صبح آی،قاضی نیمه شب بیدار نیست / گفت: نزدیک است والی را سرای،آن‌جا شویم/ گفت:والی از کجا در خانه خمار نیست
  • IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    13 0
    اینا تو سازمان محیط زیست نفوذ دارن شک نکن .....فقط مرگ می تونه باعث بشه این یارو کارش را تکرار نکنه ......وزارت اطلاعات حکم ارتدادش را از مراجع بگیره و با یک روش انسان دوستانه خلاصش کنه......
  • IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۶
    10 0
    وححجحشییی ... خدا رحمتتان نکند
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۱۷
    1 0
    از شهرداری بگیر تا هر جا .خلاف بکن پولش میره تو جیب دولت!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس