کد خبر 954018
تاریخ انتشار: ۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ - ۰۱:۰۲
ترامپ نمایه

در روند استیضاح یک رئیس‌جمهور در آمریکا، مجلس نمایندگان نقش اتهام‌زننده، سنا نقش هیات منصفه و رئیس دیوان عالی نقش ناظر را دارند.

به گزارش مشرق، پس از انتشار گزارش «رابرت مولر»، بازرس ویژه تحقیق در خصوص زد و بند کمپین انتخاباتی دونالد ترامپ با روس‌ها در انتخابات ۲۰۱۶، عبارت «استیضاح» رئیس‌جمهور آمریکا در کنگره این کشور به گوش می‌رسد. تصویری که گزارش مولر از کاخ سفید ارائه کرده بود، سرشار از دروغ، تهدید و آشفتگی بود. با این حال گزارش مزبور رئیس‌جمهور آمریکا را به تبانی با روس‌ها در انتخابات گذشته ریاست‌جمهوری متهم نکرده است.

خبرگزاری رویترز روز جمعه در خصوص اینکه روند استیضاح یک رئیس‌جمهور در آمریکا چگونه است، گزارشی را منتشر کرده است. بر اساس این گزارش، برخی دموکرات‌ها بر این باورند که تلاش برای بیرون راندن ترامپ از قدرت ارزش اتلاف وقت ندارد چرا که جمهوری‌خواهان مجلس سنا را در کنترل خود دارند. برخی دموکرات‌های دیگر اما بر این باورند که دست‌کم این وظیفه اخلاقی را دارند که برای استیضاح ترامپ تلاش کنند.

کنگره آمریکا مشتمل بر دو مجلس نمایندگان و سنا است که اولی ۴۳۵ عضو و دومی ۱۰۰ عضو دارد. دموکرات‌ها اکثریت مجلس نمایندگان و جمهوری‌خواهان اکثریت مجلس سنا را در اختیار دارند.

* مواردی که بر اساس آن می‌توان رئیس‌جمهور را در آمریکا استیضاح کرد

بر اساس نوشته رویترز، قانون اساسی آمریکا می‌گوید که کنگره می‌تواند رئیس‌جمهور را به‌خاطر «خیانت، ارتشاء، جرایم سنگین و قانون‌شکنی» از قدرت برکنار کند. اینکه این موارد دقیقاً چه معنایی می‌دهند، به نوشته رویترز نامشخص است.

بیشتر بخوانید:

آمریکا از «معاهده تجارت تسلیحات» سازمان ملل هم خارج شد

 

«جرالد فورد»، رئیس‌جمهور اسبق آمریکا پیش از آنکه در سال ۱۹۷۴ جای «ریچارد نیکسون» را که به‌خاطر جنجال واترگیت استعفا داده بود، در کاخ سفید بگیرد، اظهار داشته بود: «یک جرم قابل استیضاح، هر آن چیزی است که اکثریت مجلس نمایندگان آن را در برهه‌ای از تاریخ، چنین تشخیص دهد.»

«فرانک بومن»، استاد حقوق دانشگاه میسوری و نویسنده کتاب «تاریخ استیضاح» بر این باور است که کنگره در تعریف جرایم سنگین و قانون‌شکنی می‌تواند فراتر از قوانین جنایی موضوعه نیز عمل کند. از منظر تاریخی، جرایم سنگین می‌تواند مواردی چون فساد و سوءاستفاده از جمله «ممانعت از روند قضائی» را دربرگیرد.

* روند استیضاح رئیس‌جمهور در آمریکا

رویترز در گزارش خود تاکید کرده که این تلقی که استیضاح به معنای عزل رئیس‌جمهور از قدرت است دقیق نیست و از نظر فنی به معنای آن است که مجلس نمایندگان آمریکا رسماً اتهاماتی را علیه رئیس‌جمهور به تصویب برساند.

بر اساس این گزارش، مجلس نمایندگان در واقع نقش اتهام‌زننده را دارد. قطعنامه‌ای با عنوان «بندهای استیضاح» از سوی مجلس نمایندگان آمریکا صادر می‌شود که به متهم کردن رسمی یک شخص در یک پرونده جنایی شباهت دارد.

تصویب این قطعنامه تنها به یک اکثریت نسبی ساده (نصف به علاوه یک رأی) نیاز دارد.

پس از این اکنون نوبت سنا است تا یک مراسم شبیه به محاکمه را برگزار کند. اعضای مجلس نمایندگان نقش دادستان را ایفا می‌کنند و اعضای سنا، نقش هیأت منصفه. رئیس دیوان عالی آمریکا نیز بر این محاکمه نظارت می‌کند. برای محکوم کردن رئیس‌جمهور و عزل او از قدرت، به دو سوم آرای مجلس سنا نیاز است.

* نکات قابل توجه

در تاریخ آمریکا سابقه نداشته که هیچ رئیس‌جمهوری به‌صورت مستقیم با استیضاح از قدرت برکنار شود. کناره‌گیری ریچارد نیکسون از قدرت پس از رسوایی واترگیت نیز با استعفا صورت گرفت نه استیضاح. در سال ۱۸۶۸، «اندرو جانسون» و در سال ۱۹۹۸، «بیل کلینتون» استیضاح شدند که هیچ‌کدام توسط سنا از قدرت معزول نشدند.

نکته دیگر آنکه دیوان (دادگاه) عالی آمریکا نیز قادر نخواهد بود رأی سنا در خصوص استیضاح یک رئیس‌جمهور را تغییر دهد یا ابطال کند. این بر خلاف یکی از توئیت‌های اخیر دونالد ترامپ است که مدعی شده بود اگر دموکرات‌ها قصد استیضاح او را داشته باشند، او از دیوان عالی خواهد خواست تا مداخله کند.

در شرایط فعلی، مجلس نمایندگان آمریکا از ۲۳۵ عضو دموکرات و ۱۹۷ عضو جمهوری‌خواه و ۳ عضو مستقل شکل گرفته که به آن معناست که دموکرات‌ها بدون نیاز به کمک جمهوری‌خواهان قادر خواهند بود قطعنامه استیضاح را به‌تصویب برسانند. اما در سنا ۵۳ جمهوری‌خواه در برابر ۴۵ دموکرات و دو مستقلی قرار دارند که عموماً به‌نفع دموکرات‌ها رأی می‌دهند.

با این اوصاف، از آنجا که عزل ترامپ در سنا نیازمند ۶۷ رأی است، نه‌تنها تمام دموکرات‌ها و دو نماینده مستقل باید به عزل او رأی مثبت دهند، بلکه ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه نیز باید همین کار را انجام دهند.

در صورت عزل ترامپ از قدرت، تا پایان دوره چهار ساله او (۲۰ ژانویه ۲۰۲۱)، معاون وی، «مایک پنس»، رئیس‌جمهور آمریکا خواهد بود.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۰۱:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    14 1
    شتردرخواب بیند پنبه دانه
  • IR ۱۰:۲۹ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۷
    2 0
    این عکسهای تکراری چرا استفاده نمیکنید ترامپ که رهبر دنیاست وتمام رسانه هرثانیه آزادند حتی داخل دفترش عکس بگیرند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس