افزایش شمار تلفات انفجارهای سریلانکا

سریلانکا اخیراً بندر هامبانتوتا در سواحل اقیانوس هند را به چین اجاره داده است و همین موضوع باعث شد اکنون جای پایی در این منطقه استراتژیک پیدا کند و ازاین جزیره برای احیای راه ابریشم استفاده کند.

سرویس جهان مشرق - انفجارهای تروریستی که یکشنبه ۲۱ آوریل سال ۲۰۱۹ در سریلانکا رخ داد و کلیساها و هتل‌های گران‌قیمت این کشور را هدف قرار داد، بالغ بر ۳۵۰ نفر از مسیحیان را قربانی کرد. این اتفاق نشان دهنده رویکردهای تند تروریستی و تعامل آن با سرویس‌های اطلاعاتی جهان است، چرا که این اقدامات تروریستی بدون ساختار جهانی و تامین مالی از سوی کشورها و رژیم‌های مختلف و فعالیت‌های اطلاعاتی گسترده قادر به انجام چنین ماموریت‌هایی نخواهند بود.

به این ترتیب باید گفت گروه‌های تروریستی نیازمند رویکردهای ایدئولوژیک و حمایت مالی و اطلاعاتی و گزینش اهداف مناسب برای انفجار جهت فتنه‌انگیزی در کشورهای مختلف برای به جای گذاشتن بیشترین تعداد کشته و زخمی در میان مردم عادی هستند.

سریلانکا کشوری است که به تازگی از جنگ داخلی و مبارزه با شورشیان یا ببرهای تامیل رها شده است، به همین علت عجیب نیست که می‌بینیم گروه تروریستی داعش برای تثبیت موجودیت خود از عملیات تروریستی در این کشور استفاده می‌کند.

این در حالی است که طی چندین سده گذشته درگیری تاریخی در میان مسلمانان و مسیحیان سریلانکا وجود نداشته و تنها در دوره استعمار اروپایی در این کشور درگیری‌هایی میان مسلمانان و مسیحیان به وجود آمده بود. به این ترتیب باید گفت ادعاهای مطرح شده در خصوص انتقام اسلامی به علت کشته شدن مسلمانان در دولت نیوزلند قانع کننده نیست.

آمریکا برای انتقام گرفتن از هر کشوری که به دنبال خروج از اطاعت این کشور باشد، از همین ایدئولوژی استفاده می‌کند. با توجه به اعترافات باراک اوباما رئیس جمهور سابق آمریکا و هیلاری کلینتون وزیر خارجه وی و اظهارات دونالد ترامپ رئیس جمهور کنونی آمریکا و اعتراف محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بر کسی پوشیده نیست که گروه‌های تروریستی ساخته و پرداخته پروژه آمریکایی صهیونیستی هستند. آمریکا به دنبال گسترش رویکردهای تکفیری و وهابی در دنیا بوده و این رویکرد را از زمان جنگ سرد تاکنون ادامه داده است. آمریکا برای انتقام گرفتن از هر کشوری که به دنبال خروج از اطاعت این کشور باشد، از همین ایدئولوژی استفاده می‌کند.

سریلانکا گر چه مناسبات عادی با آمریکا و چین داشته است، اما اخیراً بندر هامبانتوتا در سواحل اقیانوس هند را به چین اجاره داده است و همین موضوع باعث شد اکنون جای پایی در این منطقه استراتژیک پیدا کند و ازاین جزیره برای احیای راه ابریشم مشهور خود استفاده کند.

به این ترتیب می‌توان گفت که سریلانکا وارد عرصه رقابت تجاری میان چین و آمریکا شد. همزمان با این اتفاقات مسئولان سریلانکایی اخبار موجود در خصوص گسترش رویکردهای تروریستی در این کشور را نادیده می‌گرفتند و همین سرنخ نشان می‌داد که توطئه اساسی ضد این کشور در جریان است.

در تحقیقات صورت گرفته بعد از وقوع انفجارهای سریلانکا مشخص شد که رویکرد اسلام سیاسی تکفیری در میان مسلمانان این کشور به صورت مخفیانه در حال گسترش است. در همین راستا چندین گروه تبلیغی رصد شدند که وابسته به رویکردهای تکفیری وهابی هستند. از جمله این گروه‌ها می‌توان به جماعة التبلیغ، جمعیت علمای سریلانکا، جمعیت مسلمان، جمعیت جوانان مسلمان و جماعت انصار السنة اشاره کرد که موسس آن عبدالحمید البکری السیلانی است که شاگرد شیوخ وهابی در عربستان سعودی بوده است.

او از سال ۱۹۴۷ با دلارهای نفتی عربستان سعودی اقدام به انتشار رویکردهای وهابی در میان مسلمانان سریلانکا کرد و با افزایش قیمت نفت در دهه ۷۰ قرن گذشته میلادی و سالهای بعد از آن و افزایش تعداد حجاج سریلانکا رویکردهای تبلیغی وهابیت در میان مسلمانان این کشور گسترش پیدا کرد. وی در نهایت در سال ۱۹۷۶ در مکه از دنیا رفت و در همان جا به خاک سپرده شد.

جمعیت انصار السنة بعد از این سال آکادمی‌های دینی سلفی از جمله آکادمی سلفی دار التوحید در دو بخش زنان و مردان را در این کشور تاسیس کرد. تامین مالی این موسسات وهابی از طریق دلارهای نفتی کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان صورت می‌گرفت. از جمله تامین کنندگان مالی این آکادمی‌ها وزارت امور اسلامی عربستان و بیت الزکاة کویت، دانشگاه اسلامی شهر مدینه منوره، سندیکای جهان اسلام در عربستان، هیئت خیریه اسلامی در کویت، کمیته جهانی جوانان اسلامی در عربستان و جمعیت احیای فرهنگ اسلامی در کویت بود که همگی این موسسات با هدف انتشار رویکردهای وهابی در جهان فعالیت می‌کنند و فعالیت‌های آنها تنها منحصر به سریلانکا نمی‌شود و در تمام نقاط دنیا فعال هستند.

پایگاه خبری المیادین نوشت: فعالیت گروه‌های وهابی در عربستان طی چند سال باعث شد نقش دانشگاه الازهر مصر در این کشور به حاشیه کشانده شود. نکته جالب توجه اینکه در حال حاضر هیچ دانشجوی سریلانکایی در دانشگاه الازهر مصر تحصیل نمی‌کند و دانشگاه الازهر نیز طی چند دهه گذشته در نتیجه همین انزوا هیچ روحانی دینی را برای تبلیغ به سریلانکا اعزام نکرده است. به همین علت رویکردهای میانه‌رو اهل تسنن در میان مسلمانان سریلانکا از بین رفته است.

به این ترتیب بستر مناسب برای گروه تروریستی داعش در این کشور فراهم می‌شود که باعث گسترش دامنه‌های آن شده است. حتی خانواده های ثروتمند سریلانکایی و فرزندان آنها نیز از ایدئولوژی مخرب داعش در این کشور در امان نیستند.

در همین بستر است که تروریسم تکفیری با حمایت‌های ایدئولوژی مورد نظر خود و تامین مالی گروه‌های تروریستی و فعالیت‌های اطلاعاتی به اقدامات تروریستی در گوشه و کنار جهان ادامه می‌دهد تا مردم بی گناه از ادیان مختلف را هدف قرار داده و آنها را به خاک و خون بکشد. این اتفاق نیازمند همگرایی عربی و ائتلاف اسلامی است، البته به سبکی که گرایش‌های وهابی و سرنخ‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) در آن حضور نداشته باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس