شکارچیان آمریکایی

ملیت این شکارچیان با توجه به اقدامات جاسوسی چندی پیش که در پوشش حفاظت از محیط‌زیست انجام شده بود، نگرانی‌های امنیتی را نیز در پی داشت.

به گزارش مشرق، شکار ۲ رأس قوچ وحشی در منطقه حفاظت‌شده در شهرستان نیشابور و حمایت تلویحی سازمان حفاظت محیط‌زیست استان خراسان‌رضوی از این اقدام، با اعتراض گسترده فعالان محیط‌زیست در فضای مجازی و رسانه‌ها مواجه شد. اما جدای از تبعات زیست‌محیطی شکار که بعضا نیز در معرض انقراض هستند، آنچه حساسیت‌ها نسبت به این پرونده را بیشتر کرد، شکارچیان این قوچ‌ها بودند. رسانه‌ها در میانه خردادماه گزارش دادند چند آمریکایی با حضور در منطقه حفاظت‌شده حیدری نیشابور، ۲ رأس قوچ را شکار کردند.

بیشتر بخوانید:

صدور مجوز شکار برای مشتی دلار از سوی دولت محیط زیستی

ملیت این شکارچیان با توجه به اقدامات جاسوسی چندی پیش که در پوشش حفاظت از محیط‌زیست انجام شده بود، نگرانی‌های امنیتی را نیز در پی داشت.  در این زمینه،  با نصرالله پژمانفر، نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت‌وگو کردیم.

پژمانفر معتقد است این اقدام سازمان حفاظت محیط‌زیست خلاف قانون است. او می‌گوید شیوه درآمدزایی با ارائه مجوز شکار به بیگانگان شیوه قجری است و باید دستگاه قضا به آن ورود کند. پژمانفر از نگرانی‌های امنیتی خود برای مناطق حساس نیشابور با توجه به حضور این افراد در آن مناطق نیز گفت. چنارانی نیز در کنار نگرانی از انقراض این حیوانات، به مسائل امنیتی حضور آمریکایی‌ها در نیشابور پرداخت. او از حضور این افراد در منطقه ممنوعه کاشمر نیز خبر داد و گفت عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست را برای پاسخگویی در این باره به کمیسیون امنیت ملی فرا خواهد خواند.


در ادامه گفت‌وگو با حجت‌الاسلام نصرالله پژمانفر را می‌خوانید.
***
  ۱۰ روز گذشته خبری درباره شکار قوچ توسط شکارچیان آمریکایی در منطقه نیشابور منتشر شد. عامل اصلی صدور این مجوز سازمان حفاظت محیط‌زیست عنوان شده است. آیا سازمان حفاظت محیط‌زیست اجازه چنین اقدامی را دارد؟


متاسفانه امروز فرار از قانون یا دور زدن قانون در دستگاه‌های اجرایی ما شکل گرفته است. ریشه مساله این است که به بهانه ایجاد یک درآمد جدید برای اداره این مجموعه‌ها، درگیر مساله‌های مشکوک می‌شوند.

یکی از این موارد مساله‌دار، دادن مجوزهای شکار است. این کار غیرقانونی است اما بدون توجه به آن، به بالاترین قیمت‌ها مجوز تخلف را صادر می‌کنند تا به کمک آن، افراد خارجی بتوانند به صورت رسمی شکار کنند. در اساسنامه سازمان محیط‌زیست به وظیفه این سازمان در مراقبت از محیط‌زیست و حیوانات وحشی تاکید شده است. این سازمان موظف است از حیوانات وحشی مراقبت کند اما ما می‌بینیم که این اتفاق نمی‌افتد. اگر کسی در منطقه‌ای که تعداد حیوانات وحشی به قدری دچار افزایش شده که به زندگی مردم آسیب می‌زند، این حیوانات وحشی را شکار کند، از سوی محیط‌زیست جریمه خواهد شد و به زندان می‌افتد.

نمونه عینی همین گرازهایی است که در بعضی مناطق مثل شمال و مناطق کوهستانی به زمین‌های کشاورزی مردم حمله می‌کنند و آسیب فراوانی به اموال مردم می‌زنند اما اداره محیط‌زیست اجازه نمی‌دهد برای مراقبت کردن از جان و مال کشاورزان، کسی به این حیوانات صدمه بزند.  سازمان محیط‌زیست مردم عادی و کشاورزان را برای شکار حیوانی که زمین‌های‌شان را از بین برده، جریمه می‌کند اما در کنار آن صندوقی در تهران ایجاد کرده که زیرمجموعه اداره مرکزی سازمان محیط‌زیست است و در آن مجوزهای شکار برای برخی مناطق صادر می‌شود.

این مجوزها به قیمت بالایی واگذار می‌شود تا افراد بتوانند با خرید آن شکار کنند. جدای از اینکه این اقدام خلاف قانون است، استفتائی که از دفتر رهبر انقلاب اخذ شده، این نوع شکار را رد می‌کند. رهبر انقلاب در موضوع شکار تفریحی، تاکید دارند این کار خلاف شرع است و می‌فرمایند شکار کردن تفریحی حتی اگر با مجوز سازمان محیط‌زیست باشد، جایز نیست.

اساسا این کار خلاف شرع است. حال سازمان محیط زیست، با عزت و احترام به آمریکایی‌ها مجوز می‌دهد تا  قوچ‌ها را در منطقه نیشابور شکار کنند. تاکنون هم ۱۰۰ مجوز برای این افراد صادر شده است. بعد از اعتراض من به این مساله، برخی مدعی شدند این اقدام قانونی است و سازمان محیط‌زیست مجوز صادر کرده است. آنان مدعی هستند ممنوعیت فروش مجوز باعث خواهد شد درآمدهای دولت کاهش پیدا کند.


  برخی از منتقدان لغو این مجوزها معتقدند فروش مجوز برای شکار به این جهت انجام شده تا جمعیت حیوانات وحشی از حد مشخصی افزایش پیدا نکند. این عده معتقدند اگر این شکارها صورت نگیرد، احتمال ایجاد مشکل برای محیط‌زیست وجود خواهد داشت.


سوال این است که در یک مملکت چند جور می‌شود با مردم برخورد کرد؟ وقتی شخص یک حیوان وحشی را که به زندگی مردم هم لطمه می‌زند، شکار می‌کند جریمه و زندانی می‌شود و هزار بلا سرش می‌آورند. اگر کسی یک حیوان وحشی را که به گله مردم روستایی می‌زند و گله را تکه‌پاره می‌کند، از پا دربیاورد، مجازات و جریمه خواهد شد اما چون شکارچی آمریکایی پولدار است، نه‌تنها شکار حیوانات برای او اشکالی ندارد بلکه ما باید امکاناتی هم برایش فراهم کنیم و آنان را به مناطق قرق‌شده ببریم.

مناطق قرق، یعنی مناطقی که حیوانات احساس امنیت کنند، اما این منطقه تبدیل به شکارگاه آمریکایی‌ها و دیگر خارجی‌ها شده است. علاوه بر این، توجیه فروش مجوز برای درآمدزایی و ممانعت از تکثیر بی‌رویه حیوانات وحشی، براساس کدام آمار است؟ اساسا آن کسی که تفنگ را به سمت حیوان نشانه‌گیری می‌کند، از کجا می‌فهمد این قوچ کهنسال است که باید از بین برود؟ از کجا متوجه می‌شود این قوچ نر بوده است؟ واقعا اینگونه گزارش دادن به مردم معرکه است. به جای عذرخواهی بابت این اقدام زشت، نمی‌دانم مردم را چه حساب می‌کنند که چنین می‌گویند و توقع دارند مردم بپذیرند. من انتظار دارم دستگاه قضایی به این موضوع ورود کند و اشد برخورد را داشته باشد.


  توجیه سازمان محیط‌زیست و طرفداران واگذاری این مجوزها، درآمدهای ناشی از فروش مجوز است.


این شیوه شبیه همان سبک درآمدزایی‌ای است که قجری‌ها انجام می‌دادند. آنها هم به خارجی‌ها اجازه می‌دادند به ایران سفر کنند و در ازای دریافت مبالغ قابل توجه، در مناطق قرق‌شده دربار و سایر مناطق، شکار کنند. جالب اینجاست که درباریان این خارجی‌ها را مسخره می‌کردند که برای شکار آهو، قوچ و پرنده حاضرند هزینه هنگفتی کنند. همین درباریان کار را به جایی رساندند که نسل بسیاری از حیوانات در خطر افتاد. امروز هم سازمان محیط‌زیست با این رفتار قجری و با این مجوزهایی که براساس درآمدزایی در کشور صادر می‌کند، امنیت زیست‌محیطی کشور را به مخاطره می‌اندازد.


  چند ماه پیش نهادهای امنیتی اعضای یک تیم جاسوسی را که در پوشش محیط‌زیست اقدام به جاسوسی می‌کردند، بازداشت کردند. یکی از افراد موثر این مجموعه، فردی است که در زمینه صدور مجوز فروش برای اتباع بیگانه فعال بوده است. احتمال اینکه آمریکایی‌ها با پوشش شکار وارد مناطق امنیتی حساس ایران ‌شوند، چقدر قابل توجه است؟


بله! این مسائل هم در کنارش وجود دارد. چرا باید به یکسری افراد خاص که معلوم نیست هویت‌شان چیست، مجوز داد؟ چه توجیهی وجود دارد که یک آمریکایی از آمریکا به نیشابور سفر کند و در یک منطقه خاصی که من نمی‌توانم به حساسیت ویژه آن اشاره کنم، اقدام به شکار بکند. اینها به بهانه شکار تمام مناطق و جاهای حساس و سوق‌الجیشی کشور را بررسی کردند. به هر حال امروز توسط همین افراد منابع زیرزمینی، ذخایر نظامی و مراکز مهم کشوری رصد می‌شود. در دولتی که بنای خودش را به عنوان دولت پنهانکار بر مخفی‌کاری گذاشته است، نسبت به این رفت و آمدها و دادن این مجوزها احساس ناامنی داریم.

چنارانی: رئیس سازمان محیط‌زیست به کمیسیون امنیت ملی فراخوانده می‌شود


هاجر چنارانی، نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون امنیت ملی جزئیات بیشتری از ماجرای شکار قوچ‌ها را افشا کرد. وی با بیان اینکه از اول تا چهارم خردادماه سال جاری، ۴ شکارچی آمریکایی به همراه مدیرکل سازمان حفاظت محیط‌زیست استان خراسان رضوی در نیشابور بودند، گفت: البته غیر از نیشابور این افراد به منطقه ممنوعه کاشمر هم سفر کردند و در آنجا نیز حضور داشتند. وی با اعلام مخالفت با اجازه شکار در منطقه نیشابور، تصریح کرد: این افراد برای شکار ۱۰ هزار دلار پرداخت می‌کنند که از این رقم یک میلیون تومان به نیشابور می‌رسد. 

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس با اشاره به پرونده جاسوسی در پوشش محیط زیست، تصریح کرد: با این وجود آیا حضور اتباع بیگانه و آن هم آمریکایی به مدت ۴ روز در منطقه حفاظت شده نگرانی ندارد؟  وی با بیان اینکه ما برای حفظ این گونه‌های وحشی بسیار تلاش کردیم و به سختی اینها را حفظ می‌کنیم، تصریح کرد: اما سازمان محیط‌زیست اینطور این حیوانات را از بین می‌برد. اگر توجیه ارائه مجوز شکار به‌خاطر گسترش بی‌رویه این حیوانات است و باید شکار شوند، این مجوز شکار را در داخل کشور به فروش برسانند. به هر حال هستند کسانی که بخواهند اینگونه شکار کنند. عضو کمیسیون امنیت ملی با توجه به مشکلات امنیتی ورود این افراد و جاسوسی در پوشش محیط‌زیست، گفت: در کمیسیون امنیت ملی این موضوع مطرح شد. وی با اشاره به فراخواندن عیسی کلانتری، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست به کمیسیون امنیت ملی، گفت: ایشان به کمیسیون خواهند آمد تا تکلیف این موضوع مشخص شود.
 

باز هم در پوشش محیط‌زیست؟


زمستان سال گذشته نهادهای امنیتی برخی اعضای موسسه حیات وحش میراث پارسیان را به اتهام جاسوسی و ارائه اطلاعات نظامی به سرویس‌های جاسوسی کشورهای غربی دستگیر کردند. در میان اسامی هیأت‌مدیره این موسسه نام یکی بیش از سایرین خودنمایی می‌کند و آن هم «کامیل جعفری‌تبریزی» است. این فرد که نایب‌رئیس موسسه حیات وحش میراث پارسیان نیز بوده و در حال حاضر نیز براحتی به یکی از معاونت‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست رفت‌وآمد می‌کند، یکی از عناصر اصلی فروش مجوز شکار به توریست‌های خارجی است. او ۲ موسسه «ایران سافاری» و «کاروان سحر» را برای این اقدام تاسیس کرده بود. جعفری‌تبریزی چند سال پیش زمانی که «معصومه ابتکار» رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست بود، در نامه بلندبالایی به او، از کارشناسانی که در سازمان حفاظت محیط‌زیست با تبدیل پناهگاه حیات وحش حیدری به شکارگاه مخالفت کرده بودند گلایه کرده بود.

جعفری‌تبریزی و فردی به نام شفیع‌زاده سال ۹۲ موفق شدند با همکاری موسسات خارجی برای ۳ پروانه شکار قوچ لارستان به قیمت هرکدام ۱۰۰ هزار دلار متقاضی آمریکایی پیدا کنند. حالا هر چند جعفری‌تبریزی ظاهرا در این حوزه فعالیت واضحی ندارد اما شفیع‌زاده همچنان مشغول کار است و مجوز شکار حیوانات وحشی در همان منطقه‌ای را گرفته که شکار در آن ممنوع اعلام شده بود.  صرف‌نظر از اینکه در سازمان حفاظت محیط‌زیست چه می‌گذرد و چه کسانی در روند از بین بردن حیوانات در معرض انقراض تاثیرگذار هستند، بعد امنیتی این موضوع نیز قابل توجه است.

منبع: روزنامه وطن امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 21
  • در انتظار بررسی: 3
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    11 2
    واقعا باید مسولین محیط زیست را تنبیه و مجازات کرد. مجلس کجایی . مسولین کجایی چرا این اقدام زشت را سرکوب نمی کنید. سازمان بزارسی کجایی؟؟؟؟؟ واقعا اقدام هولناکی هست. این افراد قصد دارند منابع ژنتیکی را با بردن اجساد قوچ ها نابود کنند. ملت متاسف هست از اقدامات تدبیر و امیدی ها
    • US ۱۱:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
      10 1
      یه عده ای مردهای بیکار کلاهبردار در ایران هستند صبح تا شب نقشه روش های تازه برای کلاهبرداری میکشن از همینا رفتن اونور تبلیغ کردن پول گرفتن
  • IR ۰۰:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    8 1
    عیسی کلانتری چگونه در جمهوری اسلامی به مدیر مادام العمر تبدیل شد؟
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    4 1
    باهاشون برخورد قانونی بشه که ادامه پیدا نکند.
  • IR ۰۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    9 1
    خاک بر سرتون غلط کردند اومدند قوچهای زیبای ما را شکار کردند ای خدا این مدیرای احمق را کی سرکار میزاره ...چرا من نیستم تا نسل شکارچی را منقرض کنم .
  • IR ۰۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    6 0
    ظاهرا قانون سفت و سخت فقط برای مردم عادی هست
  • US ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    8 1
    محیط زیست غلط کرده که ادعای درآمد زایی از این راه میکند. مگه مجوز یک شکار چقدر درامد زایی برای دولت دارد؟ بفرض اینکه مجوزی یک میلیون تومان هم باشد در سال 100 مجوز هم بدهند میشود 100 میلیون تومان. آیا واقعا دولت اینقدر بدبخت است که چشمش به دست 100 تا شکارچی خارجی است تا مملکت را اداره کند؟ آیا دولت گدایی میکند؟ یا وطنفروشی؟ مگر یک شکار چقدر میارزد که شکارچی بخواهد بابتش پول ایاب و ذهاب و لوازم شکار و اخذ مجوز آنچنانی بدهد؟ مگر اینکه هدف شکارچی چیزی ورای شکار باشد و کسی پول کلانی به وی بدهد تا با نام شکار برای کار دیگری چنین هزینه ای بنام شکار بپزدازد. برای یک خارجی حد اقل 3 تا 5 هزار دلار هزینه لازم است تا در یک کشور دیگر شکار کند، این پول شامل بلیط هواپیما، هتل، اخذ مجوز، لوازم، هزینه بلد راه یا راهنمای محل شکار، ... این درحالیست که یک گاو غول پیکر را میشود در غرب بقیمت هزار دلار خریداری کرد و گوشت 10 خانوار را برای یک سال فراهم کرد. شکارچی در هنگام شکار حیوانات در مناطق صعب العبور با خود یک موقعیت یاب دارد که تمام مسیر شکار را لحظه به لحظه ثبت میکند و نقشه راهی از مناطق صعب البور که بعدها بر روی گوگل مپ هم قابل مشاهده است فراهم میکند. بدین ترتیب این نقشه میتواند در اختیار عوامل خارجی یا معاند جهت ورود و خروج به کشور و انجام عملیات مخرب در مسیری که با نیروهای امنیتی و مرزبانی یا نظامی تقابل میدا کنند استفاده شود
  • IR ۰۷:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    10 0
    چطوره که شکارچیان ایرانی توسط ماموران حفاظت از محیط زیست کشته می شوند ولی شکارچی آمریکایی آزادند هرچه خواستند شکارکنند.
  • IR ۰۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    24 0
    اصلا به چه دلیل باید اجازه داد که این حیوانات زیبا و زبان بسته شکار شوند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ مسائل جاسوسی و غیره هم که یه بعد دیگر مساله هست. آخه چرا باید اینقدر محیط زیست برای ما بی ارزش باشه که به یه مشت بیگانه اجازه شکار حیوانات گران قیمت مناطق مختلف کشور رو بدیم؟؟؟؟؟؟؟؟ مسوولین چی فکر کردن؟ واقعا چی فکر کردن؟؟؟؟؟؟؟؟
  • محمد IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    8 0
    این حیوانات با پول بیت المال بزرگ شدند و غذا داده شدند حق ندارن برای درامد خودشون بیت المال رو نابود کنند ؟
  • محمد IR ۰۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    10 0
    خداوندا نسل مديران بي مسئوليت را منقرض گردان تاشرشون از سر ملت كم بشه.
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
      0 0
      گم شود البته
  • تقي IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    7 0
    تمام زمين و هوا و دريا و زير دريا را فروختيد و پولش را به حساب شخصي وارد كرديد حالا رسيده به حيوانات و در آينده احتمالاً مردم را به برده دارها ميفروشيد .............
  • دیدگا IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    6 0
    یعنی آدم از دست این دولت تدبیر و امید میخواد زمین رو گاز بزنه! طرف میگه چون در بعضی مناطق تعداد بعضی حیوانات زیاد شده برای کنترل جمعیت حیوانات مجوز شکار میدیم و هرکی بیشتر پول بده میتونه شکار کنه! عاخه معلومه این شکارچی ها چقدر شکار کنن؟ اصلا میشه کنترل کرد چنین چیزی رو؟ خب حیوانات مازاد رو بگیرن و در مناطقی که کم هستن جابجا کنن! اینهمه راهکار میشه داشت برای این موضوع بی اساس! مشکل اینه که دیدن در دیزی بازه و اینها هم اصولا بی حیا!
  • دیدگا IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    7 0
    یعنی آدم از دست این دولت تدبیر و امید میخواد زمین رو گاز بزنه! طرف میگه چون در بعضی مناطق تعداد بعضی حیوانات زیاد شده برای کنترل جمعیت حیوانات مجوز شکار میدیم و هرکی بیشتر پول بده میتونه شکار کنه! عاخه معلومه این شکارچی ها چقدر شکار کنن؟ اصلا میشه کنترل کرد چنین چیزی رو؟ خب حیوانات مازاد رو بگیرن و در مناطقی که کم هستن جابجا کنن! اینهمه راهکار میشه داشت برای این موضوع بی اساس! مشکل اینه که دیدن در دیزی بازه و اینها هم اصولا بی حیا!
  • IR ۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    6 1
    در خراسان جنوبي هم امريكايي ها مجوز شكار دارند وتاكنون طبق گفته بعضي مسولين شكارهاي انجام شده است البته اين امتياز فقط مربوط به خارجي هاست ببينيد چقدر تبعيض
    • IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
      1 0
      اگر بد هست برای همه بد هست
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    2 0
    یعنی آمریکایی از آن طرف دنیا آمده ایران 300000 دلار هم داده تا 3 عدد قوچ بزند
  • IR ۱۳:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    0 1
    نوش جانشان
  • IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    2 0
    چرا جانوران زبان بسته کشورم و مخلوقات زیبای خداوند تاوان خوی وحشی گری و میل جنایت یانکیها و طمع محیط زیست را بپردازند؟
  • محمد بنده خدا IR ۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۸
    0 0
    شما را به خدا آخرتتانرا به دنیا نفروشید قانون را زیر پانگذاریدبخاطر مبلغ اندک این توهین است به جامعه اسلامی؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس